Ijzers ja/nee

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovelyme

Ijzers ja/nee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 14:46

Hey hallo, ik heb niet zo zeer een vraag alswel een discussie punt. Ik vind dat je een paard zolang als het kan zonder ijzers moet laten staan. Puur vanuit het oogpunt dat als ijzers iets ouder worden (ouder dan 6 weken) ze het hoefmechanisme belemmeren. Ook de eerste dag al maar dan is het nog wel te overzien. Ook vind ik dat als je een jong paard zadelmak maakt ( Doe dr elke week zoon 3 ) het risico veel groter dat ze zizchzelfaantikken en beschadigen. Ik rij zelf vaak langs de weg en heb bij geen 1 van mijn paarden ijzers onder in de winter en ze hebben alle 3 prachthoeven! Nu zou ik graag al jullie bevindingen horen. Op Deurne moesten ze altid perse op ijzers... Maar niemand kan zeggen waarom. Ja voor het slijten van de hoef!! Nou dat heb je toch ook zelf in de hand???

Svdh

Re: Ijzers ja/nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 15:20

Het liefst heb ik ze zelf zonder ijzer. Homerus kan helaas niet zonder ijzers (dan loopt hij kreupel) maar Daisy en Rakker hebben geen ijzers en zelf vind dat veel beter en makkelijker. Van de winter is het vooral veel makkerlijk (geen ijsklompen, minder glad). Maar ja met wedstrijden rijden is ijzers natuurlijk weer makkelijk (stiften)

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 15:27

Het is maar net afhankelijk van je paard en wat je ermee doet.
Ik heb er altijd voor gekozen om ijzers te gebruiken (behalve op jonge leeftijd).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 17:09

Zonder hier weer de voorgaande discussie uit de sloot te halen.

IJzers zijn voor gezonde, recreatiepaarden eigenlijk onnodig. Als de hoef snel slijt zal deze ook harder gaan groeien. De straal werkt als een groeisensor. Wordt de druk op de straal groter dan gaat de hoef sneller groeien.

Zelf bekap ik volgens de witte lijn methode en ik rij rustig 20 km aaneengesloten over asfalt (bermen zijn te nat nu) en dat geeft geen enkel probleem.

Afbeelding
De dag ervoor had ik 15 km over asfalt gereden.

Afbeelding

Lage hielen zijn gewenst bij deze manier van bekappen. Iedereen die meer info wil, kan terecht in [HK]de natuurlijk bekappers

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 17:14

Memuska heeft geen ijzers meer. Vroeger stond ze op ijzers, ik weet eigenlijk niet waarom, maar vanaf ik haar ben gaan rijden was ze vierkant beslagen. Toen was het natuurlijk nog de zaak van de eigenaresse dus daar ging ik mij niet mee bemoeien Clown Toen de artrose bij haar werd vastgesteld, zei de smid dat de achterijzers eigenlijk vrij onnodig waren, dus die gingen er vanonder. Nu ze verhuisd is en ik een nieuwe smid heb (jippie! eindelijk!), heb ik in overleg met hem de voorste er ook vanonder gehaald. Ten eerste omdat haar hoeven sterk genoeg zijn, ten tweede omdat ze zelden of nooit over het asfalt loopt, en ten derde omdat ik als de dood ben voor ijsblokken in de hoeven Bloos . Tot nu toe gaat het prima zo, dus ik zie niet in waarom ik haar op ijzers zou moeten hebben - al hoor ik bij ons op stal veel mensen "een paard zonder ijzers is geen echt paard" gillen... Nee natuurlijk, daarom zijn ze er ook niet mee geboren Knipoog

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 17:21

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 17:46

Een paar jaar geleden heeft de eigenaar ook de ijzers onder m'n verzorgpony uitgehaald. De hoeven gingen lelijk scheuren, terwijl ik toen expres asfalt en harde ondergrond meed. Dus zijn de ijzers er weer onder gegaan.
Zelf denk ik dat je een paard wat aan ijzers gewend is, op ijzers moet laten. Maar dat je een onbeslagen paard de hoeven kunt 'harden', door rijden op asfalt rustig op te bouwen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 18:32

ik heb mijn zware trekpaard vorig jaar van de ijzers laten halen, omdat er altijd problemen waren: ijzer eraf, ijzer los, ijzer krom, ijzer scheef en omdat ik zonder ijzers gezonder vond.

