paard dat krijst bij casteratie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vivaldie2

paard dat krijst bij casteratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 19:05

Is het normaal dat een paard echt staat te krijsen bij een casteratie. Mijn paardje is gisteren gecastreerd. Hij kreeg eerst verdoving. Dat moets even inwerken. Toen is hij op de poetsplaats gezet en kreeg hij een praam op. Ik moest van de castreur telkens aan de praam trekken en schudden om hem af te leiden. Dus hij begint met de casteratie. Begin Vivaldie te krijsen. Niet hinnikken maar echt krijsen. Opeens valt hij om. Begint die man hem te schoppen en te slaan met de tang. Ik naar de kantine gegaan om te kijken of er iemand anders was die hem vast kon houden maar was niemand. Dus weer terug gegaan en weer vastgehouden. Contineu dat gekrijs van dat paard. Leek echt lang te duren en telkens viel hij bijna om. Was blij dat het voorbij was. Horen ze zon paard dan niet plaatselijk ook nog te verdoven ofzo. Als ik wist dat het zo ging had ik hem naar de kliniek gebracht en via de lies laten doen. Heb altijd gehoord dat een paard er niets van merkt als het gebeurd.

Chrissetje

Re: paard dat krijst bij casteratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 19:36

allereerst: Opeens valt hij om. Begint die man hem te schoppen en te slaan met de tang.

laat jij dat zomaar toe bij jou paard??? Boos!
dit was bij mij toch écht niet waar!

en ten 2de .... ik denk wel dat ze plaatselijk verdooft moeten worden,je paard was volgens mij niet eens goed verdoofd

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 19:41

Ik ben helemaal met beau eens! je hoort je paard toch niet te schoppen en te slaan ?? alleen boos aanspreken maar niet schoppen! en ook ( alleen als het nodig is ) slaan!

vivaldie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 19:46

Ik was al helemaal overstuur dat dat vivaldie zo stond te krijsen dat ik naar de kantine gegaan ben om te kijken of iemand anders hem vast kon komen houden. Was veel te geschrokken om nog iets te zeggen.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 19:47

dat lijkt mij ook wel logies dat je dan over stuur raakt!

Trouwens ( even oftoppic ) mijn vz. paardje heet ook vivaldi! Knipoog

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 19:48

Getver joh. Wie heeft die castratie zo uitgevoerd, je veearts??? Toen mijn haffie werd gecastreerd (was hij net 1 jaar) ging hij gewoon onder narcose en lag toen het gebeurde. Hoe het bij die van jou is gebeurd is volgens mij niet zoals het hoort te gaan...... Hoe is het nu met hem?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 19:49

ik mag toch hopen dat we hier het Pennyalarm luid voor kunnen laten rinkelen, want als dit klopt, klopt het nog steeds niet..... Doei, doei

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 19:50

Pennyalarm??? Je bedoelt de dierenbescherming achter die castreur aan sturen? Het hele verhaal doet me een beetje aan die biggetjes uit de reclame denken.....

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 19:57

ik denk niet dat dit pennyalarm is!

Sommige bijzondere dingen kunnen toch ook eens gebeuren?? er kan toch een keer iemand een zwarte arabier ( henkst ) hebben? dan zou het toch ook niet meteen een penny zijn? altijd dat gepenny.. word er moe van!

Ach gut Laat ze maar lekker praten! als ik jou was zou ik je arts ( als het niet je da/va was! ) maar bellen en vertellen wat er is gebeurt! en er dan zonodig naar laten kijken! zo kan het niet goed gaan!

vivaldie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 20:01

Het is gelukkig niet dik geworden. Het is gedaan door een castreur die me aangeraden was door de handelaar waar ik het paardje gekocht heb. Die man beweert dat hij al 30 jaar paarden castreert. Bij mij hoeft hij dus niet terug te komen als ik nog ooit een hengst zou hebben.

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 20:03

Ik denk dat degene die jouw paardje heeft gecastreerd niet helemaal goed snik is. Volgens mij was hij niet of nauwelijks verdoofd.
Ik wil binnenkort ook onze pony laten castreren en heb al gevraagd hoe dat in zijn werk gaat,onder zijl en liggend want een dier mag niets voelen tijdens de ingreep.
Kan me ook goed voorstellen dat je van slag was en in paniek.

Dit soort dingen moet wel melden bij de instanties die dit soort slagerspraktijken aan de kaak stellen en desnoods zijn licentie in beslag nemen.

Want wat jouw paard is overkomen mag geen enkel dier meer overkomen
Waar of niet???

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 20:05

en aanklagen die dierenarts!
en zeker meer dan de helft terug van je geld! Boos!

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 20:10

toen mijn pony gecastreesd werd gebeurde dat gewoon in het weiland zodat hij kon liggen en hij kreeg eerst een verdoving en toen nog een en toen ging ie liggen en toen werd hij nog plaatselijk verdoofd!!!!

zoals het bij jou is gegaan... volgens mij hoord dat niet.

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 20:17

Ojee.. dat klinkt niet al te best!! jeetje ik wil het voorjaar mijn hengstje ook castreren, maar dat gebeurd gewoon door de DA.. en hij gaat onder volledige narcose Ja

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 23:24

Heel erg vreemd dit verhaal!

Frutske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 23:47

Sorry hoor maar je laat je paard toch niet door een castreur castreren, die man kan dan wel zogenaamd 30 jaar ervaring hebben, een opleiding heeft tie er nooit voor gehad. Zo iemand heeft nog minder opleiding dan een dierenartsassistent. Als er dus ook iets erg met je paard gebeurt (hij gaat bijvoorbeeld dood) kun je hem nog niet eens aansprakelijk stellen want jij vondt het goed dat hij aan je paard ging zitten.

