Rotstraal??? Of nog niet???ADVIES nodig!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariek1983

Rotstraal??? Of nog niet???ADVIES nodig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 08:32

Woensdag krabde ik de hoeven uit van mijn paard, en wat zag mijn oog??? Bij de verzenen was de hoef helemaal zacht geworden en hingen er stukjes hoef los.
Gelijk iemand naar laten kijken bij mij op stal, en die zei dus dat het nog geen rotstraal was maar wel een begin. Ze had te nat gestaan, kan wel kloppen want de waterleiding was lek gegaan paar dagen daarvoor en dat was midden in de nacht gebeurd.
Dus kreeg de tip om gelijk te behandelen met hoefteer.
Nou dat heb ik gedaan. Maar toen kwam ik gister op stal, en ik haalde dr uit de stal en ik zag dat er uit een hoef een soort witte pus kwam. Niet veel, maar toch wel wat. En de straal was helemaal opgezet, en rood.
OOk de andere hoeven beginnen nu zacht te worden en te scheuren.
Ik heb de hoefsmid gebeld en die zei dat ie er niks aan kon doen???
En dat ik maar moest weken in de soda. Dat is niet gelukt want ze zet dr voet niet neer in de emmer. Wel de hoef gespeoeld met soda water.
Maar ik heb gelezen over rotstraal en dat zou moeten stinken, en de hoef wordt zwart. Maar dat is niet zo. De straal is meer rooig en opgezet.
Wie heeft er nog andere tips voor behandeling??? En wat ik er nu mee aanmoet...
Bedankt,

Marieke

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 08:39

Schoonspoelen met waterstofperoxide. Dat kun je in een flesje bij de drogist halen. Ik gebruik voor het schoonspuiten zo'n klein spuitje zonder naald. Tja daar heb ik ooit eens een dozijn van gekregen van een DA, blijkt nu toch weer handig. Goed tussen de rottende plekjes spoelen, je ziet het dan helemaal bruizen.
Daarna doe ik om de dag na het schoonspoelen (als het weer een beetje is opgedroogd) gewone witte tandpasta op de slechte plek. Dat zorgt ervoor dat het mooi uitdroogt.
Mijn paard was er zo vrij snel vanaf. Het werkt perfect, en het is niet duur in gebruik. Lachen

spokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 09:05

Ik kan bij mijn hoefsmid een flesje kopen met een bepaald spulletje en dat werkt perfect alleen daar heb jij nu niks aan.

Beetje vreemd dat je hoefsmid er niks aan kan doen. Had hij ook geen tip voor je?

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 09:09

Jawel, dat weken in de soda :S
Maar ik weet nog nie zeker of het wel rotstraal is???Ik moest maar bellen als het niet beter ging...

spokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 09:14

Mijn paard heeft diverse keren in een natte box gestaan omdat de waterleiding gesprongen was. Hij had toen geen rotstraal gekregen.
Dacht dat ik laatst hoorde dat het van een bacterie afkomt (maar dat weet ik niet zeker).

Het is geen hoefzweertje?

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 09:37

Nee want een hoefzweer zit van binnen toch? En dit kun je duidelijk aan de buitenkant zien. Nou ik ga dr zo heen, hoop echt dat de andere hoeven nu ook niet zijn begonnen. En dat het wat beter met dr is, gister kreupelde ze was zo zielig!!!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 10:28

Normaal gesproken snijdt de smid de rotstraal eruit! En dan leg je hem droog (ieder gebruikt daar weer zijn eigen middel voor) en moet het beter gaan!

Robinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:39

kzou er tog ff naar laten kijken, want als dat soda water enz niet helpt, is dat best wel erg, want het klinkt niet bepaald goed

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 11:53

Nou even update: Ben net geweest. En het zag er wel stuk beter uit gelukkig! De andere hoeven zijn weer een stuk harder geworden door het teren, dus hopelijk zijn die nu veilig! En de getroffen kwam gelukkig geen etter meer uit en zag er zelfs wat rustiger uit. Wel is de straal nog opgezet. Ik heb weer gespoeld met soda water, en nog een poging gedaan dr in de bak met soda te laten staan. En dat ging!!!! Daarna heb ik het nog even gespeold met wat betadine voor de ontsmetting. heb nog stukje gewandeld, en ze liep ook nie meer zo kreupel. Vanmiddag ga ik weer terug, en dan laat ik er weer even naar kijken door mensen op de manege en anders bel ik de hoefsmid nog een keer.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 21:52

Ik hoop echt dat het er weer beter uit ziet want als ze er kreupel van loopt is er echt iets goed mis.Mijn verzorg merrie had rotstraaal aan 3 hoeven maar liep nog hardstikke goed ik had eigenlijk nog nooit gehoord dat paarden kreupel lopen bij rotstraal laat staan als ze het nog net niet hebben.De dieren arts moet het wegsnijden en je moet het zeker niet dicht teren dan sluit je de bacterie op en gaat hij onder de teer laag lekker door met rotten.Maar omdat ze kreupel loopt kan het ook net zo goed iets heel anders zijn.Ik zou er toch even naar laten.

