zwakke achterhand, what to do?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Banja

zwakke achterhand, what to do?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 14:21

Ik had een vraag:
Ons paard schijnt een zwakke achterhand te hebben, maar wat doe je hieraan, en hoe kun je zien of ze dat heeft??

Kan haar achterhand nog versterkt worden, of niet?

Knavia

Re: zwakke achterhand, what to do?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 14:29

Spuit met anabolen laten geven door de veearts,
werkt wonderen! Sigaar

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 17:11

wat is dat?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 18:00

Citaat:
Spuit met anabolen laten geven door de veearts,
werkt wonderen! Sigaar

Doe ff normaal.

Trainen van de achterhand kan dmv longeren, balkjes draven en ik heb ervaring met voor de wagen laten lopen.

Hoe oud is je paard?

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 20:53

ze is nu 4, zit 3 maanden onder t zadel, dus heeft nog niet zo veel spieren..

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 21:48

Je moet veel overgangen gaan rijden, zodat ze actief word. Dus stukje stappen, halthouden, pasje stappen, halt houden. Zo ook in draf, paar passen draven, halthouden, en meteen weer vlot naar voren aanrijden. Vooral veel overgangen en lekker actief rijden.
Succes!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 21:52

net zoals steffie89 doe ik het ook
mijn paard zakt door de poten,dus ik probeer dit te verhelpen door achterhand te versterken dmv veel overgangen en activiteit,net zoals steffie89
maar ik heb een ander geval,waar wsl de DA moet worden bijgehaald dus vergelijk je daar niet bij mee

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 22:21

Kleinere voltes rijden en achterwaarts is ook goed voor het versterken van de achterhand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 10:09

Af en toe springen, onder het zadel, los of aan de longe en dan vooral in-uitjes. Hoeven geen kasten van hindernissen te zijn. Als je duinen of andere soort heuvels in de buurt hebt ook goed voor de spieren van de achterhand. Als je haar verder op de goede manier dressuur rijdt zal ze vanzelf sterker worden.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 10:17

inderdaad, veel tempo wisselingen! Oo binnen 1 gang...dus 'langzaam' draven, 'eruit' rijden, terugnemen, weer 'eruit' rijden etc!
Succes!

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 10:37

hoe kun je ooit springen aan de longeerlijn, heb ik wel eens gedaan met mijn shetlander maar je zit altijd met de springpalen waar de longeerlijn achter blijft hangen, dus dat je je paard haast ophangt, omdat ie tijdens het springen word teruggetrokken..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 13:31

ik sla steil achterover van de antwoorden die gegeven worden
springen enzo???
kleine voltes????????

een zwakke achterhand kan alleen op de juiste manier versterkt worden, door veel, heel erg veel rechtuit te stappen en draven
dus buiten in het bos
elke dag minstens een kwartier, maar liever langer, gewoon rechtuit rijden
liefste wel nageeflijk
geeft het beste resultaat , zonder blessurerisico!

en dan nog, beestje is net 3 maanden onder het zadel
qua leeftijd is ie sterk genoeg, maar omdat ie pas net onder het zadel heeft moet je hem de kans geven om rustig aan sterker te worden
dus niet teveel in de bak rijden en zeker niet te kleine voltes of springen

veel buiten rechtuit rijden is echt de beste manier

Optometrist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 13:53

Om de achterhand sterker te krijgen met je heuveltjes op en af stappen en draven liefst zachte bodem Dus op naar de veluwe of limburg en trainen
In friesland de dijk op en af ha ha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 16:07

Banja schreef:
hoe kun je ooit springen aan de longeerlijn, heb ik wel eens gedaan met mijn shetlander maar je zit altijd met de springpalen waar de longeerlijn achter blijft hangen, dus dat je je paard haast ophangt, omdat ie tijdens het springen word teruggetrokken..

Dat is niet erg slim.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 22:25

crossmonster schreef:
springen enzo???
kleine voltes????????

een zwakke achterhand kan alleen op de juiste manier versterkt worden, door veel, heel erg veel rechtuit te stappen en draven
dus buiten in het bos
liefste wel nageeflijk

qua leeftijd is ie sterk genoeg, maar omdat ie pas net onder het zadel heeft moet je hem de kans geven om rustig aan sterker te worden

Gelukkig eindelijk iemand die een zinnig antwoord geeft.

Rij dit diertje nog maar een 6 maanden door zul je zien dat je hem niet meer terug herkend.

Overspringen in galop mag ook nog hoor en overkruisd gaan is heel normaal. Wel terugnemen en herstellen. Maar hoe meer evaring dit dier krijgt hoe vaster hij/zij wordt.

Heel veel sukses.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 08:36

crossmonster schreef:
springen enzo???
kleine voltes????????

dus buiten in het bos
liefste wel nageeflijk

hier ben ik het helemaal mee eens !!

achterwaarts gaan en ophoudingen maken en dan terug vlot vertrekken is ook goed voor de achterhand

wat ook goed is voor de achterhand is je paard laten overstappen met zijn achterbenen , je vraagt aan de hand zijn hoofd naar je toe te brengen en je wijst zijn achterhand naar buiten zodat hij zijn binnenachterbeen onder zijn lichaam zet ( dus kruist voor zijn buitenachterbeen )

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 10:24

Wat ook erg goed is, is longeren. Lekker schakelen aan die longeerlijn. Springen etc kan later nog wel, daar vind ik het een beetje vroeg voor.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 12:35

Wat echt helpt is heuvels op lopen, maar die hebben we hier jammer genoeg niet in NL.
Ik zou rechtuit rechtaan gaan wandelen of onder zadel gaan stappen met mn paard. Maar dan ook echt doorstappen. Gegarandeerd gespierde kont Cool

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 12:59

Heb jij soms een redelijk groot paard?
Dat soort paarden heeft gewoon wat meer tijd nodig om sterkt te worden soms.

