Spatpaard en naar buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XJuul

Spatpaard en naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 09:17

Flair heeft dus spat, op advies van de DA wordt er elke dag met haar gestapt en staat ze verder op stal. Flair verveelt zich gigantisch en trapt hierdoor veel tegen de stalwanden.

De DA heeft mij gezegd dat wanneer het gewricht dicht moet groeien dit gebeurt tijdens stalrust. Maar het lijkt mij toch minder goed voor het gewricht als het steeds klappen op moet vangen van het trappen tegen de stalwanden dan dat ze een keer gek doet in de paddock.

Wat doen jullie met je spatpaard? Stalrust of naar buiten.

Ik zit erover te denken om Flair elke dag een uur in de longeerbak te zetten... maar dan moet dit het niet erger maken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 10:01

Nou ja wat je zelf al zegt, trappen tegen de stal lijkt mij ook slechter dan buiten in de paddock.

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 10:04

Je zou er ook over kunnen denken om ergens buiten een klein stukje af te zetten, waar ze ongeveer net zoveel in kunnen lopen als in de stal, en daar iedere dag inzetten. Buiten vinden ze toch vaak fijner.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 10:18

flair schreef:
Flair heeft dus spat, op advies van de DA wordt er elke dag met haar gestapt en staat ze verder op stal. Flair verveelt zich gigantisch en trapt hierdoor veel tegen de stalwanden.

De DA heeft mij gezegd dat wanneer het gewricht dicht moet groeien dit gebeurt tijdens stalrust. Maar het lijkt mij toch minder goed voor het gewricht als het steeds klappen op moet vangen van het trappen tegen de stalwanden dan dat ze een keer gek doet in de paddock.

Wat doen jullie met je spatpaard? Stalrust of naar buiten.

Ik zit erover te denken om Flair elke dag een uur in de longeerbak te zetten... maar dan moet dit het niet erger maken.

Bloos! Met ongeloof heb ik je verhaal zitten lezen Flair.
Ten eerste hoop ik van harte voor je dat het gewricht dicht groeit, gezien dit sporadisch gebeurd Verward ! Ten tweede gebeurd dat echt niet door je paard een jaar of misschien wel langer binnen te houden Verward
En ten derde vind je het niet heel erg tegenstrijdig voor je paard, om een dier wat beweging nodig heeft op te sluiten Verward ?

In mijn ogen en volgens mij vele met mij horen spatpaarden buiten om zo zelf te bepalen wanneer ze willen rennen en als het zeer gaat doen wanneer zij willen stoppen! Juist als zij binnen staan word de pijn erger!
Ik heb zelf een tien jarige merrie met spat en als ik haar een jaar lang binnen moet houden omdat zij dan "zou" genezen dan zou ik daar nog niet eens over na hoeven denken...
Ze genezen niet en dat het dichtgroeit gebeurd sporadisch, moet je zo'n paard dan pesten door hem binnen te houden?

Dit is geen aanval op jou Flair, want ik neem aan dat je het beste met je paard voor hebt, maar ik snap jou DA's advies echt niet Verward !

tola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 11:08

ik vind dit ook een raar advies van je va,mijn ''spatpaard'',kreeg juist het advies om voor 1 jaar de wei op te gaan,heb ik gedaan en heb daarna nog jaren kunnen rijden,zonder ooit nog een pas kreupel te lopen!!

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 11:19

Mijn spatpony heeft daarvoor speciaal beslag gehad waardoor het gemakkelijker werd voor de gewrichten om 'dicht te groeien', daarbij moest ik veel stappen en moest ze ook veel buiten staan, wel in een klein stukje wei zodat ze niet te gek kon gaan doen.....

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 11:24

Mijn pony heeft spat gehad in spronggewricht in dr achterknieen, zij kreeg hier pijnstillers voor (Prodynam) en mocht gewoon op de wei, alleen als het erg blubberig was kon ze beter binnen staan.

Ik heb met haar veel aan de hand over de weg gestapt, en 2 jaar niet gereden, in die 2 jr ben ik vrij snel overgestapt op andere medicijnen van de Paardendrogist, Devielsrelief nu ook wel Equiflexion, waar ze het erg goed op deed.

Na ruim 2 jr kon ik er weer rustig aan mee rijden, gewoon recreatief en geen gekke dingen doen.
Mijn pony was 17 jr toen ze spat kreeg al op leeftijd dus, het 'herstel' gaat dan in veel gevallen was trager en de graad waarin ze spat hebben telt mee, je hebt verschillende soorten spat. bij mijn pony was het geval dat ze teweinig gewrichtvloeistof aan maakte, waardoor de 'losse' gewrichten over elkaar heen schuurde (ff heel simpel gezegt)
Het is in mijn geval niet zo dat de spat helemaal 'overgegaan' is, bij jonge paarden is de kans groter dat het gewricht aan elkaar groeit, hierdoor worden ze stijver en lopen minder soepel, maar de pijn is wel weg. Maar bij sommige paarden duurt het lang en is er geen kans op 'herstel' dat is iets wat je DA nav de fotos het beste kan inschatten en beoordelen.

