3,5 maand headshaken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hertog

3,5 maand headshaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 13:16

Al eerder vragen gesteld over headshaken, nu het vervolg. Huilen
Na 3 dagen in een andere stal te hebben gestaan ivm een nieuw dak op zijn eigen stal (eind oktober) doet mijn paard aan " headshaken". En het wordt alleen maar erger. Ondertussen is er al een hoop gedaan. Naar Emmeloord, daar rontgefoto's, endoschopie, en kiezen gedaan. Niet over dus weer terug. Endoscopie, en een grondige tandartsbeurt en kweek genomen uit neus. Daar bleek een bacterie te zitten die er niet hoort. Dus 10 dagen antibiotica in zijn ader (iedere dag de DA op bezoek). Niet geholpen, Verdrietig dus nu weer een kuur van 7 dagen. Als dit niet helpt dan breng ik hem naar Emeloord en haal ik hem pas op als ze iets hebben gevodnen, dat heb ik ook tegen Van Muiswinkel gezegd. Het is zo zieleig. Hij proest zo hard dat hij tranen in zijn ogen krijgt! En hij weet soms niet wat ie moet doen om de kriebel uit izjn neus te krijgen. Hij loops zelfs langs stenen muren met zijn neus.

Nou hopelijk slaat deze kuur wel aan. Eergister en gister was het niet te hoduen, en vandaag, na 10 minuten draven en galoperen en met regen in de paddock...niets aan de hand!! Hopelijk zet dat door.

Antheman

Re: 3,5 maand headshaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 23:32

Heel vervelend voor je en je paard!

Volgende week ga ik met mijn headshaker naar Laarakker en hoop dat ik er dan achter kom waarom hij het doet, zodat ik gericht kan werken aan een oplossing!

Sterkte!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 13:31

jeetje dat klinkt niet goed meis !

ik heb je verhaal zo'n beetje gevolgt, en echt een klote situatie vind ik het zeg, want jij en je paard kunnen er niets aan doen. hebben geen andere paarden er last van sinds de verbouwing?

ik hoop dat ze gauw uitsluitsel kunnen geven, hopelijk zijn de slijmvliezen niet onherstelbaar beschadigd door dat rare nare stof!

ik zal voor je duimen dat het goed afloopt!
en hou je ons op de hoogte ?

heel egr veel sterkte Ach gut

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 11:08

Marijke Boinck heeft ook al paarden met headshaking geholpen. Informeer eens bij haar info@cherokeepaarden.nl

Succes ermee en hou je haaks Ach gut

hertog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 16:11

Nou, afgelopen zondag hebben we hertog naar emmeloord gebracht. Hij boft weer want hij heeft de grootste box die ze hebben (merrie veulen stal). Verder zetten ze hem iedere dag in de paddock en doen ze iedere dag onderzoek. Hopelijk levert het snel iets op.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 17:36

Mijn schoonzus had hetzelfde probleem met haar merrie. Er is ook onderzoek naar gedaan. Helaas niets uitgekomen.
Toen heeft ze een netje besteld die ze tijdens rijden over de neusgaten doet van haar paard. Sindsdien nergens geen last meer van.
Blijkbaar zit er toch iets waar ze niet tegenkan in de lucht die tegen wordt gehouden door dat netje.

kalioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 20:06

inderdaad helpt een netje voor zijn neus! het paard van onze buren had het hele riedeltje van kliniek,tandarts e.d. al gehad en de eigenaar was erg ongerust.toen kwamen we een artikel tegen wat in een paardenblad stond met de tip van het netje. en ze heeft het geprobeerd en sinds die tijd......geen headshaking meer!
proberen waard dus!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 21:11

Hoop dat er wat uitkomt Hertog!

Ik ben gisteren met mijn headshaker naar Laarakker geweest;
hier heb ik wat dingetjes opgeschreven:

viewtopic.php?f=3&t=372258&hilit=

Sterkte!

hertog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 15:04

Nou, vanochtend met de kliniek gebeld, doet ie het niet meer!!!
Ze hebben hem afgelopen dagen geobserveerd op stal, in de paddock en tijdens het bewegen, niets te zien.
Zondag met inladen stond ie het nog te doen!!
Zou de lucht in Hillegom sons vervuilt zijn ofzo?
Hij komt in ieder geval terug in een schone stal, want die heb ik geschilderd. Ik denk dat ik de vloer maar met desinfectie middel doe, en wellicht op rapsodie zettenm ipv stro en zo'n netje kopen en een kap voor over zijn ogen?
Vandaag doen ze nog een endoscopie, dus morgen ochtend kan ik weer bellen. Morgenmiddag ga ik even langs, ik denk dat ik hem dan even onder het zadel wil zien, omdat het dan altijd erger is, of begint. Dus mijn bijrijdster gaat mee, ik rij zelf niet want ik ben 6 maanden zwanger.
Dus ik hou jullie op de hoogte.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 15:09

Fijn om dit te horen!

