Paard rustiger door minder voer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fun_Fun

Paard rustiger door minder voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 17:24

Hooi..

Mijn pony krijgt nu iets minder woer, 1 kwart schep ongeveer. Hij werd heel erg druk. Nu is die zo lief, en rustig. Hij krijgt wel veel hooi, maar kan hij daarom rustiger zijn?

p.s. Het komt omdat Sander nu op een adnere stal staat, van dat hooi, en we voeren hem daar zelf!

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 18:00

ja waarschijnlijk krijgt tie sportbrok?
in de winter als die van mij gek is en de stalhouder zn buikje
dan weer ziet gaat die van mij ook iets terug het voer in !

je merkt het gelijk aan ze althans ik merkte het wel altijd!

nu is het niet echt een winter dus mango is niet zo gek maar
als het een x gevriest heeft kan ik weer lachen Haha!

ook als ze herstellen van een blessure dan gaan ze terug hun voer in
anders springt je paard echt boven je uit!!

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 19:06

hij kan rustiger worden van minder voer maar dan moet je wel opletten dat hij nog genoeg krijgt. je bent beter dat je hem dan ander voer geeft.

als ik de mijne sportvoer geef kan ik er ook niets meer mee aanvangen maar we geven dan gewoon anders voer maar wel nog evenveel

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 20:50

als ik mijn pony meer krachtvoer geef wordt hij ook heel erg druk.
als ik tijden heb dat ik niet kan rijden dan geef ik hem dus minder muesli, krijgt dan wel hetzelfde hooi of iets erbij, maar ik kan duidelijk merken dat dat werkt.

Fjord_Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 20:59

Ik weet niet wat je hem gaf.
Maar als je haver gaf ofzo. Of iets met haver erin is het vaak ook dat ze rustiger gaan doen als je minder geeft.
En wat tenemieken zegt daar ben ik het helemaal mee eens

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:37

als je gewoon elke dag rijd kan je je paard wel 5 kilo krachtvoer per dag geven. mijn instructrice geeft haar paard 8 tot 9 kilo krachtvoer per dag. en dat paard loopt z2 . maar het is per paard verschillend wat je geeft. als je haar minder geeft. moet je dr wel opletten dat die niet te dun word en wel energie over heeft om lekker dol te doen in de wei.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 12:36

heidehofs schreef:
als je gewoon elke dag rijd kan je je paard wel 5 kilo krachtvoer per dag geven. mijn instructrice geeft haar paard 8 tot 9 kilo krachtvoer per dag. en dat paard loopt z2 . maar het is per paard verschillend wat je geeft. als je haar minder geeft. moet je dr wel opletten dat die niet te dun word en wel energie over heeft om lekker dol te doen in de wei.

Bloos! Houd hier wel rekening mee dat dat per soort voer kan verschillen.
Als je een paard 8-9 kilo sportbrok geeft dan lijkt het mij een erg suf paard welke wel een energie stoot kan gebruiken ofzo.. Verward, want bij mij zouden ze over de hekken heen klimmen..!!!
Onderhoudsbrok is totaal verschillend van energie rijke sportbrokken Knipoog

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 12:44

Een paard kan wel wat rustiger worden als je minder voert, maar let wel op dat hij alle stoffen binnen krijgt die hij nodig heeft.

Daar komt bij: met meer/minder voer kan je het karakter van een paard niet veranderen. Een erg druk paard zal altijd wel druk blijven, een mega flegmatieke zal je niet door meer voer mega hard laten lopen.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 12:55

mango schreef:
ja waarschijnlijk krijgt tie sportbrok?
in de winter als die van mij gek is en de stalhouder zn buikje
dan weer ziet gaat die van mij ook iets terug het voer in !

je merkt het gelijk aan ze althans ik merkte het wel altijd!

nu is het niet echt een winter dus mango is niet zo gek maar
als het een x gevriest heeft kan ik weer lachen Haha!

ook als ze herstellen van een blessure dan gaan ze terug hun voer in
anders springt je paard echt boven je uit!!

Nee, een basisbrok, maar dat is um..van Feijen zit in Dalfsen! Mengel van iets!

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 12:56

gyzmo schreef:
Een paard kan wel wat rustiger worden als je minder voert, maar let wel op dat hij alle stoffen binnen krijgt die hij nodig heeft.

Daar komt bij: met meer/minder voer kan je het karakter van een paard niet veranderen. Een erg druk paard zal altijd wel druk blijven, een mega flegmatieke zal je niet door meer voer mega hard laten lopen.

Hij krijgt nu 1 kilo per dag!?

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 12:57

oja...Hij heeft altijd hooi!

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:42

love_sander schreef:
Hij krijgt nu 1 kilo per dag!?

Hoeveel stoffen je paard precies nodig heeft en uit wat voor soort voer hij dat kan halen ben ik geen expert in. Misschien dat iemand anders je daar duidelijkheid in kan geven.

Wat ik even duidelijk wou stellen is dat als jouw paard een erge heethoofd is, dat ze dat ook zal blijven ongeacht of je nu veel of weinig voert.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:47

wohooo 8-9 kilo?
ik merk het al als ik mn paard een halve kilo meer geef, dan stuiteren we echt door de bak heen.
ik geef mn haffies 0,75 kilo als we een uur gereden hebben, hebben ze een dag stilgestaan dan een paar handjes.
hooi is idd het basisvoer van een paard, verder kun je brok bijgeven als extra,
op de verpakking staat ook dat je je paard zon 3 kilo moet geven, maar dat zou bij die van mij echt niet goed komen :p

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:52

Als er zoiets op de verpakking staat kan je overwegen om je paard iets extra's te geven. Bij voering van 3 kg per dag krijgt je paard dus alles binnen wat hij nodig heeft, maar als hij minder krijgt kan je dus kijken of hij wat extra's moet.

