4 wervels schoft totaal kapot.....:-(

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gamier

4 wervels schoft totaal kapot.....:-(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 20:45

Vandaag is Gamier op de foto gegaan en wat blijkt 4 wervels van zijn schoft zijn aan de bovenzijde totaal kapot. Ik heb geen idee hoe hij daaraan gekomen is waarschijnlijk is hij in het verleden op zijn schoft geklapt echter is dit niet meer te achterhalen...........

Volgens de DA kan Gamier nooit meer bereden worden. Hij was al verbaast dat hij iemand op zijn rug heeft toegelaten. Hij zei dat Gamier pijn heeft als hij zijn nek laag heeft of te hoog. Zolang hij zijn nek "recht" houdt heeft hij er geen last van (denkt hij 100% zekerheid kan hij niet geven)

Nu staan wij dus voor een moeilijke keuze..... Gamier wordt voor de verzekering afgekeurd dat is zeker maar dan??? Ik kan het niet over mij hart verkrijgen om hem aan de verzekering mee te geven aan de andere kant Gamier zou dood ongelukkig worden als hij als weide paard door het leven moet. Als hij al een week niet gereden wordt is het een bommentje.......... Maar hij is pas 12.........

Heeft iemand wel eens met dit probleem te maken gehad. Is er nog iets aan te doen??? Ik sta voor alle ideeën open........

Pipi

Re: 4 wervels schoft totaal kapot.....:-(

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 20:58

Jeetje,wat een bericht Huilen
Ik heb hier (gelukkig) geen ervaring mee.
Maar als je paard z'n hals laat zakken en hij heeft dan pijn,kan hij dan wel gewoon op de wei staan?
Daar zal hij tenslotte de hele dag door grazen,dus met z'n hoofd naar beneden staan.
Ik kan me voorstellen dat je geen afscheid van hem wil nemen,maar ik denk in dit geval dat dit wel het beste zou zijn voor je lieve vriend.
Hopelijk krijg je nog wat positieve reacties.
Heel veel sterkte i.i.g. Ach gut

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 21:04

Pipi schreef:
Jeetje,wat een bericht Huilen
Ik heb hier (gelukkig) geen ervaring mee.
Maar als je paard z'n hals laat zakken en hij heeft dan pijn,kan hij dan wel gewoon op de wei staan?
Daar zal hij tenslotte de hele dag door grazen,dus met z'n hoofd naar beneden staan.
Ik kan me voorstellen dat je geen afscheid van hem wil nemen,maar ik denk in dit geval dat dit wel het beste zou zijn voor je lieve vriend.
Hopelijk krijg je nog wat positieve reacties.
Heel veel sterkte i.i.g. Ach gut

Toen ik het vanmiddag hoorde heb ik dat soort vragen niet gesteld (was een beetje erg ondersteboven van het nieuws)....Morgen ga ik bellen om meer info te krijgen...

Het probleem is ook dat Gamier dolgraag wil werken voor je. Als hij een week stil staat wordt hij vervelend en na een maand is hij niet meer te houden.... tja het is en blijft een arabiertje......

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 21:26

Is hij misschien ooit eens onder de stang in de trailer doorgekropen ?
Ik heb het wel eens meegemaakt dat een arabiertje dat deed, deze had 2 wervels gebroken, maar dat is goed gekomen. Beesje was net 3 jaar dus nog aan het groeien.

Weet je zeker dat er niets aan te doen is, heb je gedacht aan een second opinion ?

Ik zou hem terugkopen van de verzekering en zeker niet meegeven.
Wat je daarna met hem doet kan je dan zelf bepalen.

Mijn vorige paard had 3 jaar geleden al afgemaakt moeten zijn.
Paard was afgekeurd, opgehaald door de verzekering en zo weer de handel ingegaan.

Uiteraard wist ik dit niet.
ik heb er dus voor gekozen het paard zelf naar de slacht te brengen.

Wat je ook doet, probeer zelf de controle te houden over jou paard.

Heel veel succes...............

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 21:45

kiana schreef:
.

Weet je zeker dat er niets aan te doen is, heb je gedacht aan een second opinion ?

Daar denk ik nu over na... maar ik heb de foto's zelf gezien en ik ben een leek maar zag ook dat het goed mis was........

Het probleem is dat Gamier zo hard voor zichzelf is. Hij laat niet merken als hij pijn heeft. Dat maakt het zo moeilijk. Had hij maar eens gesteigerd, gebokt of gebeten, maar nee op zijn hoogst is hij onrustig.....

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 21:49

Al doe je de second opinion alleen maar voor je eigen gevoel............

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 22:46

als hij verder geen last heeft van het rijden, als hij zijn hoofd en nek mag dragen zoals hij dat het prettigst ervaart......... dan kan je hem natuurlijk gewoon als rijpaard aanhouden, wellicht alleen voor buitenritten........ met een lange teugel

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 22:59

gijsenkim schreef:
als hij verder geen last heeft van het rijden, als hij zijn hoofd en nek mag dragen zoals hij dat het prettigst ervaart......... dan kan je hem natuurlijk gewoon als rijpaard aanhouden, wellicht alleen voor buitenritten........ met een lange teugel

Hij heeft dus wel last van het rijden en van het zadel..... er is geopperd om hem 3 maanden in de wei te gooien en daarna het met een aangepast zadel te proberen ... (toen ze merkte dat ik het niet over mij hart kon verkrijgen om hem in te laten slapen) het probleem alleen is dat hij niet aangeeft als het pijn doet......

