ziek paard nu ook hoefbevangen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

ziek paard nu ook hoefbevangen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 18:31

Wie kan mij moed in praten?
Rimaicka is afgelopen week ernstig ziek geweest. Was Dinsdag bijna dood omdat haar darmen niet meer werkten en had hoge koorts (41.5)De dierenarts vertelde dat we haar aan het eten moesten krijgen, om haar darmen weer te laten werken. Verder zou ze 'bevangen'zijn. Ze is gelukkig weer gaan eten, en nu moesten we haar aan het lopen krijgen. Haar lever en nieren hebben beschadiging opgelopen (niet duidelijk hoeveel)en dit zou het herstel helpen. Donderdag voor het eerst gelopen, en na een moeilijk eerste rondje ging ze steeds beter stappen. Zaterdagochtend viel het me op dat ze op de tegels langzaam liep om in de wei te versnellen. Zaterdagavond liep ze linksvoor kreupel. Al die tijd heeft ze slobber gekregen, met biks. En vanochtend stond ze dus achterover geleund, onmiskenbaar hoefbevangen...
Ik zie het niet meer zitten; ze zou moeten lopen en dat kan ze nu niet. Net nu we dachten 'ze komt er wel', wat als dit nu de druppel is voor de dierenarts? Heb info gevonden dat het te genezen kan zijn, geldt dit ook voor ernstig ziek geweeste beestjes? Wie heeft hier ervaring mee?

Let_be

Re: ziek paard nu ook hoefbevangen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 19:45

Ik zou de VA er weer bijhalen, die moet toch wel raad weten?

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 19:46

Kan ze niet hele dag in kale wei? Dan geeft ze zichzelf misschien wel wat beweging.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 20:20

het ponietje van de buren was ook zwaar hoefbevangen. Die hebben ze met een goed hoefsmid en de DA weer op de been gekregen. Veel bewegen is ook van essentieel belang. Het heeft heel lang geduurd maar het kwam weer goed.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 22:05

Op de site van Hoefnatuurlijk staat heel veel info over hoefbevangenheid... Sterkte met je paardje! Ach gut

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 22:13

Heeft ze zware medicijnen gehad voor haar ziekte? Daar kan ze ook hoefbevangen van zijn geraakt.
Jaren geleden had een verzorgpaard van mij een virusinfectie met verschijnselen die op Rhino leken. Toen heeft ze een paar dagen zwaar op de Prednison gestaan. De ziektenverschijnselen verdwenen toen wel gedeeltelijk, maar door de medicijnen is ze zo zwaar hoefbevangen geraakt dat ze helaas ingeslapen moest worden. Het was bij haar in een paar uur zo erg geworden dat de gaten in de kroonrand vielen. Ik heb een paard nog nooit op zo'n nare manier aan haar eind zien komen.
Ik hoop dat het bij jouw weer de goede kant op gaat. Veel sterkte!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 22:41

Zoveel mogelijk buiten in het natte zand laten staan. Gezien haar recente ziekte wel een waterdichte deken opdoen. De DA kan pijnstillers voorschrijven en je kan vogeltjeshooi geven. Dat is hooi gemaakt van een hele late snede, daar kan ze dan zoveel van peuzelen als ze wilt, het vult namelijk wel, maar voedt niet zoheel erg. Ze moet wel grofvoer eten omdat ze er anders weer vet in haar bloed kan komen. En zoveel mogelijk proberen te bewegen met haar. Kan weer goedkomen hoor. Is waarschijnlijk een reactie op de massale afvalstoffen die in haar bloed kwamen toen de darmen weer op gang kwamen. Succes met jullie zorgenkindje!!!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 23:00

In de alternatieve hoek is het gebruikelijk dat het beestje zoveel mogelijk moet bewegen. ik ken een bekapper die zelfs zegt: een paar keer per dag longeren op zachte ondergrond.

