hoefkatrolontsteking dikke 3 wat nu

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

haf_jessie

hoefkatrolontsteking dikke 3 wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 16:14

mijn paard heeft aan beide benen hoekatrolonsteking dikke 3. Dierenarts wil speciaal beslag proberen,maar hij denkt dat het vooruitzicht slecht is. Huilen mijn wereld stort in. Wie heeft dit ook bij zijn paard?

Cowgirl

Re: hoefkatrolontsteking dikke 3 wat nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 16:16

[edit]Spam verwijderd, Jantien[/edit]
Laatst bijgewerkt door Jantien op 20-02-05 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 16:23

I.d.d. nog niet opgeven hoor, met speciaal beslag, of eventueel met natuurlijk bekappen kun je vast nog een heel eind komen! Zelf zou ik eerst met speciaal beslag kijken hoe het gaat, mocht dat niet baten zou ik de natuurlijke bekappers om hulp vragen...
(waarom niet andersom: Ik heb inmiddels begrepen dat de paarden bij NB kort horen te staan en lijkt mij dat dit met ijzers niet mogelijk is....)

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 17:51

Is er iemand wiens paard ook in graat 3 of 4 was?Ze loopt ook echt kreupel nu,al de stal uit. Ik wil niet dat ze een lijdensweg ingaat Huilen

elisatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 17:59

haay..
bij mij op stal staat ook een paard met hoefkatrol... hij heeft speciaal beslag en nu kan er gewoon weer mee gereden worden..
verder heb ik er zelf geen ervaring mee maar misschien gewoon speciaal beslag proberen...
succes groetejs elisa

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 18:27

paarden met hoefkatrol kunnen heel goed geholpen worden !

overleg met je da en hoefsmid of hij op speciaal beslag moet en kijk inderdaad op de site van antoine de bodt !!( hoefkatrol.com )

hou de moed erin en zoek naar de juiste therapie voor je paard , dit is even een zoektocht met wat jouw paard het beste is ( speciaal beslag , medicatie enz ) maar je gaat een oplossing vinden hoor , want hoefkatrol is tegenwoordig goed te behandelen en niet meer einde verhaal !

veel succes en sterkte in deze moeilijke tijd maar denk eraan dat na regen zonneschijn komt !

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 18:30

[edit]Spam verwijderd, Jantien[/edit]
Laatst bijgewerkt door Jantien op 20-02-05 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 18:49

Ja hoor, mijn merrie had voordat ze ingereden was:
- 3 rechtsvoor
- 2-3 linksvoor
- rechtsvoor al uitgebreide arthrose
- beide voorhoeven verbening van de hoefkraakbeenderen

Ze wordt volgende maand 18jaar oud, en ik heb haar net nog gereden Haha!

Kijk eens op www.hoofcare.nl kort samengevat, geen enkel paard met HKO of arthrose is hetzelfde....je moet eventjes zoeken welk beslag voor jouw paard werkt, niet wanhopen !!

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 18:53

Mijn dierenarts wil idd antoine de bodt inschakelen. Ik vroeg me af of met graat 3 bijna 4 het nog wel beter zou gaan dan. Dierenarts deed niet zo hoopvol,maar zoals ik hier lees kan ik nog hoop hebben.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 18:59

er is zeker nog hoop en veel hoop zelfs !

hou de moed erin en schakel antoine de bodt in en dierenartsen zijn altijd voorzichtig in hun uitspraken over het wel of niet goed aflopen van een blessure , niets van aantrekken !

begin met volle moed naar oplossingen te zoeken om je paard te helpen en weet dat hier tijd gaat over heen gaan maar uiteindelijk vind je DE oplossing voor je paard

succes !!

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 19:26

Mijn merrie is trouwens bijna 12 jaaar,weet niet of leeftijd er ook nog wat toe doet.Bedankt voor julliie reacties

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 22:40

Mijn merrie had op 6-jarige leeftijd hko 4 (ik had haar net gekocht, ze liep al heel snel kreupel). Ik had precies hetzelfde gevoel toen als jij!

Maar ze is nu 12 en loopt 100%.
Ze heeft egg bars met zooltjes en siliconen gehad (ongeveer 1,5 jaar, daarna weer gewone ijzers) en de training is erop gericht haar sterker en meer op de achterhand te krijgen. De Bodt was toen nog niet bekend in Nederland, maar ik kan hem zeker aanraden.

