Mijn Paard eet zijn bodembedek op!!! HULP NODIG>>!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxmiszlizzxx

Mijn Paard eet zijn bodembedek op!!! HULP NODIG>>!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 21:52

Ik heb een probleem met kiezsen voor het bodembedek voor mijn pony. Mijn pony werd 4 maandne geleden ziek door het eten van Flsh enj dat werd een prop in zijn maag en hij had ook nog is ontstoken dramvaatjes. Hij knapte weer helemeaal op en is weer kern gezond.
Maar nu 4 maanden later begint hij het weer te eten En wat ik er ook in gooi hij eet alles op.
Stro raspedie flash houtsnippers alles..!!
Ik ben echt ten einde raad en ik weet niet wat ik moet doen en ik heb er ook al is parfu over gegooid en ook dan eet hij het nog op. Ik doe met een pak raspedie nog geen 2 dagen of het is helemaal nat en de helft is opgegeten.
Ik wete echt niet meer wat ik moet doen want ik wil niet dat hij weer ziek word.
Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen want ik zit er echt mee en niemand weet wat ik moet doen..!
Alvast bedankt
Lizziiej!!!

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 22:03

Zet je paardje lekker dag en nacht buiten!
Dat werkt het beste....

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 01:35

mijn paardje eet ook heel veel stro at is ook zeer vervelend vind.
nou heb ik zo'n bal gekocht waar je biks in doet en daar is ze vrij veel mee bezig en eet ook wat minder stro misschien helpt het.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 06:51

je modembedekking flink inspuiten met Azijn (met zo'n vernevelaar). Nancy vond dat haar bed ook eetbaar was, maar inmiddels hoef ik het niet eens meer in te spuiten, het kwartje is gevallen denk ik.

libertysnowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 08:31

als uiterste kan je hem op rubberen matten zetten??

pinotjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 10:04

Mijn paard at ook altijd heel zen stal leeg als ik er stro in deed en kreeg elke keer koliek ervan.
Nu staat ze op zaagsel en dan eet ze bijna niks maar echt goedkoop is het niet.
Nu hoorden ik van iemand als je een paard op tarwestro zet dat dat geen kwaad kon als ze daar van eten maar dat moet ik zelf nog eens goed navragen of dat echt zo is maar als het wel zo is is het misschien een goede optie

xxmiszlizzxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 10:27

Ja maare ik kan hem wel een bal geven.. maar hij sloppt serieus egt allus..!!
Toen yser toe.. want het is een hele grote sterke tinker.
En Rubberen Matten dat is wel een oplossing maar word dat niet heel erg nat eronder na zoveel tijd.
En dat van dat azijn ga ik echt proberen!! dat lkijkt me echt een super idee..!!

en Pinothuh zal jij het nog na willen vragen van dat tarwestro?

Alleen nog 1 probleem mijn vader wil bodembedek dat over het land uit te strooien is en wat verteerd want we moeten het over ons eigen land uit strooien..
Alvast bedankt..!
Liziiej

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 11:07

Lekker naar buiten! Afleiding geven en zijn ruw voer flink ophogen, dus hooi/ kuil enzo

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:24

probeer ook of het mogelijk is dat je grofstengelig hooi krijgt. doordat ze daar heel goed op moeten kauwen en ze dus langer bezig zijn is de kans groter dat ze geen zin meer hebben in ander bodembedekking.
verder is het helemaal niet erg als ze stro eten, mits ze voldoende beweging erbij krijgen....

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:41

Krijgt jouw paard genoeg ruwvoer (hooi/Lucerne)?
Een paard hoort eigenlijk de hele dag beschikking te hebben over ruwvoer. Krijgen ze dat niet, dan gaan ze het zoeken! Dan maar de bodembedekker! Een paard dat niet genoeg krijgt is een kandidaat voor overtollige maagzuurvorming. Je begrijpt dat dat een bijzonder vervelend gevoel gaat veroorzaken in zijn maag. Er zijn paarden die daar weer van gaan luchtzuigen. Zo belandt je van de regen in de drup.
En dat ze van stro per definitie koliek krijgen...welnee!
Vaak vervelen paarden zich, als ze de hele dag binnen staan, en gaan dan overal in knagen en eten. Misschien dat jouw paardje inderdaad eens meer afleiding moet krijgen. Lekker een tijdje buiten staan of iets dergelijks..

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 13:10

Ze kunnen er dus wel ernstige verstoppingen van krijgen.
Die van mij heeft ook tijden de stal leeg gegeten, vorig jaar heeft ze daardoor wel een zeer ernstige verstopping opgelopen Verward
Het kan goed gaan, ging bij die van mij ook. Tot oktober vorig jaar, toen ging het wel mis Scheve mond

Angie_Uresca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:12

Oplossing van groene zeep met water op de bodem bedekker spuiten, wij deden het tegen het bijten aan de stal. Is ook biologisch afbreekbaar.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:28

Veel (onbeperkt) hooi/voordroog geven, en je kan hem op gehakseld stro zetten als bodembedekker. Als hij genoeg hooi heeft zal hij dat waarschijnlijk verkiezen boven stro, en als hij toch het gehakselde stro gaat opeten is dat niet zo erg want gehakseld stro kan ook heel goed gebruikt worden als ruwvoer als aanvulling op hooi.

