blaasgruis of een hersenaandoening? Wie weet meer!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jupiler

blaasgruis of een hersenaandoening? Wie weet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 20:11

Hallo,

Mijn paard heeft een groot probleem. Ik zal proberen in het kort de symptomen te noemen.

Aggressief slaan naar achteren en naar de buik, met alle kracht die een paard heeft, dus dat is hard
Rondjes lopen in de stal
Zeer onrustig met de staart zwaaien
Tussen het lopen, steun zoeken met de achterhand (hangen)
Tussen het lopen, steun zoeken met de zijkant van het lichaam
Als ie geen steun kan vinden, bijv op de wei dan blijft ie zonder ophouden lopen, hij loopt zich dus letterlijk kapot want hij stopt dus niet ook al is ie helemaal op.
Pijnlijke blik in de ogen, niet zo allert op omgeving
Eet goed
Mest goed
Urineert onregelmatig
Geen verhoging in temperatuur
Goede hartslag
Geen koliek (is onder bahandeling van de veearts maar die weten het ook niet meer, Utrecht heeft zelfs twijfels over de oorzaak)
Geen blaasgruis (echo gemaakt)
Bloeduitslagen waren ook goed, nierfunctie goed

Het gaat hierbij om een ruin. Geboren in 1993. Engels volbloed. 1.73M hoog. Verder gezond. Geen ziekteverleden. Hij heeft deze symptomen 1 jaar geleden 1 keer gehad. Tussendoor wel eens een lichte vorm van onrust met de staart en benen maar daarna was het weer helemaal over. En nu dan sinds 3 weken. Tijdens een aanval weet ie zich ook geen raad met zichzelf. Hij is redelijk groot en walst dus met 700kilo over je heen als je niet uitkijkt. Het is dus gevaarlijk voor het paard (hij slaat z'n benen gewoon kapot) en voor degene die in de buurt komt. De aanvallen komen met steeds meer regelmaat terug. 4 Weken geleden de eerste aanval. Daarna 1 week niets. Daarna twee aanvallen in een week. En de afgelopen week iedere dag. Hij wordt nu sufgemaakt als de aanvallen beginnen om te voorkomen dat ie zichzelf bezeert. Na een aanval staat ie meestal te urineren. Dus wij waren ervan overtuigt dat het probleem zat in het plassen. Maar de echo heeft dus aangegeven dat er geen blaasstenen zitten. Heeft iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn. Wie kent deze symptomen? Graag alleen serieuze reacties. Ik heb weinig tijd omdat er snel een oorzaak zal moeten worden gevonden. We kunnen Jupiler immers niet iedere dag verdoofd houden! Wie helpt mij en mijn maatje?????

Groetjes karin

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 20:35

ik heb dit 1 x eerder meegemaakt , tenminste lijkt er wel erg veel op , maar paardje was ook super licht verkouden tenminste zo leek het
(helder uitvleoisel trouwens dus niet geel/groen wit etc

dit paardje had een tumor in zijn hoofd

dat hij na een aanval gaat staan urineren kan ook betekenen dat hij dan weer lekker ontspannen is ,

niet dat hetvolgende iets kan zijn maar probeer ff mee te brainstormen
is tie gevoelig op de laatste 50 cm vd ruggegraat? zenuw die vervelend doet door , tja hoeveel redenen wou je hebben
kan het zijn dat er in de urine buis een verstopping/verdikking zit of geen last van aanbeien oid wondje oid in de urine buis of endeldarm

geen last van een verzakking in de endeldarm (waardoor door dikke uitwerpesellen de urine baan word geirriteerd/afgesloten?

vooral t laatste , dacht ik eigenlijk als 1e aan

DGKstudent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 20:40

hebben ze ook de leverwaarden in het bloed onderzocht?
ik zou anders toch eens aan kloppen in Utrecht, klinkt als werk voor een internist;
dit paard moet misschien neurologisch worden onderzocht

DGKstudent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 20:43

maar dan nog kan het inderdaad ook ergens in de buikholte een proces zijn dat het paard pijn doet...

