hoefijzers schadelijk voor gezondheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wezentjeu

hoefijzers schadelijk voor gezondheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 16:25

omdat ik niet veel reactie kreeg in PP probeer ik het hier nog ns:

Mijn 4jarige merrie is niet beslagen, de smid kapt haar wel regelmatig bij en ik moet zeggen ik ben vrij tevreden van haar hoeven, heel mooi regelmatig en glad. ik vet ze wel regelmatig in..
ik rij haar recreatief dus ze moet veel op harde bodem stappen.. maar haar hoeven lijken daar niet slechter van te worden..

nu las ik (weet niet meer welke site had het opgeslagen in een documentje) dat hoefijzers eigenlijk veel meer nadelige gevolgen hebben voor de algemene gezondheid van je paard dan zonder.

Nu zou ik graag weten in hoeverre dat deze nadelen waar zijn , ik ben persoonlijk voorstander van geen hoefijzers (ze is nooit beslaan dus ik deed het ook niet) , maar ik wist helemaal niet dat er zoveel nadelen aan het beslaan van je paard waren gebonden. Ik heb ze even hieronder gekopieerd..

Wat zijn de nadelige gevolgen van beslaan?

1. Geleidelijke vernauwing en vervorming van de hoef. Dit veroorzaakt pijn, veranderingen in het bewegingspatroon, spierproblemen, gewrichtsproblemen, verbeningen. Het hoefbeen en de zijdelingse hoefkraakbeenderen vervormen. De lederhuid (die de hoorn vormt) wordt beschadigd, wat hoefbeenrotatie en hoefbevangenheid bevordert, evenals rotstraal, hoefkatrol door kneuzing van de inwendige structuren van de hoef, en aantasting van de witte lijn.

2. De hoefwand wordt aangetast door de nagels. Hij droog uit en verliest aan elasticiteit. De isolatie van het hoefkapsel wordt doorbroken. Het metabolisme in de hoef vermindert door de verlaging van de temperatuur, vooral bij koud weer, waardoor de hoornproductie en de ophanging van het hoefbeen aangetast wordt.

3. Het vermindert de bloedsomloop in de hoef met alle voorgenoemde schadelijke gevolgen, met inbegrip van overbelasting van het hart door het wegvallen van de pompfunctie van de hoeven en de bijhorende stalbenen.

4. Het veroorzaakt stofwisselingsproblemen door eiwit-imbalans met huid-, lever- en nierproblemen tot gevolg.

5. De vibraties die de ijzers veroorzaken beschadigen de lederhuid, met als gevolg letsels die vergelijkbaar zijn met het syndroom van Raynaud bij mensen die met trilapparatuur werken.

6. Het ijzer verandert de wijze waarop het gewicht gedragen wordt en hoe de hoef overkantelt, met spier- en peesproblemen tot gevolg.

7. Het veroorzaakt abnormale belastingen in het hoefkapsel, resulterend in hoefscheuren, hoornzuilen en loslaten van de witte lijn.

8. Het belemmert de schokabsorptie, met verbeningen en gewrichtsproblemen tot gevolg.

9. Het vermindert in belangrijke mate het gevoel in de hoef, met groter risico voor paard en ruiter door struikelen.

10. Het verhoogde gewicht zorgt voor verhoogde centrifugaalkracht tijdens de beweging en belast de ligamenten. Er is ook een verhoogd risico op verwondingen voor mensen en andere dieren.

11. Het verandert de tractie; het paard kan zich niet meer veilig voortbewegen in de sneeuw, op gladde plaveien enz. Bij draaien is er een verhoogde weerstand met gewrichts- en peesproblemen tot gevolg.

12. Het verhindert de ontwikkeling van het hoefbeen bij jonge paarden.

13. Het veroorzaakt veranderingen in de conformatie, doordat het paard pijnlijke zones in de hoef probeert te ontlasten. De hoef groeit scheef, de stand van beenderen en gewrichten verandert.

