Paardeneigenaren niet meer zelf ontwormen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neverhere

Paardeneigenaren niet meer zelf ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 10:31

Gisteren hoorde ik van iemand dat in de Hoefslag staat aangekondigd dat paardeneigenaren (ik geloof m.i.v. 2006) niet meer zelf mogen ontwormen!

Bovendien mag er dan nog maar gebruik gemaakt worden van 2 ontwormingsmiddelen. Dit zou niet echt handig zijn i.v.m. resistentie.

Heeft iemand hier meer over gehoord of gelezen?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 10:33

In welke Hoefslag scheen dat te staan? 13 januari?

Edit:
Het staat inderdaad in het nummer van 13-01.
Echt duidelijk wordt het voor mij niet, maar het lijkt er ten zeerste op dat wormenmiddelen straks alleen nog maar via dierenarts te verkrijgen zijn. Reden is dat het paard naast een gezelschapsdier ook een consumptiedier is (cq kan zijn), en dat is weer fraudegevoelig ivm wachttijden. Er zijn nu 2 werkzame stoffen zonder wachttijd, welke weet ik niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 10:40

Ik heb wel gehoord dat het misschien niet mogelijk meer gaat zijn om de wormenkuren gewoon bij de ruiterwinkel te kopen, omdat dit ook medicijnen zijn. In combinatie met de nieuwe medicijnenwetgeving, het verplicht chippen en het paardenpaspoort zou het me niet verbazen als wormenkuren straks ook onder medicijnen vallen en in het paspoort moeten worden ingevuld. In Belgie kun je de wormenkuren ook alleen bij de Apotheek krijgen...en eigenlijk vind ik dat nieteens zo'n slecht idee.

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 10:46

Cassidy schreef:
Ik heb wel gehoord dat het misschien niet mogelijk meer gaat zijn om de wormenkuren gewoon bij de ruiterwinkel te kopen, omdat dit ook medicijnen zijn. In combinatie met de nieuwe medicijnenwetgeving, het verplicht chippen en het paardenpaspoort zou het me niet verbazen als wormenkuren straks ook onder medicijnen vallen en in het paspoort moeten worden ingevuld. In Belgie kun je de wormenkuren ook alleen bij de Apotheek krijgen...en eigenlijk vind ik dat nieteens zo'n slecht idee.

waar ze soms bijna dubbel zo duur zijn dan via de paardendrogist ofzo... Boos!

Ik heb er geen problemen mee als de verkrijgbaarheid van die dingen wat aan banden gelegd wordt, maar wel wanneer daardoor de prijzen onnodig hoog liggen.

Heb nu net een heel setje liggen van bij de paardendrogist, eind van het jaar nog maar een pakketje bestellen dan

Val je ook onder die regels als je paard "niet bestemd is voor menselijke consumptie"? (want dan heb je toch ook geen beperkte keuze van medicatie meer?)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 10:53

Wat denk je hoe duur het gaat worden als ik voor het toedienen van een wormenkuur de DA moet inschakelen, en hij het zelf moet toedienen? Alleen maar voor die sticker en die handtekening in het paspoort?
Bovendien vind ik het al een schandaal dat je, zo gauw er de sticker "paard" op staat, zoveel meer moet betalen voor spullen. En dan niet alleen maar op het gebied van wormenkuren. Maar vergelijk eens de prijs voor wormenkuren voor koeien op de basis van Ivermectine met die voor het paard. Het is dezelfde werkzame stof hoor! Het enige verschil is de dosering.

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 10:55

mmm ik ging alleen maar in op jouw uitspraak dat ze hier alleen via de apotheek te verkrijgen zijn (eigenlijk geen idee of dat inderdaad zo is, maar ik haalde ze vroeger wel altijd bij de apotheek) en dat jij dat niet zo'n slecht idee vindt.

Ik had het dus niet over niet meer zelf mogen toedienen Knipoog

Zou wel heel schandalig worden dan: om de zes à acht weken een DA over de vloer Bloos! (want ik neem aan dat je dan ook niet meer zelf de keuze mag maken om bijvoorbeeld maar om de twaalf weken te ontwormen?)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 10:58

Over het feit dat ik het nog zo slecht nog niet vind om ze alleen maar bij de Apotheek of DA te halen heb je gelijk in. Vind ik een goed idee, maar ze moeten dan niet duurder worden.
En anders gaan we toch even over de grens shoppen? In Duitsland kun je ook met Euro's betalen Haha!.

