Tweeling dracht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maudlien

Tweeling dracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 13:38

Mijn merrie is nu ruim 6 maanden drachtig,
toen ze voor de 2de keer gescand is had de DA gezegd dat er misschien 2 veulens in zaten, maar dat kon ze niet goed zien.
Ik moest me daar verder niet druk om maken.

Nu wil ik toch graag weten of er 1 of 2 veulens in zitten.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Wat heb je gedaan?

Groetjes Paulien

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:35

Sorry, maar wat voor veearts hebt jij? !!!
OK bij een scan op 3 weken is het wel soms moeilijk om twee dracht te constateren maar bij scans op 6 weken of 9 weken zijn ze ZEKER te zien !

Helaas is er met een dracht van 6 maanden niet veel dat je meer kan doen. Er is te veel gevaar dat je beiden veulens en/of de merrie verliest.

In ieder geval zou ik zeker willen weten of er een tweeling op zit en alsnog een scan laten uitvoeren door een vakkundig dierenarts!

Pas als je zeker weet of er een tweeling op zit kan je pas maatregels gaan maken. Speculeren welletjes of nietjes geeft eigenlijk geen zin tot je het zeker weet.

maudlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 14:42

kun je met 6 maanden nog wel scannen dan?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:06

Nee, wel opvoelen. Maar ik weet eigenlijk niet of je daarmee een tweelingdracht kunt "voelen".

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:11

je kunt er nu niets meer aan veranderen. Neem het maar, zoals het komt.Erg slechte DA heb je Scheve mond

maudlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 15:18

iemand die dat weet of je met opvoelen een tweeling kunt constateren?

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:21

dat wordt voor jou een spannende tijd, ik wou dat ik je kon feliciteren met dit heugelijke feit, maar helaas is een tweeling niet iets om mee te feliciteren.
wat petrina zegt is helaas waar, je kan de veulens maar ook de merrie verliezen, alleen met een beetje geluk loopt het goed af.
af en toe lees je wel eens dat een merrie twee veulens krijgt en dat alles gezond is, maar dat komt hooguit bij 1% van de drachtige merrie's met tweelingen uit.
ik zou zeker naar mijn dierenarts gaan en vragen wat nu?
misschien dat hij een andere optie heeft maar ik zou zelf kiezen voor een abortus, maar ik weet niet of dat kan bij een paard en wat dat gaat doen met de gezondheid van het paard.
bij koeien heb ik het wel vaker gedaan als er iets mis was met de ontwikkeling van het kalf, maar vaak werd zo'n koe dan wel flink ziek na zo'n abortus.
dus ik zou mijn dierenarts hartelijk bedanken voor het feit dat hij nu pas met deze mededeling komt want hij kan het inderdaad al zien na 9 weken.
het is zijn fout ( als jij tenminsten je paard na 9 weken ook hebt laten scannen?) dus moet hij nu voor de verdere onkosten opdraaien. dierenartsen hebben een verzekering lopen als het goed is, en als jij je aan alle scans hebt gehouden kan je het op zijn verzekering verhalen
sterkte

maudlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 15:32

ik heb haar na 30 dagen laten scannen en toen na 2 weken weer ( dus met 44 dagen)
maar niet met 9 weken nog een keer.....
ze zei me dat na 45 dagen het "grootste gevaar voorbij is"
dat als ze het veulen zou verwerpen na 45 dagen dat ik dan wat terug zou moeten vinden in de stal en dat het na 45 dagen veel minder voorkomt, dit heb ik ook in boeken gelezen, dus ik neem aan dat dat klopt???
maarja ik begin nu overal aan te twijfelen.... Huilen
morgenochtend kan ik bellen en dan krijg ik haar zelf aan de lijn en dan hoop ik dat ze zo snel mogelijk kan komen....

maar er is nog hoop, misschien is er wel geen tweeling

iig bedankt voor de reacties tot nu toe Lachen

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:27

Nancy is misschien ook van een tweeling drachtig, ze kon indertijd wegens omstandigheden niet gescand worden. Ze is nu wel gescand en je kan nu echt niet meer zien of er 1 of 2 zitten.
Als ik jou was geweest had ik er bij die scan wel op aangedrongen dat er verder onderzocht werdt, en me zeker niet zo laten afschepen, maar dat is achteraf gepraat en ik weet hoe overtuigend dierenartsen kunnen zijn.

maudlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 17:32

Polly schreef:
Nancy is misschien ook van een tweeling drachtig, ze kon indertijd wegens omstandigheden niet gescand worden. Ze is nu wel gescand en je kan nu echt niet meer zien of er 1 of 2 zitten.
Als ik jou was geweest had ik er bij die scan wel op aangedrongen dat er verder onderzocht werdt, en me zeker niet zo laten afschepen, maar dat is achteraf gepraat en ik weet hoe overtuigend dierenartsen kunnen zijn.

