Vreemde kale plek bij veulen van 8 maanden!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xantha

Vreemde kale plek bij veulen van 8 maanden!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 17:28

Wij zijn vanmiddag naar de opfok geweest en toen Mylene (Maroes van Bokt) Anka ging poetsen ontdekte ze een gekke plek op haar achterste.
Het was een vrij grote plek met allemaal dikke korsten onder haar vacht.
Je zag het niet maar kon het heel goed voelen.
Toen ze probeerde of het korstje los liet kon ze er zo hele plukken uittrekken. Aan het einde van die plukjes zaten een soort korstjes, niet donker gekleurd maar net wondvocht.
Hier wat foto's.
Maroes schrijft later eventueel nog wat meer op.
Afbeelding

Afbeelding
De plek is wel twee keer zo geroot als wat je nu zit, maar die korsten zaten nog vast.

Hier nog een foto van de plukjes die eraf kwamen.
Afbeelding

Wie o wie weet wat dit is??? Verward

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 17:34

Klap van een ander paard gehad? Had paard van stalgenoot ook, alleen dan zonder de losse haren. Was een soort schaafwond zeg maar : net al het haar eraf.

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 17:42

Ja,daar dachten wij ook aan natuurlijk,vooral omdat ze op de opfok staat.Maar het is een plek wat twee keer groter is dan wat je ziet.En er zitten dikke korsen onder.Als ze een schop krijgt wordt het volgens mij niet zo groot.
Ze leek er geen pijn aan te hebben,alleen veel jeuk.Ik ben erg benieuwd naar jullie antwoorden.

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 17:51

tamary schreef:
Was een soort schaafwond zeg maar : net al het haar eraf.

Schaafwond is het denk ik niet, dan had al het haar er al af moeten zijn, maar op deze plek zat het haar er nog op, en liet het los

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 17:57

ik heb dit wel eerder gezien bij een paard van een stalgenoot van me.
we hebben t toen gewoon ingesmeerd met betadinezalf, en er kwamen geen plekken bij.
later groeide er ook gewoon weer haar op.
heb geen flauw idee wat dat toen was.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 19:00

Ga maar vast imaverol halen bij de DA.
Het is bijna zeker schimmel!!! De witte 'huidachtige' stukjes aan de uiteinden van de plukjes haar zijn daar wel heel kenmerkend voor!!! De DA kan eventueel dit huidmonster onder de miscroscoop bekijken (als hij vaardig genoeg is, want niet alle dierenartsen kunnen dit zien)

Kenmerkend bij schimmel is, dat je die plukjes gewoon zonder trekken zo van de plek af kan halen! Er blijft altijd een dik stukje met huidschilfers aan het uiteinde van het plukje zitten.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 19:01

Ehhhh pas op trouwens, het is ook voor mensen besmettelijk!! Goed handen wassen dus en met deze kleren niet bij andere paarden komen!!!!

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 19:05

fabienne schreef:
Ga maar vast imaverol halen bij de DA.
Het is bijna zeker schimmel!!! De witte 'huidachtige' stukjes aan de uiteinden van de plukjes haar zijn daar wel heel kenmerkend voor!!! De DA kan eventueel dit huidmonster onder de miscroscoop bekijken (als hij vaardig genoeg is, want niet alle dierenartsen kunnen dit zien)

Kenmerkend bij schimmel is, dat je die plukjes gewoon zonder trekken zo van de plek af kan halen! Er blijft altijd een dik stukje met huidschilfers aan het uiteinde van het plukje zitten.

Dit was ook mijn eerste gedachte toen ik het las en zag.

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 19:56

Geen een van de andere veulens heeft dit, we hebben ze allemaal even bekeken. Maar schimmel zou inderdaad kunnen, ze had er ook een gigantische jeuk aan

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 22:06

Hmmm...Het ziet er idd raar uit.
Hopelijk is het geen schimmel,dan hebben ze het straks allemaal.
Ik ben wel benieuwd wat het is Verward

Kiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 22:52

Vachel heeft toen hij ongeveer 2 maanden was regeschurft gehad. Niet schrikken hoor was niet ernstig en geen enkel ander paard heeft het gehad. Dat is een bacterie die overal is maar waar ze soms gevoelig voor kunnen zijn als ze een wondje hebben, verkouden zijn of dergelijke. De huid ziet er hetzelfde uit alleen is deze plek veel groter en bij regeschruft zijn het meerdere kleine plekjes. Zitten er nog meerdeee plekjes?
Ik zou het zoiezo met betadiene scrub behandelen en niet afspoelen dat kan nooit kwaad. Gaat de DA er nog naar kijken?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 23:46

Ik ken alleen die vorm die Kiera noemt, in kleinere plekjes dus. Ik hoop dat je er achter kunt komen wat het is.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 23:59

Ja,dat heb ik ook wel eens gezien.
Dat zag eruit als mok,maar dan op de rug,zeg maar.Dus allemaal kleine korstjes.

Kiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 00:17

Kimmes schreef:
Ja,dat heb ik ook wel eens gezien.
Dat zag eruit als mok,maar dan op de rug,zeg maar.Dus allemaal kleine korstjes.

Ja dat zijn niet alleen kortstjes maar de huid is echt een kale plek en de haren die los laten zitten ook in een plukje met korst aan elkaar.
ben wel benieuwd wat het is, heb nog in boek met foto's zitten kijken maar kon niets vergelijkbaars vinden. We horen het wel zodra je weet!

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 00:20

rainrot hebben wij het ook over gehad onderweg in de auto. Als de DA zou komen, dan zouden ze ook even naar Anka kijken volgens mij?!

Iris22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 00:23

Misschien is het schimmel inderdaad, ik heb die ervaring niet, heb dit nog nooit bij een paard gezien. Daarom misschien een rare opmerking Clown , maar...zou het niet van vogels kunnen komen?
Ik zie die vogels wel vaker op dieren (met name schapen) zitten en hele stukken kaalpikken...?

Hopelijk kom je eruit wat het is.

groet iris

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 01:33

Nou het lijkt me niet logisch dat het van vogels is.Er zijn daar geen kippen en in de winter weinig volgels.
Als het inderdaad een schimmel is,moet dan de rest het ook niet hebben,want het is al zo'n grote plek en het gaat via lichamelijk contacht en via de lucht.Mijn (moeder)merrie heeft ook wel schimmel gehad een tijd geleden,maar dat waren kleine korsten en lang niet te vergelijken met deze harde dikke korsten.Ja ik weet het niet,maar de imaverol heb ik nog staan,dus kan geen kwaad.Maar anders laat ik de DA toch maar komen.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 09:28

Als je " Rainrot - regenschurft- Shaseera" gebruikt op de zoekmachine moet dit topic over rainrot terug te vinden zijn.
Shaseera heeft er toen hele duidelijke foto's van gemaakt en bij haar is Rainrot officieek bevestigd.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 09:38

Volgens mij is het geen schimmel.
Bij ons op stal is er twee keer schimmel geweest, mijn paard heeft het toen ook gehad.
Dat zag er echt heel anders uit.
Als je dan de plukjes haar verwijderde kwamen er pus achtige wondjes onder vandaan.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 10:31

sorry maar dit is wel rainrot, ik heb het zelf ook bij een paard op stal en bij jou zit het alleen op de kont maar bij mij is de hele rug kaal met hier en daar een pluk haar.
niets aan de hand hoor de korstjes met haar er telkens af halen en wassen met afwisselend betadine schampoo en imaverol de ene behandeld de wondjes die er ontstaan en ontsmet die de ander behandeld de schimmel, bij rainrot hoeft er geen pus mee te komen

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 10:32

Die van ons heeft dat ook heel raar je klan heel ze vacht eruit trekken en soms is er een wond ook!

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 10:33

maar dan in haar nek!! en haar rug

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 11:17

We gaan de DA bellen toch maar.Omdar rainrot volgens de boekjes,op verschillende plekjes zit en afloopt naar beneden,waar de regen heen loopt.Dit is bij Anka niet het geval,en voordat we het met van alles gaan behandelen,wat er misschien niet voor is.Dus jullie horen het nog.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 14:43

Mijn volwassen D pony heeft het ook, maar ik heb de oorzaak ook dus..Hij schuurt altijd aan de likblok houder, en dan komt er zoon stuk vel van de heup af..

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 15:10

Je kan een plukje met die korstjes ook even inleveren bij de DA, die zet het op kweek, dan weet je binnenkort in elk geval of het geen schimmel is.
Hij kan natuurlijk ook een plukje meenemen als hij langskomt.