Hij wordt nu natuurlijk bekapt en hij loopt nu probleemloos over iedere ondergrond.

In de zomer staat ie 24/7 op de wei en afgelopen zomer heb ik weinig gereden, om de hoeven te sparen.

In sept, heeft hij bomen gesleept op de boerendag in het dorp en daar viel mij op dat veel boerenpaarden die daar meededen op blote voeten liepen.

Voor Morrie dus geen ijzes meer.

Als ie voor de wagen gaat, heeft ie overigens wel hoefschoenen, maar die heeft ie eigenlijk al maanden niet meer aangehad.....

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 19:03

Ik heb Bram (een paard dus Knipoog ) bijna twee jaar geleden van de ijzers afgehaald omdat hij op eenw ei moest herstellen van een zware blessure. Ik heb hem van de ijzers afgelaten, omdat het eigenlijk wel aardig ging....nu loopt hij full time en zelfs in draf, ZONDER ijzers op de harde weg en hij heeft prachtige gewrichten en pezen....zag er volgens de DA perfect uit voor een pony van zijn leeftijd (alsof 15 "over the hill is"" Verdrietig ) Ik deed het eerst volgens de "klooi maar wat aan" methode, maar wordt sinds een maand bijgestaan door een natuurlijke bekapster amateur en het gaat met sprongen vooruit. Dus voor mij geen ijzers meer!!!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 19:06

Ik heb Ivanka afgelopen zomer van ijzers afgehaald. En eigenlijk alleen omdat ik geen andere keus had, haar hoeven brokkelde té erg om de ijzers er goed onder te kunnen houden. Ivanka is volgens mij door een hel gegaan als ze op de stenen moest lopen in het begin, dus ik heb haar een maand rust gegeven op de wei.
Daarna rustig opgebouwd met op het harde lopen, ging steeds beter en nu loopt ze er eigenlijk zonder problemen op!

Achteraf gezien ben ik blij dat ze eraf gehaald zijn, maar op dat moment kon ik wel janken toen ik mijn paard zo over de stenen zag strompelen Verdrietig .

Voor mij (iig voorlopig) geen ijzers meer, maar ik sluit ze ook niet uit.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 23:30

Als de TS meer dan 22 posts had gehad had ze denk ik dit topic niet gemaakt Haha!

Het verschilt in mijn ogen per paard. Het ene red zich heel prima zonder ijzers en in dat geval zou ik ze er ook zeker niet onder slaan. Andere paarden gaan door een hel zonder ijzers en hebben een ijzertje nodig voor de sport of wat dan ook.

Als je ze goed kan houden zonder ijzers zeker doen, al het niet gaat om welke reden dan ook zou ik er (in overleg met de smid of DA) wel gewoon een ijzertje onder doen.

Er zijn goede methodes om je paard happy te houden zonder ijzers en zo niet is goed beslag ook prima. Er is imo geen "perfecte" methode die voor ieder paard werkt dus je zal per paard moeten bekijken wat de beste oplossing is.

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 14:35

De vroige eigenaar zette Des wel op ijzers, met name in de zomer. Nadeel was dat Des ze er altijd in no-time onder weg wist te schoppen. De vorige eigenaar liet haar dan gewoon maar op 2 of 3 ijzers doorlopen, tot de hoefsmid weer werd gebeldvoor een nieuw stel.
Sinds ik haar heb staat ze niet op ijzers. Ik vind het te duur, niet goed voor de voeten (vooral als ze na een weekje al een ijzer wegtrapt), en we komen bovendien toch niet zoveel op straat.
Wel ben ik vorig jaar begonnen met haar voeten te trainen op straat. Elke buitenrit verplicht een stukje op straat, begonnen met een kort stukje, tot op het laatst de hele straat uit, en ook af en toe wat draf op straat. Aan haar voeten zie je verder niets.
Ik hou haar hoeven zelf regelmatig bij door te vijlen, en 1x per jaar komt de hoefverzorger om de witte lijn bij te snijden en de straal ietwat bij te snijden.

