Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Arnoud schreef:Bij mijn merrie zijn de uiers ook wel eens vies en dan is het daar bij haar dus gevoelig/pijnlijk en daarom wil ze dus niet dat je er bij komt. Steeds een stukje verder proberen help dus niet, want zodra je een gevoelig plekje raakt gaat het been weer. Een praam helpt dan ook niet, want daarmee houd je geen losse benen vast. Been vasthouden gevaarlijk??? Tuurlijk zijn paarden er sterk, ik heb bij de fjorden wel eens een trekproef gezien waarbij er een was die 2500 kilo trok. Maar je kun het been best vasthouden zonder veel gevaar, vraag maar hoe een hoefsmit dat doet. Als een paard kracht wil zetten in het achterbeen, moet het eerst het been naar voren brengen. Belemer je dit, krijgt het paard er niet voldoende kracht in om van invloed te zijn. Dus vraag iemand die sterk en deskundig is.
Arnoud schreef:Mijn merrie doet dit ook. In de buurt komen is het probleem niet, maar aan de uier zelf zitten vind ze niet leuk. Als het vies en licht ontstoken is, moet het toch schoon gemaakt worden. (tja, dat heb je met dit weer) En als het licht ontstoken is heeft ze er wel last van en daarom mag je er niet bij. Ik vraag dan iemand voor hulp. Die gaat dan aan de voorkant van 1 achterbeen staan en tilt deze op alsof de hoef schoongemaakt wordt. Als een paard wil trappen brengen ze het been eerst naar voren om de trapkracht te kunnen geven. Wordt het been vastgehouden, kan dit dus niet. Het andere been heeft ze nodig om op te kunnen blijven staan. De hulp moet het been goed vast houden en goed stevig staan en absoluut aan de voorkant van het been blijven, buiten schot zeg maar.
)