Kissing Spines???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Civic

Kissing Spines???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 12:41

Hoi allemaal,

Het paardje van een vriendin van mij schijnt Kissing Spines ???, of iets in die richting, ik weet de naam niet precies, te hebben.
De DA heeft het daar over en wil graag foto's laten maken.
Heeft iemand ervaring mee en kan er meer over vertellen?

Groetjes
Linda

Fitzroy

Re: Kissing Spines???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 12:51

Volgens mij kun je Kissing Spines alleen zien op de foto, dus ik vraag me af of je DA dat zo kan beoordelen zonder foto's.

Kissing Spines zijn, simpel uitgelegd, aan elkaar gegroeide doornuitsteeksels van de ruggewervel.

Het is jammer dat de zoekfunctie het niet doet, want hier zijn al veel topics over. Misschien moet je eens bladeren in Medisch.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 12:55

de beknopte uitleg is dat er 2 of meer wervels tegen elkaar aan komen.
in sommige gevallen kan het behoorlijk vergroeid zijn zonder dat het paard er last van heeft.
het kan ook raken bij b.v. belasting van de ruiter op de rug.
het ene paard kan er doorheen komen[zit er wel maar weinig last],een ander komt er nooit door heen.
er staan hier ook wel wat topics over,daar kan je mischien wat wijzer worden.
succes

Civic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 12:57

Bedankt!
Volgende week woensdagmorgen worden er foto's gemaakt.
De DA vermoedt dat dat het is.

Ik zal eens bladeren!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 12:57

Antoine de Bodt heeft al paar paarden goed kunnen helpen zie ook meer info op www.hoefkatrol.com stuur hem anders een mailtje voor meer informatie hierover.
Ook kun je hier op bokt aan Target wat meer informatie opvragen. Hij heeft ook ervaring hiermee. Succes ermee!!!!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 13:16

Misschien is het handig als ze eerst foto's laat maken voordat je Antoine de Bodt weer adviseert.
Ze weet immers nog niet eens of het dat wel is.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 13:19

Fitzroy schreef:
Misschien is het handig als ze eerst foto's laat maken voordat je Antoine de Bodt weer adviseert.
Ze weet immers nog niet eens of het dat wel is.

Ik geef alleen maar informatie en mensen die er ervaring mee hebben, daar vraagt de topic startster toch om???

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 13:30

Kissing spines zijn idd wervels die dusdanig vergroeid zijn dat ze elkaar raken. In de beginperiode is dat heel pijnlijk, aangezien je vaak ziet dat er zenuwen knel kunnen komen, als eenmaal de vergroeing dusdanig is dat de wervels aan elkaar vast zitten is meestal de pijn over, hebben ze alleen een heel stijve rug.

Je ziet het wel eens met oude kleine hondjes die zo'n krom ruggetje hebben. Als je daar een foto van zou maken, zou je je ook wild schrikken (wij hebben er een paar op de praktijk rondhobbelen).

Ben benieuwd wat er uit de foto's komt, en hoe ver het gevorderd is...
Ik neem aan dat je ons wel op de hoogte houdt he?

Civic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 13:50

Natuurlijk hou ik jullie op de hoogte. Ik hoop zelf dat ik met haar mee kan. Ik ben zo ontzettend benieuwd. Het zou erg zonde zijn. De DA was bang dat het chronisch zou kunnen zijn.

Bedankt voor jullie reacties en ik zal eens op die website kijken.
Zodra ik meer weet kan ik wel advies bij Target en Antoine gaan vragen. Ik ga sowieso op die website kijken.

Bedankt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 14:02

Mijn paard heeft ook KS dus je zou kunnen zeggen dat ik er wel ervaring mee heb.
Maar voor de sportieve prestaties hoeft het geen belemmering te zijn. Mijn paard heeft in september nog Hippiade gelopen in het Z2.
Verder heb ik me door de DA laten vertellen dat er een heleboel paarden in de hogere dressuur dit ook hebben. Veel galopwerk en mooi rond maken geeft verbetering.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 14:05

Fitzroy schreef:
Mijn paard heeft ook KS dus je zou kunnen zeggen dat ik er wel ervaring mee heb.

Nou dat is mooi dat jij je ervaring ook even mee deelt, dan weet de TS dat ook. Haha! Het betekent ook niet altijd het einde van paarden met Kissing Spines. Knipoog

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 14:11

Ik heb er dus niet echt ervaring mee, omdat het alleen maar geconstateerd is op foto's. En hij springt z'n wissels in 2-en, dus hoger dan Z2 zat er niet in. Maar nog is niet gezegd dat dat door de KS komt.
Mijn ervaring gaat dus niet verder dan een constatering op foto's Knipoog

Civic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 14:13

Dan heb je er zeker ervaring mee.
Mn vriendin zag het al heel erg somber in met haar paard. Ze was net lekker op weg in de dressuursport.

Op het moment mag ze er niet op, alleen maar stappen aan de hand. Ze kon niet eens galopperen, dat deed haar te veel pijn.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 14:16

Toch is dat dan wel vreemd omdat juist bij rond instellen in de galop de wervels elkaar het minst raken.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 14:23

Civic schreef:
Op het moment mag ze er niet op, alleen maar stappen aan de hand. Ze kon niet eens galopperen, dat deed haar te veel pijn.

Elk geval is anders natuurlijk, de ene kan wel dit maar niet dat.... ligt ook aan hoe erg het is. Dat is natuurlijk ook verschillend. Hopelijk word het snel duidelijk aan hand van foto's en daarna de uitslag ervan.