Logisch, want dan gaat de druk, die ellende veroorzaakt eraf.

Daarnaast zou ik een natuurlijk bekapper zoeken, die heeft vaak ervaring met hoefbevangenheid.
Op de site van Hoefnatuurlijk, maar ook in de huiskamer, hier op Bokt, bij de Natuurlijk Bekappers, op blz 1, staat een lijst met bekappers.

Succces, want bevangenheid is echt niet leuk!

Neem voor die tijd je dieet onder de loep, absoluut een arm dieet totdat de DA of bekapper is geweest!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 15:00

Ik denk dat het dier hoefbevangen is geworden door de medicijnen.

In dat geval is het toch erg raadzaam om de DA weer te bellen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 21:29

Maicka is idd hoefbevangen geraakt door ziekte en medicijnen. Vandaag zijn de dierenarts en hoefsmid geweest, en beiden zeggen dat het helemaal goed komt. Het viel hen beiden ook erg mee. Ik was er vast van overtuigd dat dit einde oefening was, ben dus enorm opgelucht!
Ze moet nu twee dagen in de stal blijven, wel twee keer per dag een uur in de modder, en in haar stal ligt ook modder. Daarna mag ze voorzichtig aan weer wat lopen, en na min. twee weken moet het over zijn. We zijn er dus op tijd bij geweest, gelukkig! (paardje heeft meteen pijnstillers en onstekingremmers gekregen toen ze kreupel bleek) Ook mag ze op een handje na, om d'r vitaminepoeder binnen te krijgen, geen brok meer. Niets waar eiwit in zit. Voordeel is dat ze nu in ieder geval goed hooi eet.
Vandaag haar dus voor het eerst in de modder buiten gezet. Ik dacht dat ik haar niet uit de stal zou kunnen krijgen, omdat het lopen pijnlijk is. Zei alleen 'kom' en paard stond buiten! Ben dus weer vol goede hoop.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 21:34

Fijn voor je!

Alles komt goed!

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 08:54

Zie dat je al weer goede hoop hebt. Vooral zo houden want het is echt te genezen hoor! Neem dat advies maar aan van deze 'overbuurvrouw' (ik woon in Vortum Mullem.... Haha! ). Mijn paard is 2 1/2 jaar geleden zeer ernstig hoefbevangen geraakt (alleen aan linker voorbeen) door een zeer zware koliekoperatie met complicaties. Het was bij Jumper zelfs zo erg dat zijn hoefbeen door de zool kwam, zo erg was dat al gekanteld! Dierenarts zei tegen mij dat ik hem maar het beste kon laten inslapen want dit zou nooit meer goedkomen. Heb dat advies (gelukkig!) niet opgevolgd en Jump is weer helemaal in orde gekomen. Heb eerst aangepast beslag gebruikt (zie Hoofcare.nl) en Laminaze van de paardendrogist en na een paar weken al liep hij niet meer kreupel en toen de hersteltijd van de operatie erop zat kon ik weer rijden en na 8 maanden deden we alweer mee aan de Brabantse kampioenschappen. Tot op heden heeft hij er geen last meer van, hij is nooit meer ook maar een dag kreupel geweest!
Ik kreeg trouwens wel het advies (van mensen van bovengenoemde site...) dat ik hem veel moest laten bewegen. Dus stappen op een vlakke en liefst wat zachte, bodem om de doorbloeding op gang te houden. Stilstaat is daarvoor juist niet goed.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 09:00

wat goed zeg dat het terug beter gaat met je paard !

het komt heus wel goed !

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 11:25

Die site van hoofcare had ik idd ook al gezien, maar het speciaal beslag lijkt tot op heden niet nodig voor Maicka. Hoefsmid heeft er nog niets over gezegt (was er helaas niet bij toen ie kwam) en hij is wel zo iemand die eraan denkt en het ook zou zeggen wanneer nodig.
Jolly Jumper, is bij jou paard het hoefbeen dan ook terug gekanteld? Ik hoorde dat dat niet zou kunnen? Maar wat goed dat ie zo geweldig hersteld is!