14. Het beschadigt de bodem.

15. Het geeft een hogere kostprijs. Meer ziektes en ziektekosten, er moet sneller een vervangpaard gekocht worden.

16. Het maakt de vroege opsporing van het overschrijden van de biologische limieten van een paard onmogelijk.

Daartegenover staan enkele voordelen:

1. De mogelijkheid om het paard op elk terrein te gebruiken, op elk ogenblik, zonder dat extra aandacht aan z'n levensstijl of hoefverzorging moet gegeven worden.

2. De mogelijkheid om tijdelijk de biologische beperkingen van het paard te overschrijden.

3. De mogelijkheid om een kreupel paard langer bruikbaar te maken, terwijl ondertussen de schade blijft toenemen.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 16:30

ik vind het wel een voordeel bij mij....

beauty's hoeven groeien langzaam,en dan slijten ze ook nog eens snel,en toch moet ze bekapt worden(haar hoeven gaan snel naar achter)dus moesten er ijzers onder anders liep ze dus op haar straal.

Lachen

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 16:52

mijn paardje is 4,5jr ,en 6mnd onder het zadel.

toen ze bij me kwam waren haar hoeven gebrokkeld en heeft ze ijzers gehad.

ik heb het geprobeerd zonder maar na 5 weken ging het niet meer en ze heeft vorige week weer ijzers gekregen.

wij rijden wel veel buiten ,zoveel mogelijk in de berm maar dat gaat niet overal.

ik ben erg blij met ijzers,nu loopt ze tenminste weer normaal.

alleen van de zomer als ze hoogdrachtig is gaan ze eraf maar zodra we weer gaan rijden krijgt ze weer ijzers.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 17:36

Ik denk dat je de site van PaardNatuurlijk bedoelt, ze hebben de informatie nu gesplitst, dus giga veel info kun je vinden op:
www.hoefnatuurlijk.nl

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 19:24

Je kan een normale hoefsmit ook niet vergelijken met natuurlijk bekappen. Een normale hoefsmit bekapt de hoef eigenlijk zodat er een ijzer onder kan, ook al komt die er niet onder. Bij natuurlijk bekappen krijgt de hoef een beetje een ander model (zie paard natuurlijk idd).
Een paard hoort trouwens met de straal een beetje op grond te komen, dat reguleert namelijk de hoefgroei (komt de straal op harde grond krijgen de hersenen een seintje dat ze harder moeten groeien, komt ie op zachte grond krijgen ze een seintje dat ze niet zo hard hoeven groeien.

LaTroelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 00:04

alles wat jij opnoemt daar zal gerust wel wat voor te zeggen zijn ,maar je kan de problemen ook opzoeken
er zijn gerust net zo veel voordelen op te noemen als nadelen voor standaard beslag en er zijn genooeg gevalen op te noemen van paarden die wel degelijk baat hebben bij hoefijzers mits deze op een goede manier er onder geplaatst worden
verder moet je doen wat jezelf het beste lijkt en kijken naar je paard

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 09:10

Citaat:
anders liep ze dus op haar straal

en laat dat nou net de bedoeling zijn van de straal!

De hele werking van de hoef staat prima in goed leesbare taal uitgelegd op bovengenoemde site!

ww.hoefnatuurlijk.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 09:15

Ik heb veel gereden op paarden met ijzers.
Dit om het scherp kunnen zetten met springen.
En ik heb nog geen kreupele paarden er door meegemaakt of die er slechter van gingen lopen.
Ik heb er wel meegemaakt die zelfs beter gingen lopen.

Niet dat ik tegen natuurlijk bekappen ben, in tegendeel, zit er ook over te twijfelen dat een paar keer te laten doen, om te kijken hoe mijn paard daarop reageerd.

Maar ik vind het wel te zwart-wit gesteld dat hoefijzers alleen maar problemen geven.

En de oplossing voor scherp zetten, heb ik nog niet anders gevonden dan met ijzers. Lachen

wezentjeu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 11:21

we hebben ook iemand op stal die natuurlijk bekapt hoor, hij werkt af en toe de hoeven bij.. maar ik laat toch ook eens af en toe kijken..

