herpes virus

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

herpes virus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 23:24

wie kan me hier mee over vertellen is dit gevaarlijk bij een paard als ze dat hebben...wie herkent zo'n virus??

DunjaR

Re: herpes virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 23:58

is dit niet iets voor medisch?

ik heb er geen ervaring mee 'gelukkig' maar het lijkt
me niet echt goed als je paard dit hebt, zal ook wel een middeltje
voor zijn hoop ik!!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 00:23

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 08:27

VMR -> MD

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 09:25

mijn allereerste pony heeft dit ooit eens gehad na natuurlijke dekking.
ziet er erg smerig uit en is erg pijnlijk voor de pony .

ik heb toen 3 x per dag met betadine moeten wassen en na een tijdje was het over .

mij is toen verteld dat het net zo werkt als koortslip bij mensen en dat het steeds terrug kan komen .
dus deze merrie mocht niet meer natuurlijk gedekt worden.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 11:29

Mijn merrie heeft het herpes virus in haar oog. Dit ontdekte ik enkele weken nadat ik haar had gekocht...
Ze is in de kliniek in Utrecht helemaal onderzocht en daar bleek dit dus het Herpes virus te zijn.
Het is een virus en gaat dus nooit helemaal weg. Zo nu en dan 'speelt' het weer wat op en dat lijkt bij mijn merrie te zijn wanneer ze in de wind of felle zon heeft gestaan.

In de kleine 1,5 jaar dat ik haar nu heb, heeft het oog zo'n 6 keer weer 'opgespeeld'. Dit betekent gedurende een periode van een kleine week een dik oog (ze 'knijpt' dan met het oog) en tranen van het oog.
Ik heb een medicijn ervoor dat dan 2 x daags gesmeerd moet worden in het oog: zovirax (wél speciaal voor ogen bij paarden).

Verder ben ik nu aan het testen met Optilan oogdruppels (=homeopatisch) en ook dat lijkt heel goed te werken.

Het Herpes virus is inderdaad vergelijkbaar met een koortslip bij een mens.

Tijdens de periodes dat het oog weer wat opspeelt merk ik geen veranderingen in het karakter of de inzet bij mijn merrie. Ik kan haar in principe dan gewoon rijden maar vaak geef ik haar 2-4 dagen 'rust' (iig niet onder het zadel) omdat het me toch wel hinderlijk voor haar lijkt...

Waarom wilde je eigenlijk meer weten hierover, dan kan ik je mss meer specifieke info geven (uit mijn ervaring dan Knipoog ).

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 11:58

ow ik wist geeneens dat dat bij paarden kon.
ik heb zelf herpes virus op mn mond.
nou dan hoef ik mn paard geen kusjes meer te geven als ik een koortslip heb.

heb je geen cremetjes net zo als voor mensen

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 12:08

Citaat:
Ik heb een medicijn ervoor dat dan 2 x daags gesmeerd moet worden in het oog: zovirax (wél speciaal voor ogen bij paarden).

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 19:16

Het herpes virus bestaat niet, dat wil zeggen; er zijn meerdere vormen die zo heten. Het is een soort familienaam.

Bij paarden weet ik het niet, maar bij mensen zijn bekende herpes infecties koortslip (herpes simplex) en gordelroos (herpes zoster). Het herpes virus blijft altijt latent in het lichaam aanwezig, dat wil zeggen dat je het virus altijd bij je hebt, maar er pas last van krijgt (dus ziek wordt) als je weerstand minder is of stress hebt. Ik denk dat dit bij paarden niet anders zal zijn.

De soorten herpes die ik noemde zijn niet alle soorten, maar in een medische enceclopedie kun je ze vast allemaal vinden. Sterkte met Emara!!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 19:34

Jossie schreef:
Het herpes virus bestaat niet, dat wil zeggen; er zijn meerdere vormen die zo heten. Het is een soort familienaam.

Bij paarden weet ik het niet, maar bij mensen zijn bekende herpes infecties koortslip (herpes simplex) en gordelroos (herpes zoster). Het herpes virus blijft altijt latent in het lichaam aanwezig, dat wil zeggen dat je het virus altijd bij je hebt, maar er pas last van krijgt (dus ziek wordt) als je weerstand minder is of stress hebt. Ik denk dat dit bij paarden niet anders zal zijn.

De soorten herpes die ik noemde zijn niet alle soorten, maar in een medische enceclopedie kun je ze vast allemaal vinden. Sterkte met Emara!!

ja dat klopt daar heb je helemaal gelijk in..
ik heb altijd een koortslip.. en die komt te voorschijn als ik een lage weerstand heb en als ik slaaptekort heb.
maar het gaat HELAAS nooit meer over..

er is nog een herpes virus.. herpes genitalis.. jullie kunnen zelf wel invullen wat het is..

ik ben blij dat ik alleen een koortslip heb er zijn dr zo veel....