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 12:21

Mij oude pony is ook hoefbevangen geweest.
Met aangepast voer en veel beweging is het bij hem gelukkig ook weer goed gekomen!!

Houd moed hoor!!

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 15:18

Nee, het hoefbeen kan inderdaad niet terug kantelen. Maar de voet past zich er als het ware aan aan. Het eerste jaar groeit de hoef ook een beetje typisch ( in een soort punt naar boven en met veel ribbels/bobbels, weet ook niet precies hoe ik dat moet uitleggen) Dit is na een jaar weg (dan is de hele hoef 'vervangen'). Je moet, zeker in het eerste jaar, de hoefsmid wel wat vaker (in ieder geval niet te lang wachten) laten kappen om de boel in vorm te houden. Aan Jumper's hoef zie je nu in ieder geval als leek niets meer. Een hoefsmid kan wel zien dat ie ooit bevangen is geweest, maar mijn smid zegt dat je bij Jump zelfs dan nog goed moet kijken.
Is jou paard trouwens zo'n hele mooie haflinger met van die prachtige manen??? Zo ja, dan kennen wij elkaar.... Ik ben vorig jaar (niet afgelopen keer, maar die keer ervoor geloof ik...) mee geweest met de Bokt rit op Bergamo... Pling

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 17:34

Dat was Ascot, die stoere haflinger. Maicka is een stuk kleiner en sierlijker gebouwt. Had jij vorig jaar Jumper bij je? Was hij dat grotere paard of dat klein arabiertje?
Hoe heb jij Jumper trouwens de eerste paar weken behandelt? En hoe ben jij weer gaan trainen? Het enige wat we nu met Maicka doen is twee keer per dag een uur in de modder zetten, af en toe uit eigen beweging de uitloop op laten, en de stal vol nat zand houden. Ze krijgt ook alleen maar hooi, af en toe een heel klein stukje wortel en per dag een boterham en een half katteblikje brok om de vitaminepoeder binnen te krijgen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 12:16

Het viel de eigenarresse en mij vandaag ook op dat ze wat warmere hoeven heeft als eerder deze week. Is het normaal voor hoefbevangenheid dat de temperatuur schommelt?

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 17:15

Cowgirl schreef:

Precies, dat zijn ook mijn gedachten.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 18:44

Juut schreef:
Het viel de eigenarresse en mij vandaag ook op dat ze wat warmere hoeven heeft als eerder deze week. Is het normaal voor hoefbevangenheid dat de temperatuur schommelt?

Komt door de ontsteking. Daarom is dat natte zand zo goed. Dat werkt verkoelend en daardoor ook pijnstillend.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 19:56

ellenlouise schreef:
Cowgirl schreef:

Precies, dat zijn ook mijn gedachten.

Juut schreef:
Maicka is idd hoefbevangen geraakt door ziekte en medicijnen. Vandaag zijn de dierenarts en hoefsmid geweest, en beiden zeggen dat het helemaal goed komt. Het viel hen beiden ook erg mee.
...lezen..? Knipoog
Als je Maicka nu zou zien lopen, zou je niet denken dat ze hoefbevangen is. Waneer ik haar meeneem naar de 'modder-plek' moet ik vol aan het halster trekken, ze zou er zo in een drafje op af gaan. (we hebben er ook een krat hooi bij staan om haar rustig in de modder te houden, dit in combinatie met een hongerige hoefbevangen haflinger...) Toch had ze vanochtend erg warme hoeven. Nu zijn een aantal tegels op haar uitloop verwijderd, zodat ze zelf vanuit d'r stal de modder in kan. Gelukkig doet ze dit zelf ook graag. Ook in haar stal ligt nog steeds modder. De hoeven zouden nu dus in principe genoeg gekoeld moeten worden...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 20:07

je zou ook nog extra 2 x per dag een uurtje de benen nat kunnen bandageren. Bandage er eerst eromheen draaien en dan nat maken. Da's beter omdat de bandage als ie opdroogt niet te strak kan gaan zitten. na een half uur met een gietertje weer natmaken.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 10:16

