ventipulmin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

ventipulmin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 17:53

moet je ventipulmin ook afbouwen of kun je daar wel gelijk mee stoppen!!met de prednison moet je altijd afbouwen namelijk..en worden ze dikker van de ventipulmin of prednison?gr emaartje

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:55

Of ze er dikker van worden weet in niet maar op de verpakking staat toch hoe je het moet gebruiken en ik neem aan dat de Da het je ook wel verteld heeft. Wij stoppen er na zeven dagen Ventiplumin gewoon in een keer mee.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 18:05

nou ik weet de gebruiksaanwijzing wel hoor en hoe lang ik het moet gebruiken maar er staat niet op of ze er dikker van worden??en ik moet het zekers nog 3weken gebruiken en dan stoppen moet je dit ook bijv van 3 pomslagen afbouwen naar 2 pomslagen enz..

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 18:08

Als er iets op de verpakking staat dan zou ik dat gewoon opvolgen niet zelf gaan dokteren en je DA weet of ze er dikker van worden
Maar mocht dat zo zijn is dat dan een heel groot probleem?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 18:36

nou ja een probleem wat je het noemt Schijnheilig het is voor de conditie wat minder en te dik is nooit goed

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 18:52

3 weken vindt ik wel erg lang! ik mocht het van mijn veearts absoluut niet langer dan 10 dagen gebruiken, dat staat ook in de gebruiksaanwijzing. Ik mocht gewoon in en keer stoppen zonder afbouwen.

Volgensmij worden de meeste paarden er niet dik van.. maar mijn pony werd echt vet na de 1e week, je zag haar gewoon met de dag aankomen. ik snapte er niks van, omdat er niks over in de gebruiksaanwijzing staat! Toen zag ik dat er clenbuterol in zit, en volgens de stalhouder wordt dat dus gebruikt voor mestkalveren, dus dan is het niet zo raar dat ze er dikker van werd.
De veearts had het niet eerder meegemaakt dat paarden er zo erg van aankwamen, dus ik zou je maar niet te veel zorgen daar over maken. mijn pony wordt zoiezo al dik van lucht Knipoog

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 19:37

AFBOUWEN !!!!!
Ventipulmin is verslavend en bij lange gebruik moet een paard 'afkicken'. Als je ineens en zeer abrupt ophoud dan krijgt het systeem een klap.
3 pompen per dag is al veel, 3 weken is al lang, dus zou ik de laatste week het afbouwen tot 2 pompen, en dan zelfs de 4e week verder afbouwen tot 1 pompen.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 21:10

Ik heb het jaren gebruikt en ventipulmin is een kuur dus als de fles leeg is stopt de behandeling.
Heb nooit hoeven afbouwen gewoon de fles leegmaken, en dat het verslavend zou werken weet ik echt niets van.
Afbouwen of stoppen zou ik alleen doen in overleg met de dierenarts.

kalioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 21:16

Als ik jouw was zou ik ventipulmin afbouwen en niet in een keer mee stoppen, het is namelijk goed voor de luchtwegen maar voor de rest van het lichaam......uitkijken dus!
en bij twijfel altijd de DA vragen die heeft er tenslotte voor gestudeerd!

Mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 21:42

Clenbuterol is inderdaad een middel wat ze bij vleeskalveren gebruikten vroeger omdat de spiermassa er van toe neemt. (dus ook bij mensen en daarom is het verboden om bij slacht dieren te gebruiken.) Ventipulmiin is NIET verslavend. Het lichaam went er wel snel aan, maar daarmee bedoelen ze dat het minder goed werkt. Het is absoluut niet verslavend. In principe wordt een paard niet dikker van Ventipulmin (zoals wel het geval kan zijn bij prednisolon, al hoewel dat pas bij langdurig gebruik te zien is: de buik wordt dikker, terwijl de spieren afnemen -> centripetale vetzucht noemt men dat)

De hoeveelheid is afhankelijk van de grootte van het dier, dus 3 pompjes is niet direct "veel", alhoewel je soms wel "veel" moet geven voor het werkt.... (is niet speciaal bij ventipulmin, maar ook wel eens bij andere middelen)

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 22:52

nou mijn paardje weegt denk ik 500kg en krijgt momenteel 2x daags 3 pompslagen

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 23:21

ik heb ook ventipulmin voor mijn paard gehad en ik mocht dit maximaal 14 dagen geven. Ik hoefde niet af te bouwen.
Ik heb zowel de vloeibare als de poeder versie gehad.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 00:12

oke dan...en amvbeek kwam het daarna ook niet meer terug toen je stopte??met de ventipulmin,,mijn paardje had een flinke onsteking en moet het in totaal 6 weken gebruiken van de dierenarts,en het klopt inderdaad da tje normaal maar maximaal 10 dagen mag gebruiken,dus snap ook niet da thet in zo'n situatie wel langer gebruikt mag worden moet nou nog 3 weken,,ik vind het wel lang maar ga 12 februarie naar een homeopaat toe en dan moet ik 2 dagen van te voren stoppen met de ventipulmin..en dan stop ik er ook mee..

