Uiers schoonmaken zonder doodgeschopt te worden??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ping

Uiers schoonmaken zonder doodgeschopt te worden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 12:02

Ik heb mijn merrie vorig jaar gekocht en de vorige eigenaresse vertelde me dat het niet mogelijk was om haar uiers schoon te maken zonder een doodschop te krijgen...ze waren dus ook smerig
nu wil ik de uiers toch echt een keer schoonmaken want ze zijn groen en dr zit aankoek op enzo.
Hoe ga ik dit oplossen??
Ik ben nu al veel ander dr buik aan het borstelen steeds dichter naar de uiers toe en dit gebeurt zonder enig incident. Maar hoe nu verder?

Ik wil haar dit jaar laten dekken maar het moet niet zo wezen dat ze dadelijk dr veulen een rottrap geeft...want dan ben ik verder van huis.

Heeft iemand een oplossing.....

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:40

als je steeds dichterbij kan komen met borstelen zonder een reactie te krijgen, waarom dan hier ophouden?
Ga verder waar je mee bezig was en probeer steeds een stapje verder te komen.

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 13:34

idd zo doorgaan als ze een borstel tolereert, dat zeker een warme hand met baby olie, smeer het de eerste keer lekker dik in, kan het ff weken dan hoef je niet te pulken met eraf halen... een andere moglijkheid is ook dat iemand anders een voetje vasthoud, is de trap vaart minder snel!

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 15:19

Mijn merrie doet dit ook. In de buurt komen is het probleem niet, maar aan de uier zelf zitten vind ze niet leuk. Als het vies en licht ontstoken is, moet het toch schoon gemaakt worden. (tja, dat heb je met dit weer) En als het licht ontstoken is heeft ze er wel last van en daarom mag je er niet bij. Ik vraag dan iemand voor hulp. Die gaat dan aan de voorkant van 1 achterbeen staan en tilt deze op alsof de hoef schoongemaakt wordt. Als een paard wil trappen brengen ze het been eerst naar voren om de trapkracht te kunnen geven. Wordt het been vastgehouden, kan dit dus niet. Het andere been heeft ze nodig om op te kunnen blijven staan. De hulp moet het been goed vast houden en goed stevig staan en absoluut aan de voorkant van het been blijven, buiten schot zeg maar.

ping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 19:46

Ok, dat gaan we dan maar even proberen. Als ik een persoon kan vinden die er lef voor heeft.
Ik wil anders de dierenarts erna laten kijken dinsdag (hij komt toch ivm enten) en zien wat hij ervan vindt.
Maar bedankt voor de reacties.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 20:06

Levensgevaarlijk iemand dat been laten vasthouden....heb je enig idee hoeveel kracht een paard heeft?!
Ik heb het bij onze merrie elke dag stapje voor stapje verder uitgebreid.
Eerst er proberen bij te komen met je hand (borstels zijn veel te hard) en dan elke dag het vertrouwen proberen te winnen.
Als je dit maar vol blijft houden en haar beloond voor goed gedrag, zal ze het op den duur oke vinden en het is een goede voorbereiding voor het veulen aankomend jaar! Succes...

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 21:12

Als je er al dicht in de buurt kan komen zou ik gewoon eens verder gaan en kijken wat er dan gebeurt.En alleen met je hand nooit met een borstel.Die van mijn vriend vind het helemaal niet erg die tilt soms gewoon haar been helemaal omhoog zodat ik er goed bij kan.De eerste keer schrok ik me dood ik dacht dat ze me wilde trappen.Maar als ik jouw was zou ik het gewoon eens proberen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 09:19

En als je vanaf de achterkant lekker haar billen gaat kriebelen en dan voorzichtig steeds een klein stukje meer naar de uier gaat, werkt dat niet?