jupiler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 20:47

Hai,

Voor zover de veearts tot nu toe heeft onderzocht is er met de darmen niks aan de hand. Hij heeft nu twee keer gevoeld. Ze kunnen atuurlijk niet meer dan de eerste 1,5meter van de darmen voelen, maar dat stuk is in ieder geval goed. Op de echo kun je ook stukjes van de darmen zien die rond de blaas liggen en dat zag er ook niet abnormaal uit. De mest komt in normale hoeveelheden en is ook gewoon goed van samenstelling. De vraag of er dus iets in de plasbuis niet goed zit.............dat weten we dus niet. Morgen gaat de urine en een dvd met een filmpje van z'n gedrag naar Utrecht in de hoop dat ze daar iets mee kunnen. Hij is verder niet gevoelig op z'n ruggewervels. Alleen in de buurt van de koker/penis/blaasstreek (voor zover je daar kunt komen) reageert ie nogal kwaad. Maar dat is dan wellicht omdat ie een volle blaas heeft en daar niet vanaf komt. Ik weet nog niet of er mogelijkheden zijn om de urinebuis zo te onderzoeken. Bij merries kunnen ze catheteriseren bij ruinen niet voor zover ik weet. Althans dat is mij verteld. Maar dat zal wellicht op andere manieren onderzocht kunnen worden.

In ieder geval bedankt voor het meedenken. We zitten hier echt met de handen in het haar. De paarden staan bij ons niet aan huis, maar wel op een eigen stuk grond. Dus zonder toezicht. Nu rijden we daar iedere twee uur naartoe. En dat is mijn maatje echt wel waard. Maar na een paar weken gaat het echt opbreken. Je wilt zo graag zekerheid. En ik heb ook nog een gezin en een baan, en het kost zoveel energie.........je wordt er zo moedeloos van dat je in het onzekere leeft.

jupiler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 20:49

Nog even dit:

In het bloed is gekeken naar alle waardes. Dus ook de lever, nieren etc. Allergiën. Alles in het bloed was goed. Helemaal niks te vinden dus.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 22:02

Zoveel onrust kan er idd op wijzen dat er toch een probleem is met het plassen. Als hij om één of andere reden niet kan plassen worden ze ZEER onrustig. Omdat hij na zo'n aanval wel plast kan er misschien iets zijn wat tegen de plasbuis drukt of wat in de plasbuis zit?

Kitten

Re: blaasgruis of een hersenaandoening? Wie weet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 08:41

Is er toevallig ook al eens gekeken, naar de mogelijkheid van een spastische darm?

Dit kan heel periodiek optreden, ook onder invloed van omstandigheden van buitenaf, zoals kou, wisselende weersomstandigheden etc. maar ook voerwisseling, onregelmatige beweging en ga maar verder.

Een vriendin van mij, heeft een paard met de zelfde verschijnselen en deze blijkt extreem gevoelig, voor kou en temperatuur schommelingen, hij heeft nu zodra het weer kouder wordt een dikke deken op en dit gaat prima.

Vraag hier eens naar.

kraamkliniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 18:30

Ook een ruin kan zonder probleem gecatheteriseerd worden. Ze moeten daar wel een Ruinencatheter gebruiken (vaak is die niet op voorraad) . Om te kunnen catheteriseren moet de ruin gesedeer worden (maar dat gebeurd begrijp ik al zeer regelmatig)

Voordat verdere onderzoeken gestart worden lijkt me catheterisatie en urine onderzoek zeer nuttig.
Succes!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 18:51

zat idd ook al aan koutje op de blaas te denken

ben persoonlijk zeeeer bekend met urineweg
infecties en ook koutjes op de blaas , dan draai
ik me ook in alle vormen en maten om de pijn niet
te voelen , dan WIL ik ook niet plassen , als ik
dan geurineerd heb is het ergste weer weg ,
maar ja van te voren heb ik dan dus ook
zoiets (met name in de nierstreek) van au
en help en steun (letterlijk dus iets er tegen aan )
gezocht

een koutje op de blaas is bijna net zo rot
(qua gevoel ) als een blaasontsteking maar niet
te zien aan bloed of urine onderzoek een deken
zou dan idd wel een idee zijn , miss iets om toch
uit te proberen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 18:44

@jupiler: wanneer is voor het laatst de koker goed schoongemaakt, dus niet alleen het gedeelte wat er wel eens uithangt Clown , maar ook het gedeelte waar alles in verdwijnt.
Er kan daar een hele hoop vuiligheid gaan zitten die zich ophoopt en kan gaan ontsteken.

