Poll: welke tijdstippen zuigt jouw luchtzuiger lucht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wanneer luchtzuigt jouw paard?

vooral vlak voor het eten.
Geen stemmen
vooral tijdens het eten.
7 (12%)
vooral na het eten.
19 (32%)
direct rondom etenstijd (voor tijdens en na het eten)
7 (12%)
de hele dag door in de stal (niet in de wei)
10 (17%)
de hele dag door in de stal en de wei
5 (8%)
anders, nl....:
10 (17%)

Totaal aantal stemmen: 58

Anya

Poll: welke tijdstippen zuigt jouw luchtzuiger lucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 17:37

Naar aanleiding van een vraag in het luchtzuigersonderzoek, heb ik even een poll gemaakt. Met betrekking tot de momenten van luchtzuigen. Deze poll gaat alleen over luchtzuigers.

Pasha

Re: Poll: welke tijdstippen zuigt jouw luchtzuiger lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 17:49

mzzz tis niet mijn paard, maar toch
pony die ik lang heb gereden doet het de hele dag door in z'n stal..
heel vervelend en het is er niet uit te krijgen..

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 18:06

Ik heb gestemd op na het eten.
Ervoor doet ze het niet en tijdens heel weinig.Maar erna staat ze wel een poosje te zuigen.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 18:24

Ik heb gestemd op anders. Tieme doet het helemaal niet rond etenstijd. Op stal een enkele keer op z'n voerbak of op de muur van z'n luik. Hij doet het bijna alleen op de wei. alle palen liggen al half plat. Bij hem ligt het waarschijnlijk niet alleen aan z'n maag, maar speelt stress ook mee. hij staat nu onder behandeling van de silverlinde, maar tot nog toe zonder resultaat. waarschijnlijk krijgt hij binnenkort iets om hem minder gestresst (als hij dat al is) te maken.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 18:32

Direct rond etenstijd, hoewel dat bij ons wel de hele dag door is.
Mozart deed het eerst alleen na het eten van krachtvoer maar sinds een paar weken doet hij het ook tijdens het hooi eten, ik zie hem nu regelmatig met zijn mond vol hooi stevig aan het hek hangen dus hij is het weer erger gaan doen......

F3mke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 20:05

Een paar pony's bij ons op de manege doen het vooral na het eten. Luchtzuigen maakt natuurlijk stofjes aan die ontspannen. Ik zie het als, 'lekker ontspannen na het eten Knipoog'

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 21:08

F3mke schreef:
Een paar pony's bij ons op de manege doen het vooral na het eten. Luchtzuigen maakt natuurlijk stofjes aan die ontspannen. Ik zie het als, 'lekker ontspannen na het eten Knipoog'

als een soort joint ofzo?
mijn paardje doet het meestal als haar eten op is. dus na het eten op stal, en in de wei deed ze het eerst ook, (houten planken) maar daar hebben we nu stroomdraad boven gehangen!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 18:19

Duvel doet het tijdens en na het eten, ervoor nog niet.
Hij doet 's morgens voor het voeren niks eigenlijk, maar al heeft hij dan 1 snoepje of korreltje biks of hapje hooi op, dan begintie meteen.
Het zwakt dan in de loop van de tijd weer af, totdat het weer etenstijd is, dan begint hij weer.
Maar dus echt na de eerste hap, tijdens het opeten van de maaltijd en erna.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 21:07

Ik weet van een luchtzuiger bij ons op stal dat hij het vooral deed als er mensen voor zijn stal stonden. Of voor de paddock waar hij in stond.
Alsof hij aandacht vroeg, of juist niet kon omgaan met al deze indrukken.
Hoe dat nu is weet ik niet, hij staat er niet meer.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 13:17

F3mke schreef:

Het kan ook met de zuurgraad (pH) van de maag te maken hebben. Mijn pony zoog echt veel na biks. Lastig met vrijheidsdresuur, hij 'moest' naar het hek om te zuigen. Ik vond die grote bikskorrels juist een makkelijke dosering. Ik heb veel ge-experimenteerd met verschillende soorten voedsel beloningen.

Na muesli, waar hij meer en beter op moet kauwen en waarbij hij meer speeksel produceerde, had hij veel drang om te gaan zuigen na een voedseleloning (klein hapje). Waarschijnlijk omdat de maag in reactie op eten (zien, ruiken, proeven) al maagzuur aanmaakt. Als er bij elke hap veel speeksel zit wordt het zuur meer verdund en krijgen ze minder snel last van hun maag. Er zijn onderzoeken die aantonen dat vooral paarden met maagzweren luchtzuigen.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 17:27

Mijn verzorgpony doet het zodra hij er de kans voor krijgt. Hij staat nu op een zandkamp afgeschermd met schikdraad. Als we dit niet zouden doen zou hij 24 uur per dag luchtzuigen. Hij heeft al bijna geen voortanden meer. Mijn verzorgpony is gaan luchtzuigen sinds ie op stal is komen te staan, zo'n 1,5 jaar geleden. Sinds december staat hij op een andere stal waar hij dit dus niet meer zo vaak kan doen, behalve tijdens het poetsen. Ik vind het altijd erg frustrerend als ik het hem zie doen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 17:30

Ik heb op rondom voertijd gestemd.

Ot zuigt vooral tijdens en na het eten. Ervoor zelden tot nooit en overdag zie ik hem ook bijna nooit zuigen

Ik moet zeggen dat het luchtzuigen een stuk minder geworden is sinds ik van sportbrok over gestapt ben op de Balance structuurmuesli van Hartog!

