Wie is bekend met Einshuss (olifantsbeen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pally

Wie is bekend met Einshuss (olifantsbeen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 12:29

Toen ik mijn paard kocht had hij al een dik been. Hij heeft er nooit last van gehad en hij heeft er ook nooit kreupel mee gelopen.
Door elke dag veel te bewegen werd het zelfs wat minder.
Zelfs op wedstrijden liep hij super en hij werd getraint op m/z niveau.
Maar nou had ik afgelopen maandag springles met hem.
Niks aan de hand en hij sprong alles braaf en netjes.
Totdat ik hem dinsdag als een zieltje aantrof.
Zijn been was weer enorm dik, dikker zelfs dan toen ik hem kreeg.
Het was zelfs zo erg dat hij er bijna niet op kon staan en hij wou al helemaal niet meer lopen.
Daar kwam bij dat hij niet meer wou eten en hij had 40,2 gr koorts.
Dus gelijk DA gebeld natuurlijk, toen heeft hij dinsdag pijnstillers, ontstekingsremmers en antibiotica gekregen.
Hij moet nou nog 4 dagen lang een antibioticaspuit hebben en 2x daags vochtafdrijvers over zijn voer.

Ik ben hier heel erg van geschrokken en vraag me af hoe dit nou heeft kunnen gebeuren.
Zou de springles toch te veel voor hem zijn geweest? En zou dat ook betekenen dat we nooit meer kunnen springen?
Wie heeft hier ervaringen mee?

Op deze foto had ik hem net en kun je goed zien hoe dik zijn achterbeen was.
Afbeelding

En deze foto is afgelopen zomer gemaakt. Is een half jaar later gemaakt dan de 1e foto maar je ziet al wel duidelijk het verschil met zijn achterbeen.
Afbeelding

Afgelopen dinsdag was zijn been dus nog dikker dan dat ie op de 1e foto is.

shaneen

Re: Wie is bekend met Einshuss (olifantsbeen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 13:07

wat is nou je vraag? ben ik er bekend mee, ja, erg vervelend, heeft je paard mok of een klein wondje? dat dikke been had ie al toen je hem kocht, is ie niet gekeurd dan, kijk toen had ie geen einshuss, maar een paard met zo een dik been heeft iets...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 13:18

Een paard dat ik kende, heeft een Einschussbeen opgelopen door een piepklein wondje op zijn knie (achterbeen). Blijbaar kwam de antibiotica bij hem te laat of waarschijnlijker bij dat paard; was hij erg gevoelig voor infecties...dat de antibiotica niet goed werkten. Na 1 week was zijn been 3x zo dik als normaal... 8 dagen na het oplopen van het wondje raakte hij ondanks een kanon aan antibiotica in shock...
Het paard werd geeuthanaseerd, hij had nog maar 1/3 van de normale hoeveelheid zuurstof in zijn bloed, zijn nieren werkten niet goed meer en hij had overal vochtbulten.
Dit paard is zeer waarschijnlijk een uitzondering zijn, hij was altij al gevoelig voor infecties. Desalniettemin zou ik erg goed opletten of het been qua dikte afneemt en de koorts goed daalt. Een piepklein wondje kan desastreuse gevolgen hebben!

Het komt bij jou paard vast en zeker wel weer goed, maar hou m wel in de gaten!
Het wondje waardoor zo'n been ontstaat hoef je vaak niet eens te zien, zo klein als het kan zijn. Ik heb er veel van geleerd...zodra mijn paard een wondje heeft en ik ook maar het idee heb dat het dik wordt, bel ik mn da!