jupiler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 20:46

hallo luitjes,

Allereerst iedereen bedankt die zo goed meedenkt.
Om even kort overal antwoord op te geven;
Hij staat al met een goede winterdeken op. Normaal gesproken wordt ie minstens 4 keer in de week gereden. Alleen nu staat ie stil omdat het risico te groot is dat tijdens het rijden ook een aanval op komt zetten. Je snapt wel dat ik er dan niet graag op wil zitten.
Inmiddels heeft er een blaasecho plaatsgevonden waarop we helaas niets hebben kunnen vinden. Hij heeft geen ontstekingen in de koker. Tijdens de echo is ie natuurlijk gesedeerd geweest. Z'n blaas zat wel redelijk vol. Hij heeft een injectie gehad waardoor het urineren is opgewekt. Het nadeel was natuurlijk dat ie onder verdoving was en we dus niet hebben kunnen zien of ie tijdens het plassen tekenen van pijn vertoonde. Wel is ie sinds maandag (afkloppen.....)niet meer onrustig geweest. We hebben uitloopstallen. Na het voeren 's ochtens wordt alle vuiligheid uit de stal gehaald en het schone materiaal gaat in de hoek. Bij het voeren 's avonds gaat het schone materiaal terug. En meneer staat er nu ook weer ouderwets meteen overheen te plassen. Iets wat ie de afgelopen twee weken ook niet meer had gedaan. Dus op dit moment voelt ie zich goed. De urine staat momenteel op kweek in Utrecht. Dat duurt een week, dus daar hoor ik volgende week pas de uitslag van.

Blijf vooral meedenken..................dat geeft toch het gevoel dat je er niet alleen voor staat.

Groetjes

jupiler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 22:17

Hallo allemaal,

Tot nu toe ben ik nog niet veel wijzer geworden. Gelukkig veel aardige reacties gehad van iedereen die ik ken/en niet ken om ons succes te wensen.

Eigenlijk zouden we gisteren of vandaag de uitslag van Utrecht krijgen met betrekking tot de uitslag van het urineonderzoek. Tot nu toen nog niets gehoord. Vandaag wel gebeld, maar de uitslag was nog niet binnen.

Werkt verschrikkelijk op je zenuwen als je maar niets weet. Afgelopen vrijdag en maandag heeft ie weer een aanval gehad. Niet zo heftig maar het gebeurde wel. Mooi K is dat dus.

Ik laat het nog weten als ik de uitslag binnen heb.

Groetjes karin

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 16:27

Kunnen ze in Utrecht geen MRI doen van de hersenen? Vaak is daar niets op te zien, maar als dat wel zo is weet je in ieder geval dat verder dokteren geen zin heeft.
Of kijken hoe het paard het op sterke pijnstillers doet. Als er dan geen aanvallen meer ontstaan zou je een aanwijzing hebben dat hij ergens pijn heeft ipv iets wat met de hersenen te maken heeft.

noussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 21:23

heeft hij ook geen last van zijn zaadstreng??

briallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 12:57

Hoe is zijn drinkpatroon?

Op wat voor tijdstip heeft hij de aanval, zit daar een patroon in?

Het urineren na een aanval vind ik niet ongewoon, mensen met een epileptisch insult zijn ook vaak incontinent.
Waarmee ik dus niet wil zeggen dat dit epilepsie is!!!

Hoe ziet je paard er verder uit. Is hij de afgelopen tijd sterk aangekomen of afgevallen. Hoe ziet de vacht eruit. glimt hij of zijn er doffe plekken zo ja waar zitten de doffe plekken?

Wat krijgt hij te eten, hooi kuil biks etc??

jupiler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 21:17

Nog steeds geen uitslag van Utrecht.

Ze denken daar toch aan een vorm van epilepsie en dus iets in de hersenen. Ze zijn daar schijnbaar onderzoek naar aan het doen omdat het niet zoveel voor schijnt te komen. Een hersenscan maken zou een optie kunnen zijn. Maar hij kan helaas niet worden vervoerd. In verband met de aanvallen is het risico van een lange rit maken te groot.

Hij eet verder gewoon goed. Drinkt niet meer of minder dan normaal.