Mijn eigen paard zakte door de achterhand bij overgangen toen ze zo jong was. Gewoon lekker naar buiten en veel overgangen rijden is de oplossing gebleken. En de tijd natuurlijk.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 19:15

Dit paard heeft inderdaad gewoon nog wat langer tijd nodig waarschijnlijk.
Bij grote paarden komt dit vaak voor.
Mijn advies is niet te veel gaan dokteren of rare dingen doen moet rijden, gewoon lekker doorrijden zoals je doet dan wordt ze vanzelf sterker als het goed is, maar let wel op dat je ze niet overvraagd.

mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 13:51

Gewoon blijven trainen, wij hebben 2 jonge pony`s die in de achterhand nog niet zo sterk zijn. Dit moet groeien, zodra ze geleerd hebben om op hun eigen benen te lopen zul je zien dat het steeds beter gaat.
Leren lopen daar gaat het om, dat gaat bij kleine kinderen ook niet binnen 1 dag.
Blijven oefenen dat is de oplossing, je paardje is nog jong.

Als ze ouder zou zijn, zou je inderdaad een da kunnen laten kijken maar ga aub niet spuiten met allerlei rotzooi.
Wij hadden vroeger een pony die een stijve achterhand had en die hebben wij een tijdje msm gegeven, dat werkt geweldig na een half jaartje kende ze die niet meer terug.

Dus trainen, dat is mijn advies en dat van vele anderen.

Succes

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 14:17

Een hoop geduld hebben en rustig aan doen, vooral niet overtrainen. Jou paard is waarschijnlijk nog in de groei en heeft dus ook gewoon veel rust nodig. Niet iedere dag een uur gaan rijden, maar liever om de dag een halfuurtje. Als je met een jong paard wat pas net onder het zadel is te veel doet loop je een grote kans op blessures en artrose.

In het rijden proberen je paard recht te houden, zodat hij niet het binnen achterbeen naar binnen zet en zich zo niet hoeft te dragen. Verder kun je veel rustige overgangen maken. Niet verwachten dat als jij been geeft je paard er dan in middendraf vandoor stuift, want dat kan hij lichamelijk en zeker geestelijk ook niet.

Verder is het ook heel goed om lange einden (aan de hand) op harde ondergrond te gaan stappen. Ideaal om botten en pezen te harden en zo het risico op blessures te verkleinen. Bovendien is dit een goede afwisseling op het werk en houdt het (jonge) paarden fris in het hoofd en happy.

Houdt ook goed in de gaten hoevaak je paardje moeite heeft met zijn achterhand, als hij dagen heeft waarbij het erger is, dan niet extra gaan trainen maar juist wat rustiger aan doen. Waarschijnlijk is hij dan nog moe van het werk van de vorige dag, of zit hij net in een groeispurt.

Als je geduld hebt komt het vanzelf goed, gewoon rustig met de basis bezig blijven en proberen je paardje recht over de benen in balans te laten lopen. Geen rare dingen gaan doen waar je paardje nog niet aan toe is, hij is pas 3 maanden onder het zadel. Geef het de tijd, dan komt het vanzelf goed. Ga je dit paard te hard aan het werk zetten dan kan dit leiden tot slijtage aan botten en pezen met alle gevolgen van dien.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 12:58

Tulandro schreef:
Wat ook erg goed is, is longeren. Lekker schakelen aan die longeerlijn. Springen etc kan later nog wel, daar vind ik het een beetje vroeg voor.

Het is echt niet te vroeg voor vrij springen hoor, dat is alleen maar goed voor een paard (mits je het natuurlijk wel een beetje normaal doet). Je hebt van dat uh kunststof springspul, een soort cavalettieachtig en als je daar een balk oplegt (die leveren ze er gewoon bij), dan heb je niet het probleem met de longeerlijn.

Daarbij kan je ook met een jong dier al echt wel wat schakelen hoor! Maar als je de mogelijkheid hebt is het inderdaad wel super als je dit lekker buiten kan doen! Succes!

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:37

Bij mij op stal staat een bijna 3 jarige ruin, die knikt door zijn achterbenen. Omdat hier nog niet opgereden word kunnen ze niet dmv rijden het versterken. Hij heeft al een aantal anabole spuiten gehad, en ze zijn nu begonnen met het longeren... Eerst de voorhand goed sterk maken, en daarna gaat ze longeren met achterhand erbij. Zolang de voorhand niet sterk is, zal hij zn achterhand ook niet goed kunnen gebruiken. Dus ik zou je aanraden ook lekker een beetje te gaan longeren Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:45

eh persoonlijk zou ik een jong paard niet lekker veel longeren. Niets belastender voor een jong paard dan lekker veel op een cirkel lopen. Niet zo goed voor de pezen. Dus gewoon lekker naar buiten. Liefst inderdaad heuveltje op en heuveltje af zoals hier ergens al staat.