contact met ringworm, en nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

contact met ringworm, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 21:48

helaas doet de zoekfunctie het niet, dus ik vraag het maar even.
Ik heb zelf 2 paarden, waarvan er 1 hoogdrachtig is.
Nu heb ik donderdag op een ander paardje gereden, en vandaag kreeg ik te horen dat deze ringworm heeft ( zijn ze vandaag achtergekomen na bezoek van dierenarts)
Na het rijden ben ik in contact gekomen met mijn eigen paarden ( die staan ergens anders, niet bij dat paard in de buurt)
Kan dit schadelijk zijn voor het veulen? en hoe besmettelijk is ringworm?
wanneer kan ik weer veilig naar dat paard toe zonder mijn eigen paarden risico te laten lopen? want ik heb met dat paard op 1 maart een wedstrijd, en oefenen is altijd handig. denken jullie dat nu hij behandeld word, 2 weken tijd genoeg tijd is voordat ik er weer opga?

_Vanisha_

Re: contact met ringworm, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 22:07

hoi ringworm is zeer besmettelijk je kan het zelf ook krijgen als je ermee in contact bent geweest.
Bij ons op stal hadden een aantal paarden ook ringworm maar de hele stal moest geent worden omdat het echt zeer besmettelijk is, het kwam n.l. ook van een andere stal of het voor een veulen kwaad kan weet ik eigenlijk niet zou je even moeten navragen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 22:25

Verdrietig dat meen je niet...
oliebol, dan heb ik een groot probleem. heb na het rijden thuis mijn eigen paarden binnen gehaald en ze dus ook geaaid en gedaan, met vieze handen.

_Vanisha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 22:34

dan heb je grote kans dat ze het nu ook hebben.
Het hoeft niet gelijk op te treden maar kan je later pas merken.
Bij ons op stal ook mocht niemand meer de andere paarden aaien en binnen halen enzo we moesten ook oppassen met de paddocks en speelbak enzo.
Echt niet leuk en als je toch per ongeluk in aanraking was geweest met een paard moest je gelijk je handen wassen in speciaal ontsmettings spul dat moest je dan mengen met water.
Ik hoop voor je dat ze het niet hebben maar zou het toch goed in de gaten houden

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 22:37

hoelang duurt het voordat je weet dat ze het hebben?
chips... straks heb ik een stal vol met paarden met ringworm (vooral voor de hoogdrachtige merrie vind ik dit absoluut verontrustend)

_Vanisha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 22:43

dat weet ik niet precies ze kunnen wel al drager van ringworm zijn maar de kale plekken kunnen later komen als het echt door gaat zetten.
en is het paard dat al ringworm had geent?

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 08:28

Ringworm is een schimmel en geeft ronde kale plekken. Dus goed je paarden steeds controleren en zodra je iets ziet in ieder geval dat plekje behandelen. Dan kan je het wel onder controle houden. Let ook goed op jezelf want jij kan het ook krijgen.

Je weet nu dat je er op moet leten dus dan zal je het snel zien en snel kunnen behandelen. Als je het niet weet zal je vaak later reageren omdat je eerst denkt dat het een onschuldig plekje is. Als het al wat verder verspreid is is het ook moeilijker te behandelen. Dus meteen behandelen als je iets ziet, ook al twijfel je of het wel ringworm is. Vraag de DA even wat het beste midel is en hoe dat zit bij je drachtige merrie.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 09:55

ok, ik zal er vanaf vandaag zeer goed opletten, en even aan onze dierenarts vragen wat het beste middel er dan tegen is als ik kale plekken vind. Als dat paard is ingeeent, hoelang mag ik er niet bij in de buurt komen? weet iemand dat ook?

_Vanisha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 10:34

ik geloof dat je de kale plekken met betadine shampoo kan behandelen er is ook een speciaal middeltje dat je een heel klein beetje moet oplossen in een emmer water en daarmee om de 3 dagen je paard helemaal mee wassen.
Je kan wel bij het paard komen maar moet ervoor zorgen dat je alles ontsmet zoals dekjes borstels enz je kleren gelijk wassen en ook gelijk wanneer je van eht paard weggaat handen ontsmetten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 11:29

ho ho ho zo´n vaart loop het niet hoor. ringworm krijg je zelf in principe pas als je weerstand laag is. Paarden hoeven het ook niet allemaal perse te krijgen. Misschien hebben ze het al een keer gehad en dan is de kans nog maar heel klein dat ze het nog een keer krijgen.
Bij ons op stal had 1 meisje het meegnomen naar stal (haar katten hadden het) Haar pony en zij zelf hadden het dus ook. Het paard waar ze steeds mee buiten staond heeft het ook gekregen maar de andere 4 paarden hebben niet gekregen. 2 eran zijn ingeent en de andere twee niet.
ik zou voor de zekerhied wel een flesje detol kopen om daar alle verdachte plekken mee te behandelen. Wel de kleren en spullen en jezelf die in aanraking zijn geweest met dat ander paard telkens wassen en ontsmetten
Geloof zelfs dat jet het niet perse hoeft te behandelen dat het alleen lastig kan zijn mij rijden,