Hopenlijk blijft het weg als je paard weer thuis staat.

en anders zal het enorm puzzelen worden waar het door komt!

hertog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 18:15

Nou, vandaag in Emmeloord geweest, een knettergek paard aangetroffen!!
Hij stond te stijgeren en druk te doen, helemaal niet zichzelf. Bleek dat de bodem van de paddocks bevroren waren dus hij was 2 dagen niet los geweest. Dus aan de longe, lekker galoperen en binnen no time weer lekker rustig. En... niet hoofdschudden. Dus dat was positief. Alleen hij heeft zich vreselijk misdragen. Op zijn stal zit zelfs een sticker met: PAS OP!
Hij valt mensen aan als ze met biks komen, de artsen kunnen in zijn box niet aan hem komen. Ze temperaturen daar normaal de paarden, maar dat ging bij hertog dus niet. Ja, ik schaam me diep voor mijn paardje, terwijl hij thuis echt heel erg leif is (dat doetie anders nooit!!).
De endoscopie was goed, de rode plekjes waren weg. Er is weer een kweek genomen, dus die uitslag wachten we even af. Eigenlijk wilde ze dat we hem vandaag al meenamen, maar ja, er hangt niet standaart een trailer achter mijn auto. Maandag halen we hem dus op of we geven hem daar weer beweging, dan hopelijk wel erop. Ik hou jullie op de hoogte.

En toen...... ik keek nog even om toen we weg gingen, doet ie het toch weer een keer!!! Helaas. Maandag ochtend weer bellen, en dan even verder kortsluiten hoe verder. Ik weet het nu niet meer. Meenemen naar huis, of toch daar laten? Tja, hij laat het amper meer zien. Moeilijk hoor.

hertog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 11:47

Hertog afgelopen maandag opgehaald, hij heeft het daar niet laten zien, en hier binnen 2 uur weer helemaal van het pad!!! Alleen maar schudden, proesten en jeuken aan zijn neus. Dus allergie voor het een of ander?
As vrijdag uitslag kweek, die wachten we nu af. Als daar niets uit komt denk ik dat ik hem 1 week ergens anders op stal zet om te kijken wat er dan gebeurd. Verschil is wel dat hij het nu alleen doet als je hem beweging geeft, heb het nog niet op stal of in de paddock gezien.

hertog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-05 10:30

Vandaag gebeld, uitslag van kweek was er nog niet. Nu noemde de arts dat het ook iets met de zenuwen zou kunnen zijn. Soort aangezichtspijn. Hertog doet het nu alleen nog als hij beweging krijgt, aand e longe of onder het zadel maakt niet uit. Heb net de netjes voor om zijn neus besteld. Ben benieuwd of dat helpt. Als hij namelijk iets tegen zijn neus voelt, doet ie het niet (bv tijdens uitstappen aan de hand, dan loopt ie met zijn neus tegen mijn rug en dan is het een soort meteen over).

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 10:32

hertog schreef:
Vandaag gebeld, uitslag van kweek was er nog niet. Nu noemde de arts dat het ook iets met de zenuwen zou kunnen zijn. Soort aangezichtspijn. Hertog doet het nu alleen nog als hij beweging krijgt, aand e longe of onder het zadel maakt niet uit. Heb net de netjes voor om zijn neus besteld. Ben benieuwd of dat helpt. Als hij namelijk iets tegen zijn neus voelt, doet ie het niet (bv tijdens uitstappen aan de hand, dan loopt ie met zijn neus tegen mijn rug en dan is het een soort meteen over).

Dit doet Andor ook.

Bij Andor stond zijn eerste wervel (achter zijn oren) scheef. Daarnaast ook zijn bekken. dit is allemaal rechtgezet.
Door de eerste scheve wervel, werd alles afgekneld en kreeg hij minder zuurstof en bloedtoevoer, waardoor hij bijv weer chronische hoofdpijn had.