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 00:01

hey,
meer dan ik je verteld heb weet ik helaas ook niet. Behalve dat het bij die van ons in eerste instantie (gebaseerd op de foto's) echt kansloos leek, en we uiteindelijk naar het paard zijn gaan kijken (die ook niet aangaf dat simpel werk waarbij hij zijn hals maar recht mocht houden (zelfs springen) hem niet zoveel pijn deed dat hij dat niet meer wilde.)

enige, wat je zelf al zegt, is dat je rekening moet houden met of ze weinig pijn voelen of weinig pijn willen laten zien...

en er is iig 1 paard die zn schoft had gebroken waarvan ik weet dat hij nu weer (iig nationaal) springt, maar die is meteen nadat het gebeurde geopereerd, en das bij de van jou natuurlijk ook t probleem, dat je gewoon niet weet hoe lang het al is..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 08:17

Das lastig......... en zonder zadel Haha!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 09:13

En aangespannen dan? Of krijgt hij dan weer teveel druk van het tuig.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 09:57

Citaat:

Krij het idee dat mensen alleen maar aan rijden denken.

Naast dat ene uurtje rijden staat hij vervolgens 23 uur op stal en de wei.
En wat doet een paard daar...juist zoeken naar eten en daarvoor moet die hals naar beneden.
Ook bij het krabben aan zijn been moet het hoofd naar beneden.

In principe heeft het dier dus de hele dag last van zijn blessure, erg triest.
Dat zou ik mijn eigen paard niet aan doen.

Ik hoop dat je snel een juiste beslissing kunt nemen en wens je veel sterkte daarbij. Ach gut

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 10:02

Kun je aanwijzen waar het letsel precies zit?

Op deze pagina staat iets naar beneden een afbeelding van het paard(skelet)
http://nicholnl.wcp.muohio.edu/dingosbr ... bend2.html

Als je paard er pijn aan heeft kun je hem niet gebruiken voor het doel waar je hem voor aangeschaft hebt, nl rijden.

Moeilijke keuze!

Sterkte!

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 10:10

Gerrie schreef:
Kun je aanwijzen waar het letsel precies zit?

Op deze pagina staat iets naar beneden een afbeelding van het paard(skelet)
http://nicholnl.wcp.muohio.edu/dingosbr ... bend2.html

Als je paard er pijn aan heeft kun je hem niet gebruiken voor het doel waar je hem voor aangeschaft hebt, nl rijden.

Moeilijke keuze!

Sterkte!

In het rode gedeelte Huilen

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 10:21

Voor het schouderblad of erachter?
Ach gut

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 11:34

Heb net de DA gesproken. Hij heeft alle foto's gisteren nogmaals bekeken en komt tot de conclusie dat Gamier ook atrose in zijn rug heeft. Huilen

De wervels in zijn schoft zijn door verkeerd gebruik in het verleden verziekt. Hij stelt voor om Gamier 3 maanden de wei in te sturen en na drie maanden te kijken hoe het er dan voor staat. Hij vind Gamier te jong om hem direct af te schrijven. Hij was heel eerlijk en gaf ook aan dat hij geen garanties kan geven maar dat Gamier deze kans moesten geven.

Gamier zal nooit meer dressuurmatig gereden kunnen worden maar met een beetje geluk kan hij wel over een lange periode weer bereden worden met de nodige aanpassingen (zadel met een boom die de schoft vrij houdt ect)

En Gerrie om jou vraag te beantwoorden .... zowel voor als achter het schouderblad. Maar de wervels die echt kapot zijn liggen er voor. (is dit positief?????)

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 11:55

..godsie...ik las je verhaal en ik moest je gewoon sterkte wensen!..wat een verschrikking wat je allemaal over je heen krijgt....doe wat je goed voelt..maar als je paardje met pijn op de wei staat en hij kwijnt daardoor helemaal weg...ppfff..moeilijk hoor!...geef hem anders nog de tijd!....kijk wat er dan gebeurd!

sterkte hoor, jij en je paardje!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 11:58

Ik ben geen DA dus ik kan die vraag niet beantwoorden Ach gut

Artrose is een steeds verder vorderende achteruitgang en is ook pijnlijk op den duur.
Kan je DA ook zeggen in welke mate die artrose is?

Een zadel hoort zowiezo achter het schouderblad e nde schoft vrij te laten te liggen??

En ik ben ook niet voor een periode van 3 mnd 'niks' doen en dan maar weer verder zien...

Misschien zou je die tijd kunnen nemen om er zelf mee te kunnen dealen..

Ik wens je veel wijsheid toe in de keuze die je nu zult moeten maken.

