schouders of toch vanuit zn hoeven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

libertysnowy

schouders of toch vanuit zn hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 19:04

Nou hier mijn verhaal, ik heb een Nrps'er van bijna 5 jaar oud.
Sinds nu bijna 2.5 maand gaat het helemaal niet meer. Hij ging in protest, vluchten liet het wit van zn ogen zien. Draaide eigenlijk een soort van door. Nou goed ik dus hem rust gegeven, de veearts naar zn rug laten kijken, de smid erbij gehaald. Niks te vinden. Nou ijzers eraf en op rust. Maar nu is hij sinds 2 weken ook voor op beide benen kreupel gaan lopen. Tijdens het longeren op het harde valt hij helemaal naar buiten over zn schouder heen op beide kanten. Nou wij naar hofland toe foto's laten maken en laten onderzoeken:conclusie van hun slecht beslag, te dunne hoefwand komt vanuit zn hoeven. Niks te vinden op de foto. Dus ze hebben hem nieuwe ijzers gegeven en wat medicijnen en 3 weken moet hij op rust. Maar nou was hij die dag erna al zn ijzer verloren dus ik de smid gebeld, die is vandaag geweest en beweert dat hij totaal geen dunne hoefwand heeft, dus hij ging hem een beetje onderzoeken en ging over zn schouders heen, drukte er een beetje op en ja hoor mijn paardje ging zowat door het dak heen. Op beide schouders super gevoelig.
Dus ja nu weet ik het niet meer, ik ga maar maandag naar hofland bellen en anders ook maar foto's laten maken van zn schouders. hebben jullie hier ervaring mee schouders?? of een idee wat het kan zijn??

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 17:33

Je kunt alleen op een foto zien of je paard een te dunne hoefwand heeft. Ons paard heeft dat ook gehad. Hij kreeg toen een zooltje en sileconen. Liep gelijk een stuk beter.

horsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 14:07

als een paard niet goed op zn voeten staat krijgt hij enorm last van zijn schouders, die spieren worden dan in een onnatuurlijke houding gedwongen en worden overbelast, keihard en onnoemelijk pijnlijk, van daaruit loopt het dan verder vaak zijn schoft in en via de hals omhoog.

libertysnowy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 15:41

ja maar hij staat wel goed op zn hoeven volgens de hoefsmid, ja toontredent op 1 hoef maar dat staat hij al zn hele leven. Ze proberen hem altijd zo recht mogelijk te bekappen en beslaan. Hij had daar voorheen nooit last van. Maar hij heeft zeker geen dunne hoefwand. en er zijn foto's van zn hoeven en tot zn pijpbeen gemaakt en daar was niks op te vinden.

libertysnowy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 15:42

maar goed morgen komt de DA weer dus ik ga maar duimen dat hij erachter komt.

chanty94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 15:43

Hoi! Kijk eens op www.hoefkatrol.com

Dit soort problemen kan je misschien kliniek in en uit mee lopen, terwijl de oorzaak heel ergens anders kan liggen! Ik heb 4 jaar gedoktert en dat bleek allemaal voor niks! Echt even lezen! Succes met je paardje! Lachen

libertysnowy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 15:49

dank je wel Lachen ga ik gelijk lezen

alles goed gekomen met jou paardje?

chanty94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 15:52

Ik heb vrijdag mijn eerste les gehad en was erg onder de indruk!!! De verbetering tot nu toe is ongelooflijk.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 18:11

Een tip om te weten vanwaar het komt...
BIj problemen in de voet, loopt je paard slechter op harde grond en met het slechte been aan de binnenzijde van een volte.
Bij problemen aan de schouder, zal je paard moeilijker lopen op zachte bodem en met izjn slechte been langs de buitenzijde van een volte. Je ziet dan duiselijk dat je paard moeite heeft met het naar voor brengen van zijn gehele been, men noemt dit een zweefbeenclaudicatie.
Het verschil is over het algemeen behoorlijk duidelijk! Vergeet wel niet dat dit slechts richgevingen zijn die uitzonderlijk ook niet kunnen kloppen...

libertysnowy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 08:19

hij loopt op de stenen slechter als in de bak, maar hij zet in de bak en op het harde zn enen been voor het andere been, en valt helemaal over zn schouder naar buite.hij zet dus zn binnenbeen zowat overkruist naar zn buitenbeen (op de volte)

maar vanmiddag komt de da:-)

libertysnowy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 08:19

hij loopt op de stenen slechter als in de bak, maar hij zet in de bak en op het harde zn enen been voor het andere been, en valt helemaal over zn schouder naar buiten.hij zet dus zn binnenbeen zowat overkruist naar zn buitenbeen (op de volte)

maar vanmiddag komt de da:-)

