gescheurde oppervlakige buigpees

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirellakuijl

gescheurde oppervlakige buigpees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 21:40

wie heeft het met zijn paard of pony weleens meegemaakt dat zijn oppervlakige buigpees voor een groot deel is afgescheurd?
Het is mijn donderdag overkomen tijden een buitenrit. Me pony ging er Huilen van door en toen zijn we de bocht uit gevlogen. Mijn pony staat nu in het gips bij de dierengeneeskunde te Utrecht. De artsen geven haar weinig kans omdat twee derde van de pees kapot is. Ik geef haar wel een kans en heb al een magneetveldtherapie apparaat besteld.
Wie kan mij zijn ervaring vertellen en eventueel advies geven?

Bedankt alvast!!

kimmie1

Re: gescheurde oppervlakige buigpees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 23:01

Mijn paard heeft er wel een scheur in gehad. Dit is weer helemaal goed gekomen. Magneetveld therapie heeft voor mijn paard super voor een andere peesblessure geholpen, hierdoor kon ik na 7 weken al weer gaan draven.

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 23:03

hai, ja ik heb ervaring met magneetveldtherapie, ik heb het 1 maand gebruikt. je moet maar even kijken wat voor vragen je hebt, want kan wel wat vertellen maar ik weet niet wat je wilt weten.

Mijn paard had ook een oppervlakkige buigpees gescheurd, maar stond niet in het gips Verward, moest heel veel met hem stappen en ben er nu nog me bezig, en het is al een jaar geleden

Ik hoor het wel

Groetjes Rianne

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 23:31

Mijn paard heeft zowel een gat in de tussenpees als heleboel kleine scheurtjes in de oppervlakkige buigpees, waardoor de hele structuur en dus draagkracht er van naar de maan is. Na behandeling in Utrecht (tenminste, op hun advies drie maanden stappen) zat er nog geen enkele vooruitgang in. Zij hebben me toen doorverwezen naar van Toor in Wassenaar voor shockwavetherapie. Daarddor is er wel vooruitgang in gekomen, maar waarschijnlijk helaas niet genoeg. We zijn er te laat bij geweest, waardoor de boel moeilijker hersteld. Misschien een idee om in Utrecht te overleggen of deze therapie wat voor jouw paard is?
Heel veel sterkte in elk geval, en als je wat wil weten moet je me maar pb-en.

p.s. In de Huiskamer hebben we trouwens een peesblessuretopic.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 17:01

Wat versta jij onder 'goedkomen', ben je al tevreden met een paardje waar je recreatief mee aan de gang kan maar die een lichte onregelmatigheid blijft houden? Want dat is in bijna alle gevallen haalbaar. Zo ook een bestaan als fokmerrie of als grasmaaier.
Maar terug de sport in met volle belasting is een ander verhaal. Begin je te snel (dus na 6 maanden terwijl eigenlijk 9 maanden nodig was) dan kan de oude plek weer opflikkeren, begin je te langzaam dan kan er inmiddels zoveel verkleefd zitten dat het paard onregelmatig (maar wel nagenoeg pijnvrij) blijft. Pezen blijft altijd veel natte vinger werk, ondersteund met scans, evt shockwave, evt 'splitten' enz enz. Als er echt een goede therapie voor was dan zou dat op jaarbasis enorm veel kilo's paardenvlees schelen.... Vork

Suzan17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 08:05

Een goede vriendin van mij heeft een paard waarvan de oppervlakkige pees ook bijna doormidden was. Ze is nu al een jaar aan het stappen met hem over de harde weg. Er komt wel steeds iets vooruitgang in.
Ze gaat om de 5 a 6 weken naar een kliniek in Wassenaar, en krijgt haar paard schokgolftherapie waardoor de pees beter doorbloed raakt. Maar al met al is ze nu al meer dan een jaar bezig en nu is de pees bijna hersteld. Helaas zit springen er nooit meer in, ze mag al blij zijn als ze weer normaal een rondje kan draven.

mirellakuijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 13:28

bedankt voor jullie reactie.
Met goedkomen bedoel ik lekker pijn vrij in de wei kunnen lopen.
Als ik een ritje op haar kan maken is dat meegenomen maar geen vereiste.