Dus je moet zeker hoop houden! Met de juiste smid en instructie kan je proberen je paard weer kreupelvrij te krijgen. Een lijdensweg moet het natuurlijk niet worden, maar je kan je paard en jezelf toch nog goede kans geven? Heel veel succes ermee!

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 06:45

Bedankt voor de reacties,ik houd de moed erin. Ga in ieder geval naar een andere stal kijken vandaag waar ze meer bewegingsvrijheid heeft want ze staat nu 24 uur per dag op stal. Waar ik ga kijken heeft misschien een eigen stukje land voor haar met schuilstal of gewoon in stal en dan 5 uur per dag naar buiten in paddock.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 08:08

dat is al een heel grote stap in de goede richting !

zo veel mogenlijk vrije beweging geven , tof van je dat je op zoek gaat naar een andere stal waar je paard meer vrije beweging krijgt !

super !!!

Cezanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 13:41

Hoihoi,

Mijn paard had ook een dikke 3 aan beide voorbenen en liep nadat ik hem een half jaar had van de ene op de andere dag stokkreupel. Hebben vanalles geprobeerd, poedertjes, eckbars, stalrust, juist veel weideloop enz. maar dat hielp allemaal niks. Uiteindelijk is hij aan beide voorbenen geopereerd en hebben we een zenuwsnede laten doen. 6 Weken later mocht ik weer langzaam met rijden beginnen en 2 maand later reed ik weer wedstrijden. Helaas heeft het 2en half jaar mogen duren, toen was het ineens weer mis. Zijn zenuwen waren weer aangegroeid en 2 weken daarna hebben we hem af laten maken. Hij is maar 9 jaar geworden...

Wil je niet ontmoedigen, maar dit is natuurlijk het slechtste scenario dat je kan hebben. Er lopen heel veel paarden in de sport met hoefkatrol of een zenuwsnede. Het had ook 10 jaar kunnen duren voor het mis ging! Onthou alleen goed dat het nooit te genezen is, dus op een dag wordt je er toch mee geconfronteerd.

Heel veel succes en sterkte, Groetjes Nicole

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 14:25

De mijne heeft een dikke 4 en loopt weer goed. Was ook alleen maar een zenuwsnede mogelijk of Tildren in laten spuiten zeiden ze bij Bosch en Duin. Nou zenuwsnede wilde ik niet, Tildren heeft me ruim 600 euro gekost en heeft niets maar dan ook niets geholpen. Sinds 2003 ben ik bij Antoine [edit]Site verwijderd, is al eerder genoemd in dit topic, Jantien[/edit] terecht gekomen en het is zeker de moeite waard. Knipoog

Je kunt je paard ook in training bij hem zetten, is je paard niet goed, hoef je niets te betalen (tot nu toe heeft hij nog niemand naar huis hoeven te sturen met geen zuiver paard) Ook Marijke de Jong werkt tegen woordig voor zichzelf die voorheen bij Antoine gewerkt heeft, zie ook www.paardenbegrijpen.nl Knipoog

Tegenwoordig zijn er diverse leerlingen die Antoine gaan helpen in paarden te helpen met hun ruiters, die problemen hebben, informeer bij Antoine anders even wat hij voor je kan betekenen. Hoefkatrol betekent echt geen einde van je paard. Antoine krijgt nu veel paarden die afgekeurd zijn door DA/klinieken en daarna zuiver weer bij hem weggaan en zelfs dat er weer paarden opnieuw verzekerd zijn!!!! Ja echt waar. Helaas gebeurd het nog steeds dat paarden bij slachtbank terecht komen, maar deze kunnen vaak nog gered worden.

Houd moed en laat je goed informeren. Hou je haaks en laat je niet gek maken Ach gut Het is onnodig, zul je over tijdje denken, gegarandeerd.
Laatst bijgewerkt door Jantien op 20-02-05 13:57, in het totaal 3 keer bewerkt

Savvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 14:39

Cezanne schreef:
Hoihoi,

Mijn paard had ook een dikke 3 aan beide voorbenen en liep nadat ik hem een half jaar had van de ene op de andere dag stokkreupel. Hebben vanalles geprobeerd, poedertjes, eckbars, stalrust, juist veel weideloop enz. maar dat hielp allemaal niks. Uiteindelijk is hij aan beide voorbenen geopereerd en hebben we een zenuwsnede laten doen. 6 Weken later mocht ik weer langzaam met rijden beginnen en 2 maand later reed ik weer wedstrijden. Helaas heeft het 2en half jaar mogen duren, toen was het ineens weer mis. Zijn zenuwen waren weer aangegroeid en 2 weken daarna hebben we hem af laten maken. Hij is maar 9 jaar geworden...

