Fijn...Weer droes!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Fijn...Weer droes!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 18:34

Geen idee of het hier moet of ergens anders.Maar wij hebben op stal dus alweer!! droes Boos!..Zucht wordt er niet goed van.
Ik denk dat we in Aug vorig jaar ongeveer ook droes hebben gehad zijn we er net vanaf zitten we er al weer mee...Tot nu toe is er maar 1 paard met flikke koorts en ook al een bult.Maar ik ga er van uit dat er ook deze keer nog wel wat meer bij komen...Houd het dan nooit op zeg...Bah

Moest er even uit,maar in Lelystad heerst dus weer droes.. Huilen

P_Tries

Re: Fijn...Weer droes!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 19:13

oww jee das echt balen..

ik hoop voor je dat het snel weer over is..

succes..!!

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 07:59

Als het zo vaak voorkomt bij jullie, zou ik er mooi tegen enten

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 14:21

hoi

wat onzetten vervelend voor je en de paardjes natuurlijk
Verdrietig
hoe kan het dat jullie voor de 2e keer getroffen worden toeval???
of hoe gaat dat met droes

ik weet niet zo heel veel van droes dus als dit een mutserige vraag is sorry

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 15:15

Hoi misschien een vraag waar je niet op kan aantworden.

Maar op welke stal is dat???

Aangezien ik in zeewolde op stal. En er volgens mij ook mensen uit lelystad wel eens naar zeewolde komen.

En aangezien Droes niet zomaar iets is.

Je kan het ook PBen als je dat wilt.
Het is niet banketstaaf bedoelt hoor. Maar gewoon voor de zekerheid.

en ik ben heel voorzichtig. Die van mij is vlede jaar winter bijna aan droes over leden namelijk.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 15:26

Op die vorige stal waar ik stond, heeft er ook heel lang droes geheerst.
Ik zal niet ingaan op details, anders gaan ze weer steigeren, maar de waarheid is hard, erg aan de regels hebben ze zich niet gehouden.
Dan zullen we een bericht kunnen krijgen dat ik van stal veranderd ben in die tijd, maar dat is in overleg gegaan omdat hun stal ook mogelijk was besmet, maar dat was gelukkig niet zo en ik heb ook nix meegenomen.

Maar als je geen quarantaine-maatregelen aanhoudt en als je dan binnen 3 maanden een nieuw paardje krijgt en de stal is niet ontsmet dan is het zo gebeurd.

Dus ik weet wat je voelt (die van mij was toen nog drachtig ook, wat ook nog extra risico's met zich meebracht).
Laat je stalbaas de paardjes die ziek zijn in quarantaine zetten en de stallen ontsmetten, dan hoop ik voor je dat het sneller voorbij is.
Suc6.

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 15:59

Op dit moment is het er nog 1 en is het net open gegaan vandaag..Dus ben benieuwd welke er nou weer bij komen Scheve mond

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 17:05

Ik zie al weer stressreacties ontstaan bij het woord droes. Waarom als je zo bang bent voor droes, laat je je paard dan niet enten tegen droes. Er is tegenwoordig een goed vaccin op de markt wat je 2-4 maal per jaar moet enten. Zorgt voor een hoop minder stress.

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 18:30

Jah ik weet dat het er is maar heb nog veel vragen er over en nu heeft het niet zo veel zin meer ben ik bang..
En ik vind het een nogal nadeel dat het in de lip gespoten moet worden..Scheve mond maar ga zoiezo als de Da er is het er is over hebben nog maals

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 18:34

Nadeel dat het in de lip moet? Waar je nu mee zit is erger.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 19:21

alleen jammer dat de enting geen droes kan voorkomen.
ik heb bij de dierenarts geinformeerd en ja je kan enten tegen droes, maar het houd de droes niet tegen op je stal, je paard wordt er alleen minder ziek van.
hij vond het te vergelijken met een griep enting als je een griepprik krijgt in het najaar wil dat nog niet zeggen dat je dan ook geen griep krijgt alleen is het minder ernstig maar je bent wel ziek.
plus zoals hij zei is het een dure injectie die minimaal 3 maal per jaar moet worden gegeven.
dus is het een kwestie van overwegen en afwegen.
het is een middel maar geen wondermiddel (quote van mijn dierenarts)

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 19:32

Ja nou dat idee wat hier boven gezegd word had ik zelf ook,en idd wat ik gehoord hebt wordt het niet voor komen.En vorige keer is mijn paardje niet besmet geweest dus hopelijk deze keer ook niet...

