plots laten inslapen van 2 paarden wegens vergiftiging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

briandylan

plots laten inslapen van 2 paarden wegens vergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 00:38

het begon eind november onze fries wilde ineens niet meer eten en een paar dagen later ging ze veel liggen,het eerste wat ik dacht was mischien last van haar kiezen.die zelfde week heb ik haar kiezen laten vijlen.einde van die week knapte ze heel lichtjes op.maar toen begon onze fjord met de zelfde symtonen.Op maandag toch de veearts gebeld of er wat heerste maar dat was niet het geval,ze zeiden mischien een griepje ,maar als we erop stonden kwamen ze de volgende dag wel.dat leek ons beter.toen ze er dinsdag waren kregen we voor beiden paarden de diagnose dat ze spierbevangen waren allebei,maar omdat de fjord de leeftijd had van bijna 21 jaar moesten we er ernstig rekening mee houden dat ze er niet boven op zou komen.de fjord kreeg op dat moment een pijnstiller en nog een middeltje toe gediend en het was belangrijk dat ze de volgende ochtend tenminste weer 1 keer uit haar zelf op haar benen zou staan.woensdag ochtend heeft ze inderdaad 1 moment uit haar eigen gestaan maar is vrijwel weer meteen gaan liggen en kontakt kreeg je niet meer zelf het knipperen met haar ogen deed ze niet meer.de veearts kwam en met zeer zware pijnstiller hebben we haar op de been gekregen,maar we zagen in dat het zo niet verder kon.ze begonnen wel te twijfelen aan de eerdere gestelde diagnose.we hebben haar toen met veel pijn en moeiten in moeten laten slapen.daarna hebben we ook nog de veearts laten kijken naar onze fries die wel wat op geknapt was maar nog niet beter.er werd bloed afgenomen en we hebben in overleg met de veearts besloten haar de volgende ochtend naar utrecht te brengen.s'avonds kregen we de uitslag van het bloed er zat toxine in het lichaam.die nacht ging ook zij erg hard achteruit we hebben 4 dekens moeten verwisselen wegens het zweten en ook had ze geen controle meer over haar achter benen en ze lag helemaal plat .de veearts wilde haar toch naar utrecht hebben,met veel mankracht en pijnstiller hebben we geprobeerd haar in de trailer te krijgen maar ze was op.Ook haar hebben we moeten laten inslapen.zij is meteen naar utrecht gebracht voor sektie.ook zijn we op dat moment gestopt met het voer en water te geven aan onze overige paarden met oog op de toxine.inmiddels hebben we de uitslag van de sektie en is er niks gevonden ook geen toxine meer ,wat eerder in haar bloed was gevonden .een gezonder paard was er niet kregen we te horen.alles is echt binnenste buiten gekeerd organen zenuwbanen,hersenen,maagdarm inhoud.In utrecht kunnen ze het ook niet bevatten Het is wel steeds duidelijker dat het van buitenaf is gegeven omdat alle paarden die we hadden en nog hebben bij elkaar staan ze kunnen altijd de bak en de boxen in en ook allemaal kregen ze hetzelfde voer en water,dus dan hadden alle paarden dit moeten hebben.En de concentratie van het gift was zo hoog anders waren ze niet zo snel ,zo slecht.en 2 weekende na dit voorval stond onze haflinger vast met schrikdraad om zijn nek.inmiddels hebben we een waak hond aan geschaft en gaan we s'nacht op controle .ik zou graag willen weten of meer mensen dit hebben meegemaakt.Het was ook niet door sint jakobskruid omdat dit nogal in op spraak is momenteel ,dat was tijdens de sektie dan namelijk wel terug gevonden en ook is er op botulisme getest.ook hadden de paarden last van een soort trillen vooral de omgeving bij de schouder.

shana

Re: plots laten inslapen van 2 paarden wegens vergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 00:41

jeetje wat erg zeg , ik heb hier gewoon geen woorden voor !

veel sterkte !

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 00:47

bedankt shana.op dit moment is vooral die onzekerheid slopend was dit eenmalig of komt diegene nog een keer terug.En elke keer als je op stal komt mis ik ze zo. de fjord hadden we al weer 15 jaar en de fries was 4 maanden dat we haar kregen.En werd dit jaar 7.dat er mensen bestaan die dit aan richten ik hoop ze nooit tegen te komen voor hun best wil dan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 00:55

Staan jullie in de buurt van Krommenie? Dit lijkt verdacht veel op een verhaal dat ik al eerder heb gehoord.