He ja, dat was inderdaad Ascot, nu je het zegt komt die naam me bekend voor!. Jumper is die hele grote vos. Ik liep toen achteraan met Fabienne en Risco in het begin, zij is later naar voren gegaan en ik ben achteraan blijven stuiteren met een knettergekke Jump... Haha!
Ik heb Jumper behandeld met Laminaze (een poeder dat bestaat uit allerlei kruiden dat goed helpt om de gifstoffen af te voeren) in het begin (van de paardendrogist) en veel stappen op een vlakke, zachte bodem. Wat nog niet meeviel want hij was knettergek en bokte en steigerde alleen maar als ie de kans kreeg Boos! .
De Laminaze heb ik uiteindelijk 4 maanden gegeven, toen was het niet meer nodig. Hij had ook aangepast beslag (in overleg met v. Nassau gemaakt door mijn eigen hoefsmid omdat ik geen trailer had in die tijd en dus niet naar hem toe kon), en dat heeft ie ook zo'n 4 maanden gehad.
Jumper was al na 3 weken niet meer kreupel maar vanwege de (zeer zware koliek)operatie mocht ik pas na 4 maanden er weer op. Eerst een kwartiertje stappen, na een week of twee een half uurtje en dan langzaam weer wat draf in gaan bouwen. Uiteindelijk reed ik na 7 maanden weer mijn eerste concours.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 12:22

Mijn pony heeft het ook gehad, eerst ziek en toen bevangen.
Heel erg bevangen ook nog. Ik heb haar in een stand gezet, de stal was geen oplossing omdat ze alle bodembedekking naar achteren schopte, dit heeft de genezing wel vertraagd. De DA is twee keer geweest en heeft flink ontstekingsremmers en pijnstillers. Verder heb ik voor elke dag ook nog een flinke dosis gekregen.
Overdag heb ik haar met een muilkorf om buiten gezet omdat ik bang was dat ze zand ging eten door het weinige eten wat ze kreeg.
Brok was bij mij echt uit den boze, ik heb haar dan ook een vitamineboost gegeven. Verdere supplementen deed ik door het water.
Het was bijna zielig zo weinig voor kreeg ze, maar alleen daardoor is ze er nu wel weer bovenop en staat ze gelukkig te zijn bij haar nieuwe eigenaar. Ze is daar heen gegaan terwijl ze nog steeds bevangen was, maar zo goed als genezen was.

lobbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:17

hoi meid,

Heel veel sterkte.
Ik heb zeker wel ervaring met hoefbevangenheid.
Mijn eigen pony heeft het 1x gehad en mijn verzorgpony 2x.
Met mijn eigenpony heb ik de afgelopen tijd niet echt een fijne tijd gehad mijn pony heeft vorige jaar chronische bronchitis gehad dit zal ze dus ook voor altijd houden.
Een tijdje geleden heeft mijn pony (een shetlander) ook hoefbevangenheid gehad.
Dus had ze hoefbevangenheid en chronische bronchitis.
Toen kwam ik erachter dat mijn pony ook nog eens last van erge mok had.
Dus had ze 3 dingen tegelyk.
Ik hoop dat jij net als mij voor de hoefbevangenheid ook flesje vloeibare pijnstillers heb gehad en een spuit = ook pijstillers.
Bij mijn pony was het na een week weer weg ik hoop dat dat voor jou hetzelfde geld.
Ik wens je veel suc6 toe en ik hoop dat je nog even reageert of je aan deze tekst iets heb gehad.

Groetjes van manouk