Kan je me vertellen wat schokwavetherapie is?
Ik hebeen magneetveldtherapie apparaat gehuurd.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:42

Op www.shockwavetherapy.com staat meer over de shockwavetherapie. In Utrecht kunnen ze je er vast ook wel iets over vertellen. Het komt er op neer dat ze schokgolven door de pees sturen, waardoor de doorbloeding verbeterd en de pees makkelijker geneest.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 19:31

Nou, pijnvrij in de wei zal absoluut wel lukken hoor, dus lig daar maar niet wakker van. En je moet het maar zo zien: alles wat dan nog extra kan is mooi meegenomen, het is niet onmogelijk dat je over een jaar gewoon weer aan de gang kan.
Succes!!!!! Knipoog

mirellakuijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 20:32

Nou jongens,
Ik heb mazzel gehad gisteren in Utrecht.
Er was een arts uit Frankrijk aanwezig die ervaring heeft met stamceltherapie. De artsen in Utrecht zijn daar erg nieuwschierig naar dus hebben ze mij deze operatie aangeboden.
Dus het ziet er nu wat rooskleuriger uit. Haha!
De bedoeling van deze operatie is dat de pees sterker, flexibeler en rekbaarder is. Ze halen de stamcellen uit het borstbeen en brengen deze aan in de pees doormiddel van spuiten de ze verdelen over het oppervlak waar de pees kapot is. Uit onderzoek is 70% van de paarden wie op deze manier geholpen zijn wee terug in de sport op hun oude nivo. Dus ik hou mijn vingers gekruisd.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 15:33

Dat is beter zeg. Waarom heb ik dat geluk niet gehad? Ik hoop voor je dat het aanslaat en duim voor je.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 16:08

Dat is goed nieuws mirella!

In peesblessures zit erg veel verschil. Een scheurtje in de pees hersteld vrijwel altijd wel. Maar als ie echt voor 2/3e door is, dan zie ik het ook niet al te best in. Goed van je dat je het probeert, maar hou er rekening mee dat het niet goed komt.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 18:37

Hé, tof voor je, hoor! En voor je paard natuurlijk!
Ben reuze benieuwd en hoop dat je de vorderingen ook hier op Bokt vertelt, kunnen we er allemaal wat van leren!

Knuffel + succes!

mirellakuijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 10:15

Zo vandaag mag Edelweis naar huis, de artsen zijn tevreden over het resultaat.
Nu maar afwachten, ze moet eerst nog 2 weken boxrust houden en dan mag ik 2x per dag 5 min. met haar stappen gedurende een maand en dan 2x per dag 10 min. stappen gedurende een maand en dan moeten we terug komen voor een echo. Spannend hoor was het maar alvast zover alleen al om te kijken wat die stamcellen hebben gedaan.

Als jullie informatie willen is er al een website over hoe en wat over de stamceltherapie.
www.stemtec.nl
www.kreupelpaard.nl via deze word je door gelinkt maar misschien staat er nog iets anders voor je bij.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 14:36

Zijn die stamcellen dan al in haar pees ingebracht? Ik begrijp uit het artikel dat dit een paar weken duurt nadat ze gewonnen zijn.

mirellakuijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 13:05

Ja, de stamcellen zijn al ingebracht.
De arts uit Frankrijk doet het al jaren zo en als de stamcellen opgekweekt worden dan kunnen er ook stamcellen ontstaan die er niet thuis horen. Ze zijn er nog niet helemaal uit wat nou het beste is. Utrecht gaat dit onderzoeken.

mirellakuijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 19:06

Zo, woensdag was de dag dat ik met Edelweis mocht beginnen met stappen. Ik was super nerveus want ik wist natuurlijk niet Blond wat ik kon verwachten. Eenmaal uit haar stal dacht ik:" het lijkt wel of ze niets mankeerd alleen dat haar ijzer mist en daarom wat onregelmatig loopt." Ze was zo vrolijk dat ze er even uit mocht en was helemaal niet druk, net alsof ze wist dat ze rustig moest blijven. Het stappen ging super goed echt boven verwachting. Ik opgetogen naar huis om mijn verhaal te vertellen. De volgende dag had ik mijn man meegesleept want hij moest komen kijken hoe goed het wel niet ging. Nou dat had ik beter niet kunnen doen want ze was stokkreupel. Dit had ik niet verwacht na die goeie start dus ik met me hoofd hangend weer naar huis Verdrietig . De volgende dag dacht ik Mirel rustig aan beginnen en ze geeft zelf wel aan tot hoever ze kan. Nou, het leek of er die dag ervoor niets gebeurt was want ze liep als een zonnetje. En vanaf die dag loop ik steeds een stukje verder( ik mag 3x 5min.) en dat gaat hartstikke goed. Haha! Haha! Haha! Nou, ik hoop dat het zo voort blijft duren!!!!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 19:24

Ik blijf met je meeduimen dat het goed gaat komen.
Zelf heb ik helaas mijn paardje van de week op moeten geven. Na acht maanden stappen was nog steeds maar 28% van de pees goed. Zelfs voor fokmerrie/grasmaaier kan zij helaas niet meer door, binnen een paar maanden zou die helemaal af scheuren. Ik heb besloten dat ik dit mijn paard niet aan wil doen en hier dus niet op ga wachten. Volgende week dinsdag zal ik haar in laten slapen.

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 20:49

Twinklebel schreef:
Ik blijf met je meeduimen dat het goed gaat komen.
Zelf heb ik helaas mijn paardje van de week op moeten geven. Na acht maanden stappen was nog steeds maar 28% van de pees goed. Zelfs voor fokmerrie/grasmaaier kan zij helaas niet meer door, binnen een paar maanden zou die helemaal af scheuren. Ik heb besloten dat ik dit mijn paard niet aan wil doen en hier dus niet op ga wachten. Volgende week dinsdag zal ik haar in laten slapen.

Wat vreselijk voor je, Twinklebel, maar als het zo beter is dan maak je de juiste beslissing. Het is voor het dier ook geen leven zo en hoe moeilijk het ook is, het is het beste. Heel veel sterkte komende dagen en nog meer sterkte dinsdag...!

Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 22:36

Hoi Hoi,

Wat je ook er ondersteuning zou kunnenn geven is het homeopathische middel Arnica d4 dit bij beschadiging van pezen.

Groetjes Xandra

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 08:32

Auriana schreef:
Hoi Hoi,

Wat je ook er ondersteuning zou kunnenn geven is het homeopathische middel Arnica d4 dit bij beschadiging van pezen.

Groetjes Xandra

Arnica bij peesblessure's is niet echt aaan de orde, zeker niet in deze potentie.
Dan zou je beter Ruta C30 kunnen geven en in acute gevallen Anacardium.

mirellakuijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 18:33

Gisteren ben ik me rot geschrokken! Ziek
Ik ging met Edelweis lopen, komt er een vrachtwagen aan.
Ik naar de chauffeur seinen dat hij stil moest gaan staan want Edelweis raakt helemaal in de stress als ze vrachtwagens ziet.
De eikel rijd gewoon door en ging nog even met zijn koppeling spelen.
Edelweis helemaal in paniek Stoom uit je oren , op haar achterbenen staan en draaien en doen. Ze kwam gelukkig niet fout neer maar had vandaag wel een dikker been. Vandaag heb ik ook maar 2x met haar gelopen want ze was toch wat pijnlijk.
De banketstaaf. Hamer

mirellakuijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 18:09

Nu naar 3 weken stappen lijkt haar pees minder dik.
Het stappen gaat nog steeds aan het halster en ze loopt rustig mee. Schijnheilig
Betekend dit dat ze weet dat ze rustig aan moet doen of heeft ze veel pijn?
Dat is de vraag die ik nu heb. Verward
Ben van 3x stappen naar 2x stappen gegaan.

Wat denken jullie?

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 18:27

ik zou het aan de DA vragen!

mirellakuijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 17:22

Hier een foto van de pees
Afbeelding