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 12:56

chanty94 schreef:
Hoi! Kijk eens op www.hoefkatrol.com

Dit soort problemen kan je misschien kliniek in en uit mee lopen, terwijl de oorzaak heel ergens anders kan liggen! Ik heb 4 jaar gedoktert en dat bleek allemaal voor niks! Echt even lezen! Succes met je paardje! Lachen

Inderdaad, vaak zien DA niet wat de oorzaak kan zijn, of ze denken aan een medische oorzaak, maar vaak zien ze niet hoe paard zijn houding is. Vaak word paard teveel op 1 kant belast en niet voldoende rechtgericht, waardoor de ruiter ook scheef komt te zitten, pijn begint in de rug dat naar benen uit kan gaan stralen.
Door o.a. dubbele longe en training van Antoine de Bodt kan het zo bekeken zijn, terwijl je al zoveel aan het tobben bent geweest.
Lees op zijn site bij klassieke rijkunst of je overeenkomsten ziet, wat je eraan kan doen en ga desnoods keer op een lesdag in nederland kijken. Dan zie je met eigen ogen wat hij doet met paarden die problemen hebben.

succes

libertysnowy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 13:36

dank je maar mijn paard wordt echt rechtgericht tijdens het rijden, heb daar juist een hele strenge instructrice in.

maar ik neem alles aan en ga me er zeker in verdiepen

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 14:23

Al eens aan hoefbevangenheid gedacht?

Als het in een beginnend stadium is, is het hoefbeen nog niet gekanteld en nog niks te zien op foto...

libertysnowy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 11:44

de da is weer geweest en hij is vanaf achter zn oren tot onder zn borst super pijnlijk weet niet hoe hij zn hoofd moet dragen, kreupelt om te ontlasten, schudt met zn hoofd. Hij wil je bijten zodra je aan zn onderhals, borst of achter zn oren komt. De Da denkt aan of een ontsteking, of Artritis of OCD. over 14 dagen komt hij weer.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:02

Heeft jouw paard misschien een keer vast gelegen in zijn stal?
Misschien zonder dat jij het door hebt gehad?

Dat kan een hoop verklaren.

Wij hebben het namelijk een keer met onze pony gehad.
Ook wij hadden het eerst niet door, achteraf hebben we 's nachts wel een keer een hoop kabaal gehoord vanuit de stal. Maar toen we gingen kijken stonden alle pony's rustig.

Een aantal dagen later begon de ellende met die pony. Ze was onregelmatig, deed haar hoofd heel erg omhoog en het leek wel alsof ze op slot stond met haar hele lichaam.

De dierenarts had er geen verklaring voor. Zadel wel goed? Tanden wel goed? enz.

Bij ons op de kliniek woont Annekee Ootstra, zij behandeld en beoordeeld de paarden op het rij gebied zeg maar.
Zij heeft de pony bekeken onder het zadel en zij vond dat de pony heel vreemd liep.
Voelen op de rug, ze was erg gevoelig vooral aan de rechterkant.
Er was daar ook een fysiotherapeut, die heeft haar bekeken en gevoeld. Wat bleek? Ze had erg veel pijn over haar hele lichaam.

We hebben een aantal behandelingen gehad en heel veel huiswerk om haar te trainen aan de longeerlijn thuis. Ze mocht drie maanden niet bereden worden.
Uiteindelijk is het weer helemaal goed gekomen.

Ik hoop dat je hier misschien iets aan hebt.

Heel veel succes en sterkte met je paard

libertysnowy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 15:12

ja voor zover ik weet het hij niet vastgelegen maar ja je weet maar nooit.

Ik hou het in iedergeval wel in mn hoofd

bedankt

miertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 15:26

Mijn merrie had een tijd lang last van ontsteking in de ondervoet, gevolg supergevoelig in de schouders. Mijn homeopaat zei dat het in het schoudergebied zat, mijn veterinair zei dat het in de ondervoet zat. Hij had gelijk, ze had een ontsteking in de ondervoet door te krap beslag, en een te klein ijzer, vandaar.