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 11:06

Headshaken kan heeeeel veel oorzaken hebben, varierend van een allergie tot gevoeligheid voor licht en nog veel verder. Een van de vaker voorkomende oorzaken is (lichte) kreupelheid. Hebben ze daar al naar gekeken?

hertog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-05 17:22

Er zijn al rontge foto's gemaakt, en ze hebben hem aan de hand en op de harde bodem zien draven.
Vandaag was het helaas weer heel erg, ik wordt er wel erg verdrietig van, hij heeft er echt last van als ie zo'n bui heeft. Ik kan hem dan niet eens normaal longeren met een halster. Dus maar weer in de paddock gezet.

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 17:49

Mijn paard doet ook aan headshaken.
Ik heb nu een allergietest laten doen bij Josefien ( natuurlijk in balans ) en daaruit is gebleken dat ze allergisch is voor bepaalde grassen etc.
Ik krijg nu tabletjes toegestuurd.
Als ik resultaat heb zal ik het laten weten !
Mijn paard heeft vorige zomer als een gek met haar hoofd liggen te schudden. Hopelijk gaat het nu over

Als iemand informatie wil over die test, dan stuur je maar een mailtje.

hertog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 14:15

vandaag weer contact met Emmeloord, nu gaat mijn eigen DA bloed afnemen voor onderzoek op allergien. Dat wordt in Duitsland gedaan. En we starten op mijn verzoek alvast met een of ander pilletje. Duimen maar!!!!

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 14:37

Jeetje wat vervelend dat men nog niet weet waarom jou paard met zijn hoofd schud! Hopelijk komt er iets uit die bloedtest. Heb je het netje nog geprobeerd?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 15:43

Boos! Boos!

de sneeuw is weg, dus ik denk nou kan eindelijk weer rijden...

staat die van mij ook weer te shaken! en niet zo'n beetje ook zeg...
wordt weer fijn dus...

hertog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 13:57

Nou, het netje wat ik op internet besteld heb, werkt voor 80%. Dus soms doet ie het helemaal niet en andere keren toch wel weer wat, maar niet meer zo erg als eerst. Maar het blijft allemaal vaag. Laatst stond ik te borstelen, toetert er een vrachtwagen ergens op de weg, en dat geeft een onwijs heftige reactie. Vreemd. Hij krijgt nu 600 milligram pretnizon, dat zou een allergische reactie moeten onderdrukken, dus als dat niet werkt, wat dan? Ik weet het allemaal niet meer. Ik wacht even deze kuur af, en dan kan ik nog iets anders proberen, dat krijgen 2 andere paarden bij ons op stal ook, wie weet dat dat dan helpt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 07:54

je zou haast denken dat dat toeteren toch inwerkt omdat hij misschien hoofdpijn heeft?

lijkt me namelijk wel zo'n soort reactie.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 10:06

hertog schreef:
Nou, het netje wat ik op internet besteld heb, werkt voor 80%. Dus soms doet ie het helemaal niet en andere keren toch wel weer wat, maar niet meer zo erg als eerst. Maar het blijft allemaal vaag. Laatst stond ik te borstelen, toetert er een vrachtwagen ergens op de weg, en dat geeft een onwijs heftige reactie. Vreemd. Hij krijgt nu 600 milligram pretnizon, dat zou een allergische reactie moeten onderdrukken, dus als dat niet werkt, wat dan? Ik weet het allemaal niet meer. Ik wacht even deze kuur af, en dan kan ik nog iets anders proberen, dat krijgen 2 andere paarden bij ons op stal ook, wie weet dat dat dan helpt.

Laat zijn wervels eens nakijken!

Mijn headshaker had zijn 1e wervel gedraaid, waardoor de bloedbaan en zenuwen enzo enorm werden afgekneld. Gevolg: altijd knallende koppijn. Daarnaast is hij ook allergisch voor hooi en stro.

Hij is gemanipuleerd bij zijn halswervel, ook bij zijn bekken trouwens, die stonden scheef en niet zo´n klein beetje ook.-
Hij is nu aan het revalideren en het gaat de goede kant op! Het schudden is met 80% afgenomen!!

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 20:59

Wervels lijken me in dit geval niet logisch, omdat hij het in de kliniek niet deed. Wel zou je denken aan een allergie inderdaad.
Wat is er in de kliniek anders t.o.v. je stal thuis?
Denk aan voer, strooisel... dat soort dingen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 12:06

in een kliniek staat hij binnen, dus zal hij niet reageren op zonlicht.
veel paarden reageren daar ook op door te gaan schudden, het precieze verhaal erachter weet ik niet, maar heeft te maken met hoofdpijn.