Hij krijgt twee keer per dag twee kilo brok (4kilo totaal), gewoon basisbrokken. Daarnaast zemelen en hooi naar behoefte. Dus al het op is krijgt ie weer bij.

Hij is op dit moment wel in de rui, maar dat is die andere van ons ook een beetje. Heeft meer te maken met de wisselende temperaturen.

Hij is niet afgevallen. Hij staat nu 1,5 maand stil dus begint wel wat spieren te verliezen maar verder ziet ie er gewoon nog helemaal toppie uit.

Geen doffe of andere rare plekken.

Plassen is ook geen probleem meer. We wilden in het begin te graag zien dat daar het probleem lag. En we wisten ook niet dat door de verdoving het urineren wordt opgewekt. Dus leek het iedere keer alsof ie na een aanval zo ontspannen was dat ie dan wel kon plassen. Maar dat kwam dus van de sedalin. Hij plast nu weer gewoon.

Er zit ook geen logica in de aanvallen. Afgelopen donderdag had ie een vrij rustige aanval waarbij ie na een lichte verdoving ook weer normaal werdt. Daarna 5 dagen helemaal niks aan de hand. Tot vandaag. Toen weer een flinke aanval. 1/2dosering verdoving. Daarna ging het beter, maar vanmiddag was het weer mis. Dus weer een volle verdoving erachteraan.

Dit kan zo echt niet doorgaan. Het kan geen kwaad zegt de DA om te verdoven maar het is geen oplossing voor het probleem. Daarbij kan ik me niet voorstellen dat het goed is voor z'n verdere gezondheid om zoveel troep in dat lijf te stoppen.

Morgen neemt onze DA weer contact op met Utrecht om te vragen hoe het nou onderhand met de uitslagen zit. Want die ene week op kweek zijn er nu al twee.

Op sterke pijnstillers doet ie helemaal niets. In eerste instantie dachten ze bij de eerste aanvallen aan koliek en hebben ze een pijnstillen dmv een injectie gegeven. Twee in twee uur tijd. En hij reageerde daar toaal niet op. De aanvallen stoppen pas als ie gesedeerd is geweest.

Groetjes

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 13:55

Succes en sterkte!

jupiler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 22:54

Na mijn laatste berichtje op woensdag, heeft ie donderdag ook weer een aanval gehad.

Vrijdag ging het goed.

Vandaag (zaterdag) weer mis.

Gisteren Urecht aan de lijn gehad. De gewone urinetest heeft niks uitgewezen. Alles was goed, prima zelfs.

Nu wachten we dus nog steeds op de uitslag van het urineonderzoek uit het UMC. Hij heeft helaas al wel door laten schemeren dat het bijna zeker is dat hij verwacht dat er iets in z'n hoofd zit wat kortsluiting veroorzaakt waardoor hij die aanvallen krijgt.

Erg hoopvol is het dus allemaal niet meer.

Maar we wachten tot nog (met een meetje hoop) op de uitslag.

Hij kan het zo echt niet vol blijven houden, dat is zo zielig.

Doet je zoveel pijn om je grote vriend zo klein te zien.

jupiler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 16:28

Weer contact gehad met Utrecht.

Jupiler heeft weer heel wat aanvallen te verduren gehad. Eergisteren een hele heftige. (maandag 14 februari). Gesedeerd, maar zelfs daar doorheen bleef ie nog actief. Hij heeft de staldeur eruit geslagen. Zoveel kracht gebruikt ie.

Hij zakte enkele keren door z'n achterhand. Zelfs terwijl ie al steun had gezocht tegen de wanden met z'n achterhand en zijkant. Af en toe tilde ie nu ook een voorbeen op. Dat had ie nog niet eerder gedaan. Wanneer ie doorzakte begon ie te flippen en overhaast te bewegen. Uit de stal rennen door de blub naar achteren en weer terug de stal in sjezen. Hierbij loopt ie niet echt onregelmatig of raar. Bij binnenkomst in de stal gelijk weer hangen tegen de wanden. Hij is echt niet goed.

