hardnekkige schimmel --> tea tree shampoo?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

hardnekkige schimmel --> tea tree shampoo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 00:16

Warina heeft nou weer schimmel, of nog steeds Verward
Ik heb inmiddels al bijna een hele flacon imaverol opgebruikt, maar nog altijd geen verbetering.
Het gaat wel weg. maar even later zit het er gewoon weer... of op een andere plek. Het is nagekeken en het is schimmel, want daar zat ik ook al aan te twijfelen. Scheve mond

Nu ben ik geen liefhebber van imaverol langdurig gebruiken, aangezien het toch niet echt goed is voor de huid.
En ik heb goede verhalen gehoord over tea tree olie, dus heb ik nu bij de paardendrogist een shampoo besteld waar tea tree in zit in de vorm van etherische oliën.
Ook ga ik haar nu extra knoflook en appelazijn bijvoeren, voor een betere doorbloeding e.d. en gebruik ik levertraan zalf voor een snellere heling van de huid... Lachen

Maar ik vroeg mij dus af of er mensen waren die er ervaring mee hebben?
Met tea tree bij schimmel... of de shampoo?

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 00:39

Als schimmel echt hardnekkig is kan tea tree weinig tot niks voor je doen volgens mij Scheve mond
Tea tree gebruik ik wel maar dan gewoon als gewone shompoo, dus niet met de bedoeling om schimmel weg te werken> paard heeft nogal een gevoelige huid vandaar tea tree.

Het beste wat je kan doen en wat echt werkt is de veearts bellen...
Er is een injectie (wel erg duur) die minimaal 2 keer gegeven moet worden en toen was het bij mijn paard weg... nu bijna 2 jaar later en geen schimmel meer gezien (afkloppen )
Ik ben ruim een half jaar door gegaam met imaverol, betadine en zalfjes die ik had gekregen van de veearts, niks hielp Verdrietig

Wel alles goed ontsmetten hé

Nou, ik hoop voor je dat je paardje er snel van verlost is.

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 01:00

Wat ook goed helpt is naar de apotheek gaan, en daar een tube zalf halen (of 2 tubes) tégen schimmel (bij mensen). Dit 2x per dag behandelen (ruim) en je zult zien dat het zo overgaat. Succes !

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 10:47

je wast je paard toch wel volledig met imaverol en niet alleen de schimmelplek? +dekjes heet wassen en borstels enz?
daarnaast kan het ook een dermatofylose zijn ipv een dermatomycose, en deze moet je behandelen met antibiotica. laat de DA even een staaltje nemen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 17:28

natuurlijk... borstels, dekens, dekjes, stal alles word behandeld ermee. Knipoog

Ranni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 17:32

De vaccinatie werkt inderdaad goed. Twee keer enten met twee weken tussentijd, een paar dagen na de tweede enting zie je de schimmel als sneeuw voor de zon verdwijnen. Daarna is je paard minimaal 9 maanden beschermd tegen schimmel.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 17:45

Je kunt inderdaad enten. Wel zaak de boel goed in de gaten te houden. B'elanna bleek erg allergisch voor de entstof, ze kreeg hele dikke bulten. Dan wel de veearts bellen, zo'n reactie gaan niet vanzelf over.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:00

Tea Tree olie werkt uitstekend bij schimmel, ook bij hardnekkige! Het probleem bij de shampoo is, dat de concentratie Tea Tree olie dus niet hoog genoeg is om hardnekkige schimmel te doden. Gewoon een flesje pure Tea Tree olie kopen (wel etherische/essentiële olie en geen synthetische) en zelf verdunnen met water. Normaal doe je er dan ongeveer 1 - 1,5 ml per halve liter water in, maar in dit geval zou ik d'r dan wat meer in doen. Dan is het nog wat sterker, en kwaad kan het niet, want Tea Tree is een van de weinige etherische oliën die je zelfs onverdund op de huid mag doen. Elke keer voor gebruik rustig schudden, en elke dag alle plekken ruim ermee deppen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:11

Inderdaad, als imaverol niet helpt, zou ik ook je paard laten enten, maar zoals anya al zegt, wel goed je paard in de gaten houden, het is nogal rotspul, die enting en veel paarden geven er een behoorlijke entreactie op (de meesten pas bij de tweede, enkelen al na de eerste). Bij ons op stal stond er een paard met cup dubbelD op stal zeg maar, na de eerste enting een bult op de ene boeg, na de tweede enting een (zo mogelijk nog grotere) bult op de andere.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 19:20

Warina is al 26 jaar oud, en omdat ik het idd al wist over de bijwerkingen die het in veel gevallen gaf wilde ik dat liever eigenlijk niet... weten jullie er nog iets meer van? het enten bij oudere paarden?
Loop je dan extra risico's?

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:24

Ja, dat is wel het nadeel van enten, alhoewel het bij mijn paard heel erg mee viel, er was eigenlijk niks te zien (het is dat je er dan op gaat letten maar anders Knipoog )
Als ik jouw was zou ik wel zeker stoppen met Imaverol.

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 19:31

Ik zie nu net je reactie staan met de leeftijd van je paardje...
Mijn vorige bericht is daar dus geen antwoord op Bloos
Toen ik mijn paard liet enten was ze 5 en ik zou in jouw geval ook niet weten wat ik zou moeten doen.