maar je wacht nu gewoon af hoe het gaat?
En je kan er nu niet meer achter komen of er 1 of 2 in zitten?
Hoelang is jou merrie drachtig?
(Sorry voor de vele vraagjes)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 19:25

maudlien schreef:
ik heb haar na 30 dagen laten scannen en toen na 2 weken weer ( dus met 44 dagen)
maar niet met 9 weken nog een keer.....
ze zei me dat na 45 dagen het "grootste gevaar voorbij is"
dat als ze het veulen zou verwerpen na 45 dagen dat ik dan wat terug zou moeten vinden in de stal en dat het na 45 dagen veel minder voorkomt, dit heb ik ook in boeken gelezen, dus ik neem aan dat dat klopt???
maarja ik begin nu overal aan te twijfelen.... Huilen
morgenochtend kan ik bellen en dan krijg ik haar zelf aan de lijn en dan hoop ik dat ze zo snel mogelijk kan komen....

maar er is nog hoop, misschien is er wel geen tweeling

iig bedankt voor de reacties tot nu toe Lachen

OK hier wat tips en misschien raad (is goed bedoeld!):

- 'grootste gevaar voorbij ...' heeft betrekking op verwerping van het vrucht en niet op of het een tweeling dracht is.
- als ze op 44 dagen gescand is = 6 weken = is tweeling dracht weldegelijk te constateren ... nogmaals door een dierenarts die weet wat ie doet!
- op 6 maanden kan opgevoeld worden (en daardoor ook gescand = een dezelfde handeling) MAAR de kans op verwerping wordt aangesproken. De merrie gaat zich niet gemakkelijk voelen met die 'gedoe' en gaat zich 'opspannen' ... door dit stress kan een vroegtijdig geboorte = helaas abortus = intreden.
- Als je merrie een nerveus hype bloed type is zo ik dit dan ook ten sterkste afraden. Als ze een rustig vrij makkelijk is op dit gebied dan zou je het kunnen riskeren.
- De risico dat ze nav een bijkomend scan verwerpt zijn veel kleiner tov een tweeling dracht en geboorte.
- Bij tweeling geboorte is het zeer zeldzaam dat allebei veulens het overleven; meestal sterft een vlak na het geboorte of binnen de twee dagen en er is een verhoogde risico dat zelfs ze allebei sterven.
- De risico voor de merrie is ook niet min en dierenarts begeleiding met de geboorte is een MUST ! Dit betekend dat je haar bij het einde dracht echt moet waken. Ook moeten de nodige voorzieningen getroffen worden op zo'n geboorte (extra biest bij de hand, enz).

Neem in ieder geval contact op met je dierenarts, leg je zorgen uit en vraag zijn/haar opinie. Als je ze nu laat onderzoeken heb je een kans dat je het veulen verliest, als je wacht tot einde dracht is de kans groot dat bij tweeling dracht je minstens een misschien twee en zelfs de merrie verliest.

maudlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 19:38

@Peterina hartstikke bedankt voor je goede tips OK dan!

De merrie heeft veel arabisch bloed (ong 80%), maar ik vind haar redelijk rustig voor zoveel bloed, ze is geen echte hele erge stressert
Het is de eerste keer dat ze een veulen moet krijgen
Zou je me dan aanraden om toch nog te laten scannen of gewoon af te wachten?
(Ik weet echt niet wat ik moet Huilen )
Anderen mensen met meer adviezen zijn ook welkom natuurlijk

Alvast bedankt!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:03

Helaas de beslissing van wel of niet te scan moet je zelf nemen en omdat ik de merrie niet ken kan ik je moeilijk adviseren.

Voor je een beslissing neemt hou in je achterhoofd :
- door welke hengst (rastype, maat) is ze gedekt. Als 80% NRPS arabier gedekt door gelijkaardig hengst = gelijk type veulen; maar gedekt door KWPN/WB-type = grotere veulen dan moeder.
- zij wordt een eerste keer moeder ... dit is heel zwaar als het een tweeling is en ik zou persoonlijk niet deze risico nemen.

Als je twijfeld over je DA, bel is rond en stel je vraag aan andere 'paarden' DA's, of zelfs bel Utrecht. Hoe meer je 'gewapend' bent met informatie hoe beter je een beslissing kan nemen.

maudlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 20:10

ze is gedekt door een grotere hengst, wel met iets arabisch bloed maar niet zo veel, dus het veulen zal iets groter zijn, maar maakt dat verschil dan voor het risico dat ze het verwerpt??