En ja voor mij is dat een groot nadeel dat het in der lip wordt gedaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 19:54

Jeetje wat vervelend zeg, wij hebben er vorige zomer/winter ook mee te maken gehad. Bij ons duurde het ruim een half jaar voor het over was.

Ik dacht te horen dat het hier in de buurt (Barendrecht) ook al weer uitgebroken was. Het is zo'n rotziekte, en je ziet er als niet zieke ook aan vast!

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 20:01

piggeljay schreef:
ik heb bij de dierenarts geinformeerd en ja je kan enten tegen droes, maar het houd de droes niet tegen op je stal, je paard wordt er alleen minder ziek van.
hij vond het te vergelijken met een griep enting als je een griepprik krijgt in het najaar wil dat nog niet zeggen dat je dan ook geen griep krijgt alleen is het minder ernstig maar je bent wel ziek.
plus zoals hij zei is het een dure injectie die minimaal 3 maal per jaar moet worden gegeven.

Als je tegen influenza ent kunnen ze het ook nog steeds krijgen, als je tegen rhino ent kunnen ze het ook nog steeds krijgen en als je tegen tetanus ent kunnen ze het ook nog steeds krijgen. Dat heb je nou eenmaal. Maar de droes enting geeft wel degelijk 3 maanden bescherming.

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 21:23

ShannaY schreef:
Jeetje wat vervelend zeg, wij hebben er vorige zomer/winter ook mee te maken gehad. Bij ons duurde het ruim een half jaar voor het over was.

Ik dacht te horen dat het hier in de buurt (Barendrecht) ook al weer uitgebroken was. Het is zo'n rotziekte, en je ziet er als niet zieke ook aan vast!

He getsie weet je waar Shanna? Ik woon in Barendrecht maar heb nog niks gehoord

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 22:52

Leuk, ik heb net 2 wedstrijden bij jullie gereden. Er werd gezegd dat het alweer droesvrij was. Ik zal de boel dan maar goed in de gaten gaan houden.....

Vinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 07:14

Is het niet zo dat een paard maar 1x in zijn leven droes krijgt en er daarna immuum voor is? Wat niet wil zeggen dat je er niet lichtzinnig mee om moet gaan want ik heb een paard gekend wat er aan gestorven is, droes was naar binnen geslagen. Echt niet fijn om mee te maken.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 10:33

Vinia schreef:
Is het niet zo dat een paard maar 1x in zijn leven droes krijgt en er daarna immuum voor is? Wat niet wil zeggen dat je er niet lichtzinnig mee om moet gaan want ik heb een paard gekend wat er aan gestorven is, droes was naar binnen geslagen. Echt niet fijn om mee te maken.

Idd, IMO de beste remedie. Als je paard goed gezond is zal hij ook lang niet zoveel last hebben als een wat zwakker paard. Liever een keer droes en daarna nooit weer dan constant op je hoede zijn.

Reageer niet te paniekerig op droes. Als je paard het krijgt zorg er dan voor dat je paard gemakkelijk bij zijn eten en drinken kan komen. Vaak hebben ze dan moeite om te eten en drinken van de grond. Even op een strobaal zetten en dan maak je het al een stuk makkelijker voor ze.
Mijn paard heeft in de opfok droes gehad. Dikke bult gehad, is met 2 weken doorgebroken en daarna was ze weer de vrolijkheid zelve.
In de droesperiode zorgde ik ervoor dat ik altijd eerst naar mijn verzorgpaard ging en daarna pas naar mijn paard in de opfok. Zodra ik thuis kwam: kleren in de was om de eventuele bacillen, ed weg te wassen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 12:56

frunnik schreef:
piggeljay schreef:

Als je tegen influenza ent kunnen ze het ook nog steeds krijgen, als je tegen rhino ent kunnen ze het ook nog steeds krijgen en als je tegen tetanus ent kunnen ze het ook nog steeds krijgen. Dat heb je nou eenmaal. Maar de droes enting geeft wel degelijk 3 maanden bescherming.

