Brokkelhoeven wat doe je er aan? "goed middel"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

falabellatje

Brokkelhoeven wat doe je er aan? "goed middel"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 21:25

Dag bokkers

Mijn paardje heeft zo nu en dan last van brokkelhoeven. Ik geef hem wel biotine met helaas nog geen resultaat Verdrietig Nu vraag ik me af wat jullie ervoor gebruiken zodat de hoeven sterker worden hoefolie's vet etc. En jullie ervaringen hiermee?

En hoe ziet jullie dagelijkse verzorging van de hoeven eruit?

Wat een vragen he Bloos

Thanks alvast!

Chrissetje

Re: Brokkelhoeven wat doe je er aan? "goed middel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 21:37

goede hoefolie helpt idd....

ik krab elke dag de hoeven goed uit,en om de 2dagen doe ik hoefolie...

Indrapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 22:22

Mijn paardje heeft ook een tijdje last gehad van brokkelende hoeven. Wat goed hielp, was eerst de hoeven goed schoonborstelen en afspuiten. Zodra ze echt door-en-door nat zijn kun je ze invetten met hoevenvet of laurierzalf. Het vocht wordt zo ingesloten tussen de hoef en het vet, waardoor de hoefwand het vocht opneemt. Elke dag doen, en even volhouden.

Succes!

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 23:26

er is wat nieuws op de markt het heet belebro hoefgel.het is echter alleen bij de hoefsmid te verkrijgen er zijn reeds al goede resultaten geboekt bij diverse hoef problemen.Het is echter wel een kostbaar middel ongeveer 80 euro voor een pot.als je interessen heb en je hoefsmid heeft dit middel niet dan kan ik je er wel aan helpen.je kan voor het product ook op www.belebro.com kijken.

groetjes monique

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 23:36

Ik heb juist als tip gekregen: Absoluut afblijven van alle soorten vet en olie! Gewoon iedere dag goed nathouden!

En hoe lang gebruik je al biotine en welk merk gebruik je?
Want in heel veel merken is het gehalte biotine heel laag.
En biotine heeft ongeveer een half jaar nodig om zichbaar resultaat te boeken.

Die van mij heeft ook erg slechte voeten en dmv biotine en goed nathouden gaat het nu al een heel stuk beter.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 23:42

ik gebruik al jaren biotine plus die van de paardendrogist mijn paard had er eerder ook vee last van maar nou niet meer!!!!!!!!!! Tong uitsteken

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 23:47

Emaartje schreef:
ik gebruik al jaren biotine plus die van de paardendrogist mijn paard had er eerder ook vee last van maar nou niet meer!!!!!!!!!! Tong uitsteken

Ja die gebruik ik ook, is het product met het hoogste biotine-gehalte dat ze daar hebben.

Mijn hoefsmid heeft mij namelijk gewaarschuwd voor goedkope(re) producten die ook worden aangeprezen als 'biotine'.
Deze bevatten wel biotine maar vaak een zo laag gehalte dat het verschil amper merkbaar is.

helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 07:28

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 08:37

Vijl elke week even de hoefwand terug t.o.v. de zool, zodat de hoefwand niet langer de draagwand is. Als er geen druk meer op de hoefwand staat krijgt deze de gelegenheid om sterker te worden en zal niet meer brokkelen.

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 09:27

Goed bekappen of eventueel ijzers eronder.

In de winter doe ik wienig aan de hoeven. In de zomer als we veel in duin/over de weg gaan vet ik ze bijna iedere dag..gewoon met groene of gele hoevenvet.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 09:46

zynoeska schreef:
Goed bekappen of eventueel ijzers eronder.

In de winter doe ik wienig aan de hoeven. In de zomer als we veel in duin/over de weg gaan vet ik ze bijna iedere dag..gewoon met groene of gele hoevenvet.

Als je een paard hebt met echt slechte hoornkwaliteit dan ben je hier nog niet mee klaar hoor.
Ik heb een van de betere hoefsmeden hier uit de buurt, maar die kon mij op deze manier echt niet meer helpen, de ijzers waren er vaak niet fatsoenlijk onder te krijgen en iedere 4 weken was het weer gebeurd en kon de smid weer komen.

Ik heb me werkelijk waar blauw betaald aan de hoefsmid, en nu zijn we maar biotine gaan voeren op zijn advies.
Ik voer het nu vanaf begin september en het verschil is nu al merkbaar.
De smid hoeft nu nog maar 1x in de 8 weken te komen!
Afgezien van de kosten van de biotine (wat er ook makkelijk uitkan als je het uitrekent) zijn we nu een stuk goedkoper uit.

pokoloco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 13:54

Ik heb een fries gehad met hele erge brokkelhoeven. Alles geprobeert incl. Biotine niets wilde helpen.

Later ben ik elke week na de markt bij een fruitkraam alle net niet meer verkoopbare producten gaan ophalen waaronder altijd veel paprika's na twee maanden was er geen brokkelstukje meer te zien!!