Als ik je verhaal zo les , lijkt ht mij voor de benen van je paard slechter om telkens tegen de stalwand aan te trappen dan buiten te laten lopen evt in een kleinere weide waar ze apart kan staan.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 11:28

Rust roest. OOk ik kan niet geloven dat het paard met spat-pijn op stal moet blijven...

De spat is nu pijnijk, als het woeker-proces van de ontsteking vorobij is, zal je paard minder pijn ervaren. Maar of ie nu op stal staat of butien loopt, zoiets moet gewoon de tijd hebben.
Vrij bewegen is veel gezonder voor het paard, zowel mentaal als voor de rest van zijn lichaam. Die spat gaat toch niet weer over, dus waarom het paard 'straffen' met huisarrest? Het lichaam heeft tijd nodig, en daar mag best vrije beweging bij. Als je paard pijn heeft, doet het heus niet mal hoor (tenzij je het pijnstiller voert, dan is het een heel ander verhaal).

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 11:55

Ze lijkt geen pijn te hebben, aan de hand is ze ook vaak springerig. Ze krijgt geen pijnstillers.

Ze heeft ook speciaal beslag en een behandeling met tildren gehad, hierna is de spat wat verbeterd, de gewrichtsspleten zijn al een heel stuk dichtgegroeit en het wegvreten van het bot is niet verder gegaan. Op de foto's ziet het eruit als een "mooie" spat.

Ik vind het idd tegenstrijdig om haar binnen te houden, maar vind het ook moeilijk om tegen het advies van de DA in te gaan. Ik heb geen mogelijkheid om een stukje land af te zetten maar kan haar dus wel in de longeerbak zetten.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:11

Kun je je DA niet bellen om te vragen wat beter is? hij kent jou paard en misschien als je zegt dat ze de stalwand er bijna uitramt dat het het wel met je eens is wbt buiten zetten. (des noods een paar uurtjes per dag).

succes!

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 12:28

Dat ga ik ook doen Cissie, maar ik ben ook benieuwt wat anderen voor advies hebben gekregen bij een spatpaard.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:04

Vreemd hoor. Ik ken juist paarden met spat die op advies een jaar rust van de dierenarts kregen. En met rust werd bedoeld niet rijden/longeren enz. maar wel in het weiland. Die paarden waren later weer kreupelvrij en gewoon te rijden. Zelf zou ik zeker kiezen voor weidegang/los.
Ik zou eens advies bij andere dierenartsen inwinnen als ik jou was.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:09

flair schreef:
Dat ga ik ook doen Cissie, maar ik ben ook benieuwt wat anderen voor advies hebben gekregen bij een spatpaard.

Ja dat snap ik Haha! dat zou ik ook zijn

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:37

Knipoog Onderzoek heeft uitgewezen, dat paarden met spat het beste buiten, in vrije beweging hun tijd door kunnen brengen. Deze paarden voelen aan hun eigen lichaam wanneer het tijd is om te rusten, dat kunnen wij niet bepalen!
Het beste is ook om deze paarden zonder pijnstillers te laten lopen, want met pijnstillers lopen zij door de pijn heen...

Ik heb mijn merrie in haar dagelijkse ritme gelaten van overdag buiten en in de nacht binnen. Ik moet zeggen dat het goed met haar gaat, zo nu en dan een mindere dag, maar daar tegenover staat dat zij ook echt nog kan knallen. Bokken, keihard galopperen en ongekende schuinbewegingen en trukjes.... Ik vind het prima en heerlijk om te zien...
Zij weet wanneer het genoeg is en wanneer zij moet stoppen, niet ik!
Maar een paard binnen laten staan is voor elk dier, gezond of niet een lichamelijke EN een psychische klap.

Wie is jou DA Flair, als ik vragen mag Bloos ?

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:51

Die van mij moest ook rust hebben, maar mijn dierenarts gaf het advies om een klein stukje af te zetten. Dit ging ook goed. Lijkt me ook een stuk beter dan de hele dag op stal. Dan zal het stappen ook wat makkelijker gaan.

Succes Mirjam

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 18:45

Mijn schimmel heeft haar griffelbeentje door een trap van een ander paard gebroken, nu bijna 5 jaar geleden. Tildren was er toen nog niet helaas.
Ik heb haar op advies van de hoefsmid zoveel mogelijk weidegang gegeven, en na 4 maanden was ze weer helemaal rad. Op de rontgenfoto is te zien dat 1 schijf is dichtgegroeid.
Ik vind het dus ook een raar advies van jouw DA om het paard op stal te laten!!!
Zoals je aan de foto's in mijn profiel kunt zien, heeft ze er totaal geen last van, loopt nooit kreupel (ze weet niet hoe dat moet Haha! ) en we springen zelfs weer ! (ook al wordt ze in april 23 jaar Knipoog )

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 20:33

Second opinion vragen!