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 14:19

Kan het ook komen door een wondje wat er al een hele tijd zit? Ik was nl. gister even bij pally om te helpen met afspuiten. Toen ging mijn gedachte ook uit naar een ontsteking door een wondje. Het bleek dat hij wel een wondje had op zijn hak, maar die zat er al een hele tijd. Hoe lang precies weet ik oko niet dat moet je maar even aan Pally vragen.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 16:48

Ja ik ken het fenomeen Olifanten been. De hengst op de kliniek (dé KWPN dekhengst Architect) had op een morgen ook ineens een olifanten been. Hij had ook een wondje op zijn been, maar we dachten in eerste instantie dat hij een gebroken been had, omdat hij nogal vaak op 1 achterbeen staat te balanceren in zijn stal. Hij staat nu op zaagsel in de stal, maar buiten gallopeerd en springt hij nog steeds met dat been. het verschil met Architect en jouw paard is dat Architect (23) niets meer hoeft te doen, en jouw paard nog een leven voor zich heeft

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 16:52

Ik heb zelf een paar gehad met einshuss. Deze heeft 8 dagen lang antibiotica gehad en daarna nog een paar weken poeders bij z'n eten.
Ik weet wel dat je heeel erg goed op moet passen met einshuss, als dit niet snel genoeg over gaat is het dodelijk.
Ze krijgen het meestal van mok of super kleine wondjes. Daar kunnen bacterien makkelijk naar binnen.
Mijn paard is er gelukkig weer helemaal van genezen(Heb hem inmiddels niet meer)
Het duurde wel ongeveer 2 maanden voordat je echt niks meer zag aan z'n been.
Ze moeten in ieder geval veeeel beweging hebben en ik kreeg toen ook een soort van coolgel die ik erop moest smeren.
Toen je je paard kocht heb je hem toen niet laten keuren? zoja wat zei de DA er toen van? Lijkt me namelijk niet echt goed als het zolang dik blijft.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 17:55

Toen ik hem kocht, had hij al een beetje een dik been. Hij is wel gekeurd en er zijn zelfs foto's van gemaakt. Maar niets wees erop om onrustig te zijn. Hij heeft wel een klein wondje op zijn hak. Dat wondje zit er al langere tijd. Maar toen ik hem kocht was zijn been lang zo dik niet als dat hij nou is. En zijn been werd ook steeds dunner tot dinsdag dus.

Hij krijgt nou elke dag een antibioticaspuit en hij krijgt 2x daags vochtafdrijvers over zijn voer (poeder) Verder spuit ik hem elke dag regelmatig 10 tot 15 min. af, waarbij ik ook die oude wond steeds goed schoonmaak. Omdat ik hem niet in de groep buiten mocht zetten loop ik een paar keer per dag een heel eind met hem.

Maar mijn vraag is dus, zal het ooit weer helemaal goed komen met hem? En zal hij ooit weer kunnen springen, want dat is zijn grootste hobby.

Hij is nou in elk geval weer allerter en hinnikt weer als hij mij ziet. Ook loopt hij nou wel weer normaal en hij eet ook weer goed. Maar ja dat been is naar mijn idee nog steeds net zo dik.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 18:30

wat vreemd dat ze dat paard dan toch hebben goedgekeurd!!!
meestal zijn zulke paarden ongeschbikt voor de sport
ik kende een merrie die het had, werd recreatief gereden en wat mee gefokt
maar meer was niet mogelijk met dat paard
fokken vond ik zowiezo ontzettend dom omdat het een lelijk paard was, zonder enige predikaten, en wie weet was dat been wel erfelijk!
veulens waren iig niet mooi, maar ik heb ze op latere leeftijd niet gezien dus weet niet of dat ene dikke been erfelijk was
stom dat de dierenarts niet heeft gezegt om het paard her te keuren na slinking van het been ?!
het is geen verborgen gebrek, want het was al aanwezig bij aankoop
ik zou een second opinion vragen aan een andere veearts wat je met het paard moet gaan doen, en duidelijk de geschiedenis erbij vertellen
maar ga maar van het ergste uit, dan kan het altijd meevallen
springen lijkt me niet verstandig iig.

laro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 19:14

Dit heeft mijn paard 2 jaar geleden ook gehad, naar aanleiding van een vrij klein wondje. In het begin leek het wondje niet zo erg, maar na een dag of drie kreeg m'n paard koorts en een heel dik achterbeen. We hebben veel gestapt en afgespoten. Liever 4 x per dag 10 min. dan 2x 20 min. bijvoorbeeld. Het is weer helemaal goed gekomen hoor, en ze springt ook weer gewoon. Dus dat kan best wel. Je ziet alleen waar het wondje gezeten heeft , dat het daar wat dikker is gebleven. Het heeft wel ongeveer 2 maanden geduurd al met al.