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 19:51

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 23:07

Needje schreef:
Kijk ff op www.horsebodybalance.com Zij behandeld ook paarden met het Herpes virus.

ja hier ben ik ook geweest en zei heeft het herpus virus gevonden bij emara en sta dus in behandeling met emara bij haar....

ga jij hier ook weleens heen dan??ken je jeanette ook>>gr

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 10:42

Emaartje schreef:
Needje schreef:
Kijk ff op www.horsebodybalance.com Zij behandeld ook paarden met het Herpes virus.

ja hier ben ik ook geweest en zei heeft het herpus virus gevonden bij emara en sta dus in behandeling met emara bij haar....

ga jij hier ook weleens heen dan??ken je jeanette ook>>gr

wat doen ze bij zo'n behandeling dan..?
want herpes gaat nooit meer over dus ik ben wel nieuwsgierig wat ze met zo'n behandeling doen...

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 12:30

want herpes gaat nooit meer over dus ik ben wel nieuwsgierig wat ze met zo'n behandeling doen...
[/quote]

nou doormiddel van een biotensor zie de site horsebodybalance.com hebben ze het gevonden dat ze een herpes virus heeft en ze krijgt er nou homeopatische medicijnen voor en dan moet het weg zijn...ik zie nu al verbetering dus maar afwachten...[/quote]

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 21:35

Emaartje schreef:

nou doormiddel van een biotensor zie de site horsebodybalance.com hebben ze het gevonden dat ze een herpes virus heeft en ze krijgt er nou homeopatische medicijnen voor en dan moet het weg zijn...ik zie nu al verbetering dus maar afwachten...
[/quote]
[/quote]

ik heb de video nog maar eensgekeken van de behandeling van afgelopen zaterdag bij www.horsebodybalance.com..(jeanette kompier).en inderdaad ze heeft een virus in haar lichaam die haar ziek maakt en dat slaat dus op de luchtwegen/longen dus dat is haar oorzaak.. en omdat haar immuunsysteem niet werkt treedt het steeds weer op die luchtwegprobleem,dus het virus moest eerst ontgift worden om uit haar lichaam te krijgen, en zo moeten we ervoor zorgen dat haar immuunsysteem weer aan het werk gezet wordt zodat ze zelf een infectie kan genezen,en als dat gebeurt is, is de oorzaak weggenomen en moet het probleem opgelost zijn,en de lever had ze niets aan die was alleen overbelast door het virus maar dat komt weer goed heeft ze ook wat voor gekregen...ik hoop da t iedereen het nou een beetje snapt!!!hoe ik het uitgelegd hebt,,en ze had ook wormen en die zijn nu ook behandeld daarbij heeft zei de wormenkuur uitgezocht wat bij haar lichaam past waarop ze dus zou moeten reagearen en er kwam equiworm p uit de rest was allemaal negatief...dus het kon zijn dat ze een andere worm kuur gehad heeft wat niet aangeslagen heeft voor de wormen die ze heeft,,ik ontwormde emara 4x per jaar maar volgens haar is dat voor haar te weinig...dus ga het maar vaker doen...gr emaartje

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 22:12

Herpes virussen bij het paard zijn de Equine Herpes Virussen:

EHV1 ook wel bekend/berucht als Rhinopneumonie, geeft snot, koorts en hoesten en soms abortus en heel soms verlammingen.

EHV2 geeft ook koorts, snot, hoesten en keelontsteking, soms oogontstekingen, heel soms longontsteking.

EHV3 is niets over bekend

EHV4 geeft zelfde als EHV1 alleen geen abortus of verlammingen.

En dan nog een onbekende Herpes vorm die blaasjes op de geslachtsorganen geeft.

Na al deze infecties bouwt een paard weerstand op waardoor hij er soms jaren niet meer bevattelijk voor is.

(Met vriendelijke dank aan Sigaar )

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 22:27

Knavia schreef:
Herpes virussen bij het paard zijn de Equine Herpes Virussen:

EHV1 ook wel bekend/berucht als Rhinopneumonie, geeft snot, koorts en hoesten en soms abortus en heel soms verlammingen.

EHV2 geeft ook koorts, snot, hoesten en keelontsteking, soms oogontstekingen, heel soms longontsteking.

EHV3 is niets over bekend

EHV4 geeft zelfde als EHV1 alleen geen abortus of verlammingen.

En dan nog een onbekende Herpes vorm die blaasjes op de geslachtsorganen geeft.