Heeft lang geduurd, was echt hardnekkig, heb nu gelukkig een andere hoefsmid en het gaat heel erg goed, maar het kwam ZEKER NIET uit de schouder. Schouderkreupelheden komen sowieso haast nooit voor, eerlijk gezegd denk ik dus dat het bij je paard ook een hoefprobleem is. (voeten)

Bij mijn merrie hielp de glucosaminecomplex van de Groene Os heel goed, dat gebruikte ik elke dag een maatschep door het voer, heeft herstel bespoedigd.

Heel veel succes!
Miertje

miertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 15:28

Trouwens op de ro-foto's van mijn merrie haar voeten was ook niets te zien hoor!
En iedereen loopt weg met Antione de Bodt, maar er kan ook heus wel iets medisch zijn, niet alles hoeft aan rijstijl te liggen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 15:48

miertje schreef:
maar er kan ook heus wel iets medisch zijn, niet alles hoeft aan rijstijl te liggen.

Dat klopt ook volledig. Ben ik ook met je eens. Maar wel heel veel dingen komt gewoonweg uit rijstijl gedeelte, dat is gewoonweg bewezen. Ik ben zo wie zo overigens voor om regelmatig paard na te laten kijken. OK dan!

libertysnowy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 08:45

ik zie het allemaal wel voorlopig gaat hij steeds slechter lopen, terwijl hij nu al bijna 3 maanden op rust staat, en nu onder pijnstillers en weet ik veel wat voor medicijnen allemaal.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 13:26

libertysnowy schreef:
Nou hier mijn verhaal, ik heb een Nrps'er van bijna 5 jaar oud.
Sinds nu bijna 2.5 maand gaat het helemaal niet meer. Hij ging in protest, vluchten liet het wit van zn ogen zien. Draaide eigenlijk een soort van door. Nou goed ik dus hem rust gegeven, de veearts naar zn rug laten kijken, de smid erbij gehaald. Niks te vinden. Nou ijzers eraf en op rust. Maar nu is hij sinds 2 weken ook voor op beide benen kreupel gaan lopen. Tijdens het longeren op het harde valt hij helemaal naar buiten over zn schouder heen op beide kanten. Nou wij naar hofland toe foto's laten maken en laten onderzoeken:conclusie van hun slecht beslag, te dunne hoefwand komt vanuit zn hoeven. Niks te vinden op de foto. Dus ze hebben hem nieuwe ijzers gegeven en wat medicijnen en 3 weken moet hij op rust. Maar nou was hij die dag erna al zn ijzer verloren dus ik de smid gebeld, die is vandaag geweest en beweert dat hij totaal geen dunne hoefwand heeft, dus hij ging hem een beetje onderzoeken en ging over zn schouders heen, drukte er een beetje op en ja hoor mijn paardje ging zowat door het dak heen. Op beide schouders super gevoelig.
Dus ja nu weet ik het niet meer, ik ga maar maandag naar hofland bellen en anders ook maar foto's laten maken van zn schouders. hebben jullie hier ervaring mee schouders?? of een idee wat het kan zijn??

Liberty, ik ben aan het lezen in het boek van Paard Natuurlijk dat heet 'Natuurlijk bekappen' en er gaat een wereld voor mij open hoewel ik toch al iets van 25 jaar 'in de paarden'zit.

Wellicht is het iets voor jou pony?
Het is zonder meer interessant wat er allemaal wordt beschreven en je kunt in een cursus ook leren de hoeven op een manier te laten slijten zoals in de natuur ook gebeurt. Ik ga zeker die cursus ook doen.

Ook al zou je niet zelf de hoeven willen gaan onderhouden is het ontzettend goede info en hoewel ik altijd heb geweten dat hoeven vreselijk belangrijk zijn raak ik er nu pas van doordrongen dat de huidige manier van bekappen en beslaan ook voor een heleboel problemen kan zorgen omdat het niet volgens de nieuwste inzichten en onderzoeken is ontwikkeld.
Dit boek en deze manier van onderhouden zijn dat wel en beslist een aanrader. Ik kan niet wachten tot er weer een cursus is *LOL*

libertysnowy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 18:24

bedankt voor de aanraden misschien doe ik dat wel, extra info is nooit weg en wie weet kom ik er een stuk verder mee om nou te achterhalen wat het is.

libertysnowy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 09:28

de da komt vandaag weer laat het jullie wel weten Boos!

libertysnowy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 09:29

de da komt vandaag weer laat het jullie wel weten