Dat is geloof ik niet waar, niks kan tegen droes beschermen, het kan het alleen verminderen. En als je paard het al 1x gehad heeft, en lekker uitgeziekt is, heeft hij als het goed is voldoende antistoffen. Dan werkt het hetzelfde als een enting.

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 13:37

Had dat paard wat nu droes heeft mischien een wat mindere weerstand (wat ziekjes ofzo), zodat ie door drager te zijn van droes het nu alsnog ontwikkeld heeft???

Bah, is toch een rotziekte!

Helemaal jammer als die manege verder geen stappen onderneemt om evt klanten in te lichten. (weet niet of ze dat doen, maar begrijp uit jou woorden van niet).
Hier in de buurt heersde 2 jaar terug ook droes, ook op een manege. Ook die manege-houder dacht dat het wel met een sisser af zou lopen, en heeft verder neimand gewaarschuwd. Gevolgen: een heel aantal lessers van buitenaf hebben het op hun paarden overgekregen. Mijn vriendin bv, woont ca 20km van de manege af, maar lest er elke week. haar beide paarden werden besmet met droes. Een kennisje, ook bij ons van het dorp, had net een fjord gekocht en liet die inrijden op de betreffende manege, paard liep ook droes op, kwam er moeilijk bovenop, kreeg er nog hoefbevangeheid overheen (stond toen al wel weer thuis), hebben ze uiteindelijk moeten laten inslapen!
Die manegehouder heeft heel wat gezeik over zich heen gekregen, en ik mag aannemen dat hij er wel een lesje van heeft geleerd!

Ik hoop dat het bij jullie op de manege bij deze ene patient blijft, maar aangezien droes toch wel heel besmettelijk is, vrees ik het ergste!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 14:15

Wijhebben het ook net gehad en ik heb me toen geergerd omdat mijn stalhouder niks ondernam mbt het inlichten van andere mensen die daar kwamen en klanten en dat hij zelf ook gewoon naar paarden ging als hij net bij zijn eigen paarden wegkwam.
Maar adt gebeurd dus over al wel.
Je moet niet in paniek raken als ze het hebben, gewoon uit laten zieken en ze zo goed mogelijk verzorgen is het enige wat je kan doen. Voor enten is het nu al te laat en daarbij is er een grote kans dat ze het straks niet weer krijgen dus hoef je toch niet te enten.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 16:09

Tjee, rot voor je!!! Het is vervelend, maar gelukkig is droes niet zo erg als sommige mensen beweren.

Wij hebben het op onze stal een nare droes periode achter de rug (en sommige mensen kunnen hier heel sterk over overdrijven Lips are sealed ) maar gelukkig is de lucht letterlijk en figuurlijk 'geklaard' en zijn de paardjes weer gezond, gelukkig en droesvrij..

Sterkte ermee OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 17:19

Elk paard kan droes krijgen, sterker nog, zal ook droes krijgen als hij het nog niet gehad heeft (of je moet het geluk hebben dat het niet bij jou op stal uitbreekt), maar het ene paard heeft een ergere vorm dan de ander. Paarden zijn zowiezo wel dragers.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 17:29

Als je een paad hebt van een normale leeftijd kan ie beter nu droes krijgen dan op oudere leeftijd, dan kan het heel riskant zijn...

Wij hebben ook droes op stal gehad.. De droes zelf is niet zo'n ramp, maar het is gewoon vervelend dat je niets kan doen, niet lekker buitenrijden, me pony kon niet naar de wei, geen wedstrijden...

En bij ons was het in de zomer, dus het zonnetje schijnt lekker en jij kan niet lekker buiten gaan rijden...

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 15:49

Ach sommige "mensen " vinden het overdreven!
Ik vind het heel erg dat er dan mensen zijn die gewoon hoog drachtige paarden naar het meest besmette land zetten enz....

En dan maar banketstaaf dat droes onschuldig is!
Je kan er mooi een abortus door krijgen.

Als er droes is moet je je gewoon aan de regels houden! Niet naar buiten gaan en andere paarden in de omgeving besmetten, wat heb je daar aan? Er is daar een grote manege vlakbij, nou dat was toch een "leuke" boel geweest als daar zo ong 200 paarden ziek zouden worden.
Nee het egoisme van sommige mensen spelen hoog tij en dat vind ik het ergste!