Gisteren dus weer naar Utrecht gebeld hoe het er onderhand voorstond met de uitslagen van het onderzoek. Die kerel naar het UMC gebeld waar de zooi op kweek staat. Vandaag of morgen verwachten ze meer te weten. Maar de kans blijft groot dat er niks uitkomt. Hij vertelde dat dit eigenlijk het laatste onderzoek is wat ze kunnen doen. De bloedtesten/urineonderzoek/urinekweek zijn allen onderzoeken die lichamelijke problemen aan kunnen geven die eventueel te behandelen zijn. Uit de urinekweek kunnen ze eventueel ook opmaken of er een stoornis in de hersenen aanwezig is. Als uit dat onderzoek geen resultaat komt hadden we eventueel nog kunnen kiezen voor een hersenscan (helaas kan hij niet worden vervoerd), maar die scan is eigenlijk ook alleen een bevestiging voor jezelf dat er inderdaad niets meer aan te doen is. De arts in Utrecht vertelde dat het eigenlijk een verhaal is zonder goede afloop. Er is geen behandeling mogelijk, het is uitzichtloos. Ook zonder de uitslag van het onderzoek moeten we eigenlijk de knoop doorhakken.

Vandaag onze eigen veearts weer gebeld. En ook die vind dat we alles hebben geprobeert wat mogelijk was en dat we zo snel mogelijk de keus moeten maken. Maar ja, wat is keus. We hebben eigenlijk geen keus. We kunnen hem nog een week langer laten staan en iedere keer verdoven. Maar wat schieten we er mee op. Uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer. Einde verhaal. Huilen

De pest is nu dat we dus moeten wachten op een "bad day". Want als ie er goed bijstaat, net als vandaag kan ik er echt niet voor kiezen om de DA te bellen van: kom maar! Dit is nog ellendiger. Wachten tot ie een slechte dag heeft waarbij je weet dat je dan de DA moet gaan bellen om een einde te maken aan het beste vriendje dat je hebt.

Ik durf dus ook bijna niet meer naar stal. Uit angst dat ik degene ben die hem zo aantref. Nu rijdt mijn man dus iedere 2 uur op en neer om te kijken hoe ie erbij staat en ga ik of alleen samen met hem of ik ga als ik weet dat hij er ook zo is.

Vanmorgen nog een paar foto's gemaakt van mij met Juup samen. Beetje dubbel. Erg verdrietig en toch ook erg blij met die laatste herinneringen.

Verdrietig

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 16:41

ow jee, jupiler, wat erg allemaal voor je...ik voel heel erg met je mee, maar dat helpt je niks, natuurlijk Ach gut . je hebt iig alles gedaan wat kon hoor, meer kan je ook niet...

jupiler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 17:10

briallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 17:13

ik wens je heel veel sterkte bij deze moeilijke beslissing.

Ik weet uit eigen ervaring hoe moeilijk dat is. Je doet het uit liefde voor je dier. Ik weet dat dat een schrale troost is, maar toch.

misschien vind je de volgende vraag niet gepast, ik bedoel het niet verkeerd dus vat het ajb niet zo op.

laat je obductie doen, zodat ze er achter kunnen komen wat er precies aan de hand was? Misschien kunnen ze daardoor in de toekomst andere dieren met de zelfde verschijnselen sneller behandelen.

Nogmaals heel veel sterkte!!!!!!

jupiler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 17:14

jupiler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-05 17:20

Hai,

Toch altijd fijn dat er hier dagelijks op alle tijdstippen dierenvrienden online zijn die een ander een hart onder de riem steken. Bedankt. Kan ik momenteel erg goed gebruiken.

Ik ga verder geen onderzoeken laten doen. Als het zo ver is wordt hij thuis "in slaap gemaakt"(anders klinkt het helemaal zo verschrikkelijk), waarna hij een injectie krijgt dat het hart stil legt. Het risico om hem te vervoeren is te groot ivm de aanvallen. Mochten ze er in Utrecht onderzoeken mee willen doen. Dan staat het ze vrij om erom te vragen. Maar dan zullen ze hem na afloop zelf moeten komen halen.

We hebben besloten dat we er vrede mee moeten hebben. Een onderzoek naderhand.............ja van de ene kant wel omdat je graag meer wilt weten. Aan de andere kant...........en als ze dan nog niks vinden. Dan ga je nog aan jezelf twijfelen. En het is zo al moeilijk genoeg.

Groetjes karin