Wratjes inspuiten met blauwsel/ultravioletspray?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

navaja

Wratjes inspuiten met blauwsel/ultravioletspray?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 19:58

Mijn jaarling had een paar wratjes op haar neus, ondertussen zijn het er een heleboel Scheve mond
De eigenaar van de stal waar ik sta begint er over te zeuren en zegt dat ik er gelopen olie op moet doen, ben gek zeker Verward , of blauwsel/ultraviolette spray. Dit om de wratjes uit te drogen.

De da heeft nog nooit geconcludeerd dat het wratjes waren, alleen hoorde ik van iedereen dat het een 'puber'-kwaal is.

Ondertussen heb ik gemerkt dat een shetlander die bij mijn jaarling op stal staat ze ook begint te krijgen.

Ik begin me wel een piepklein beetje zorgen te maken, ook aangezien de 'wratten' steeds groter worden en sommige net pionnen zijn van 0,75 cm lang.

Weet iemand hier iets over??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 20:15

wratjes komen veel voor bij jonge paarden en gaan vanzelf weer weg. als het wratjes zijn tenminste want 0,75 cm lang? mijn veulen van dit jaar had ze ook, van die grijze bultjes op een roze neus. twee weken voor de keuring ingesmeerd met wat was het ook alweer, citroen olie, thuja citroen olie. bij hofman lieve's vandaan. als sneeuw voor de zon verdwenen. olie is een oude boerendomheid, nooit doen en spray houdt niets in denk ik. die olie hielp goed.

Yustin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 20:22

Mijn paard had het ook, maar ging vanzelf weer weg!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 20:26

Mijn paard had ze ook. Ik heb ze aangestipt met FormuleW (wrattenspul voor mensen) en ze waren zo weer weg.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 20:41

Bedankt voor de reacties! Hebben jullie paarden het ook aan andere paarden doorgegeven?

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 21:31

Nee, volgens mij is het niet besmettelijk, maar gewoon een jonge paardenkwaaltje, net zo iets als jeugdpuistjes Haha! .

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 21:36

dus als andere (oudere) paarden het opeens ook krijgen is het geen wrat?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 00:50

Veulenwratjes zijn volkomen onschuldig, maar wel besmettelijk. Mijn jaarling heeft ze gehad en kreeg ze van de jonge tinker in de wei. Het gaat vanzelf weer weg na een paar maanden. Je kunt ze sneller weg krijgen, dan moet een biopt van zo'n wratje worden genomen en op basis daarvan een vacin worden gemaakt. Dat is duurder, maar ze zijn eerder weg. Nogmaals het gaat gewoon vanzelf over. Oudere paarden krijgen over het geheel genomen geen veulenwratten. Ze hebben daar al weerstand tegen opgebouwd.

Iets wat erg lijkt op een wrat bij een ouder paard is meestal een sarcoid. Dat zijn goedaardige (dat wil zeggen niet uitzaaiende) huidtumors. Een sarcoid gaat zelden vanzelf weg. Daar moet je echt een dierenarts bij halen. Bij veulenwratten niet.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 08:28

Maar sarcoids zijn niet besmettelijk toch?
Breiden die zich ook uit op het huidgebied.
Want eerst waren het er maar een paar en nu zijn het er onwijs veel.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 09:00

Nee sarcoids zijn niet besmettelijk (waarschijnlijk). Ze weten er nog weinig van. Maar ze hoeven zich niet uit te breiden. Een paard kan ook 1 groeiende sarcoid hebben, of een sarcoid die jaren hetzelfde blijft.

Het is i.i.g. wat anders dan veulenwratjes.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 17:49

Hm, vreemd...ik heb vandaag gemerkt dat ze ook een 'wrat' heeft in de koot bij haar achterbeen. Het ziet er heel vreemd uit, net als een bosje bloemen. Het zijn allemaal stengeltjes die dicht tegen elkaar aan zitten. Toch maar de da bellen denk ik

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:03

s
Laatst bijgewerkt door janna op 11-06-22 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 19:36

Tsja, dat heb ik ook al geprobeerd...maar mevrouw ging flemen Verward
en vond het dus absoluut niet lekker. Ik heb al allerlei soorten stroop geprobeerd Bloos

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:46

Wiz had ook wratjes op zijn voorknie en zijn borst zitten. De meesten zaten op zijn neus en rond zijn ogen. Ook van de tinker die ze het eerste had.