Wat houdt eigenlijk de witte-lijn methode in?
Ik sta zelf in dubio om hulp te vragen om zelf ook het snijden van de witte lijn onder de knie te krijgen, dit aangezien de witte lijn van mij jpaard heel smal is, en er erg makkelijk kleine steentjes in vast komen te zitten. De verzorger snijdt de lijn altijd iets breder zodat de steentje er ook zo weer uitliggen.

Zoals riant zegt, kun je proberen of je paard het goed doet zonder ijzers. de ene voet slijt veel harder als de andere voet, kan ook nog afhankelijk zijn van het voer dat je geeft. Gewoon overleggen met je smid, en uit proberen. Ijzers kunnen er altijd nog weer onder. En anders zou je ook nog kunnen kiezen voor bv hoefschoenen, als je op buitenrit veel over straat moet. In het land staat ie dan gewoon weer op blote voeten.

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 14:46

Mijn paard heeft hele korte achterhoeven en heeft een tijdje in een modderpaddock gestaan. Ik zit ook te twijfelen over ijzers.
Maar nu ik inmiddels een andere stal heb zouden de hoeven dat niet beter gaan groeien?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 14:47

Argh nee niet snijden in de witte lijn..... daar maak je het alleen maar erger mee.

De witte lijn methode staat beschreven op www.hoefnatuurlijk.nl

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 16:31

KimDai schreef:
Mijn paard heeft hele korte achterhoeven en heeft een tijdje in een modderpaddock gestaan. Ik zit ook te twijfelen over ijzers.
Maar nu ik inmiddels een andere stal heb zouden de hoeven dat niet beter gaan groeien?

Van veel bewegen en straal/grond contact gaan de hoeven groeien...en eventueel het voer. Maar een andere stal of modderbak hebben geen invloed op de groei.

Stekeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 16:47

Mijn paard moet op ijzers (voor) omdat hij zooltjes heeft, maar mijn vorige paard hoefde geen ijzers, maar daardoor kreeg hij verschrikkelijke scheuren in zijn hoeven en vond de hoefsmid het beter om hem op ijzers te zetten. Ondanks dat ik niet veel op straat reed, het hangt totaal van het paard af....

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 17:10

Ehhhhhh...zooltjes maken het probleem vaak erger.....

Stekeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 17:25

Zonder zooltjes had ze 9 jaar geleden al dood geweest. Dankzij haar eigenaar en Utrecht heeft ze dit nog geprobeerd en is ze zo goed dat ze al 9 jaar goed loopt, maar ieder zijn eigen mening.....

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 21:09

Mijn paard loopt gewoon zonder ijzers. Zo hard slijten hoeven zonder ijzers nou ook weer niet. Als ik er ijzers laat onderzetten dan ligt er binnen een week wel weer een af door de natte weides.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 21:12

Mijn beide ponies lopen blootvoets.

Ik bekap ze ook zelf en ze lopen dagelijks over het asfalt. We rijden trektochten zonder ijzers.

Ze lopen allebei beter dan ooit.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 20:57

Als ik de keus heb laat ik mijn paarden op blote voeten, maar helaas is een van mijn paarden kreupel zonder ijzers, dus heeft ze nu voor ijzers. Ik vind het niet ideaal, maar het is gewoon noodzaak helaas.
Ik ben van mening dat het hoefmechanisme gewoon veel beter werkt zonder een stug ijzer eronder.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 22:23

mijn pony had toen ik ze kocht nog geen ijzers gehad ze is 4jr

maar wij rijden veel buiten,dus zijn we op ijzers gegaan.
na 2 x beslaan hebben we het 5 weken gered zonder ijzers toen liep ze niet meer.
alleen nog op het zachte,nu heeft ze weer rondom ijzers.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 12:17

Tja de overgang naar ijzerloze hoeven vergt tijd, lees onderstaand boek en je snapt waarom.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 13:23

opala schreef:
Tja de overgang naar ijzerloze hoeven vergt tijd, lees onderstaand boek en je snapt waarom.

hier kan ik nu niet tegen !!!

mijn paard heeft ijzers en ik ben ook een ECHTE paardenliefhebber !

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 13:27

djeees !! aanbevolen voor de ECHTE paardenliefhebbers !!

precies of mensen die anders denken dan jullie zijn geen ECHTE paardenliefhebbers !!

van zulke uitspraken draait mijn maag om !