Diagnose artrose en paard lijdt duidelijk veel pijn....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsty

Diagnose artrose en paard lijdt duidelijk veel pijn....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 15:13

Is het realistisch om een paard van 29, die sinds gisteren (daarvoor nooit last van gehad) zo ontzettend veel pijn heeft en bijna niet meer kan lopen door te laten leven? Gister is er een DA bij geweest en die heeft mij een ontstekkingsremmer voor een week gegeven! Hij zei als het dan niet beter is, kan je hem beter in laten slapen... Maar ik heb het idee dat die onstekkingsremmer niets heeft geholpen, want hij staat er nu nog zieliger bij dan gister en hij is al zo oud en ik wil niet dat hij lijdt... Moet ik zelf zeggen dat ik wil dat ie ingeslapen wordt of moet ik die week echt gaan uitzingen? Wat is fair tegenover hem?

keramiekje

Re: Diagnose artrose en paard lijdt duidelijk veel pijn....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 15:27

hey hey,
ik denk dat het idd niet fair is om je paard die week uit te laten zitten
en bovendien is hij ook al oud. En er staat bij de titel diagnose artrose
dan neem ik aan dat hij dus artrose heeft maar al zo ver dat het niet meer te genezen is?

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 15:39

Hoi,

is dit jouw paard of van iemand anders?
En wat zegt de VA er zelf van?
Als het beestje echt veel pijn hebt en het is niet te 'genezen' zou ik niet twijfelen om hem/haar in te laten slapen.... wees blij dat je een dier uit zijn leiden kan verlossen.

Sterkte ermee!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 15:39

Het is natuurlijk een vraag die een ander moeilijk voor jou kan beantwoorden. Ik heb mijn paard na 6 weken onstekingsremmer/pijnstiller in laten slapen, het werd alleen maar erger. Ze was pas 14 jaar, maar ik kon het niet aanzien en als je dan weet dat het so-wie-so niet te genezen is.......

Sterkte voor jou en je paardje!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 15:50

Mijn paard is bijna 14 jaar en die is na oktober vorig jaar erg opgeknapt.
Ze had eerst wel veel pijn maar ze hield zich koest gelukkig.
Staat dit paard binnen of buiten? En waar zit de artrose en hoe kon de DA dit zien? Foto's gemaakt?

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 16:19

het is moeilijk maar ik zou hem laten inslapen , ik heb ook een paard gehad met artrose en ze hebben veel pijn en uiteindelijk heb ik haar ook laten inslapen ( ze was 25 j )

29 is een respectabele leeftijd en laat haar gaan terwijl de pijn nog meevalt , wacht niet tot ze helemaal afgetakeld is , dat verdient ze niet !

ik wens je heel veel sterkte want ik weet wat voor een rot gevoel het is als je voor die moeilijke keuze staat

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 16:31

Getsie....wat een naar bericht.
Staat hij al op speciaal beslag? Mijn pony loopt daardoor weer oke (tot nu toe). Maar ik denk dat als je het paard goed kent je in zijn ogen ziet wat hij wil.....ga op je gevoel af en overleg met je DA. Vaak hebben die ook wel een mening hoor....alleen zeggen ze die (natuurlijk) niet meteen (soms beter en in jou geval miss alleen maar lastig.

Ga op je gevoel af...gun hem wat tijd maar kwel jezelf en je paard niet ....29 is een mooie leeftijd.

Succes en sterkte met wat het ook wordt... Ach gut

DraakjeII

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 16:32

Mijn vorige paard (was m'n verzorgpaard maar zo voelde dat niet) heb ik ook in laten slapen toen bleek dat hij bij z'n blessure in het hoefgewricht binnen een paar maanden heel erge artrose ontwikkeld had. Het beestje was pas 11! Huilen
Vaak zijn de ontstekingsremmers ook pijnstillers, dus als je daarmee nog een weekje kan overbruggen zodat je zelf aan het idee kan wennen dan moet je dat gewoon doen. Misschien kun je de VA vragen of je extra pijnstillers kan krijgen om haar nog een mooie laatste week te bezorgen. Als dat niet kan dan moet je het belang van je paardje altijd voor laten gaan.
Het in laten slapen ging bij de mijne heel vredig (ik heb daar in ieder geval geen traumatische herinnering aan).
Als je meer wil weten BP je me maar.
Veel sterkte in ieder geval.