Ik heb ook de tip gehad om ze gewoon met witkalk aan te stippen. Maar tegen die tijd waren ze al bijna weer weg.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 19:48

wat is witkalk precies?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:53

van die goedkope witte verf van een bouwmarkt

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 21:49

Ik heb een keer een paard behandeld wat helemaal onder de wratten zat (hoofd) met pure tea tree. Binnen 3 weken waren ze allemaal weg!!

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 18:42

Ze verzinnen echt de meest vreemde dingen, Verf Verward Wat zou dat doen?

Waar haal je pure tea tree? Wat doet het eigenlijk precies? Kan het op internet niet vinden namelijk...

inib

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 20:39

Wratjes op de neus komt ook vaak van overgang van wei naar stal en dan krachtvoer, dit klinkt misschien heel stom maar smeer er appelstroop op en je bent het in een paar dagen kwijt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 21:47

geen verf maar witkalk... het gaat om de kalk... Kalk heeft een uitdrogend effect. Ik heb het zelf nooit geprobeerd. Ik heb de wratjes gewoon vanzelf weg laten gaan.

@inib. De hele groep stond/staat gewoon dag en nacht op de wei en aan het voerschema is niets veranderd.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 22:13

Blossomm schreef:
Waar haal je pure tea tree? Wat doet het eigenlijk precies? Kan het op internet niet vinden namelijk...

Tea tree is een etherische olie van de Theeboom uit Australie. Deze vluchtige olie heeft een enorm desinfecterend vermogen, in Austrailie gebruiken ze dit zelfs in de ziekenhuiizen. Het werkt bij schimmels, bacterien, wonden (vermengt zich met pus, etter en bloed, doodt de daar aanwezige bacterien en bevordert het wegvloeien van schadelijke stoffen) Mag als 1 van de weinige etherische olien rechtstreeks op de huid worden aangebracht. Ik heb een Word document voor de liefhebbers, waarin de mogelijkheden en het gebruik van Tea Tree olie staan. Wil je dat hebben dan pb me maar even! Het is te koop bij drogist en reformwinkels, let op dat het de echte etherische olie is, met de latijnse benaming op het flesje!

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 23:10

Ik ken een paard en dat hebben ze toen steeds aangestipt met speciaal spul wat ze van de DA had gekregen. Alleen toen kreeg ze het op d'r eigen handen en toen heeft ze weken lang met zwarte vlekken op d'r vingers gekregen. Het werkte wel bij het paard trouwens.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 23:57

Ik heb er nooit wat aan gedaan en ze zijn altijd vanzelf weer weg gegaan.

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 14:54

Onze jaarling had ze ook, vanaf afgelopen september t/m december. Het weide-/stalmaatje heeft ze trouwens niet overgenomen, dus de besmettelijkheid valt denk ik wel mee. Ze vallen er vanzelf af. Ik heb er de laatste weken wel tea tree zalf opgesmeerd. Daarmee zag je ze heel snel uitdrogen en waren ze er in een paar weken af.

marie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 10:01

Dag mensen, dit is mijn eerste berichtje op bokt. Ik hoop er nog veel te plaatsen en natuurlijk net zo veel antwoorden te krijgen... Mijn paard heeft ook een wratje in zijn hals. Hij heeft hem nu denk ik een half jaar en de wrat groeit niet echt zichtbaar. Nu ong. 6mm doorsnee, 4 mm hoog. Wanneer is iets een wrat of een sarcoide of is dit toch hetzelfde? En als het een sarcoide is, MOET je het dan laten verwijderen ivm besmetting ed? Alvast bedankt groetjes M