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:22

het maakt de geboorte moeilijker,omdat er een groter veulen in zit.2 veulens zijn welliswaar kleiner,maar vergen veel meer van de moeder.helaas kun je nu geen echte beslissing meer nemen,en ik zou je merrie niet meer op laten voelen.(hoewel,je zit iets over de helft heen,misschien zou je er toch over kunnen denken.)je zou idd goed moeten nagaan wat jij wil,wat de risico's zijn van opvoelen,tweelingdracht volhouden of aborteren.het is wel haar allereerste dracht,dus ze zal het echt niet al te makkelijk krijgen.
jeetje meid,dit is best een moeilijke zaak.
veel sterkte met het vergaren van informatie.

maudlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 20:30

maar het risico van verwerpen door het opvoelen/scannen wordt toch niet beinvloed door de grote van het veulen?
Ze kan de veulen(s) daardoor verwerpen, niet een groter veulen eerder dan een klein veulen, toch??

Morgen spreek ik de dierenarts, ik hou jullie op de hoogte van wat ze daar zeggen.

bedankt voor alle reacties

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:39

De grote van het veulen heeft geen invloed op een mogelijke verwerping.
Maar als je beslist door te gaan EN als het een twee-dracht is, dan wordt het moeilijke met een groter veulen.

Mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 21:51

2-lingen zijn eigenlijk altijd kleiner. Het probleem zit hem niet zo zeer in de grootte bij de geboorte, maar juiste de "kleinte" (raar woord zeg! maar je weet wel wat ik bedoel) Omdat de veulens kleiner zijn en minder ruimte hebben, doordat ze met zijn tweeen zijn, is er een grotere kans op geboorteproblemen. Als de merrie gaat persen en binnen 20 min is het veulen er nog niet, is er een grote kans dat het veulen al gestorven is. Misschien heb je iemand in de buurt die paardenverlossingen gewend is (is moeilijker dan koeien-verlossingen, omdat een paard wat kwetsbaarder is) en ook afwijkende beentjes goed kan leggen, dan zou dat natuurlijk heel erg fijn zijn.

Het fijnste (zeker voor jou) is natuurlijk of je weet of het een tweeling is of niet. Ik persoonlijk zou vragen of de DA het nog een keer wil controleren, alhoewel ik mij afvraag of je op 6 maanden nog kan voelen/scannen, omdat de vrucht dan meestal al vrij diep weg ligt, maar dat kan ik fout hebben. Zeker als het een vrij rustige merrie is zou ik het zeker proberen. En een klein beetje stress geeft niet direct een abortus. Een keertje ruzie in de wei of als jij een keer boos op haar wordt, leidt ook niet tot een abortus. De stress moet dan wel erg hoog en langdurig zijn. Veel succes!

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 22:19

Misschien is het al gezegd, ik heb niet alles gelezen (even vluchtig erover heen), maar ALS het dus tweedracht is, is het belangerijk dat de merrie voldoende voeding binnen krijgt. 1 veulen is al een hele last, maar 2 veulen is de last dus ook 2 keer zo veel. Wat ik begrepen heb is dat de merrie dus ook meestal bezwijkt aan vermoeidheid, dus heeft te weinig energie. Dus voldoende voeding geven zodat ze de energie kan leveren die er voor nodig is. Dat kan al een hoop narigheid schelen. Geeft natuurlijk geen garantie op andere complicties, ik ben nl geen dierenarts.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 10:00

Sorry, maar dit is te zot voor woorden, leuk zo'n VA, ik zou snel een andere zoeken, die wel weet hoe met drachtige merrie's moet worden omgegaan.
Scannen doen wij op 18 > 44 en dan 65 dagen.

Dat laatste rondje is zeker zo belangrijk, omdat als de dracht wordt afgebroken tussen de 45 en 65 dagen, dit geruisloos omgezet kan worden in schijndracht.
Zeker als de merrie's nog regelmatig op de wei komen, hoef je hier helemaal niets van te vernemen.

Als er bij een van de scann's, "mogelijke" tweelingdracht wordt geconstateerd, dan moet er 1 week later opnieuw worden gescanned en dan is dit wel degelijk op zeker, vast te stellen.

Om te zeggen dat je je daar niet druk over moet maken, is je reinste waanzin.
Het is wel waar dat het lichaam zelf, vaak een van de vruchtjes afbreekt,
maar daar kun je niet 100% op af gaan.

Als tweelingdracht wordt vast gesteld, kun je beslissen om dit te beeindigen, door of 1 vruchtje te laten wegknijpen, of als ze te dicht tegen elkaar zitten de merrie hengstig te laten spuiten, waardoor de gehele dracht beeindigt wordt en de merrie dus opnieuw hengstig wordt.