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 20:14

ja hoor komt goed, wel een grote kan dat ie een dik been blijft houden, zo zie je maar weer de kleinste oude wondjes zijn toch weer de boosdoeners, en idd apart dat ie is goedgekeurd, maar je zei al dat er foto´s waren genomen, dat betekend dan dat de botten goed waren en dat ze waarschijnlijk van een kneuzing uit zijn gegaan, succes!!!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 09:34

Ik ben ook bekend met Einschuss.
Mijn oude verzorgpaard kreeg hier zo'n 4 jaar geleden ook last van. Met name zijn rechterachterbeen zwelde zo erg op dat hij er niet op kon staan en erg moeilijk kon lopen.
Einschuss is idd vaak het gevolg van een klein wondje waardoor er een infectie in de bloedbaan is gekomen. Een goede dosis antibiotica helpt vaak goed en verder wordt ons veel beweging (weidegang) aangeraden. Stil staan zou funest zijn voor Pepper (maar goed, die was toen ook al 24 jaar oud). Het vervelende voor Pepper was dat hij door dat dikke been niet meer in zijn eigen stal overeind kon komen omdat hij dan geen ruimte genoeg had. Hij heeft daarom toen een week 's nachts in de binnenbak 'geslapen' waar hij wel de ruimte had om overeind te komen. Na 1.5 week was zijn been weer afgeslonken naar min of meer normale proporties alhoewel dat been altijd dikker is gebleven dan zijn andere benen.
Helaas is hij afgelopen december alsnog ingeslapen weer als gevolg van zijn Einschuss-been. Antibiotica hielp niet meer en toen hij zelfs in de bak niet meer overeind kon komen en nauwelijks kon lopen heeft de DA hem een spuitje gegeven.

Hou er wel rekening mee dat een Einschuss-been eigenlijk nooit weg gaat!! Of je wedstrijdgericht met een paard kan rijden weet ik niet. Pepper was al op leeftijd toen hij het kreeg en dus al met pensioen.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 10:09

mijn oude merrie had ook altijd al een dik achterbeen. Dit kwam omdat ze een keer in het draad had gehangen en de lymphenbanen niet helemaal goed meer werkten waardoor er altijd vocht achterbleef en t been dus dik werd....
Veel bewegen en masseren, ik ging op een krukje naast haar zitten en legde haar achterbeen zegmaar naar voren over mijn knie en masseerde dan met massageolie.. dat hielp wel maar op een gegeven moment had ze ook een olifantsbeen.. waarschijnlijk ook door een wondje.. heeft ze ook antibiotica en vochtafdrijvende middelen gekregen... veel stappen en afspuiten.... en bij haar is t helemaal goed gekomen.. tenminste.. net als voorheen.. t been was altijd al wat dik.......
Zij had ook op de achterkang van de pijp bijna bovenaan tegen de sprong (over de pees van t achterbeen dus) een heel dik lelijk litteken.. dat zorgde er volgens de fysio voor dat die lympehnbanen hun werk niet goed konden doen.....

heeft jouw paard geen littekens?

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 12:26

Hij heeft inderdaad een litteken op zijn achterbeen.
Maar dat is maar een heel kleintje en je ziet hem bijna niet.
Die zit aan de achterkant van zijn been, op de kogel.
Pas als je er met je hand overheen gaat voel je een klein 'korstje' zitten.