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 12:05

pol013 schreef:
ho ho ho zo´n vaart loop het niet hoor. ringworm krijg je zelf in principe pas als je weerstand laag is. Paarden hoeven het ook niet allemaal perse te krijgen.

Nee je niet iedereen die ermee in aanraking komt krijgt het maar het kan wel dus kan je maar beter opletten en er snel bij zijn als jij of je paard het wel krijgt.

Citaat:
Geloof zelfs dat jet het niet perse hoeft te behandelen dat het alleen lastig kan zijn mij rijden,

Je moet het wel behandelen hoor, het gaat niet vanzelf weg. En wordt alleen maar erger als je het niet behandeld, plus dat het besmettelijk blijft en je dus andere kan besmetten.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 14:00

dat middeltje wat je elke 3 dagen mee moet wassen, is dat toevallig Imaverol? want dat heb ik nog ruim op voorraad van de zomer, toen had ik "het geluk" dat ik in contact ben geweest met een paard met schimmel, en daar ben ik van de zomer flink druk mee geweest met wassen en ontsmetten. Dus dat middel heb ik in ieder geval nog thuis.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 14:03

Ik denk dat dat idd tegen ringworm werkt. Ringworm is tenslotte ook een schimmel.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 14:20

Als (met nadruk op ALS) ze het krijgen moet je het gewoon gelijk goed behandelen. Dan hoef je er verder niet van in paniek te raken hoor Knipoog

LindaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 14:44

Ringworm is een schimmel en is besmettelijk voor mensen, paarden en andere dieren.
Als je paard besmet is, begint het meestal met kleine bultjes met opstaande haren, die later overgaan in ronde, kale plekjes. De plekjes jeuken bij mensen, maar lijken bij paarden geen jeuk te geven.
Als je ziet dat je paard dit heeft, moet je wassen met anti-schimmel middel. De Imaverol die je hebt staan, kan je hiervoor gebruiken (even houdsbaarheidsdatum controleren), maar Defungit of Mycophyt zijn ook geschikt. Om een goed resultaat te bereiken, moet je je paard drie keer geheel wassen met steeds 3 tot 5 dagen ertussen. Denk er ook aan de omgeving, dekens, borstels, tuig en zadeldekjes te behandelen. Ook zonlicht en een droge omgeving (dus geen zalf erop smeren!) zorgen voor een sneller herstel.
Ik hoop dat je paard niet besmet is, mocht het toch zo zijn: succes met de behandeling.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 14:45

Hier een paar tips die je helpen om een besmettelijke aandoening niet over te dragen aan andere pony’s.

- Bel meteen de dierenarts en vraag om een wasmiddel (schimmel of ringworm) of poeder (tegen luizen) en hou je goed aan de voorschriften.

- Als er is geconstateerd dat je pony een besmettelijke ziekte heeft, zet hem dan zo snel mogelijk apart, en zorg ervoor dat hij geen contact heeft met andere paarden. Laat hem ook niet aan andere pony’s en mensen ruiken, zelfs niet even snuffelen in het voorbijgaan.

- Ontsmet de box waar je pony uit kwam zo snel mogelijk met een desinfecterend middel.

- Was alle shabrakken en singels en zet borstels in water met een scheetje bleek of bij luis een scheutje desinfectans.

- Besprenkel een doek met het wasmiddel waarmee je je pony behandelt en neem je zadel en hoofdstel ermee af.

- Gooi je kleren in de was nadat je bij je pony bent geweest, want ze kunnen besmettingsgevaar veroorzaken.

- Ga niet je eigen pony aaien en vervolgens met ongewassen handen een andere pony aaien.

- Gebruik ook niet voer of drinkemmer van je pony voor een andere pony, maar houd deze apart.

- Denk niet dat zo’n ziekte vanzelf overgaat.

- Krab nooit aan de wondjes als je pony schimmel heeft, het kan namelijk gaan ontsteken. Ringworm is ook besmettelijk voor de mens!

- Stap niet met laarzen of schoenen die gedragen zijn in de box van de patient een andere box in. Ook via je schoenen kan je ziektekiemen of parasieten overbrengen.