Helaas betekent dit vaak wel (uitzonderingen daargelaten Haha! ) dat je dat jaar een guste merrie hebt, omdat ze niet meer wil opnemen.

Tweelingdracht bij een maidenmerrie, heeft volgens mij geen enkele kans op een op een positieve uitkomst, stomweg omdat de merrie (nog) niet voldoende ruimte heeft voor 2 veulens en ze de dracht dus meestal tussen de 8ste en 10e maand af zal breken.

Een oudere merrie die al diverse veulens heeft gehad, heeft misschien nog een klein kansje om uit te dragen, maar of de veulens levensvatbaar zijn hangt helemaal af, van de qualiteit van de baarmoeder en ligging van de veulens.

Scannen op 6 maanden, zou ik afraden, de kans op beschadiging en dus abortus is hier te groot.
Opvoelen (door een VA met ruime ervaring hierin) lijkt me wel mogelijk.

Een enkele dracht geeft toch een andere baarmoeder dan een tweelingdracht.

Nogmaals, zoek een bvk kliniek die hierin gespecialiceerd is en laat je door hen adviseren.

Ondertussen heel veel sterkte.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 15:41

Kan een dierenarts nog veel doen met een dracht van 6 maanden als er een tweeling inzit Verward (behalve dan natuurlijk dat je het dan zeker weet)

Mijn veearts heeft me aangeraden om op ongeveer 3 maanden nog een keer op te voelen/te scannen speciaal voor tweelingdracht. Bij 6 weken is dat namelijk nog niet altijd goed te zien.
Als ze met 3 maanden een tweelingdracht vinden, kunnen ze nog een vrucht proberen te verwijderen, maar dat eindigt ook vaak in een complete verwerping.

Ik heb trouwens altijd geleerd dat de vrucht zich aanpast aan de ruimte die er is. Over te weinig ruimte in de merrie zou ik me dus niet al te druk maken, complicaties rond de geboorte en 'e'en of twee zwakke en kleine veulens wel.
Ik zou gewoon even overleggen met de veearts en afwachten wat die te zeggen heeft

Is dit die merrie die drachtig is van Chico Verward
Chico heeft toevallig een jaar of 3 geleden ook een tweeling gegeven(merrie had er geloof ik aanleg voor). Dat heeft toen de penny gehaald, was een hele reportage. Zowel merrie als beide veulens zijn er toen goed doorheen gekomen

maudlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 15:57

ja dit is de merrie die drachtig is van Chico ja

maudlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 16:03

dat heb ik inderdaad ook van een veerarts gehoord en van meerdere fokkers, dat het veulen zich redelijk aanpast aan de ruimte die de merrie heeft, dus dat zal het probleem neit zijn denk ik

Maar morgen komt de veearts en dan ga ik het er verder met haar over hebben wat we nu gaan doen, wat wijsheid is en eventueel andere dierenarts nog erbij halen (wat ik wel graag wil)
Ik wil het gewoon eerst nog eens goed met haar erover hebben.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 16:05

Nee Gomir, de veearts kan niets meer veranderen aan een dracht van 6 maanden, alleen eventueel vaststellen of er al dan niet een tweeling opzit.

Ik vind 3 maanden wel erg laat hoor, dan praat je al over een abortus, persoonlijk denk ik dat 9weken toch wel het uiterste is.

Vreemd trouwens dat ze dat bij jullie met 6 weken nog niet kunnen zien.
Bij ons zien ze de meeste al direct op de 18e dag, temeer daar we ook trouw een aantekening maken van het aantal en de plaats van eventuele cystes.
Als er ook maar half twijfel is, dan wordt er een week later opnieuw gescanned, dan is dat 2e eventuele vruchtje en gegroeid en zit op een andere plaats ( de vruchtjes hebben zich dan nog niet in genesteld), of het heeft zichzelf al verwijderd.

Tweelingdracht is ALTIJD de "schuld" van de merrie want die zet 2 eitjes op ipv 1, een eeneiige tweeling bij paarden bestaat niet, dus de hengst heeft hier geen enkele invloed op.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 16:14

Ik begin nu te twijfelen over welke scan wanneer was Clown Ben iig met drie maanden nog wezen scannen op aan raden van de veearts. Bij een vriendin van me is er op 3 maanden nog een vrucht verwijdert(uiteindelijk alletwee geaborteerd)

Over dat tweelingdracht altijd aan de merrie ligt heb ik weleens iets gehoord, maar dat kon ik me niet helemaal herinneren(was een beetje klop- en klepelverhaal Knipoog ) en daar heb ik me verder dus ook maar niet over uitgelaten...