DraakjeII

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 16:44

Ik had er even over heen gelezen dat ze het pas sinds gisteren heeft (nooit eerder lastgehad). Voordat je een ingrijpende beslissing neemt zou ik toch eerst even foto's laten maken. Of is dat al gebeurd ?
Op zich heb ik wel vaker gehoord dat paarden vaak door de pijn heen lopen en dat ze wanneer ze over een bepaalde pijndrempel heengaan ze dan pas laten blijken dat ze pijn hebben, dus het zou best kunnen.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 16:54

Wat erg van je paard.
Ik zou in dat geval even goed overleggen met m'n DA en als de kans dat het geneest klein is, of het is een lange lijdensweg voor het paard dan zou ik hem in laten slapen , hoe erg het ook is.
Het paard is ook al 29 jaar dus hij heeft wat dat betreft een super mooie leeftijd.
Sterkte ermee en ik hoop dat je voor jezelf de juiste beslissing kunt nemen.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 17:07

Artrose is niet te genezen, je hoeft er dus niet op te hopen dat het nog beter gaat worden. Sorry dat ik het even zo cru post, maar het is nu eenmaal de realiteit. Memuska heeft ook artrose, in een vrij zware vorm zelfs, en vanaf het moment dat ik zie dat ze pijn heeft, moet ze weg. Dat is niet meer dan eerlijk tov het paardje.
Wat zegt je DA? Memuska was met ontstekingsremmers nl ook niets gebaat. Ik ben dan beginnen proberen: Primeval, Cortaflex, glucosaminepreparaten, ... Het hielp allemaal wel iets, maar niet zoals ik zou willen. Uiteindelijk ben ik bij Artico terechtgekomen. Dat krijgt ze nu bijna een jaar en daar loopt ze (*afkloppen*) prima mee. Als je graag meer informatie wilt, dan mag je mij altijd pb'en.
Veel succes met je paardje, en met het nemen van de beslissing...

Kirsty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 17:49

Bedankt voor de reacties! vanavond komt mijn eigen vee-arts nog even kijken, ik zal zometeen nog even goed op jullie reageren, maar ik moet nu voor mijn huisgenoten koken, ja het leven draait door ook onder deze moeilijke omstandigheden he... Maar bedankt voor jullie medeleven alvast!

Kirsty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 18:52

TheSam schreef:
Hoi,

is dit jouw paard of van iemand anders?
En wat zegt de VA er zelf van?
Als het beestje echt veel pijn hebt en het is niet te 'genezen' zou ik niet twijfelen om hem/haar in te laten slapen.... wees blij dat je een dier uit zijn leiden kan verlossen.

Sterkte ermee!

Hoi, Sam is idd van mij, de VA (die mij en sam niet kennen, omdat ik pas net in Wageningen met hem sta) zegt dat ik hem een week onstekingsremmers moet geven en dan moet kijken hoe het gaat, maar hij heeft nu twee keer medicijnen gehad en ik vind dat het alleen maar verslechterd...

Kirsty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 18:54

Sosha schreef:
Het is natuurlijk een vraag die een ander moeilijk voor jou kan beantwoorden. Ik heb mijn paard na 6 weken onstekingsremmer/pijnstiller in laten slapen, het werd alleen maar erger. Ze was pas 14 jaar, maar ik kon het niet aanzien en als je dan weet dat het so-wie-so niet te genezen is.......

Sterkte voor jou en je paardje!

Bedankt! Nou dat heb ik dus ook heel erg, ik vind het keimoeilijk om hem zo te zien lijden. Zn oogjes gaan gewoon af en toe dicht van de pijn en moeite die heeft. En ik weet gewoon niet goed hoe lang ik dit moet aanzien....

Kirsty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 18:54

Margee schreef:
Mijn paard is bijna 14 jaar en die is na oktober vorig jaar erg opgeknapt.
Ze had eerst wel veel pijn maar ze hield zich koest gelukkig.
Staat dit paard binnen of buiten? En waar zit de artrose en hoe kon de DA dit zien? Foto's gemaakt?