Wil je niet ontmoedigen, maar dit is natuurlijk het slechtste scenario dat je kan hebben. Er lopen heel veel paarden in de sport met hoefkatrol of een zenuwsnede. Het had ook 10 jaar kunnen duren voor het mis ging! Onthou alleen goed dat het nooit te genezen is, dus op een dag wordt je er toch mee geconfronteerd.

Heel veel succes en sterkte, Groetjes Nicole

Dat het nooit te genezen is is beslist niet waar. Het is heel belangrijk dat je paard goed bekapt wordt. Veel paarden staan te hoog op de hielen(ook wel verzenen genoemd) en de steunsels raken de grond, waardoor ze gaat toontreden (eerst met de toon van de hoef op de grond komen, waardoor de pees die over de hoefkatrol loopt iedere keer een klap krijgt.) Dit komt omdat het gewoonweg pijn doet bij een paard, als de steunsels de grond raken. Ook staat het hoefbeen hierdoor in een verkeerde stand. Een paard hoort eerst met zijn hielen de grond te raken, dan komt er nl. geen druk op de hoefkatrol.
Het beste wat je kunt doen is hem "natuurlijk" laten bekappen door een erkende natuurlijk bekapper en hem inderdaad zoveel mogelijk buiten laten lopen en dan het liefst op harde ondergrond. Eerst zullen zijn hoeven weer in de goede stand gezet moeten worden en dit kan waarschijnlijk niet in 1 keer, maar iedere week een beetje. De stand van het hoefbeen komt dan ook weer goed en de hoefkatrol wordt ontlast, waardoor de ontsteking kan genezen.
Hoefijzers raad ik je sowieso af. Hierdoor komt het natuurlijke groeiproces in gevaar. De hoeven groeien nl. afhankelijk van wat ze onder zich voelen. De natuur is zo mooi! Alleen de mensen verpesten dit proces door ijzers onder een paard te slaan, waardoor de hoef een signaal krijgt dat hij niet genoeg afslijt. Hierdoor gaat de hoef slijtbaarder materiaal aanmaken, waardoor hoeven die op ijzers staan brokkelig worden en broos van structuur. Kijk maar eens naar de zool van een paard dat op ijzers staat. Het wordt poedervormig en je kan het er zo uitschrapen! IJzers zijn ook zo slecht omdat de hoef, als ze de grond raakt dan niet genoeg kan uitzetten, aangezien ze tegengehouden wordt door het ijzer. Het hoefmechanisme is het pompsysteem dat het bloed weer omhoog pompt. Je kunt wel nagaan, dat als niet niet genoeg gebeurd, dat de bloedsomloop van het paard niet optimaal is, waardoor hij weer allerlei andere klachten kan krijgen.
Kijk maar eens op www.hoefnatuurlijk.nl, dan zul je erachter komen dat wilde (lees verwilderde) paarden nooit hoefkatrol hebben. Hier is uitgebreid onderzoek naar gedaan.
Kortom: ga niet met ijzers aan de gang, want dan kom je op zijn best van het ene probleem in het andere. Als je echt wilt dat je paard geneest, kies dan voor het natuurlijk bekappen!
Jammer genoeg zijn er weinig hoefsmeden die verder denken dan hun opleiding en zich ook eens gaan verdiepen in het natuurlijk bekappen. Hopelijk komt hier snel verandering in, want onze paarden mogen toch op zijn minst pijnloos lopen?
Ik hoop dat je hier iets aan heb en wens je veel succes.

Geriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 15:24

Mijn paard heeft ook hoefkatrol ontsteking 3 tot 4. Hij heeft speciaal beslag en is ingespoten met hyarulonzuur (gewrichtsvloeistof). Hij loopt hier nu sinds hij ingespoten is prima op.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 06:58

Ik hoop dat het allemaal nog een beetje goed komt. Had mijn dierenarts weer gebeld en die heeft er een hard hooft in. Maar ik ga ervoor,ga er alles aan doen. Luna gaat 1 maart naar een andere stal,waar ze met een ander paard overdag in de paddock wordt gezet,eb vanaf 1 mei lekker het land op.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 08:06

Ik lees ook over primaval gelatinaat,iemand hier ervaring mee? Hoefkatrolontsteking is dat iets wat alleen maar erger wordt? Ook met speciaal beslag? En wat is ongeveer de levensverwachting van zon paard

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 08:22

Mijn paard krijgt ter ondersteuning glucosamine, ook omdat ze artrose erbij heeft.
Maar het allerbeste reageerd ze op de rijmethode van AdB!!
Ga daar eens informeren, is goedkoper dan al die poedertjes!!
Lees het stuk van Bets nog eens goed door, zij heeft ook erg veel ervaring!!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:03

tyson20 schreef:
Ik hoop dat het allemaal nog een beetje goed komt. Had mijn dierenarts weer gebeld en die heeft er een hard hooft in. Maar ik ga ervoor,ga er alles aan doen. Luna gaat 1 maart naar een andere stal,waar ze met een ander paard overdag in de paddock wordt gezet,eb vanaf 1 mei lekker het land op.

Ja die DA hebben overal hard hoofd in. Op de site van Antoine staan verhalen van DA, antoine heeft van paarden die DA/klinieken afgekeurd hebben op DVD gezet toen ze bij hem in training kwamen,de vooruitgang van paard is daar duidelijk op te zien, zelfs dat paarden zuiver lopen gewoonweg, dat is naar hen gestuurd. Ze reageren nauwelijks omdat ze niet weten wat ze ermee aan moeten en hoe ze het moeten onderbouwen!!!!! Ze ZIEN met eigen ogen dat het paard zuiver is maar ze durven niet op te reageren. Dat zegt denk ik al voldoende....

Daarbij zijn zelfs paarden die afgekeurd zijn voor verzekering, bij Antoine in training zijn gekomen en daarna weer in de verzekering terug terecht gekomen zijn!! Is dat normaal? Eerst een hoop geld uit keren en dan weer in verzekering brengen! Dus ik denk dat je beter de moeite kunt doen -> paard niet goed, niet betalen. Meis laat je niet gek maken door de "kundige"mensen onder ons, want helaas maken die nog veelste veel fouten! Jammer genoeg.

Jolynn heeft gelijk, met poedertjes en medicaties kun je eind komen, maar zonder rijmethode van Antoine (oftewel de klassieke rijmethode) kom je er niet zomaar. En wat let je???

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:13

Ik ken zat paarden met HKO, in verschillende graden, die nog vrolijk rondlopen hoor! Het is wat wennen, wat aanpassen en wat zoeken, maar je vindt vast een geschikte oplossing. Overleg eens met je smid en je DA, daar kom je vast al een heel eind mee.
Over AdB hou ik mijn mond, ik heb genoeg gezien.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:29

Er zijn heel wat kwakzalvers in de wereld van HKO.

En hoefijzers zijn echt heel belangrijk, je hebt hoefpads nodig die zorgen voor een opwaartse druk naar boven toe. Dat is echt noodzakelijk. Een paard zonder ijzers laten is het slechtste wat je kan doen.

AdB vind ik ook een kwakzalver, en ja, ik heb ervaring met hem. Elke goede instructeur kan hetzelfde, en hij is geen 'god'.

Verder is er iets nieuws: tildrin infusen, dat kan heel goed werken. Helaas heeft het bij mijn HKO 4 paard niets uitgehaald.

Overigens is het verboden om na een zenuwsnede wedstrijden te gaan rijden!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:35

Die van mij staat zonder ijzer en loopt ook zuiver. Hoefsmid is erg tevreden over zijn hoefstand en hoeven zelf. Heeft hem zelf ook zien lopen en vind het prima zo.

Klassieke rijkunst word er toegepast dat kan iedereen als ze daar goed in begeleid worden ja. Maar AdBt geeft garantie -> paard niet goed, niet betalen. Geeft geen andere kwakzalver de garantie. Ook geen DA geeft die garantie. Antoine is geen god, is niet over gesproken, maar het werkt wel en anders was hij zelf niet zo druk geweest als het niet werkte Clown Alleen veel mensen denken na 1 lesje het al zelf te kunnen, helaas is dat niet, maar dat is ook met elke training, dat heb je ook niet zomaar onder de knie. Haha!

Maar zoals ik het boven al beschrijf zijn er meerdere mensen die hiermee kunnen helpen (goed lezen daarom Knipoog )