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 19:06

De mijne deed vroeger alleen met zijn tanden knarsen maar tegenwoordig zuigt hij hierbij eigenlijk altijd lucht Boos!
hij pakt dus niets vast, heel vervelend want dan is er ook niets tegen te doen. Gelukkig doet hij het niet al te vaak. Eigenlijk alleen als er mensen zijn en hij aandacht wil en zoiezo als hij iets lekkers heeft gehad. Hij krijgt haast nooit iets omdat hij dan zo gaat bedelen, (beentje optillen/luchtzuigen) en andres alleen vlak voordat ik wegga, dan heeft hij niemand meer om tegen aan te bedelen en dan hoop ik altijd maar dat ie aan zijn hooi gaat Knipoog

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 20:57

De mijne doet het vooral tijdens het eten,maar ook als hij zich verveelt,of als hij jaloers is en aandacht wilt.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 13:18

Elisa2 schreef:
De mijne doet het vooral tijdens het eten,maar ook als hij zich verveelt,of als hij jaloers is en aandacht wilt.

In het begin maakte ik ook de fout om als hij bv op de poetsplaats begon te zuigen er heen te gaan om hem te straffen. Hij deed het toen heel veel. Afstraffen hielp niet (vond het zelf ook onnozel, maarja ik kon niets beters verzinnen). Toen ben ik het omgekeerde gaan doen: weggaan als hij ging luchtzuigen en extra aandacht als hij het niet deed. Dit had wel een aanzienlijk positief effect op zijn gedrag op de poetsplaats en als hij gewoon op stal stond. (Dit los zien van het luchtzuigen na het eten). Bij mijn pony was het soms dus ook om aandacht te doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 20:50

ja ik probeer het nou ook zo te doen ja..die beesten zijn slim zat.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 17:39

hapje eten, hapje lucht, hapje eten, hapje lucht... en waar 't vandaan komt =S... en waar 't nu heen moet =S...

ankie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 18:19

mijn Fjord zuigt echt de hele dag door,maakt niet uit of hij in de wei staat of op stal,hij heeft het van zijn moeder overgenomen en zuigt lucht vanaf 1 1/2 jaar(hij is nu 8) hij heeft vaak koliek en zijn tanden zien er niet uit! Zolang ik hem maar elke dag een paar uur op de wei zet gaat het redelijk, hij krijgt ook geen bix alleen een handje graan en kuilgras. Zolang ik hem zo op dieet heb gaat het redelijk..... maar het blijft een ramp,echt de hele dag door Boos! heb alles geprobeerd,luchtzuigbanden,cribox,Rennie's etc etc.. mocht iemand ergens goede ervaringen mee hebben dan hoor ik het graag Haha!

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:12

Ik heb gekozen voor anders. De mijne doet het wel iets na het eten, maar ze doet het voornamelijk als ik met mijn andere paard bezig ben.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:42

Onze Haf doet het vooral na het eten. Maar ook als het druk is op stal. Hij verwacht dan een hapje tussen door dus begint maar alvast met zuigen. Dus een mengeling van aandacht en vragen om een hapje zeg maar.

Het gewone voer heeft ie zo op (echt niet normaal hoe snel hij eet) maar over hopoi doet ie langer dus dan moet er wel eens een zuigje tussen door. Ik leg wel het hooi achterin in zijn stal. dan staat ie met zijn kont naar de deur en dat scheelt ook weer, want hij moet zich dan helemaal omdraaien voor een luchthap en dat doet hij dan ook minder snel. Maar goed, na het hooi haalt ie dat wel weer in hoor..... Boos!

Zijn luchtzuigband doe ik zelden om. Maar soms wordt ik er echt even niet goed van en krijgt hij hem even om. Als ik hem er dan afhaal moet ie ook echt de gemiste luchtzuigjes inhalen......

Daarom kijk ik ook erg uit naar de test. Ben zeer benieuwd!!

chanty94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 14:09

Bij mijn "lekker-zuigen-na-het-eten" gevalletje, helpt lucerne door het voer. Hij doet t nogsteeds, maar vele malen minder. Ik ken iemand wiens paard het sindsdien helemaalniet meer doet. Misschien t proberen waard...

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 22:24

chanty94 schreef:
Bij mijn "lekker-zuigen-na-het-eten" gevalletje, helpt lucerne door het voer. Hij doet t nogsteeds, maar vele malen minder. Ik ken iemand wiens paard het sindsdien helemaalniet meer doet. Misschien t proberen waard...

Zou het aan die lucerne liggen Verward Die van mij krijgt nu dus Hartog Balance structuurmuesli ipv sportbrok en die is ook ontzettend veel minder gaan luchtzuigen.
(in de structuurmuesli zit ook lucerne)

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 12:15

chanty94 schreef:

Gut, dat wist ik niet. Ze krijgen luzerne door het ochtendvoer maar daar ben ik nooit bij dus geen idee dat of het scheelt.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 17:00

bkla tijdens en na het eten, ook als er veel mesen op stal zijn die rond haar stal blijven hangen

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 23:15

Mijn vorige paard deed het op alle tijdstippen van de dag, dus ik heb de hele dag door aangekruist (op stal), maar hij deed het dan weer niet constant.
Ik had het idee dat hij het vooral deed als ik of mijn vader in de buurt waren (misschien ook wel bij andere mensen maar wij zijn het meest op stal) puur om aandacht te trekken.