Het paard staat al zijn hele leven buiten en foto´s zijn er niet gemaakt, omdat de VA het voor een paard van 29 duidelijk vond dat dit een ver gevorderd stadium van artrose is...

Kirsty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 18:56

shana schreef:
het is moeilijk maar ik zou hem laten inslapen , ik heb ook een paard gehad met artrose en ze hebben veel pijn en uiteindelijk heb ik haar ook laten inslapen ( ze was 25 j )

29 is een respectabele leeftijd en laat haar gaan terwijl de pijn nog meevalt , wacht niet tot ze helemaal afgetakeld is , dat verdient ze niet !

ik wens je heel veel sterkte want ik weet wat voor een rot gevoel het is als je voor die moeilijke keuze staat

Heel erg bedankt voor je reactie. Ik zou idd graag willen dat ik hem uit zijn lijden kan verlossen, mijn eigen VA komt vanavond, die kent Sam al jaren en mij ook. En zijn advies ga ik opvolgen. Zegt hij in laten slapen, dan laat ik hem inslapen het is zeker een respectabele leeftijd, maar moeilijk blijft het toch, je beslist over iets levends he, en ik wist niet dat dat zo verschrikkelijk zou zijn!!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 19:02

ik heb dezelfde vraag; hoe is de diagnose gesteld ?

als het een soort "logische deductie" is geweest van de DA, paard, 29jaar, kreupel, zal wel arthrose zijn..........dan zou ik even (snel) een second opinion vragen !
Arthrose is er niet van de een op andere dag ! eerst heb je arthritis, of chronisch of acuut, wat wel pijn kan verklaren, maar meestal geen stokkreupel paard oplevert...........dan denk ik nog veel eerder aan een hoefzweer namelijk (is dat nagekeken ?)

Arthrose is een process wat geleidelijk gaat, kreupel dan weer periodes dat het goed gaat, etc. niet van de een op de andere dag. Dus gezien deze info (zonder dat ik weet wat voor onderzoek gedaan is) neig ik te zeggen dat een paard van 29 wellicht arthrose heeft.......maar aangezien ze daar niet eerder last van heeft gehad....ik het onwaarschijnlijk acht dat ze nu door de arthrose ineens stokkreupel is.

Kirsty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 19:23

Mist schreef:

als het een soort "logische deductie" is geweest van de DA, paard, 29jaar, kreupel, zal wel arthrose zijn..........dan zou ik even (snel) een second opinion vragen !
Arthrose is er niet van de een op andere dag ! eerst heb je arthritis, of chronisch of acuut, wat wel pijn kan verklaren, maar meestal geen stokkreupel paard oplevert...........dan denk ik nog veel eerder aan een hoefzweer namelijk (is dat nagekeken ?)

Arthrose is een process wat geleidelijk gaat, kreupel dan weer periodes dat het goed gaat, etc. niet van de een op de andere dag. Dus gezien deze info (zonder dat ik weet wat voor onderzoek gedaan is) neig ik te zeggen dat een paard van 29 wellicht arthrose heeft.......maar aangezien ze daar niet eerder last van heeft gehad....ik het onwaarschijnlijk acht dat ze nu door de arthrose ineens stokkreupel is.

Hoi, ja er komt nu een second opinion aan, en die wilde ik ook absoluut. Maar de eerste VA was ervan overtuigd. Maar nu komt mijn eigen VA en wat hij zegt dat zal ik doen. De VA die er nu aan komt, vond het idd ook vreemd dat het zo plotseling mis was, maar hij zei ook dat ik altijd al een paard heb gehad met een hoge pijngrens. En waarschijnlijk is hij gisteren in de sneeuw en op het ijs uitgegleden en heeft dat het proces ernstig versneld. Ik bedank in ieder geval voor jullie medeleven het doet erg goed te voelen dat jullie met mij meedenken!!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 19:30

Mist schreef:

dit is precies wat ik dacht.. ik zou inderdaad je eigen veearts nog even afwachten.
heel veel sterkte, het is altijd verschrikkelijk om je paard pijn te zien lijden.. Verdrietig

Kirsty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 20:00

Ireentjuh schreef:
Mist schreef:

dit is precies wat ik dacht.. ik zou inderdaad je eigen veearts nog even afwachten.
heel veel sterkte, het is altijd verschrikkelijk om je paard pijn te zien lijden.. Verdrietig

Maar ik verwacht zelf geen hoefzweer, omdat het ook echt erger wordt, hij wisselt nu alle vier benen af, en staat als het ware echt de hele dag door te huppelen om maar niet te lang op een been te moeten staan en vooral de achterbenen wisselt die voortdurend af! echt heel vreemd en zielig...