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:35

De stal iets viezer laten dan je normaal zou doen. En het oude stro en het nieuwe stro in de box goed door elkaar doen, paarden zullen namelijk niet zo snel het stro opeten als het redelijk vies is.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 19:17

Het is natuurlijk niet altijd dat een paard te weinig ruwvoer krijgt.
Die van mij krijgt 5 keer per dag een dik plak hooi of kuil. Ze staat verder de hele dag buiten maar ook zij heeft haar stal een tijd lang leeg gegeten.
Nu ze op vlas staat is het over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 20:55

Roggestro is bitter, dat eten ze niet graag, Je kunt ook gerstestro in de stal doen. Kunnen ze gewoon eten. Op is op. Mijn paard at ook altijd veel stro, als ik net had opgestrooid was de volgende morgen alles al voor de helft op.

Er bestaat ook stro dat voor de helft uit hooi bestaat, dit kunnen ze ook gewoon eten, hebben ze lekker gedurende de nacht wat te doen. Mijn paard mag niet meer op stro staan, vind het best wel zielig dat hij s'nachts niets meer te doen heeft. Hij heeft een tijdje dat half om half gehad en daar at hij veel van. Zo erg is dat allemaal niet, ze krijgen wel een rond buikje, maar als ze genoeg beweging op de dag krijgen en overdag buiten zijn, is er niets aan de hand.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 21:25

ik ga mee met de zeep oplossing.
mijn pony heeft op zaagsel gestaan wegens de stal leeg eten.
nu staat ze op stro wat we elke dag spuiten met zeep.
gewoon in een schone gifspuit,die van de bouw markt 3 liter water op 1 liter vloeibare zeep. werkt super.
wel voor voldoende hooi zorgen en als je er voor de nacht wat verse wilgen bij doet[ik hang er een achter in de stal aan een touw,zodat ze het niet te makkelijk beet kan pakken] kan ze naar hartelust eten en slopen te gelijk.
meestal werkt het. succes

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 21:27

o ja...die oplossing is in die verhouding voor een aantal dagen

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 21:32

mijn paard at ook zn hele stal leeg, tot hij slokdarmverstopping kreeg (misschien was dat stro de oorzaak maar we denken van niet) maar toen zei de DA op zaagsel en anders op de kale bodem.... hard maar is niet anders.....en anders zand of rubbere matten.... suc6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:12

Probeer anders eens een mineralen liksteen, heeft geholpen bij een paard dat dat ook deed. Verder veel buiten en gedurende de dag wat vaker hooi. Dit paard eet geen spietje hooi meer.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 12:35

russel schreef:
Roggestro is bitter, dat eten ze niet graag, Je kunt ook gerstestro in de stal doen. Kunnen ze gewoon eten. Op is op. Mijn paard at ook altijd veel stro, als ik net had opgestrooid was de volgende morgen alles al voor de helft op.

Er bestaat ook stro dat voor de helft uit hooi bestaat, dit kunnen ze ook gewoon eten, hebben ze lekker gedurende de nacht wat te doen. Mijn paard mag niet meer op stro staan, vind het best wel zielig dat hij s'nachts niets meer te doen heeft. Hij heeft een tijdje dat half om half gehad en daar at hij veel van. Zo erg is dat allemaal niet, ze krijgen wel een rond buikje, maar als ze genoeg beweging op de dag krijgen en overdag buiten zijn, is er niets aan de hand.

Als ze vervolgens een ernstige verstopping krijgen is het dus wel erg.
Het is ook niet zo, dat als ze maar beweging krijgen dat ze daardoor geen verstopping kunnen krijgen, helaas.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 19:52

mijn verzorgpony eet ook alles op wat er maar is.we hebbe nu vlas.maar dat maakt hij zo vies dat als je een nieuw pak erin doet het de dag erna weer helemaal zwart is.

LibertyLucky

Re: Mijn Paard eet zijn bodembedek op!!! HULP NODIG>>!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 18:19

je moet idd meer hooi voeren, Ja
zodra mijn paard te weinig hooi krijgt is dat aan zijn stal te merken.
Als hij genoeg krijgt raakt hij haast zijn stro niet aan

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 20:09

patjelisa schreef:
mijn paardje eet ook heel veel stro at is ook zeer vervelend vind.
nou heb ik zo'n bal gekocht waar je biks in doet en daar is ze vrij veel mee bezig en eet ook wat minder stro misschien helpt het.

gebruik zn bal niet in een potstal enz.. maar een schone stal..

mariska32

Re: Mijn Paard eet zijn bodembedek op!!! HULP NODIG>>!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 20:10

sorry maar niet elk paard wat voldoende hooi krijgt blijft van het stro af.
er bestaan nou eenmaal ook wandelende bodemloze putten.
wil je zulke paarden bezig houden met hooi dan mag je er wel een baal per dag bij gooien.
dat kan dus nooit de bedoeling zijn.
hou je paard/pony lekker bezig,voer wat vaker kleine beetjes hooi op een dag,zorg dat ze lekker buiten komt en spuit je stro.