Toch nog een opmerking: je zegt dat het niet aan het voer gelegen kan hebben. Maar dat kan het dus wel. Met bijvoorbeeld de aanwezigheid van Jakobskruiskruid in het hooi kan het best zijn dat beide paarden ongeveer tegelijkertijd aan hun taks zaten. Waar halen jullie jullie hooi vandaan?

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 01:07

Cassidy schreef:
Staan jullie in de buurt van Krommenie? Dit lijkt verdacht veel op een verhaal dat ik al eerder heb gehoord.

Toch nog een opmerking: je zegt dat het niet aan het voer gelegen kan hebben. Maar dat kan het dus wel. Met bijvoorbeeld de aanwezigheid van Jakobskruiskruid in het hooi kan het best zijn dat beide paarden ongeveer tegelijkertijd aan hun taks zaten. Waar halen jullie jullie hooi vandaan?
we staan in almere.en het kan niet door sint jakobskruid geweest zijn dit hadden ze namelijk terug gevonden bij de sektie want dat tast de lever aan.voor utrecht is dit uitgesloten.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 11:25

Mag ik eens iets vragen? Krijgen jullie paarden voordroog, dus geen hooi, wel voordroog? En konden ze nog slikken?

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 11:47

coliena denk jij aan hersenvliesontsteking ?

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 12:55

Coliena schreef:
Mag ik eens iets vragen? Krijgen jullie paarden voordroog, dus geen hooi, wel voordroog? En konden ze nog slikken?

ze krijgen gewoon weide hooi

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 14:03

Nee, ik denk aan botulisme. Krijgen ze door een bacterie die toxines produceert. Het is niet de bacterie die het probleem is, maar het toxine. Dat bindt zich aan zenuwsynapsen en veroorzaakt dus verlamming. Eerst krijg je het probleem dat het paard niet meer kan slikken, als je aan zijn tong trekt dan trekt hij die ook niet meer terug. het paard is zwak, zweet, staat te trillen op zijn benen en ligt heel veel neer. Uiteindelijk geraakt het helemaal verlamd en kan niet meer recht, als laatste raken ook de ademhalingsspieren verlamd. De prognose hangt af van hoe snel de progressie is en hoeveel toxine ze hebben binnengekregen. Je kan er jammer genoeg niks aan doen. Na enkele weken verdwijnt het toxine terug van de zenuwen, dus als je ze zo lang kan oin leven houden, dan woren ze volledig terug normaal... Jammergenoeg kun je ze niet weken laten verlamd liggen natuurlijk...

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 14:05

Het toxine zit in het voordroog of kunnen ze ook krijgen via contact met kadavers, weiden bemest met kippemest, ... Het toxine zit meestal lokaal in het voeder of voordroog, dus het kan perfect dat er maar één of twee paarden van hetzelfde voeder ziek worden en de rest niet. Vandaar dus mijn vraag.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 14:24

Ik heb ook wel eens gehoord dat iemand zijn taxus snoeisel in een wei had gegooid. Ook een paar paarden aan overleden.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 15:45

Het is zeker geen taxus, daarvan sterven ze praktisch onmiddellijk en je vindt het zeker terug op sectie in de maag. Heb het verhaal nog eens gelezen en ik denk bijna zeker aan botulisme.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 16:24

Waarom zit dit in voordroog en niet in hooi? Wat een vreselijk verhaal..

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 16:24

jeetje wat een ontzettend triest verhaal. Ik hoop dat je te weten komt, wat (of wie....) het precies is geweest. Want deze onzerkerheid is heel vervelend.

Veel sterkte! Ach gut

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 17:41

shan schreef:
Ik heb ook wel eens gehoord dat iemand zijn taxus snoeisel in een wei had gegooid. Ook een paar paarden aan overleden.

ook taxus brengt een lever beschadiging en is terug te vinden bij de sektie

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 17:43

Coliena schreef:
Het is zeker geen taxus, daarvan sterven ze praktisch onmiddellijk en je vindt het zeker terug op sectie in de maag. Heb het verhaal nog eens gelezen en ik denk bijna zeker aan botulisme.