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 11:06

Het is niet zo'n slecht idee vind ik want er wordt nogal wat aangerommeld met die wormenkuren, of ze worden helemaal niet gegeven. Wel baal ik als een stekker als dit daadwerkelijk doorgezet wordt! 30 euro per visite...lekkere wormenkuurtjes dan. Ik hoop niet dat dit doorgezet gaat worden zeg! Ik hou er ook nooit zo van als andere gaan beslissen over mijn paard. Ik denk dat als de DA het moet gaan toedienen dat we moeten gaan protesteren met spanborden, vinden jullie ook niet?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 11:09

Ik denk dat het zover niet gaat komen. Zo wordt het houden van paarden echt onbetaalbaar.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 11:16

Ik ben hoe langer hoe blijer met de keuze die wij een aantal jaren hebben gemaakt m.b.t. verhuizen naar Dld.

In Nederland wordt het echt steeds gekker. Het paard is de nieuwe melkkoe van de nederlandse regering .

Het is idd te zot voor woorden dat ook al heb je aangegeven dat je paard niet voor comsumptie is, je nog steeds medicijnen moet registreren.
Dat is totaal irrelevant en slaat nergens op.

In elk geval hoeven wij hier geen ontwormingsmiddelen te registreren en hier worden paarden ook als slachtdier gezien. In de hele EU immers.
Maar natuuuuuuurlijk wil Nederland weer roomser zijn dan de paus. Schijnheilig
En minstens zo schijnheilig.

Het wordt tijd dat op EU niveau eens iets wordt geregeld. Nu doet ieder land maar wat hun goeddunkt.
En ik geloof nooit dat ze op EU-niveau die regel erdoor krijgen omdat dat de chemische industrie op zijn achterste benen staat.

Bovendien zullen er dan veel paarden zijn die helemaal niet meer ontwormt zullen worden omdat de eigenaren het duur gaan vinden. Want het lijkt me sterk dat het bij de DA net zo duur is. Dus meer dierenleed, fijn hoor zo'n regering.

Die mensen staan toch echt buiten iedere werkelijkheid.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 11:24

Er staat toch nergens dat een dierenarts het middel moet toedingen, alleen dat het straks via de dierenarts gekocht moet worden. Gezien de zwendel die onlangs ontdekt is en het feit dat het om een geneesmiddel gaat is er wel wat voor te zeggen. Ook omdat wormen al voor veel middelen immuun zijn, veelal veroorzaakt door verkeerde (te weinig) toediening.
Geen idee of een zelfde wormenspuit in Belgie duurder is dan hier omdat het niet meer vrij verkrijgbaar is......

Svdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 12:11

Nou is niet te hopen dat alleen de dierenarts het nog maar mag toedienen. Dat gaat wat geld kosten dan. En ik heb veel voor mijn paardje over maar vind het onzin als ik het zelf kan dat een dierenarts het dan moet doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 12:18

Tenfold schreef:
Er staat toch nergens dat een dierenarts het middel moet toedingen, alleen dat het straks via de dierenarts gekocht moet worden. Gezien de zwendel die onlangs ontdekt is en het feit dat het om een geneesmiddel gaat is er wel wat voor te zeggen. Ook omdat wormen al voor veel middelen immuun zijn, veelal veroorzaakt door verkeerde (te weinig) toediening.
Geen idee of een zelfde wormenspuit in Belgie duurder is dan hier omdat het niet meer vrij verkrijgbaar is......

Het zijn dezelfde wormenspuiten dan hier, dus niets wat hier niet meer mag maar in Belgie nog wel.

En de verkeerde toediening kan ook nog voorkomen als je bijvoorbeeld de wormenspuit bij de DA haalt en zelf toedient. En het feit dat je een wormenkuur haalt - bij wie dan ook - betekent nog niet dat hij wordt toegediend. Om het echt waterdicht te maken zou de DA dat dan idd zelf moeten doen.

De zwendel met vervalsde wormenkuren druk je daar wel meteen de kop mee in, maar dat is dan ook het enige voordeel wat ik er van zie.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 12:22

Cassidy schreef:
Het zijn dezelfde wormenspuiten dan hier, dus niets wat hier niet meer mag maar in Belgie nog wel.

En de verkeerde toediening kan ook nog voorkomen als je bijvoorbeeld de wormenspuit bij de DA haalt en zelf toedient. En het feit dat je een wormenkuur haalt - bij wie dan ook - betekent nog niet dat hij wordt toegediend. Om het echt waterdicht te maken zou de DA dat dan idd zelf moeten doen.

De zwendel met vervalsde wormenkuren druk je daar wel meteen de kop mee in, maar dat is dan ook het enige voordeel wat ik er van zie.

Maar er zijn ook zat medicijnen die alleen via een DA te verkrijgen zijn en die je wel zelf mag geven.