Na al deze infecties bouwt een paard weerstand op waardoor hij er soms jaren niet meer bevattelijk voor is.

(Met vriendelijke dank aan Sigaar )

nou dat zou mooi zijn dat die het niet meer terug kreeg dus de weerstand komt volgens jouw dus weer vanzelf Sigaar

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 22:33

Ja meestal wel, alleen gaat het dus helaas soms het oog in, en daar kan het lichaam blijkbaar niet goed genoeg bij om weerstand tegen op te bouwen.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 22:38

Knavia schreef:
Ja meestal wel, alleen gaat het dus helaas soms het oog in, en daar kan het lichaam blijkbaar niet goed genoeg bij om weerstand tegen op te bouwen.

ow wist ik allemaal niet dus het zou niet werken om je paard hiervoor in te enten tegen de rhinovirus

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 22:52

De Rhino enting is so wie so erg omstreden.
In de enting zitten alleen EHV1 en EHV4, het heeft alleen zin als de hele stal wordt geent en het geeft alleen minder kans op een uitbraak, geen volledige bescherming. En het geeft al helemaal geen bescherming tegen de verlammingsvariant. Als je merrie tegen abortus door EHV1 wil beschermen moet je zelfs de hele stal om de 2 maanden enten (nou ja, de 5e, 7e en 9e maand van de dracht, dus als je meerdere merries hebt die niet gelijk oplopen dus alles om de 2 maanden).

Voor zover ik en Sigaar weten is er tegen de andere varianten helemaal geen enting mogelijk. Maar ja, meestal stelt een besmetting ook niet zoveel voor, paar dagen wat koortsig en een weekje na snotteren en hoesten, net als onze gewone griep, zeg maar.
Alleen als je heel veel pech hebt gaat het dus in het oog sluimeren en ben je er nooit helemaal van af.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 13:33

het gaat steeds bete rmet emara je kunt merken dat de medicijnen echt wat doen er komt nou allemaal rommel ui haar neus..ze proest het veel eruit en hoest niet zo veel meer,maar benauwd is ze gelukkig helemaal vanaf... Haha!

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 13:44

Fijn zo, veel beterschap en niet te veel zorgen maken, je hebt niet overal controle over!

DGKstudent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 00:13

Knavia schreef:

euhm

niet alles klopt helemaal: Clown

EHV3 is wel degelijk bekend, en is een infectie die via dekking kan worden overgedragen en het zgn equine coital exanthema veroorzaakt; een huidaandoening van het gebied rondom de vagina, en de vagina zelf.

En er is wel een bepaalde mate van immuniteit, echter is deze nooit voldoende om het virus uit het lichaam te verwijderen, want een paard dat 1-maal geinfecteerd is door EHV, kan gewoon alsnog ziek worden.
Het virus verbergt zich namelijk in het centrale zenuwstelsel (in de celkernen van de sensorische zenuwen), en kan bij iedere tijdelijke onderdrukking van het immuunsysteem, weer de kop op steken.

EHV2 is niet echt een groot probleem.. heel af en toe veroorzaker van virale keratitis (ontsteking van het hoornvlies van het oog agv een virus) het geen vanzelf over kan gaan, of na toediening van virusreplicatie remmers zoals acyclovir (zovirax, zelfde medicijnen als bij koortsslippen bij de mens))

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 19:14

is een herpesvirus ook besmettelijk voor andere paarden??die van mij heeft het in het lichaam zitten en treddt bij verminderde weerstand wee rop ze heeft het een virus infectie op de luchtwegen,,daar zie je het aan als het op treedt...maar wee tnou niet omda thet nou ontgifd gaat worden of het besmettelijk is voor paarden die bij haar in de wei staan...want blijkbaar heeft ze dit al langer..en de paarden zijn er nooit ziek van geweest..vandaar mijn vraag.. Vork

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 20:07

Hoi,

Mijn paard heeft herpes gehad. Ze had de herpes alleen nog in haar bloed het kwam er nergens naar buiten door middel van blaasjes ofzo iets. Mijn paard is altijd er gevoel maar het werd steeds erger kon der bijna niet meer poetsen. Door een rugblesseure kwam ik bij dierenart steffie van de laarse te recht. Zij behandels paarden op een natuurlijke manier. Zij kwam er achter dat mijn paard herpes had en heeft het op een natuurlijke manier behandeld homeopathies. Mijn paard is nog nooit zo vrolijk speels en ontzettend wild geweest sinds 4 jaar waarschijnlijk had ze dit al heel lang. En tevens is het bloed pas nog getest en er zit geen herpes meer in om het zo maar is te noemen.

groetjes Roos