Als je paardje er gezond en glimmend bij staat hoeft het zowiezo niet.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:07

ja mijn haf is verder gezond en glimmend, dus ik vind het wel goed zo.
voeren jij, gyzmo, en andere bokkers wel volgens de verpakking?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:00

mijn paard krijgt ook wat minder brok en wat meer ruwvoer tegenwoordig en is ook wat relaxter, dat was ook de bedoeling.
De samenstelling van het voer is bij ieder merk weer anders je heb van basisbrok ook verschilende types. Als hij verder gezond is en goed in zijn vacht zit lijkt het me geen probleem en als je hem te suf vind kan je altijd een beetje granen met haver bij voeren

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 13:32

missnynke schreef:
ja mijn haf is verder gezond en glimmend, dus ik vind het wel goed zo.
voeren jij, gyzmo, en andere bokkers wel volgens de verpakking?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet goed weet wat voor voer mijn paard geeft. Ik sta op een pensioenstal waar ze wel hoogwaardig kwaliteit voeren, al naar gelang nodig is. Mijn paard krijgt 3/4 schep biks en een kwart schep haver, en dat 3 keer per dag. Daarnaast krijgt hij 2/3 keer per dag flink kuil bij.

Hij staat er heel mooi glimmend bij, dus ik ga ervan uit dat het goed is. Gelukkig geeft mijn paard wel aan als hij wat tekort komt, hij begint overal aan te likken en soms wat mest eten.
Daarnaast heeft hij een liksteen waar hij zelf zijn behoeftes aan kan vullen.

Ik geef voor extra's een schep luzerne en muesli na de arbeid, aangevuld met MSM zwavel voor zijn gewrichten, omdat hij al een flink daagje ouder is.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 15:38

Tjah...Het is een (niet hele heefthoofd) newforester. Hij krijgt 's ochtends een halve schep, met redelijk veel hooi. Dan krijgt hij op de middag hooi. en 's avonds weer krachtvoer. en tegen 10 uur, weer wat hooi...Zomers krijgt hij wel wat meer, maar 's winters word die echt te heet dan!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 16:09

heidehofs schreef:

Dit zijn echt overdreven aantallen krachtvoer zeg!

Het heeft uitgebreid in de hoefslag gestaan dat 2 kilo per voerbeurt echt het maximum is!
Anders kost het verteren van al die kilo's het paard meer energie dan dat het oplevert...
De hoofdmoot voor paarden blijft nog altijd ruwvoer!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:53

heidehofs schreef:

Ik hoop toch niet dat dat paard echt zoveel voer krijgt dit is echt niet gezond.Ik snap ook niet zo goed wat z2 hier nu weer mee te maken heeft.

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:55

Er staat bij heidehofs toch ook niet bij dat ze in 1 keer 8 tot 9 kilo krijgen...
Het ene paard heeft nou eenmaal meer nodig dan de ander en 1 kilo basis brok voor een pony die waarschijnlijk niet elke dag super hard hoeft te werken en die genoeg kuil krijgt lijkt mij meer dan voldoende.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:57

monsera schreef:
Ik hoop toch niet dat dat paard echt zoveel voer krijgt dit is echt niet gezond.Ik snap ook niet zo goed wat z2 hier nu weer mee te maken heeft.

of een paard nou alleen in de wei staat of salinero is scheelt nogal wat aan krachtinspanning en energieverbruik!

Enfin, mijn paard krijgt ook superveel brok en merk er qua drukheid weinig van. Het ligt er ook aan wat voor brok je hebt natuurlijk!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:58

Ja het kan zijn dat je paard hier wat rustiger van kan worden.Ik heb zelf mijn pony een tijdje terug van 1/2 kilo granenmix naar 1/4 kilo granen mix per keer gezet.Ik kon na een paar dagen al merken dat hij veel minder energie had en ik heb hem dus maar gelijk weer terug op 1 kilo per dag gezet.

Ik geef in de winter juist meer krachtvoer als in de zomer.Nu heeft hij meer energie nodig om warm te blijven en in de zomer krijgt hij juist weer extra energie van het gras en heeft dan minder nodig.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 19:01

love_sander schreef:
Hooi..

Mijn pony krijgt nu iets minder woer, 1 kwart schep ongeveer. Hij werd heel erg druk. Nu is die zo lief, en rustig. Hij krijgt wel veel hooi, maar kan hij daarom rustiger zijn?

p.s. Het komt omdat Sander nu op een adnere stal staat, van dat hooi, en we voeren hem daar zelf!

Ik denk eigeniljk dat het er meer mee te maken dat hij nu op een andere stal staat

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 19:02

het verschilt per paard. De ene van mij die wordt van alleen lucht nog heet en gek, maar dat is gewoon karakter, die wordt ook nier drukker als hij meer voer dan nodig krijgt.
de ander daarentegen maakt het al verschil als ik hem een halve schep per dag meer geef. Maar die is op alles heel gevoelig, als hij bij de dierenarts verdoving moet kan hij ook met veel minder toe dan wat eigenlijk normaal is voor zijn massa.