Mijn paard heeft spat en er is nu (3/4 jaar later) niets meer aan te zien. Weidegang (dag en nacht toen dat moglijk was) beweging, speciaal beslag (binnendoor) en proflex van van de paardendrogist.
Op dit moment staat hij zo lang mogelijk in de paddock zodat hij de hele dag rustig kan bewegen. Zet hem een dag in de box en hij komt eruit als een plank.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 21:36

ik heb geen spat paard maar een buurvrouw van mij wel.
haar paard moet gewoon de wei op.
toch zou ik als ik jou was eerst advies inwinnen bij een dieren arts,omdat elk paard weer anders is.
ik ben in elk geval geen voorstander van stalrust.
als je hem naar buiten doet zou ik hem niet voor een uurtje in de paddox zetten,want wat is een uurtje op een dag en de kans is dan groot dat hij dan juist uit zijn dak gaat en meer schade maakt.
is er geen klein plekje op de wei? extra klein afgezet,of wel op de paddox maar dan een heele dag en daar met hooi bezig houden?
veel succes er mee.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 21:50

Ik zou als de gesmeerde bliksen een Second opinion gaan vragen!! Ik ehb een paard met erge spat op beide achterbenen gehad en et advies van de Da was juist in beweginghouden. Hoe meer beweging hoe meer doorbloeding, en als het beter doorbloed is groeit het beter dicht

Het vergroeien van spat kan van enkele maanden tot een paar jaar duren, deze tijd zal het paard met periodes wel en niet kreupel zijn. Ik mocht mijn paard gewoon longeren en los doen en zo veel mogelijk op de wei. In de goede periodes heb ik zelfs gewoon gereden.
Mijn paard had wel speciaal spatbeslag en een supplement voor de gewrichten.

Ik mocht haar juist niet stilzetten en als ik de andere reacties lees ben ik niet de enige.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 22:13

ben het volledig met riant eens.
Mijn vorige paard zou ook spat hebben.
Advies : spatbeslag, en veel, maar dan ook veel bewegen.
buitenrijden bv. lekker makkelijk rijden zonder buiging etc.
het zou volgens de "lingehoeve" ong. 9 mnd duren en dan zou hij er geen last meer van hebben. Dan zouden de botten met elkaar vergroeid zijn.

Gek genoeg bleek het paard helemaal geen spat te hebben. Is ook nooit kreupel gewwest.
Had een ocd operatie gehad en er bleef een vochtbult opzitten, daar wilde ik een foto van. Ze snapten al niet dat het paard op de buigproef ( wel 3 x) geen pas kreupel was.

En ik het maar raar vinden dat hij zo beroerd ging lopen met spatbeslag.
Geen wonder, paard had geen spat en is een paar maanden later ront. en klinisch goedgekeurd.
enige bemerking was ocd geopereerd...........klasse 1-2

maar goed, ik zou een second opinion vragen , wat je moet doen met een spatpaard. Spat is niet meer hulpeloos !!

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 22:31

Ik zou navragen of jou dierenarts de juiste beslissing heeft genomen.
Meestal moeten paarden met spat juist veel beweging hebben.

Bij mijn paard kreeg ik het advies, 3 maanden zoveel mogelijk bewegen(met pijnstillers)zodat het bot de kans kreeg om te slijten en daarna weer nieuw bot te vormen.
Dit gebeurde dus niet.Wij hebben dit paard laten opereren,ze hebben 2cm bot weggefreesd en kanalen geboord om het bot weer te stimuleren om te gaan groeien.Ze heeft dik 3/4 jaar op stal gestaan(elke dag stappen aan de hand)Totaal heeft ze bijna 2 jaar gerevalideerd.Maar dit was zeker de moeite waard.

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 23:05

Ik denk dat mijn DA deze beslissing heeft genomen omdat hij dus eerst het advies gaf om te longeren met wat draf erbij. Nadat ik dit 2 maanden gedaan had was ze plots gigantisch kreupel, wilde niet lopen en kon amper op het "spatbeen" staan. Toen heeft ze 10 dagen pijnstillers gehad en mocht ik alleen stappen, na de pijnstillers ging het beter en zijn er weer foto's gemaakt en daarop was te zien dat het toch wel wat verbeterd was.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 23:29

Spat staat erom bekend da de paarden periodes erg kreupel zijn en daarna ook weer niet.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 23:38

stalrust ivm spat?

ik hoor zo'n wisselende dingen!

de ene DA raad aan om met pijnstillers door te rijden,die van jou raad stalrust aan en mijn DA zei weidegang/weiderust, des heeft 10 mnd van 8-18 in de wei gestaan en alleen snachts op stal, die is daarna nog M1 dres+L spr geworden, dus voor haar kon weidegang dus geen kwaad!

als je ze veel buiten hebt staan, doen ze ook minder gek dan wanneer ze alleen maar af en toe ff naar buiten mogen, ik zou haar dus zeker buitenzetten, kan hoe dan ook minder kwaad dan tegen de stalmuur slaan!

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 23:40

Ze was echt extreem kreupel, volgens mijn DA was zo erg haast onmogelijk bij spat, gelukkig was het na 1 dag alweer een stuk beter.