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 12:38

Jee....ik wist niet dat er zoveel nadelen aan ijzers zaten.
Ik was er al geen voorstander van.
Als het mogelijk is mijn paarden zonder ijzers te laten lopen dan zal ik dat zeker doen. (later als ze groot zijn)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 12:38

runningkawa schreef:
Maar ik vind het wel te zwart-wit gesteld dat hoefijzers alleen maar problemen geven.

Ze geven wel alleen maar problemen, er ontstaat altijd schade in de hoef, maar door de verminderde doorbloeding verdoezelt het ook een hoop. je hoeft dus inderdaad niet altijd problemen aan de buitenkant te zien.
Inderdaad zijn hoefijzers een makkelijke oplossing als het paard kreupel is, maar het is net zoiets als pijnstillers geven, niet een echte oplossing voor het probleem.

voor de mens heeft het trouwens inderdaad veel voordelen

En de oplossing voor scherp zetten, heb ik nog niet anders gevonden dan met ijzers. Lachen

Ik vind het ook jammer dat hier niet een oplossing voor bedacht wordt, je kan wel heel makkelijk zeggen: niet meer springen op gras, maar er moet toch iets op te vinden zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 12:41

Die quote die klopt niet helemaal, dat heb ik allemaal niet gezegt Haha!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 12:46

Citaat:
maar er moet toch iets op te vinden zijn.

in [url=v] Marquis[/url] hoefschoenen kan je kalkoenen draaien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 12:47

En die blijven op de plek met afzetten an landen, kort draaien enz in hoog tempo?

En geloof dat er in april met dressuur met hoefschoenen gereden mag worden, met springen ook?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 12:51

ik heb geen idee, rijd noch dressuur noch springen, maar ik heb een demo-avond bijgewoon van Maruis en daar heb ik filmpjes gezien van diverse takken van paardensport, waaronder springen en iets wat heel erg hard ging over hele hoge hindernissen en door waterbakken enzo, en die schoenen bleven gewoon zitten en de paarden klapten niet onderuit.....

ik ben zelf echter zo onhandig dat ik die dingen niet fatsoenlijk aan krijg en mijn pard ze al in stap veliest

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 12:52

runningkawa schreef:
Die quote die klopt niet helemaal, dat heb ik allemaal niet gezegt Haha!

hhmm kan nog steeds niet normaal quoten, sorry Bloos! Bloos

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 12:54

smurf schreef:
in [url=v] Marquis[/url] hoefschoenen kan je kalkoenen draaien

als dat echt werkt, zou ik dat een briljante oplossing vinden OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 12:57

sanne83 schreef:
als dat echt werkt, zou ik dat een briljante oplossing vinden OK dan!

idd

maar deze in Haha!
Citaat:
ik ben zelf echter zo onhandig dat ik die dingen niet fatsoenlijk aan krijg en mijn paard ze al in stap veliest Haha!

dan weet ik et zo net nog niet Haha!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 13:41

geloof mij maar: er zijn weinig mensen zo onhandig als ik, ik ben nogal motorisch ontspoord en heb een paard die geen.v oeten wil geven, dan moet je eens gaan prutsen met hoefschoenen, dat is echt een hachelijke zaak......

Bovendien heb ik altijd weinig tijd, doordat ik werk en als ik die schoenen aan pruts, is het donker en kan ik niet meer rijden, dus ik heb gekozen om zonder schoenen verder te gaan

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 13:57

Mag ik ook een duit in het zakje werpen? Cool

Ik reed vroeger met Dallmer schoenen, kijk maar in mijn profiel! die zijn superlicht, hebben een open onderkant en er zijn stiften of kalkoenen of hoe je ze noemt, in te draaien.

Zelfs de meest onhandige persoon ,zonder warm water, kan deze aankrijgen! Echt een fluitje van een cent.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 16:01

Iemand in dit topic zei dat er ook voordelen aan ijzers zitten. Welke dan ? Je natuurlijk dat je als ruiter totaal niet hoeft op te letten wat je met de hoeven van je paard doet en overal kan rijden. Maar heb je je dan wel eens afgevraagd waarom je overal kan rijden met ijzers ? Gewoon (????) omdat je paard door de ijzers totaal geen gevoel meer heeft in zijn hoeven ( want geen doorbloeding ) ........... Nou, lekker voordeel is dat !

