Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
[***] schreef:Equimax of Hippotwin voor lintwormen. Spoelwormen bij jonge paarden kun je beter een keer met prazinquell(of hoe het ook heet) behandelen. Daarom eerst even DA vragen.
piggeljay schreef:het is gewoon een spoelworm een lintworm komt er nl niet aan een stuk uit maar in gebroken stukjes.
je heb 3 dagen geleden ontwormd? mooi dan werkt je wormen spuit tenminsten en komen de wormen er uit.
je hoeft je geen zorgen temaken het ergste leed is nu geleden de wormen zijn dood, het enigste dat je nu nog kan doen is over 14 dagen je paard nog een wormen spuit geven en kijken of er dan nog wormen in de mest zitten en anders pas weer over 8 weken.
hamadryada schreef:het meeste klopt wel, alleen een paar opmerkingkjes: lintwormen van het paard zijn kleine driehoekjes die je nooit zal terugvinden in de mest. (dus geen 'linten' zoals veel mensen schijnen te denken.)
ontwormen doe je op deze moment het best met een combinatie van ivermectine en praziquantel, dit hoeft maar 1 spuit te zijn, bv. equimax. herhalen doe je na 8 weken. daarna hangt het af van van de weidegang van je paard. (2 tot 4 keer per jaar ontwormen).
een wormvrij paard bestaat niet.
en nog een laatste: veulens kunnen zich besmetten met wormen van zodra ze geboren zijn, op stal zelfs.
! ingeo schreef:een dode (door wormmiddel dus) lintworm kan je er zeer zeker in een 'lint' zien uitkomen hoor !
kiana schreef:wat een grapjassen zijn sommige van jullie............
Als je wormen ziet na het ontwormen wil het zeggen dat het paard helemaal vol zat met wormen !
Wat doet een wormmiddel ?
Een wormmiddel zorgt ervoor dat de beschermende huid van de worm wordt aangetast, hierdoor zal de worm door de maagdarmsappen verteren.
( even simpel uitgelegd)
Daardoor zie je na het ontwormen weinig terug van de wormen.
Maar zit je paard dus vol met wormen, dan zal je die zeker terugvinden.
De darmen kunnen zoveel wormen niet in eens verteren. Daardoor kan er ook buikpijn of diaree ontstaan na het ontwormen.
Het paard heeft teveel "vreemde"stoffen in zijn darmen.
( half verteerde wormen)
De wormpasta heeft zijn werk dus goed gedaan.
Een paard met veel wormen heeft een verminderde weerstand, Hij heeft weinig antistoffen in het lichaam.
Daarom is het ook goed om een week voor het inenten te ontwormen.
Je pept zijn afweer op en de enting zal goed aanslaan.
Hippotwin heeft pyranthel als werkzame stof dus geen ivermectine !!
pyranthel is goed voor spoelwormen en in dubbele dosering werkt het tegen 1 van de 3 lintwormen.
Het werkt echter maar tegen 6 van de 30 wormen en er is resistentie bekend.
Ivermectine/moxidectine zijn nog steeds het beste.
met Ivermectine+ praziquantel ( equimax) pak je alle wormen, behalve de ingekapselde stadia. Maar ontworm je netjes op tijd dan zijn die geen probleem.
Dus..........ontworm gelijk alle paarden op stal en haal de mest uit de wei/paddock
Je kan nu gewoon na 8-10 weken weer ontwormen met bv. ivermectine of moxidectine.
Equimax hoeft naast andere pasta's maar 2 x per jaar omdat de lintworm een trage cyclus heeft.
Alleen equimax 2x per jaar is dus niet genoeg.............wel tussendoor ontwormen met een ander middel
Pas wel op met equest en veulens, lees de bijsluiter goed, want het is niet geschikt voor veulens onder de 5 maanden leeftijd
hamadryada schreef:ingeo schreef:een dode (door wormmiddel dus) lintworm kan je er zeer zeker in een 'lint' zien uitkomen hoor !
gewoon uit interesse: welke lintworm dan?
sweet_angel schreef:Mijn pony, van nu bijna 2 jaar, had dat ook die witte wormen in zn mest toen ik hem ontwormde, vorige week heb ik hem ontwormt ( dat doe ik iedere 8 weken... ) en zaten er kleine rode wormpjes in zijn mest (een klein aantal maar...) Ik had hem ontwormt met Eraquell... En daarvoor met Eqvalan. Ik had de DA gebelt, en die zij dat ik hem over 3 weken moet ontwormen met een Equest...
kiana schreef:equest pakt 1 van de 2 ingekapselde wormpjes. dus niet allebei
Het zijn de larven van de horzel.