De vorige eigenaar vertelde mij dat het paard altijd in een hengsteweide heeft gelopen en daar waarschijnlijk een trap heeft gehad.
En door die trap dus een wondje heeft gekregen die nooit goed verzorgt is en dat hij daardoor die einshuss heeft gekregen.

Ze heeft hem ook mee gehad naar Deurne en ze heeft stage met hem gelopen bij Rianti Zwart en dus ook veel met hem gesprongen.
Het lijkt haar dus stug dat zijn been nou opeens weer zo dik is door mijn springles van maandag.
Want juist door veel te bewegen (dus trainen) werd het been juist dunner.

Zal het dan toch echt allemaal door die oude wond op zijn hak komen?
Ik spuit zijn been elke dag regelmatig 10 tot 15 min. af, daarbij maak ik die wond goed schoon en smeer er betadinezalf op.
Ik probeer hem zo veel mogelijk beweging te geven maar hij mag niet met de goep mee naar buiten.
Dus ik probeer zo veel mogelijk met hem te wandelen, gisteren wou hij dat wel maar het is net of hij vandaag weer een terugslag heeft.
Hij lijkt weer helemaal lusteloos en lopen had hij geen zin in.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 13:53

denk toch dat je voorzichtig moet proberen te stappen met m.. maar vraag anders voor de zekerheid even aan je DA...

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 15:42

Eischuss is het zelfde als bloedvergifitiging, als je er op tijd bij bent dan is het met antibiotica prima te genezen en kan je paard daarna gewoon weer wat hij daarvoor ook weer kon.
De oorzaak van een dik been is overigens op foto's niet altijd te zien het kan ook een pees zijn. Voor nu als je die antibiotica geeft en gewoon een paar keer per dag gaat stappen en afspuiten moet het in principe weer goed komen en blijven ze er niet kreupel van.

Einschuss kan door een speldeprikje worden veroorzaakt dus ik denk dat het weinig met het springen te maken geeft, soms is het wondje nieteens zichtbaar.

Succes ermee.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 16:32

Mijn eerste paard Kyvaso heeft ook einshuss gehad. Opgelopen door een wondje op zijn achterbeen van in de wei spelen. Van de een op de andere dag een super dik en warm been. DA erbij, antibiotica spuiten en poeder. Een week later kwam de DA terug om nog eens antibiotica te spuiten.

Ik ben er ongeveer 2 maanden mee bezig geweest voor het been genezen was. Ik moest 's avonds een nat verbandje aanleggen waardoor het vuil uit de wond trok. daarnaast moest ik het dus wassen met biotex en het vuil eruit "knijpen" (heel onsmakelijk). Alles uiteraard hygienisch, handschoenen aan, nieuwe sponzen etc.

Het is weggegaan, maar met heel veel zorg dus. Het is een gevaarlijke infectie waar ze idd aan kunnen overlijden, ik meen ook dat het bloedvergiftiging is?

Ik kan me alleen niet voorstellen dat jouw paard al meer dan een half jaar met einschuss rondloopt. Ik zou toch eens goed laten kijken of het niet iets anders is!

Iig veel sterkte ermee!

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 19:57

Hey Pally,

Hoe is het nou met hem? Ik hoop dat het snel weer goed komt. Gelukkig was het woensdag al weer wat beter maar las dat hij weer een terugslag heeft gehad?

Is zoiets eigenlijk ook te voorkomen? Zijn alle paarden er even gevoelig voor? Of zit zoiets in de genen?

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 23:14

Hey Leo,

Vandaag had ie inderdaad weer een terugslag.
Ik heb hem vanaaf een uurtje met de groep naar buiten gedaan, maar hij vertikt het om te lopen.
Zelfs na 3 dagen volledige boxrust, zat er nog geen leven in hem.
Hij bleef maar bij het draad wachten tot ik hem weer kwam halen.

Pally begrijpt dat er wat met hem aan de hand is.
Ze ruikt steeds aan zijn zere been en ze zorgt ervoor dat de rest niet bij hem in de buurt komt.
Het is net alsof ze wel begrijpt waarom zij ook op stal moet blijven staan.