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 10:29

Bij jas is het niet terug gekomen toen ik stopte. De eerste keer dat ze verkouden was kreeg ik de poeder. en daarna was ze weer beter. Ik mocht ook in de periode dat ze ventipulmin kreeg hara niet in het zweetrijden. Dus alleen een beetje rustig stappen. Dat was de eerste keer in de winter niet zo moeilijk, maar de tweede keer ongeveer anderhalf jaar later was dat moeilijker omdat het hartje zomer was en er heel veel dazen zaten. Dan maakte ze zich helemaal druk door de dazen en werd ze wel af en toe bezweet. Maar ook toen was ze na de periode van 14 dagen weer beter.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 12:16

oke dan gelukkig maar.....

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:45

Mijn oude pony gebruikt het al een aantal jaren... met soms wat 'goede' weken ertussen. Wat ik me nu afvraag, hoe komen mensen zoals peterina en kalioux erbij dat het verslavend etc is?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 18:03

tulandro dus je gebruikt ventipulmin elke dag heoveel geef je ervan heeft ze geen bijwerkingen dan?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:35

Emaartje schreef:
tulandro dus je gebruikt ventipulmin elke dag heoveel geef je ervan heeft ze geen bijwerkingen dan?

Nee, ze heeft geen zichtbare bijwerking. Ze krijgt het niet elke dag, maar wel vaak.

kalioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 21:04

Het zal misschien per paard/pony verschillen maar bij mijn paard werkte het in ieder geval verslavend: Met ventipulmin en sputolisin ging het hoesten weg, het slijm lostte op en de longinhoud werd meer, maar als ik gestopt was met de ventipulmin begon het hele verhaal na een dag of tien weer opnieuw......en zo bleven we een tijdje bezig.(bij elkaar een maand of 10) Na overleg met de da ben ik gestopt met deze medicijnen. (wel afgebouwd natuurlijk)Nu staat Roma(na al het gemodder is het dus chronisch) op nat hooi (of kuilgras) en krijgt ze van mij een paar druppeltjes dennenolie op een suikerklontje (niet te veel voor de slijmvliezen) en daarbij veel frisse buitenlucht en elke dag beweging zodat die longen elastisch blijven,maar werk je paard niet in het zweet en bouw het heel langzaam op, laat het lekker lang instappen en scheur er niet direct in galop vandoor.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 22:49

is inderdaad per paard verschillend hoe die erop reageren en verslavend is...en het ligt er ook aan hoelang je het al gebruikt enzo..

Mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 10:26

Het is echt niet verslavend hoor. Omdat de luchtwegen open gezet worden en het slijm oplost, kan het slijm er uit, waardoor het paard opknapt. Na stoppen begint het hoesten weer opnieuw omdat de oorzaak niet weggenomen is, bijv stoffige omgeving. Verslavend werkt het echt niet hoor! Een paard krijgt er echt geen afkickverschijnselen van.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 11:37

OK dan! nee daarom ga ik ook naar een homeopaat toe want die kan de oorzaak wel aanpakken!! *LOL*

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 12:59

en ik heb net even contact gehad met de da en mag over twee weken stoppen met de ventipulmin dan heeft ze het ook 5 weken gehad,,ben wel blij da tik mag stoppen

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 14:00

dat is wel fijn dat je eerder mag stoppen! mijn veearts heeft gezegd dat ik absoluut niet langer dan 10 dagen mocht doorgaan met de ventipulmin, maar de rede daar voor weet ik niet eigenlijk.
toch nog even een positief verhaal voor je over ventipulmin; mijn pony is er helemaal van opgeknapt! ze had al een half jaar last van een snotneus (vooral na het rijden) en benauwdheid/kortademigheid. ik ben toen naar de kliniek geweest voor een scopie en haar luchtwegen waren duidelijk geirriteerd, het zag er uit als chronische bronchitis. Ze heeft toen als behandeling ventipulmin in combinatie met antibiotica gehad en een aantal maanden dag en nacht op het land gestaan voor de frisse lucht. Na de ventipulmin heeft ze nooit meer problemen gehad, geen enkel snotneusje of kuchje meer! ik ben haar conditie weer gaan opbouwen en ze heeft op dit moment een betere conditie dan ze hiervoor gehad heeft, ze staat ook weer op stro zonder problemen.
Ik moet natuurlijk wel een beetje uitkijken met haar luchtwegen, want die blijven gevoelig, maar ze is inmiddels al ruim een half jaar van haar klachten af.
Nog een tip die ik kreeg van mijn veearts (misschien heb jij er ook iets aan); in de training heb ik met Evita veel gestapt in een flink tempo. Dat is goed voor de conditie en haar slijm komt dan goed los (het is beter nog dan een korter stukje draven), maar je paard raakt daar niet snel van buiten adem. Het heeft bij Evita goed geholpen tijdens het opbouwen van haar conditie!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 14:38

hoi ireentjuh heel erg bedankt voor je reactie en tip ik ga het zekers uitproberen om in een flinke stap doortestappen..want ik mag inderdaad nou weer beginnen met conditie op te bouwen hoelang reed jij altijd dan?