En ik heb ook een paar reacties gelezen van mensen met paarden met te korte, langzaam groeiende hoeven.
Had mijn paard ook, maar als je de training op de weg langzaam opbouwt, gaan de blote hoeven vanzelf wennen en ook sneller groeien. Je moet het er alleen wel voor over hebben ..... ( en das vaak een probleem helaas ). Die mensen willen rijden en zich dus niet tijdelijk aanpassen aan de groeisnelheid van de hoeven en dus minder rijden. Tja, dan zijn ijzers idd de enige oplossing Boos! Alhoewel, hoefschoenen zijn een goed alternatief !

Groetjes,

Maris

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 17:01

hey Maris,
Voor het eerste gedeelte ben ik het zeker met je eens.
Met het 2e gedeelte niet helemaal.
Lady haar hoeven zijn zo bagger, dat ze met of zonder ijzers, op allerlei technieken beslagen het niet veel (eigenlijk niets) uithaalt.
Haar hoeven groeien amper en brokkelen ongelofelijk erg. Huilen

toch
ik ben geen grote voorstander van ijzers.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 17:53

Hmm ik vind het ook een beetje erg zwart-wit gesteld dat ijzers slecht zijn. Ik heb mijn paard zo'n 1, 5 jaar zonder ijzers gehad en nu staat ze alweer 1, 5 jaar op ijzers ( dus kan best een goede verglijking maken denk ik ) De reden waarom ik haar nu op ijzers heb staan is dat haar hoeven heel langzaam groeide, waardoor ze ze altijd ( té ) kort had. Toen ik veranderde van smid heeft hij mij dit een keer gezegd ( nadat hij haar ook aan het werk had gezien) maar heeft haar toen nog een paar keer bekapt om te kijken of het verbeterde. Dit gebeurde niet ze bleven erg kort, terwijl ze echt maar minimaal 1x per drie maanden gekapt werd ( en dan nog zo min mogelijk ) en ze kwam eigenlijk niet op harde ondergrond ( alleen van de stal naar de bak, en van stal naar de wei ( dat is denk ik 20 meter hooguit per dag ) Sinds ze ijzers eronder heeft loopt ze stukken beter, hangt niet meer op mijn hand met rijden etc ( volgens smid omdat de hoeven te kort waren deed dat "pijn" met lopen en probeerde ze het zo min mogelijk te belasten.. Dus in mijn geval waren ijzers zeker de oplossing, terwijl ik er absoluut voor ben om een paard zonder ijzers te laten staan want waarom iets eronder slaan als het niet nodig is zeg ik altijd..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:35

Chely schreef:
hey Maris,
Voor het eerste gedeelte ben ik het zeker met je eens.
Met het 2e gedeelte niet helemaal.
Lady haar hoeven zijn zo bagger, dat ze met of zonder ijzers, op allerlei technieken beslagen het niet veel (eigenlijk niets) uithaalt.
Haar hoeven groeien amper en brokkelen ongelofelijk erg. Huilen

toch
ik ben geen grote voorstander van ijzers.

Maar mijn paard heeft ook heel lang op ijzers gestaan Bloos en had toen ontzettend slechte hoeven ( idd brokkelen, niet groeien zodat er bijna geen ijzers onder konden, ijzers die er telkens af getrapt werden etc ). Zo slecht dat de hoefsmid zijn ijzers er dus NIET onder uit wilde halen.
Dus heb ik een andere (nat ) hoefsmid gevraagd te komen. En nu zijn zijn hoeven hard, brokkelen totaal niet meer en groeien goed !!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:40

idem heb ik ook gehad

een andere smid, die ook weer gewoon ijzers onder zette (toen nog steeds nodig voor het springen) en het probleem was verholpen.
Dus een kundige smid is zeker een vereiste :0
of dat dan alleen door nb komt??