- Laat je pony niet op stal staan, want van een huidaandoening is je pony niet echt ziek, hij kan dus gewoon werken. Bij schimmel kan het zijn dat hij lastige plekjes heeft op de plek van de singel. Rijd dan een tijdje met een dekentje. Wel die deken en je kleren schoonmaken!

- Houd alles consequent vol. Dus borstels er dekjes apart houden, geen contact tussen gezonde en besmette paarden. Zorg dat je kleren steeds weer schoon zijn. Houd je aan de voorschriften va de dokter en behandel met poeder of wasmiddel.

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 15:08

Hey!!

Ik had het er toevallig vandaag over met iemand , en ik heb slecht nieuws want diegene vertelde mij dat je absoluut GEEN wedstrijd mag rijden met een besmet paardje! hij is federatievoorzitter en vertelde dat als je ‘betrapt’ word zelfs voor het tuchtcollege kan komen!! Dus let er goed op!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 16:57

mijn paarden hebben het nog niet, er is nog geen enkel iets aan te zien dat ze het zullen krijgen. en deze worden niet op concours uitgebracht Haha!
zal inderdaad zorgen dat alle kleding na 1X direct in de was gaat. dekens en dekjes heb ik zowiezo altijd voor elk paard apart.Maar wat mij het meeste zorgen baart blijft, zijn ringwormen schadelijk voor een ongeboren veulen?

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 18:40

Ik zou me niet teveel zorgen maken hoor. Mijn haf heeft toen ik haar net had op een boerderij met veel koeien gewoond. Koeien schijnen vaak ringworm te hebben en die hebben haar toen besmet. Ze kreeg een kale ronde plek op haar kont en die moest ik wassen met een goedje van de dierenarts. Meer dan die ene ronde plek is het nooit geworden. Dus gewoon goed in de gaten houden en als je een bedacht plekje ziet even DA bellen. Al je spullen uit voorzorg wassen is echt niet nodig.
Succes!
p.s. je kan zelf ook ringworm krijgen dus hou verdachte plekje bij jezelf ook even in de gaten!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 23:14

ben vanmiddag al druk in de weer geweest Lachen
heb even al mij kleding in de was gedaan wat ik deze week heb gedragen, handschoenen in een desinfecterend middel gewassen, en morgen gaan we mijn laarzen eraan geloven.
Hopen dat het goed gaat, maar hoewel het erg besmettelijk ik, geloof ik aan de reacties hier te zien,dat ik mij niet zoveel zorgen meer hoef te maken dat er wat met het veulen gaat gebeuren.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 12:09

Heb ik even een vraagje, ik zie hier verschillende reacties waar mensen het over inenten hebben.
Wat heeft ringworm met inenten te maken? Het is een schimmel, daar kan je toch niet tegen enten? (of zit ik op een verkeerd spoor?)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 12:29

T@nj@ schreef:
Heb ik even een vraagje, ik zie hier verschillende reacties waar mensen het over inenten hebben.
Wat heeft ringworm met inenten te maken? Het is een schimmel, daar kan je toch niet tegen enten? (of zit ik op een verkeerd spoor?)

Dat kan wel, maar ik raad het je niet aan, bij ons op stal (ik sta op de zelfde stal als lilkim) heerst het dus ook, om een snellere genezing te krijgen en om de paarden die geen symtomen hadden schimmel vrij te maken/houden hebben ze bij ons geënt met Insol Dermathopyton, mijn paard die dus nog nergens last van had is nu bijna kaal, ze heeft last gekregen van enorme haar uit val, het lijkt haast of ze in d'r zomer vacht staat en dat terwijl ze normaal een bolletje wol is, hele gaten zijn er in d'r vacht gevallen, het is puur troep wat ze er in spuiten.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 14:05

He getver, dat doet dan ook niet echt goed zeg.
Maar het is dus een speciale enting tegen schimmels enz. ik begreep even dat het om de gewone enting ging, dat vond ik al zo vreemd, vandaar.

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 18:06

Bij ons op stal heerste vorig jaar ook schimmel. En de paarden die geent waren kregen het ook gewoon en het duurde net zo lang als bij de rest. Dus zo'n inenting is volgens mij een beetje zonde van je geld.......

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 18:28

mmm mijn pony is wel tegen schimmel ingeent van de zomer, het paard niet ivm risico van een miskraam. vandaar dat ik maar liefst 4 flessen Imaverol, en 2 flessen met een ander goedje op heb gemaakt van de zomer. Heb nooit iets van gemerkt dat zo'n inenting kwaad kan.