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 02:35

Met teren smeer je het alleen maar dicht, dan komt het er wel een andere keer uit, maar dan 10 keer erger. Goed schoonmaken met water een betadine. Daarna dagelijks Egyptische zalf gebruiken. Dat is speciaal tegen rotstraal en andere hoefrottingen. Uitkijken dat je niet de hoef vet en Egyptische zalf gebruikt, want dat gaan niet samen. Goed je stal droog houden, en je paard niet op een natte wei zetten, of in de modder. Zoveel mogelijk de hoeven van je paard droog houden.

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 10:12

Ik heb de getrofffen hoef ook nog niet geteerd, maar alleen de andere hoeven ter voorkoming dat die ook zouden gaan beginnen. Maar die egyptische zalf ga ik vandaag halen, die heb ik al meerdere keren gehoord. Maar dat schoonmaken met water en betadine is niet elke dag toch??? Anders kan het toch nie goed indrogen???

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 10:27

Teer is niet zon goed idee. Wel toevallig mijn pony is er net over. Bij de DA kan je CTC krijgen wat erg goed helpt.

Verder de zelfde werking:

- Oxy Tetra Ciclyne

Die gebruiten we eerder, maar die was niet goedgekeurd, en konden we niet krijgen geloof ik!

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 10:29

Niet iedere dag met water en batadine, nee. 1x maar.

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 18:24

Nou vandaag heb ik er nog eens naar laten kijken door onze stalbeheerder. Maar die zegt dus stellig dat het geen rotstraal is. Maar het ligt nu helemaal open dus, wat het dan wel zou kunnen zijn. Boos! We denken aan hoefzweer, of soort kneuzing vd zool. Iig vanavond of morgen komt de hoefsmid, dus hoop dan meer te weten te komen.

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 18:26

btje ongelukkige woord keus zie ik nu: bedoel dus nie dat de hoef open ligt, maar wat het zou kunnen zijn! Alle opties zjn nog open Haha!
Voor de intelectuelen onder ons, hahahaha nee hoor grapje

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:10

ik denk idd dat het ook wat anders dan rotstraal is.

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 23:54

jah hoop ech dat de hoefsmid morgen komt. We hebben nml hoefsmid op de manege, HANDIG Haha!. Dan kan ik snel gaan werken aan genezing, en weer lekker gaan rijden. Ze staat nu hele dagen op stal, en dat vind ze maar niks. Maar ja ik duf dr nu ech nie in de vieze modder te zetten...

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 08:24

voordat je je pony in de modder zet een beetje hoefvet op de onderkant van de hoef smeren (waterafstotend), dit dus doen als de hoef niet nat is.
ook werkt dry feet van cavalor heel erg goed als ze beginnend of hele erge rotstraal hebben.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 10:36

ik weet niet wat erger is: de hele dag op stal stilstaan in z'n eigen mest en urine of in de modder staan en kunnen bewegen...

Bij mij op stal staan 2 paarden 24/7 op stal uit angst voor mok en de anderen staan in de modder overdag en 's nachts op stal.
Wat blijkt a 2 maanden: de stalpaarden hebben meer mok dan de buitenpaarden.....

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 11:17

ja daar heb je gelijk in. Het is niet zo dat ik dr uit de wei hou ofzo. Want ze kunnen niet naar de wei, alleen mogen ze max 1 uur per dag in de paddock. Maar die is heel klein, en een en al modderzooi. Dus ja als ze een ontsteking heeft lijk me die modder niet goed. En ik heb vlas als onderlaag liggen tegen urine dat dat niet in de hoef kan bijten...

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 15:12

Nou de hoefsmid is net geweest. En er is gelukkig niks ernstigs! Ze heeft gekneusde hoefballen, en daar is de hoef een beetje gaan scheuren en misschien vuil bij gekomen, dus nu is btje ontstoken. Je kunt het volgens mijn hoefmsid vergelijken met bijv. een hele kapote nagelriem. Ik heb ook ng een goede tip gekregen overhet weken in de soda: Een theedoek weken in de soda en dan om het voetje binden. Zo kan het alsnog goed weken en is het niet zo vervelend voor t paardje Haha! En je kunt er dan met een flesje beetje water over gieten. Met een weekje zou het over zijn zo'n beetje, en ze loopt alweer een heel stuk beter. Dus komt allemaal goed, gelukkig.
Heel erg bedankt voor al jullie reacties Haha! Echt super!

michel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 15:59

Hoi,
Als ik jouw verhaal zo hoor lijkt het mijn geen rotstraal maar eerder een vorm van hoefkanker. Beginnende hoefkanker snel iets aan doen anders kan het veel problemen geven.
rotstraal is iets anders. Wat bij mijn gaard goed geholpen heeft is hypozin. Informeer anders bij je hoefsmid of dierenarts, die zou ik er zeker bij halen. Kijk ook eens naar www.hypozin.nl
groeten en sterkte,
Michel.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 16:46

Nou gelukkig valt het mee en over een weekje is het hopenlijk weer over.Ik dacht gelijk al dat het geen rotstraal was.Weet je ook hoe ze aan die gekneusde hoefballen komt?

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 17:42

ja ze heeft met de vorst lopen rennen in de paddock bij ons, toen ze daar even in stond. Waarschijnlijk is het toen mis gegaan.
Dus dat doe ik ook niet meer met vorst in de paddock zetten :S
Maar goed, ben iig blij dat het niks erg is Haha!