Mijn paard vindt het heerlijk als ik aan haar billen kriebel en haar uier schoon maak!
Daar gaat ze helemaal voor staan en dan gaan die lipjes heen en weer, echt een grappig gezicht! Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 09:23

Als je de mogelijkheid hebt om haar te douchen zou ik er om te beginnen de (warme) waterstraal opzetten zodat het ergste er afkomt en het allemaal kan weken. Indien je die mogelijkheid niet hebt, gebruik dan idd babyolie. Nooit droog gaan pulken, dat kan zeer doen. Ook niet met een borstel, gewoon met je handen. Beide merries van mij vinden het heerlijk als ik ze daar kriebel.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 09:26

Ik gebruik ook wel eens een washandje met warm water.

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 09:52

Ik gebruik altijd baby olie, en een baby doekje...
En m'n merrie doet er echt niks bij, vind het juist lekker Clown

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 10:31

Mijn beide merries, gaan er voor staan hoor om de uier schoon te laten maken, als je ze dan in de bilnaad ook nog eens kriebelt dan zakken ze haast van genoegen door hun pootjes *LOL*
Heel grappig, zelfs bij merrieveulentjes wen ik ze daaraan, dan hebben ze alleen nog geen uier maar twee kokindjes.
Gewoon blijven oefenen, ze gaat het heus lekker vinden. *LOL*

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 12:25

idd, misschien eerst van op afstand afsproeien met warm water, dat lijkt mij een goed idee. en als het echt niet lukt, neusknijper opzetten + voetje optillen. blijf altijd de baas en laat je niet afschrikken.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 12:33

een dektouw kan soms ook helpen, verder idd heel voozichtig steeds iets verder gaan
evt met de praam, en daarna om de 2 a 3 dagen goed bij gaan houden Knipoog

mijn concordemerrie heeft er ook veel last van, ze is ook een pismerrie waardoor het erg snel weer smerig word, ze heeft er een hekel aan, maar de aanhouder wint, ik blijf altijd goed aan de zijkant van de buik staan

jessikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 13:16

heej
mijn merrie heeft dit ook hoor...
maar als ze er een veulen bij heeft die mag er wel aankomen... dat is van haar en dat weet ze dan wel...
we mogen zelf niet met onze handen bij de uiers komen...maar het veulen wel dus ik denk dat als je het veulentje erbij hebt dat ze het wel toestaat...en dan moet je sobieso ff afwachten hoe ze reageerd...
-x-

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:24

Mag ik iets doms vrage? waarom sedeer je haar niet gewoon?!

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:41

ja of een praam erop?

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 23:56

Bij mijn merrie zijn de uiers ook wel eens vies en dan is het daar bij haar dus gevoelig/pijnlijk en daarom wil ze dus niet dat je er bij komt. Steeds een stukje verder proberen help dus niet, want zodra je een gevoelig plekje raakt gaat het been weer. Een praam helpt dan ook niet, want daarmee houd je geen losse benen vast. Been vasthouden gevaarlijk??? Tuurlijk zijn paarden er sterk, ik heb bij de fjorden wel eens een trekproef gezien waarbij er een was die 2500 kilo trok. Maar je kun het been best vasthouden zonder veel gevaar, vraag maar hoe een hoefsmit dat doet. Als een paard kracht wil zetten in het achterbeen, moet het eerst het been naar voren brengen. Belemer je dit, krijgt het paard er niet voldoende kracht in om van invloed te zijn. Dus vraag iemand die sterk en deskundig is.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 17:36

Ik zou niet bang zijn dat ze haar toekomstige veulen aan stukken trapt, ik heb een merrie die normaal gesproken heel makkelijk is, maar tijdens de dracht trapte ze al als je op 10 cm afstand was (dus er letterlijk alleen maar naar wees), maar haar veulen mocht vanaf het eerste moment gewoon drinken Lachen

LaTroelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 21:13

Vasthouden van een voorbeen wil niet zeggen dat een paard niet kan trappen met zijn achterbeen, dat kan hij wel degelijk!!!! zelfs met het achterbeen aan dezelfde kant. (ook de hoefsmid krijgt af en toe rake klappen!)
Uiers schoonmaken, zeker als ze groen uitslaan, is wel nodig, bij veel merries maakt de periode (hengstig of niet) ook nog uit, iedere dag weer oefenen. Het kost misschien een paar weken maar de aanhouder wint! rustig opbouwen en steeds een stapje verder. Succes

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 21:20

Arnoud schreef:
Bij mijn merrie zijn de uiers ook wel eens vies en dan is het daar bij haar dus gevoelig/pijnlijk en daarom wil ze dus niet dat je er bij komt. Steeds een stukje verder proberen help dus niet, want zodra je een gevoelig plekje raakt gaat het been weer. Een praam helpt dan ook niet, want daarmee houd je geen losse benen vast. Been vasthouden gevaarlijk??? Tuurlijk zijn paarden er sterk, ik heb bij de fjorden wel eens een trekproef gezien waarbij er een was die 2500 kilo trok. Maar je kun het been best vasthouden zonder veel gevaar, vraag maar hoe een hoefsmit dat doet. Als een paard kracht wil zetten in het achterbeen, moet het eerst het been naar voren brengen. Belemer je dit, krijgt het paard er niet voldoende kracht in om van invloed te zijn. Dus vraag iemand die sterk en deskundig is.

wahahahaha, dat verhaal ga ik aan mijn hoefsmid en dierenarts vertellen die niet meer aan de benen van mijn paard kunnen komen. misschien moet ik de merrie maar duidelijk maken dat ze toch niks kan met haar benen als die goed vastgehouden worden.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 21:25

LaTroelala schreef:
Vasthouden van een voorbeen wil niet zeggen dat een paard niet kan trappen met zijn achterbeen, dat kan hij wel degelijk!!!! zelfs met het achterbeen aan dezelfde kant

er wordt ook bedoeld dat er een achterbeen moet worden opgetild.
en dan aan de VoorKant daarvan.

mooneyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 21:25

Arnoud schreef:
Mijn merrie doet dit ook. In de buurt komen is het probleem niet, maar aan de uier zelf zitten vind ze niet leuk. Als het vies en licht ontstoken is, moet het toch schoon gemaakt worden. (tja, dat heb je met dit weer) En als het licht ontstoken is heeft ze er wel last van en daarom mag je er niet bij. Ik vraag dan iemand voor hulp. Die gaat dan aan de voorkant van 1 achterbeen staan en tilt deze op alsof de hoef schoongemaakt wordt. Als een paard wil trappen brengen ze het been eerst naar voren om de trapkracht te kunnen geven. Wordt het been vastgehouden, kan dit dus niet. Het andere been heeft ze nodig om op te kunnen blijven staan. De hulp moet het been goed vast houden en goed stevig staan en absoluut aan de voorkant van het been blijven, buiten schot zeg maar.

ja want met drie benen kunnen ze nog raar doen, omvallen ect, dus niet eronder gaat zitten op je "hurken" (dan overdrijf ik het een beetje)

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 23:52

Ik weet niet of ze nog bestaan, maar vroeger had je van die halve ronde borstels op een lange steel, die meestal nog verlengt kon worden tot een meter of 3 a 4. Dan maar je de uiers daar toch meer schoon.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 00:28

Hier op stal staat ook een pony, waarbij je echt niet hoeft te proberen met je hand onder haar buik te komen!!!! Ze mept je gegarandeerd de stal uit ........ (ze is gelukkig niet mijn pony Haha! )

Deze merrie heeft inmiddels al 13 veulens grootgebracht, en dat gaf totaal geen problemen!!!! Maar ook na zoveel veulens staat ze het haar mensen nog steeds niet toe aan het uier te komen.

Dat uier wordt dus nooit schoongemaakt; ik denk dat het ook niet echt nodig is, al doe ik het bij mijn eigen paarden wel heel af en toe (Fab vindt het helemaal geweldig).