Sorry hoor, het is niet persoonlijk bedoeld, maar ik vind het zo jammer dat zulk soort mensen nog met dat soort praktijken bezig kunnen zijn.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 00:17

een castreur mag niet verdoven, hij is geen arts.

de verzekering dekt geen castratie door een castreur ( niet voor niets)

als het paard verdoofd is, waarom dan rukken aan de praam, had hij net zo goed niet kunnen verdoven.
en dan ook nog zo'n paard schoppen en slaan..........

ik denk dat wij met zijn allen die vent maar eens moeten castreren op zijn manier, wedden dat hij ook gilt !!

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 08:44

Vivaldi2 ik heb met je te doen.... Huilen
Al die harde opmerkingen...jij wilde toch ook het beste voor je paard..

Tja zo blijkt maar weer wel waar bokt goed voor is.
Je kan tevoren informeren en nu een ander voor deze castreurs waarschuwen.

Onze hengst is ook door onze eigen DA geholpen, gewoon compleet languit liggend in het weiland...niets aan de hand..
Maar ik ken ook iemand die liet het door een andere DA doen en die was bijna zijn paard kwijt omdat hij teveel verdoofd was..!! Koe
Hij haalde geen andem meer en toen kreeg die DA het wel even zwaar, gelukkig kwam alles weer goed...maar ja ik ga ook nooit naar die DA gelukkig.

Zo zien we allemaal maar weer waar bokt goed voor is en hoe belangrijk een goede verhouding met je DA is ! Dat wou ik maar even kwijt Knipoog

Succes Vivaldi !

lovelyme

Castratie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 09:01

Een paard hoeft zeer zeker niet onder algehele narcose. Heel vaak krijgen ze een soort roesje zoals ze dat noemen en staan ze gewoon wat te suffen. Dan pakken ze een hele grote tang die de boel afsluit van bloedtoevoer en dan halen ze er een mesje langs en klaar! Een paar dagen binnen houden, in de eerste instantie niks aan doen en je paard is gecastreerd. Al ben ik er wel mee eens dat het niet goed is zoals het bij jou gegaan is!!!! En ik zou er zeker werk van maken om te kijken hoe het mogelijk is dat zoon iemand dat kan en mag doen!!! Ach gut

Svdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 09:39

Jeetje echt vervelend zeg. Jij kan er natuurlijk niks aan doen maar die man kan daar zo kwaad op worden Boos!

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:01

jeetje !!! schandalig !!!

die man is niet goed snik , ik walg van zulke mensen !

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:06

vivaldie2 schreef:
Toen is hij op de poetsplaats gezet en kreeg hij een praam op. Ik moest van de castreur telkens aan de praam trekken en schudden om hem af te leiden. Dus hij begint met de casteratie. Begin Vivaldie te krijsen. Niet hinnikken maar echt krijsen. Opeens valt hij om. Begint die man hem te schoppen en te slaan met de tang. Ik naar de kantine gegaan om te kijken of er iemand anders was die hem vast kon houden maar was niemand. Dus weer terug gegaan en weer vastgehouden.

Sorry, maar ik blijf dit een ongelofelijk verhaal vinden.
Je paard wordt gecastreerd, en dan ben je helemaal alléén op stal met een castreur.
Als het al waar is, dan heb je dit toch echt aan jezelf te verwijten hoor. Je hebt je helemaal niet goed voorbereid. Als je je paard laat castreren dan ga je je toch goed informeren? Dat ben je toch verplicht aan je paard?
Dit is een heel traumatische ervaring voor hem geworden, waar ie z'n leven lang last van kán houden. Ik snap dat dat het laatste was wat je wilde, want je houdt van je paard, maar ondertussen heb je het wel laten gebeuren.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 13:44

Jeetje wat een afschuwelijk verhaal. Het lijkt erop dat de verdoving niet goed werkte. En ik snap ook dat je die man niet halverwege weg kunt sturen want dan sta je daar met een bloedend en overstuur dier.

Had ie geen extra verdoving kunnen geven? En dat slaan en schoppen is natuurlijk helemaal van de gekke! Hoe gaat het nu trouwens met je paard?

Ik zou zeker proberen om de praktijken van deze man bij één of andere instantie aan te geven. Ik heb trouwens ook wel eens een echte, goed bekend staande da, een castratie uit zien voeren op een manier waarvan ik dacht, als ie dat bij mijn paard zou flikken dan kreeg ie een slag voor z'n hoofd!

Wij hebben zelf, jaren geleden, ons paard ook door een castreur laten ruinen. Dit is keurig netjes en snel verlopen. Alhoewel het inderdaad een probleem wordt zodra er complicaties optreden.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 13:46

Maar bij ons is de manege eigenaar ook wel eens weg of even eten ofzo dat kan toch nu ook het geval zijn?

Nanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 15:41

Dat klinkt niet best!!! Wat naar voor je Vivaldi en tuurlijk ook voor je paard! Wat deze castreur heeft gedaan kan echt niet, want die man snapt er geen snars van!! Boos! Hij zou zich moeten schamen!! Boos!

Mijn pony'tje is gecastreerd door een DA. Eerst werd hij flink versuft en plaatselijk goed verdoofd. Hij heeft niet gekrijst of zoiets. Na een half uurtje kwam tie rustig bij en het was duidelijk dat hij er niet bijzonder last van had gehad. Er is geen praam o.i.d. gebruikt, hoewel hij wel moeilijk deed toen hij geprikt moest worden met het versuffende middel.

Ik snap dat je helemaal overstuur was en hem niet weg kunt sturen. En Kiana heeft helemaal gelijk. Die castreur zou zelf ook niet op die manier door iemand behandelt willen worden!