Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Toen de artrose bij haar werd vastgesteld, zei de smid dat de achterijzers eigenlijk vrij onnodig waren, dus die gingen er vanonder. Nu ze verhuisd is en ik een nieuwe smid heb (jippie! eindelijk!), heb ik in overleg met hem de voorste er ook vanonder gehaald. Ten eerste omdat haar hoeven sterk genoeg zijn, ten tweede omdat ze zelden of nooit over het asfalt loopt, en ten derde omdat ik als de dood ben voor ijsblokken in de hoeven
. Tot nu toe gaat het prima zo, dus ik zie niet in waarom ik haar op ijzers zou moeten hebben - al hoor ik bij ons op stal veel mensen "een paard zonder ijzers is geen echt paard" gillen... Nee natuurlijk, daarom zijn ze er ook niet mee geboren

) bijna twee jaar geleden van de ijzers afgehaald omdat hij op eenw ei moest herstellen van een zware blessure. Ik heb hem van de ijzers afgelaten, omdat het eigenlijk wel aardig ging....nu loopt hij full time en zelfs in draf, ZONDER ijzers op de harde weg en hij heeft prachtige gewrichten en pezen....zag er volgens de DA perfect uit voor een pony van zijn leeftijd (alsof 15 "over the hill is""
) Ik deed het eerst volgens de "klooi maar wat aan" methode, maar wordt sinds een maand bijgestaan door een natuurlijke bekapster amateur en het gaat met sprongen vooruit. Dus voor mij geen ijzers meer!!!
. 

KimDai schreef:Mijn paard heeft hele korte achterhoeven en heeft een tijdje in een modderpaddock gestaan. Ik zit ook te twijfelen over ijzers.
Maar nu ik inmiddels een andere stal heb zouden de hoeven dat niet beter gaan groeien?
opala schreef:Tja de overgang naar ijzerloze hoeven vergt tijd, lees onderstaand boek en je snapt waarom.