Civic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 14:45

Op het moment is mijn vriendin zelf ook aan het rondspitten op internet en je komt toch wel verschillende meningen/argumenten tegen over KS en de verschijnselen.

Maar dat is best vreemd idd, want vorige week toen ik erop zat ( niet wetende hoe de situatie was ) merkte ik dat ze juist veel relaxter liep als ik haar heel laag instelde. Ze probeerde wel te ontspannen tijdens het oprichten, maar ze ging daardoor echt heel eierig lopen, zeg maar.
Ze laat haar linkerachterbeen zelfs hangen.
Maar zoals Bets al zei, elk geval is anders.

Ik heb echt een hekel aan afwachten en dat zullen ik en mijn vriendin helaas nog 1 week moeten doen.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 15:54

Hallo,

Ik ben zelf fysiotherapeute voor mensen en voor dieren en heb veel ervaring met kissing spines. Mensen schrikken er altijd erg van maar er zijn verschillende gradaties van kissing spines. Je moet je voorstellen dat de uitsteeksels van de wervels elkaar raken wanneer het paard zijn rug hol maakt en dat die uitsteeksels daardoor langs elkaar schuren. Dit veroorzaakt irritatie aan het bot en je krijgt dan slijtage of juist extra botaanmaak waardoor ze aan elkaar groeien. De gradatie kun je zien op de rontgenfoto's, maar dit wil nog niet altijd iets zeggen over de mate van pijn bij het paard. Soms kan het er op de foto's verschrikkelijk uit zien, maar kan het paard gewoon pijnvrij bereden worden. Heel belangrijk is dat het paard op de juiste manier getraind gaat worden. Het gebruik van de juiste bespiering is bij elk paard belangrijk, maar bij jouw paard helemaal van groot belang. Het kan het verschil maken tussen je paard kapot rijden of nog jaren mee laten gaan. Activiteit van de buikspieren is onontbeerlijk, daar het paard hiermee zijn rug kan bollen en het ruitergewicht beter kan dragen. Ook longeerwerk zal een rol gaan spelen in de toekomst.

Hier kun je het beste begeleiding bij gebruiken van iemand die daarvoor is opgeleid. (liever niet antoine de bodt, die is beter op het gebied van hoefkatrolproblematiek en niet medisch geschoold)
Kijk op www.nvfd.nl voor een lijst met gediplomeerde dierfysiotherapeuten
-hier staan ze niet allemaal op- Indien je uit zuidholland/utrecht/noordbrabant komt kan ik je misschien verder helpen. Ik kom zelf uit schoonhoven en behandel bij mensen aan huis (ook op diverse klinieken) Je kunt mn nummer vinden op mijn tijdelijke site www.dierfysio-dewi.nl (under construction)
Waarschijnlijk heeft je paard niet veel behandelingen nodig (vaak is 4-6 voldoende) en kun je met het advies verder eraan werken

Laat even weten hoe het afloopt, ik ben erg benieuwd

DEE

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 17:14

ohja, nog even terugkomend op het pijnlijke galopperen:
in de galop maakt het paard inderdaad de rug bol, dus meer ruimte tussen de wervels. Het wel zo dat het kapsels van de wervelgewrichten dan meer op rek komen en dat kan pijnlijk zijn. Het is dus wel een oefening voor de rug die belangrijk is om te doen, eventueel in verlichte zit, maar als het te pijnlijk is kun je beginnen met loswerken tijdens de stap. liever weinig draven.
DEE

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 17:16

Ja dubbele longe werk is vaak ook heel goed, daarbij word paard ook in balans gezet en kan de rug makkelijker ontspannen. Maar dan zeg ik er wel bij, moet je niet zomaar aan beginnen als je dat nog nooit gedaan hebt. Bloos

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 00:26

die van mij had het in ernstige mate, scheen ook al ingespoten te zijn, werkte maar tijdelijk.............

hij is sinds eind januari in de paardenhemel.

sorry dat het niet positief is...........

Civic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 11:43

Dewi, ontzettend bedankt voor je uitleg. Ik begrijp er nu wat meer van.

Het eerste wat je denkt is oh nee, wat nu! Vooral doordat de DA beetje deprimerend praatte.
Maar we beseffen allebei heel goed dat er strax hulp nodig is van iemand die er ervaring mee heeft en haar goed kan begeleiden.

Ik zal nog laten weten over de uitslag!

Bedankt!

Olive

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 23:43

Hoi,
Mijn paard heeft ook kissing spines(lichte vorm). De training en behandeling die Dewi voorschreef heeft bij mij perfect gewerkt. Mijn fysio was Solange Schreier, die is ook heel goed. Nu ga ik zo'n beetje 2x per jaar naar haar toe om te lessen en op die manier kan ik mijn paard vrijwel pijnvrij houden.

Succes!

ps. Antoine de Bodt kwam al een tijdje bij ons op stal. De man heeft een beetje te hoge pet van zichzelf op als je het mij vraagt. Hij beweert van alles, maar ik heb eigenlijk niet een paard zien opknappen van zijn trainingsmethode. Veel mensen zijn het vast niet met me eens, maar hij is geen wondermiddel tegen allerlei medische aandoeningen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 09:12

Dan zit ik toch met een vraag

er is me gister een merrie aangeboden met kissing spines
melke nu M loopt
ik krijg door alleen voor de recreatie geschikt , geen fijne bochten werk en NIET aan de teugel , terwijl ik uit bovenstaande berichten begrijp dat
juist aan de teugel werk en dus buik en rugspierversterkend rijden juist goed is

???

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 14:16

misschien is er een andere reden dat het paard alleen geschikt is voor recreatie. Speelt er verder geen beenprobleem?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 16:28

nee alleen kissings spines