Er is ook een uitgebreid onderzoek geweest naar botulisme en dat is ook uitgesloten

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 17:48

Coliena schreef:
Het toxine zit in het voordroog of kunnen ze ook krijgen via contact met kadavers, weiden bemest met kippemest, ... Het toxine zit meestal lokaal in het voeder of voordroog, dus het kan perfect dat er maar één of twee paarden van hetzelfde voeder ziek worden en de rest niet. Vandaar dus mijn vraag.

ze zijn zeker niet in contact geweest met kadavers,we hebben wel kippen lopen maar die zitten in de ren en wij gooien geen mest over het land.maar mischien een domme vraag maar wat is voordroog?ik zit al lang in de paarden maar dit zegt me echt niks.en de fjord die we hebben inmoeten laten slapen stond altijd samen te eten met een andere fjord en die heeft nergens last van gehad

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 18:54

ik vind het zon eng verhaal , ik hoop dat je de oorzaak vindt want dit is enorm triest !

voordroog is dat hooi in die plastieken pakken , sommige noemen het kuilgras

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 20:13

shana schreef:
ik vind het zon eng verhaal , ik hoop dat je de oorzaak vindt want dit is enorm triest !

voordroog is dat hooi in die plastieken pakken , sommige noemen het kuilgras

ik ken het inderdaad als kuilgras,en dat geven wij nooit .bedankt voor je toelichting

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 20:54

Ten eerste,sterkte met het verlies van je paarden.
Als ik het zo lees is het niet afkomstig van het eten dat jullie zelf voeren,alle paarden krgen hetzelfde,toch?
Het is niet te hopen dat er een of andere gek rondloopt die het op weerloze dieren heeft voorzien maar ik denk het haast wel.De haflinger stond met draad om zijn nek gebonden en dat zal die niet zelf hebben gedaan.
Ik hoop dat ze gepakt worden.

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 21:01

gesina schreef:
Ten eerste,sterkte met het verlies van je paarden.
Als ik het zo lees is het niet afkomstig van het eten dat jullie zelf voeren,alle paarden krgen hetzelfde,toch?
Het is niet te hopen dat er een of andere gek rondloopt die het op weerloze dieren heeft voorzien maar ik denk het haast wel.De haflinger stond met draad om zijn nek gebonden en dat zal die niet zelf hebben gedaan.
Ik hoop dat ze gepakt worden.

allemaal kregen ze hetzelfde voer ja.En het paard van onze buren staat s'ochtends regelmatig met een vlecht in haar staat.er is inmiddels wel melding van gedaan bij de politie niet dat die veel kunnen maar als er nog eens zoiets gebeurd kunnen ze een verband leggen.Maar me paardjes krijg ik er niet mee terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 19:45

heel veel sterkte als ik het zo lees is er meer aan de hand, dat met die vlecht...brrrr......

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 19:56

Heel veel sterkte.... Verdrietig ...
Kan niet anders zeggen dat het vreselijk voor je moet zijn!

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:41

Hoe wat en waarom....misschien kom je er nooit achter. Ik hoop voor jou dat je ermee leert omgaan. In ieder geval wens ik je heel veel sterkte en steun bij je verdriet.....

Sasjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 21:21

Zou het kunnen zijn dat het meisjes zijn die de pony's willen 'verzorgen'.

Aangezien die vlecht in de staart..? Zijn de Fries en de Fjord die zijn overleden aanhankelijker dan de rest? En de haflinger die een draad om zn nek had.. is die bijvoorbeeld makkelijk te rijden/op te zitten?

Ik zit te denken aan bijv. penny's die de pony's voor hun gevoel 'verzorgen'. Ze vlechten de pony in, geven ze wat eten (wat mischien die vergifteging heeft veroorzaakt) En hebben op die haflinger gezeten?

Waarschijnlijk zoek ik dit wel erg ver hoor. Maar als ik dit allemaal zo lees, heb ik geen id wat voor 'ziekte' het zou kunnen zijn. Zover rijkt mn kennis niet.

Misschien dat je iets aan mn idee heb. Is het een id om een camera op te hangen op het weiland? Zodat je zie wie eris geweest?

HEel veel sterkte met het verwerken van dit verdriet. Ik hoop dat je de gene die dit heeft gedaan kan pakken, of erachter kom wat er is gebeurt.

Groetjes Saskia