Als je gewoon elke 8-10 weken met ivermectine ontwormd, geeft het ingekapselde stadia geen problemen.
ik ontworm altijd met ivermectine... Daar let ik juist op bij het kopen van een wormenkuur.. Daarom snap ik het ook niet... kiana schreef:Een paard 100% wormvrij houden is onmogelijk..............
controle over de wormpopulatie houden wel.
Zodra je ontwormd wordt het maag darm kanaal vrij gemaakt van wormen.
de ingekapselde stadia, is moeilijk te bestrijden omdat deze zich in verschillende stadia voor kan doen. Hiervan is maar 1 stadia te bestrijden met e-quest.
Dus, maag darm kanaal wordt leeggemaakt, de ingekapselde stadia krijgen een signaal dat het maag-darmkanaal leeg is en gaan zich ontwikkelen om weer in het maagdarm kanaal te gaan zitten.
Zo zorgt deze populatie ervoor dat ze niet uitsterft.
Als je netjes elke 8 weken ontwormd met ivermectine, zal de "rode"worm geen schade toebrengen in het paard.
Het allebelangrijkste is goed te ontwormen in het najaar, daar is nl het punt van ontstaan. Horzeleieren . ( die gele stipjes op de schoft benen en mond)
Snap je hem nog ?
... Bij Charly is het dus ook in het najaar ontstaan.. Ik heb hem afgelope zomer goed ontwormt, en had toen geen wormen. Maar toen hij dus van het land af kwam in november heb ik hem ontwormt, en je wilt niet weten wat er allemaal in zijn mest zat, zoveel!!! ingeo schreef:hoe bedoel je 'welke lintworm'?![]()
gewoon, élke lintworm die levend in een dier aanwezig is zal kleine rijpe segmentjes vol eitjes uitscheiden; dan zie je dus 'stukjes' lintworm.
maar wordt een lintworm gedood door een wormmiddel, dan sterft hij gewoon af, uiteraard inclusief kop én lijf, en wordt gewoon zo in zijn geheel naar buiten gepoept.
ik snap dus je vraag niet hoor
Citaat:Kleine Strongyliden (of bloedwormen)
Oftewel de Cyathostominae, de larven van deze worden ook wel bloedwormen genoemd, door de rode vorm die soms in de mest gezien wordt.
Ook deze wormen worden opgenomen vanuit de wei. De larven dringen in de wand van de darm en kapselen zich daar in om verder te ontwikkelen. Die verdere ontwikkeling kan lang op zich laten wachten.
Wanneer de larven bijna volwassen zijn breken ze door de darmwand heen om weer in het darmkanaal te komen. Hier wordt de larve volwassen.
Het door de darmwand trekken van de (bijna) volwassen worm veroorzaakt dan ook de grootste schade.
Door de grote aantallen van deze wormen hebben zij een groter effect op de darmwand dan de grote strongyliden. Ook de ontwikkeling in de darmwand zorgt daar voor aanzienlijke schade.
Hierdoor worden voedingsstoffen niet goed meer opgenomen door het paard.
Als gevolg van het inkapselen van de larven wordt er onderscheid gemaakt in 2 uitingsvormen van cyathostominose (= ziekte door kleine strongyliden).
De algemene vorm wordt veroorzaakt door ontwikkelende larven, maar vooral door grote aantallen volwassen wormen. Dit wordt vooral in het najaar gezien, maar kan het hele jaar optreden.
Deze vorm heeft meestal vage klachten als: verminderde conditie, verminderde groei of vermageren, diarree (in verschillende vormen), een ruige vacht.