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 14:07

pokoloco schreef:
Ik heb een fries gehad met hele erge brokkelhoeven. Alles geprobeert incl. Biotine niets wilde helpen.

Later ben ik elke week na de markt bij een fruitkraam alle net niet meer verkoopbare producten gaan ophalen waaronder altijd veel paprika's na twee maanden was er geen brokkelstukje meer te zien!!

Dan had het waarschijnlijk meer met de voeding te maken dan met de kwaliteit van het hoorn (ja, door de voeding werd de hoornkwaliteit slechter)

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 14:55

Mijn paard heeft altijd op ijzers gestaan, maar kreeg vorig jaar ook last van brokkelhoeven. En dat werd alleen maar erger. IJzers konden er niet meer onder blijven zetten, die vielen er als het ware onderuit. Van mijn hoefsmid heb ik toen de tip gehad om 'Cavalor Hoof Aid Special' bij te gaan voeren, dit heeft bij haar echt perfect geholpen!
We zijn er nog steeds niet helemaal, maar er is al een heel stuk nieuw hoef bijgegroeid dat er hardstikke goed uit ziet Lachen.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 15:49

@ Tinne, wat is dat precies voor spul, wat zit erin?

falabellatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 22:55

pokoloco schreef:

Paprika's helpen die vertel? Nagelbijten / Gniffelen

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 23:50

Goed bekappen en de hoef kán niet eens meer afbrokkelen.

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 00:19

cornelie schreef:
Goed bekappen en de hoef kán niet eens meer afbrokkelen.

onzin.ik geef toe dat betijds en netje bekappen veel goed doet maar een brokkelhoef is gewoon een slechte opbouw van de hoefwand.vaak door een te kort aan een bepaalde voedings stof

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 09:37

biotine en de hoeven dagelijks invetten zal wss wel helpen

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 10:13

Ik heb het met mijn paardje ok gehad, de tip die ik kreeg en bij haar geholpen heeft was... Afblijven met vetten en olien..
Dus krabde ik gewoon elke dag de hoeven uit en meer niet... Bij haar heeft het geholpen, maar dat hoeft niet bij elk paard zo te zijn...

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 11:13

Natuurlijk bekappen. Die van mij moest vroeger elke week naar de hoefsmid omdat Milka hele erge brokkelhoeven had.
Nu hoeft ze eigenlijk nooit meer.

goldie98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 14:02

Het ligt ook aan de voedingspatroon. Alleen het gras of hooi is te weinig voeding voor een paard of je geeft je paard net genoeg te eten om in leven te houden zeg maar.. Maar niet genoeg voor zijn hoeven. Ik vind goede voeding ook belangrijk voor de hoeven. We hebben een paard gehad dat brokkelhoeven had, die had ook nog krulharen. Was mager. Die hebben we goed voer gegeven en toen was ie van de brokkelhoeven genezen. Die krulharen verdwenen ook, het werd mooi glimmend vacht. Zoals men zegt, goed voer is een poetsbeurt.

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 14:18

je moet onderscheid maken tussen afbrokkelende hoeven en brokkelhoeven. (beide een probleem overigens)
afbrokkelende hoeven kan komen door veel en verkeerd nagelen (te laag en niet in de witte lijn) of teveel of juist te weinig vocht.
oplossing: een goede hoefsmid, paard uit de modder halen of er juist inzetten. Vaak weet je zelf wel of je paard droog of nat staat. Als het paard erg droge hoeven heeft kun je je smid ook vragen eens koud te beslaan. (branden trekt water uit de hoef)
Brokkelhoeven vergelijk ik altijd met polyester waar het matje zichtbaar wordt en de polyester er tussen uit komt. Je ziet dan vertikale draden uit de hoef komen. Dit is bijna altijd een voedingsmiddel tekort. laat DA bloed prikken en onderzoek doen. Je kunt dan evt het voedingsmiddel aanvullend geven. Een goede smid zal hem indien nodig koud beslaan, en extra hoog nagelen met speciale verlengde nagels.
Succes!

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 19:20

van alleen NAT houden de hoeven drogen juist meer uit wat brokkelvoeten geeft..

Dus NAT EN VETTEN dan .. en niet alleen nat houden. net als je lippen.. als je ze steeds met je tong nat houd dan drogenze juist uit. dus VETTEN..

Wat helpt is MANEN vet.

te halen bij de slager of DA mischien

Dat is vet uit de manen van het dode paard. ik heb het gehad voor dit probleem en het helpt zo goed de conditie op peil te brengen deze vet!
suc6!

Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 19:53

hallo allemaal,

idd manenvet is een goede maar dan eerst de hoeven goed nat maken en het vet erop smeren tevens werkt een schepje gedroogde rozebottelsook heel erg goed maar dan moet je wel blijven geven want voordat de goede hoefwand bij de grond is dan ben je zeker wel een jaar verder.

In Touch, Xandra