Of het erfelijk is weet ik niet en of elk paard er gevoelig voor is weet ik ook niet.
Elk paard heeft toch ooit wel eens een wondje gehad? Luciano bijvoorbeeld waar ik toen mee over de kop ben gevlogen, had zijn hele benen open liggen.
Maar die heeft er ook niks aan overgehouden nog niet eens een litteken of witte haren.

Dus ik denk dat het ene paard er gevoeliger voor is dan de andere.
Maar als je van 't weekend niks te doen hebt..... je weet waar je kunt helpen.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 23:47

Pally schreef:
Hey Leo,

Zelfs na 3 dagen volledige boxrust, zat er nog geen leven in hem.

Of het erfelijk is weet ik niet en of elk paard er gevoelig voor is weet ik ook niet.
Elk paard heeft toch ooit wel eens een wondje gehad? Luciano bijvoorbeeld waar ik toen mee over de kop ben gevlogen, had zijn hele benen open liggen.
Maar die heeft er ook niks aan overgehouden nog niet eens een litteken of witte haren.

Dus ik denk dat het ene paard er gevoeliger voor is dan de andere.
Maar als je van 't weekend niks te doen hebt..... je weet waar je kunt helpen.

Als hij daadwerkelijk einshuss heeft, dan is 3 dagen volledige boxrust juist slecht voor z'n been. Hij moet zeer veel beweging hebben dan zodat de doorbloeding beter wordt. Niet dat je hem nou moet gaan rijden of longeren ofzo, maar heeeeel veel stappen.
Bloedvergifteging is niet erfelijk. Ik weet niet of het ene paard er gevoeliger voor is dan het andere, maar ik denk dat het meer met domme pech te maken heeft. Je schrijft dat je een paard had dat zijn hele benen open had liggen, maar bij grote wonden is de kans op bloed vergifteging juist veel kleiner. Het zijn juist de allerkleinste wondjes die snel dicht zijn, waar bacterien lekker hun gang kunnen gaan.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 00:47

groene leem er op om t been wat te laten slinken wil ook weleens helpen

heb er verder(gelukkig) weinig ervaring mee, alleen een paard op n stal waar ik heb gewerkt heeft het gehad.

Of springen slecht is voor heb durf ik zo niet te zeggen, wel is er met bv het aantikken van de balk of zn eigen benen boven de sprong, een groter risico op wondjes dus ik zou zn benen bandageren, of 3 in 1 beschermers omdoen en rondom springschoenen, dan is de kans op wondjes bij t springen(en sowieso met het rijden&weidegang etc) het kleinst.

sommige paarden zijn er helaas heel gevoelig voor!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 01:18

Einschuss is niet erfelijk! Paarden die eenmaal Einschuss hebben gehad kunnen eens in de zoveel tijd een terugval krijgen en koorts krijgen.
Wij hebben een paard op stal gehad die eens in de vier weken koorts kreeg, met antibiotica is dit snel te verhelpen, maar het paard had veel pijn.

Je zult alert moeten blijven voor kleine wondjes op de benen, maar springen zal toch nog wel moeten lukken hoor!

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 08:49

Ik weet dat boxrust slecht is en dat hij juist moet bewegen.
Maar ik mocht hem van de DA niet dwingen om te lopen en uit zichzelf wil hij niet lopen.
Dat is nou juist het probleem.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 11:31

toch de dierenarts weer bellen en vragen wat je er mee moet

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 11:54

vraag een second opinion!
dat ie zo ziek is klinkt niet goed !

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 17:32

Ik zou toch nog maar is een keer bij je dierenarts informeren dan en anders inderdaad een second opinion vragen. Toen mijn paard het had moest ie echt lopen. En het kan best zijn dat als je even hebt gestapt dat het dan beter gaat. Maar beweging is echt belangrijk, zodat de doorbloeding beter wordt en afval stoffen worden afgevoerd.