Overigens koop ik bijna altijd de wormenspuiten al via mijn DA, hij is nog goedkoper dan de paardendrogist Lachen

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 12:37

Heb dit een tijd terug al gelezen. Geloof best dat het er van gaat komen dat de spuiten alleen op recept verkrijgbaar zijn maar dat de da iedere keer langs moet komen nee Moeten ze wel gauw een aantal da of wormenspuiters Haha! aan gaan nemen.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 12:58

Citaat:

Dat zegt ook niemand. Ik ben wel benieuwd of de spuiten in Belgie dan ook duurder zijn dan hier, aangezien ze Belgie alleen via apotheek/dierenarts verkrijgbaar zijn. Weet iemand wat bijv. een equest ongeveer kost bij onze zuiderburen?

Citaat:

Niet waterdicht, maar de informatievoorziening verbetert wel en de boel is beter onder controle. Daarom zijn er voor mensen ook apotheken. Er zijn zoveel medicijnen die je zelf toe dient, dus ik kan me bij wormenmiddelen niet voorstellen dat een dierenarts dat toe moet gaan dienen.

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 13:00

scroll dan eens even naar boven Tenfold, het antwoord staat er al

(ohja, en met die "soms" bedoel ik dat ze altijd duurder zijn, maar niet altijd dubbel zo duur Clown )

Equest kan ik je niet zeggen, maar Eqvalan betaal je makkelijk bijna € 18 bij de apotheek...

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 13:08

Ik zelf heb een goede homeopaat voor mijn paarden en die bepaalt altijd welke wormkuren ze nodig hebben, maar ben bang dat dat dan ook niet meer zal mogen....
Is er ergens niet wat meer informatie over te vinden??

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 13:09

Een Eqvalan kost bij bijv. divoza 13 euro, dus daar zit wel wat prijsverschil in. Ben toch nog wel benieuwd naar de Equest....
De hogere prijs zou dan een nadeel kunnen zijn. Verder zie ik op zich wel voordelen (al is het maar om zwendel tegen te gaan).
Is het al 100% dat dit doorgaat, of is het een voorstel....?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 13:10

Als het echt goedkoper was geweest in Belgie had ik de kuren daar wel gehaald of laten halen. Mijn ouders wonen in Belgie en komen regelmatig hier (of ik daar). Ik heb het een keer laten navragen bij onze Apotheek daar, en het scheelde (toen) iets van 4 of 5 Euro voor een spuit Equest (toch weer een omgerekend een tientje) .

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 13:18

Weet je, als dit zo is he? Dat ben ik er wel heel blij mee.
Want de eigenaar van mijn verzorgpaarden ontwormt bijna of eigenlijk helemaal niet. Mischien 1 keer omdat ik bleef doorzeuren. En als het verplicht word dan ben ik blij want dan wordt het toch nog gedaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 13:30

wemkelover schreef:
Weet je, als dit zo is he? Dat ben ik er wel heel blij mee.
Want de eigenaar van mijn verzorgpaarden ontwormt bijna of eigenlijk helemaal niet. Mischien 1 keer omdat ik bleef doorzeuren. En als het verplicht word dan ben ik blij want dan wordt het toch nog gedaan.

Even wakker worden Wemkelover, denk je nou echt dat de eigenaar van je verzorgpaarden wel gaat ontwormen als het verplicht wordt (als het dat al wordt, wat ik betwijfel) ?

Net zoals het niet verplicht kan worden om je paarden in te laten enten, gaan en kunnen ze niet verplichten om te ontwormen. En als je in het vervolg alleen via de DA de spuiten kunt krijgen en daar eventueel nog extra kosten aan vast zitten, denk je dan echt dat de eigenaar van je verzorgpaarden dan wel ontwormd?

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 13:40

ik ben ook bang dat deze plannen juist een averechtse uitwerking gaan krijgen en dat er juist meer paarden niet meer ontwormd gaan worden. Er zijn nu ook nog steeds zat mensen die hun paarden niet enten. Dat geld voor t ontwormen ook al, maar zeker als er moeilijker aan een wormkuur te komen is en eventueel de kosten ook nog omhoog gaan dan ben ik bang dat veel eigenaren dat ook maar achterwege gaan laten....

En wie zijn de dupe... uiteraard weer de paarden.....

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 13:49

@Cassidy: Ik vroeg niet naar de prijzen om te kijken of eea goedkoper is in Belgie....dat denk ik zeker niet.
Maar om het prijseffect te zien van de beperkte verkrijgbaarheid in Belgie (aangezien in dit topic aangegeven is dat men denkt dat dit een verhogend effect heeft op de prijs). En in Belgie zijn de wormenspuiten (in ieder geval Eqvalan) inderdaad een paar euro duurder.
Laatst bijgewerkt door Tenfold op 20-01-05 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 13:51

Ik denk het niet, ik weet het zeker, ik ervaar het namelijk zo Knipoog (ik woon dus in België voor de verdere overduidelijkheid Haha! )