Heb je betadine shampoo al geprobeerd?
Is niet zo erg sterk spul maar dat lijkt mij beter werken dan tea tree... wat overigens wel goed spul is maar bij mij toen der tijd echt niet werkte.
Nu gebruik ik het als gewone shampoo> zoals eerder te lezen is.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 21:51

Patoucha schreef:
Tea Tree olie werkt uitstekend bij schimmel, ook bij hardnekkige! Het probleem bij de shampoo is, dat de concentratie Tea Tree olie dus niet hoog genoeg is om hardnekkige schimmel te doden. Gewoon een flesje pure Tea Tree olie kopen (wel etherische/essentiële olie en geen synthetische) en zelf verdunnen met water. Normaal doe je er dan ongeveer 1 - 1,5 ml per halve liter water in, maar in dit geval zou ik d'r dan wat meer in doen. Dan is het nog wat sterker, en kwaad kan het niet, want Tea Tree is een van de weinige etherische oliën die je zelfs onverdund op de huid mag doen. Elke keer voor gebruik rustig schudden, en elke dag alle plekken ruim ermee deppen.

OK dan! Helemaal mee eens, zo heb ik ook schimmel weggekregen!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 23:17

Ons paard heeft ook schimmel (geen ringworm) en heeft net twee weken terug zijn eerste enting gehad. Daarbij behandelen we hem met imaverol. Ik ben benieuwd of het inderdaad gaat opknappen. Nu is zijn hele hoofd kaal en begint het erg te schilferen.

jora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 17:35

Ik heb ook geent met dat vaccin, maar t heeft niks geholpen..

chiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 19:25

hoi
mijn paard heeft ook schimmel op dit moment
en ben bezig geweest met t tree olie het hielp niet de huid ging heel erg schilveren
ben nu bezig met imaverol en het is volgens mij het enigste middel dat goed helpt en snel helpt
mijn paard was er ook voor geent maar de schimmel bleef
schimmel is echt hard nekkig ik wens je veel sterkte toe

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 22:14

Ja dank je Lachen
Weet iemand mij wat meer te vertellen over de bijwerkingen van het enten? vooral m.b.t. oudere paarden?

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 22:17

Wij wassen de paarden met Halamit. Het stinkt verschrikkelijk en ze vinden het ook niet fijn, maar het werkt wel echt!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 22:54

Halamid....dan kan je er ook gewoon chloor erop spuiten. Het is vreselijk slecht voor de huid en wordt bij ons op het lab niet meer gebruikt.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 23:09

DendroFleur schreef:
Halamid....dan kan je er ook gewoon chloor erop spuiten. Het is vreselijk slecht voor de huid en wordt bij ons op het lab niet meer gebruikt.

OK dan! OK dan! OK dan!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 23:14

SaintAissa schreef:
Wij wassen de paarden met Halamit. Het stinkt verschrikkelijk en ze vinden het ook niet fijn, maar het werkt wel echt!

Dat ga ik zeker niet op mijn merrie spuiten... Scheve mond

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 23:25

Je komt zo niet echt verder hé.. Scheve mond
En helaas weet ik hoe dat is... om gek van te worden. Stoom uit je oren
Kan je anders niet wat meer informatie bij de veearts vragen over dat vaccin bij een ouder paard?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 23:37

Morgen komt de dierenarts weer bij Dendro kijken en krijgt hij waarschijnlijk zijn tweede injectie. Ik zal laten weten of hij het opgeknapt vind.

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 09:15

DendroFleur schreef:

Nee, je paard een paar maanden met schimmel laten staan en er allemaal verschillende middeltjes opsmeren.... dat is lekker voor de huid.

Als je een theelepeltje in een emmer water gooit hebben ze nergens last van en met 2 keer wassen ben je ervan af.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 10:10

Nou sorry hoor ik heb tot nu toe één middel op aanraden van de DA bij Warina gebruikt, dus het is geen kwestie van allemaal verschillende middeltjes erop smeren zoals jij zegt. Knipoog

En hier even een stukje voor jou van de eigen Halamid website:
Citaat:
Samenstelling
Op basis van chloramine T

Geschikt voor
Ontsmetting van oppervlakken en materialen

Gebruikswijze
Zie bijsluiter

Inwerkingstijd
Afhankelijk van de condities, organisch materiaal en temperatuur

Microbieel werkingsspectrum
Breed werkingsspectrum: werkzaam op
Bacteriën
Schimmels
Virussen, inclusief het HIV, HBV, adenovirus, coxsackie virus,…
Zie: http://www.halamid.com/listmicr.htm

Voorzorgsmaatregelen
toxiciteit, irriterend

Lage toxiciteit

Direct biodegradeerbaar bij lage concentraties

Accumuleert niet in het leefmilieu

De door mij rood gemaakte woorden zijn voor mij genoeg redenen om het niet op Warina te gaan gebruiken...
Over de entingen zal ik het even gaan hebben met de eigenaar, waarvan ik warina lease.
Want hij heeft natuurlijk zeggenschap over wat er wel en niet toegepast mag worden bij warina.
Over de tea tree shampoo heb ik een mailtje gestuurd naar mijn DA, zijn antwoord daarop was:
Je kan het altijd proberen, het is een homeopatisch product.
En in dit geval is het: baat het niet dan schaad het niet.