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 12:01

Juiste beslissing van de DA denk ik....ik hoop dat ie opknapt !
En verder wens ik je veel sterkte...

enige dat ik je aanraad is om naar de adviezen van je DA te luisteren, hij geeft ook wel aan als het einde in zicht is hoor...

Sterkte Ach gut

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 12:48

Een heel naar bericht en een moeilijke beslissing.
Doe eens wat onderzoek naar boomloze zadels, die belast de schoft niet. En als je genoegen kunt nemen met een ontspannen ritje (los teugeltje) en je paard dmv homeopathie redelijk pijnvrij kunt houden zou je dus nog lang(er) samen kunnen zijn.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 12:53

is een boomloos zadel misschien een oplossing ?

en om artrose te verminderen kan je acupunctuur laten doen , ik ken heel goede resultaten van acupunctuurbehandeling bij artrose !

geef je paard nog een kans en gebruik die 3 maanden om zoveel mogenlijk te weten te komen over dit probleem en eventuele behandelingen en misschien loopt het dan toch nog positief af !

veel sterkte en blijf positief denken en hou de moed erin , zolang er hoop is is er leven !!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 14:08

Cowgirl schreef:
Krij het idee dat mensen alleen maar aan rijden denken.

Naast dat ene uurtje rijden staat hij vervolgens 23 uur op stal en de wei.
(:)

ik draag deze opties aan omdat TS met het volgende het topic begon Haha!

Gamier schreef:
Vandaag is Gamier op de foto gegaan en wat blijkt 4 wervels van zijn schoft zijn aan de bovenzijde totaal kapot. Ik heb geen idee hoe hij daaraan gekomen is waarschijnlijk is hij in het verleden op zijn schoft geklapt echter is dit niet meer te achterhalen...........

Volgens de DA kan Gamier nooit meer bereden worden. Hij was al verbaast dat hij iemand op zijn rug heeft toegelaten. Hij zei dat Gamier pijn heeft als hij zijn nek laag heeft of te hoog. Zolang hij zijn nek "recht" houdt heeft hij er geen last van (denkt hij 100% zekerheid kan hij niet geven)

Nu staan wij dus voor een moeilijke keuze..... Gamier wordt voor de verzekering afgekeurd dat is zeker maar dan??? Ik kan het niet over mij hart verkrijgen om hem aan de verzekering mee te geven aan de andere kant Gamier zou dood ongelukkig worden als hij als weide paard door het leven moet. Als hij al een week niet gereden wordt is het een bommentje.......... Maar hij is pas 12.........

Heeft iemand wel eens met dit probleem te maken gehad. Is er nog iets aan te doen??? Ik sta voor alle ideeën open........

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 15:06

Rijden staat voor mij zeker niet op de eerste plaats! Het probleem is alleen dat Gamier zo graag voor je werkt en ik vraag mij nu dus ook af hoe hij zich de komende 3 maanden op "weiderust" gaat houden.....

Tja de tijd zal het ons leren.... er zit niets anders op.

Mijn gevoel zegt ook dat ik Gamier een kans moet geven. Het is zo kanjer! Wat de toekomst ook gaat brengen ik geef het pas op als Gamier aangeeft dat hij pijn heeft of als hij met sprongen achteruit gaat…………

linos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 20:24

weiderust is helemaal niet zo verkeerd voor een paard hoor!! laat maar lekker lopen, gewoon zo veel mogelijk uur naar buiten en dan kun je naar 3 maanden nog zien, misschien dat er verbetering is opgetreden...het is de moeite waard om die kans te wagen. Botbreuken kunnen genezen als maar genoeg rust krijgen en wat betreft de mate van artrose betreft, dat zal de tijd moeten leren, maar om idd een paardje van 12 bij voorbaat al weg te doen....nee, zou ik niet doen. Genezen duurt soms gewoon lang, gun hem de tijd

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 02:15

tja, ik weet precies hoe je voelt!
mijn pony is van de zomer afgekeurd..

wat doe je ermee..
weide paardje,
recreatie adres zoeken.
slacht.
ik vind t erg moeilijk.
die van mij is pas 8 jaar en nog veelste levendig om een einde aan zn leven te maken..

hij is nu maar ff weidepaardje!
in t begin was t ook een bommetje, maar daar wennen ze wel aan.
na verloop van tijd weten ze niet meer anders dan dat ze de weide ingaan en is die van mij ook geen echt bommetje meer.
hij bokt wel eens op wei en scheurd wel eens, maar dat is puur vrolijkheid!

in hun eerst 3 jaar van hun leven waren ze ook weidepaardjes!
als de conditie minder word, gaat t echt bommetje zijn ook over!

ik probeer nu een adresje voor m te vinden waar hij kan functioneren als gezelschapspaardje of recreatief gebruik.
en dan gewoon via de lease.
zodat ze m niet door kunnen verkopen of naar de slacht kunnen doen.
ik wil m wel verkopen maar dan moet ik zeker weten dat ie goed terecht komt, endaar kan ik alleen maar zeker van zijn als hij ergens komt waar ik de mensen goed ken!