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 20:39

Mist schreef:

Dat is niet altijd zo.
Mijn paard was van de ene op de andere dag dus wel stokkreupel en de artrose zat er volgen de DA's al vele jaren.
Ik heb haar 7,5 jaar en ze heeft nog nooit kreupel gelopen.
Door een verdraaiing of verstapping kan er iets verschuiven waardoor het ineens naar voren komt. Hangt er waarschijnlijk ook van af hoe hoog de pijngrens is van het dier. Sommigen piepen overal om en anderen zijn gewoon echt flink.
Ik zou zeker op mijn DA afgaan (in die van mij heb ik momenteel niet zo'n vertrouwen meer) als die je al die tijd goed advies heeft gegeven.
En als het oordeel slecht uitvalt, bedenk dan dat je paard best oud is geworden en je samen mooie jaren hebt gehad.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 20:52

ja, Margee, door zo'n verschuiving van zo'n chip, wat idd kan, krijg je dus een ontstekingsreactie....wat de acute pijn kan verklaren. Maar bij een paard wat nog nooit eerder verschijnselen vertoont heeft, zou ik niet zo snel zijn om de conclusie "afmaken" te trekken.

Mijn schimmel is bijna 23 jaar, ze is nog nooit kreupel geweest, maar gegarandeerd als ik haar op de foto zou zetten dat je arthrose zou kunnen constateren! Je moet wel de geschiedenis meepakken .....en afmaken kan je niet terugdraaien.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 21:11

Onze pony was bijna dertig, maar toen ze met veel pijn stond. Kon nauwelijks meer lopen. Wisten wij genoeg, niks geen behandeling meer. Geen polonaise aan onze pony. Ze heeft een geweldig leven gehad, het was tijd voor haar om op te stappen naar de eeuwige weilanden.
Ik schrijf dit nu heel makkelijk, zo makkelijk was het natuurlijk niet. Maar we zijn wel een ervaring rijker.
Het is verschrikkelijk moeilijk om afscheid te nemen van je maatje, maar als het echt niet meer gaat, kan het ook een opluchting zijn (als je paard/pony is ingeslapen). Geen zorgen meer.
Succes en sterkte!

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 13:29

Morris....en toch is het heel mooi hoe je het omschrijft hoor....

Toch hoop ik dat de DA nog ergens hoop heeft en het paardje nog een kans heeft.

Is er al meer bekend?

Kirsty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 19:03

Ja gisteravond om 11 uur (ow wachten op dierenartsen is ook het ergste wat er is...) is mijn eigen vee-arts dus nog langs geweest. En hij heeft ongeveer het tegenovergestelde gezegd van wat die ander had gezegd. Sam krijgt nu twee weken lang Quadrisol, en ik moet zeggen ik zie nu al verbetering. Mijn dierenarts zegt idd dat hij waarschijnlijk moet zijn uitgegleden waardoor het zo acuut is verslechterd c.q. ontstaan. Maar mijn dierenarts vond dat er helemaal nog geen sprake mocht zijn van afmaken, hij vindt Sam nog onwijs vitaal en vermoed zelfs dat ik er weer op kan rijden, als ik het enige tijd geef. Dus nog een positiever bericht had ik me niet kunnen wensen.

Maar nog iets opvallends, ik had dus een dierenarts van Dierenkliniek Lingehoeve die dag ervoor en die had mij een potje gegeven waar alleen opstond ontstekingsremmer, en verder niets. Geen bijsluiter niets. Dit is dus al niet toegestaan, maar mijn eigen vee-arts denkt ook dat er iets in zit wat in Nederland al helemaal niet meer gegeven mag worden, omdat het kankerverwekkend is, vinden jullie dat ik hier achteraan moet gaan, of wiens verantwoordelijkheid is dat? Het lijkt wel een grote dierenkliniek, maar zo hoort het toch niet?