Mn haf heeft zolen+ijzers tegen hoefbevangenheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Mn haf heeft zolen+ijzers tegen hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 19:43

vandaag gekregen.

Ze is 2 maanden bevangen, het gaat wel al stukken beter gelukkig, maar het ging echt up&down.. (de meesten van jullie zullen het verhaal wel kennen, bokt leefde met mij en Lisa mee Lovers )

Nu heeft ze dus dit...
Het is een omgedraaid ijzer met een leren zooltje eronder.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Hoe (snel) het werkt, óf het werkte?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 08:20

daar geloof ik niet in. heb veel gevallen gezien waar dat toch niet hielp.

persoonlijk zou ik de ijzers eraf laten halen en regelmatig laten bekappen.
als je dat niet wilt kijk dan op www.hoofcare.nl.

mijn oude dierenarts adviseerde vroeger ook altijd bij hoefbevangen paarden de ijzers eraf te halen.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 09:21

Dit is puur ontlasting, vergeet niet dat de oorzaak hiermee niet is weggehaald!!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 10:30

Ik ben erg fan van natuurlijk bekappen en heb ook een boek waarin de door omschreven methode in staat.

Bij natuurlijk bekappen wordt direct het ijzer verwijderd en wordt het paard goed bekapt. dit moet je wel regelmatig bijhouden. problemen als bevangenheid kunnen in combinatie met genoeg beweging en het juiste voer, uitstekend worden verholpen!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:44

Mijn fries heeft dezelfde ijzers gehad en in de kliniek in Emmeloord gestaan. Deze ijzers heeft ze volgens mij zo'n 8 weken gedragen, daarna nog een keer een week of 6, daarna werd het zooltje verwijderd en het ijzer weer omgedraaid. Al met al heeft het bij haar bijna een half jaar geduurd voordat ze weer blootvoets liep. Ik durfde het op het moment dat ze bevangen werd niet aan om "natuurlijk" te bekappen. Gelukkig heeft het voor ons goed uitgepakt. Mocht ze ooit weer bevangen worden dan durf ik het wel zonder ijzers op te lossen.
Kijk anders eens op www.paardnatuurlijk.nl, daar staat erg veel info over bekappen/hoefbevangenheid.
Succes met je paardje!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 15:37

die ijzers zijn er niet zomaar onder gegooid hoor, het was echt uitzichtloos!
we hebben al heel erg veel geprobeerd, ze heeft ook 2 speciale bekappingen gehad, wel 4 of 5 verschillende anti biotica en pijnstillers, en 2 maanden aan de buut gezeten. (Doping, is uit de handel genomen...)
Zo erg was het dus. ik ben zelf lid van paardnatuurlijk, en heb het allemaal (natuurlijk!!!) gelezen.
Ik vind het zo erg, dat mn paardje zo veel pijn heeft gehad, ik heb echt álles erover opgezocht en verschillende adviezen gevraagd.
Maar uiteindelijk moet je toch zelf beslissen en wij hebben hiervoor gekozen. (en er lang over nagedacht!) het is dus geen overhaaste beslissing..!

Vandaag heb ik met haar (en haar shetlandervriendinnetje) gelopen, het ging gelukkig hartstikke goed!!
Ze liep normaal, wel een beetje langzaam maar dat deed ze al Schijnheilig

Bedankt voor de adviezen etc!
Meer is welkom Haha!

***Dit bericht is getypt door Alacairion zelf!!***

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:34

dat was ik per ongeluk op pebblesje dr naam Schijnheilig

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 22:34

Klik hier
en scroll dan eens naar beneden naar het kopje "dierenmishandeling" met vlak daaronder het "open teenijzer". Ziet er fraai uit he?
Is jouw paard zo beslagen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 13:58

Margreet schreef:
Klik hier
en scroll dan eens naar beneden naar het kopje "dierenmishandeling" met vlak daaronder het "open teenijzer". Ziet er fraai uit he?
Is jouw paard zo beslagen?

Volgens mij wel zoals ik begreep..maar er word beweerd dat het komt door dat ze te rijk gras heeft gegeten..en staat ze nog steeds in de wei! Zo help je het diertje niet

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 15:25

Alacairion schreef:
wel 4 of 5 verschillende anti biotica en pijnstillers, en 2 maanden aan de buut gezeten.

Wow.. hier schrik ik toch echt wel van ! Enig idee wat antibiotica en pijnstillers doen met een hoefbevangenpaard?

Medicijnen zijn juist heel slecht!
Bij een hoefbevangen paard/pony werkt de lever zeer slecht omdat ie is overbelast met een enorme hoop afval-/gifstoffen. Ga je 'em medicijnen geven komt er dus nog meer troep in zn lijf die de lever niet meer kan verwerken, ---> hoefbevangenheid geneest niet maar wordt erger!

Het is jammer dat de meeste mensen die adviezen geven of zich laten adviseren, niet eens de moeite doen om zich verdiepen in de ziekte en werking van het paardenlichaam/medicijnen.

Het beste wat je kunt doen is, dagelijks in de paddock/bak/ wandelen, regelmatig en op de juiste manier bekappen (geen ijzers), geen krachtvoer en evt een reinigingskuur zodat alle troep het lichaam verlaat en de lever weer normaal kan funtioneren.
Voor meer info pb jemaar.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 15:30

Dat heeft Nordwind ook gehad, die ijzers zo. En dat werkt echt! Lachen
Nordwind wordt nu al lange tijd weer normaal bekapt maar heeft nog wel altijd een zooltje. Alleen de ijzers zitten nu wel weer gewoon normaal!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 16:11

jackie schreef:
heb veel gevallen gezien waar dat toch niet hielp.

... waaronder dat van mijn paard ... Zij is officieel nooit hoefbevangen verklaard, maar ik weet nu wel beter.

De eigenlijke diagnose was "dunne zolen" (ze liep nl op zich nog best wel aardig) en om accute verlichting te verkrijgen moest ik er ijzers met zooltjes onder laten slaan. Dat bracht idd wel accuut verlichting, maar na een paar maanden werd het probleem weer erger. Zo erg dat ze gewoon kreupel liep. Met de moed der wanhoop heb ik toen de ijzers er onderuit laten halen. Van wat ik toen te zien kreeg werd ik niet bepaald vrolijk. Haar stralen waren aan het degenereren en er was schimmelvorming ontstaan in de witte lijn. Bij hoefbevangen paarden staat de witte lijn namelijk open (eigenlijk is deze opengescheurd door het loslaten van de hoefwand) waardoor bacteriën makkelijker binnen dringen. Doordat er een ijzer en een zooltje overheen had gezeten waren de bacteriën in haar toch al pijnlijke voeten gaan woekeren waardoor ze nog meer pijn kreeg ...

Ik heb haar toen de ijzers eronderuit waren natuurlijk laten bekappen en het gaat nu al weer een stuk beter met haar voeten. Ze heeft ook mindere dagen hoor, maar over het algemeen gaat het heel erg goed. Op het zachte loopt ze gewoon goed en met schoenen aan haar voorvoeten kan ik nu ook gewoon de straat op.

Ik wil niet beweren dat jij ook voor een situatie komt te staan zoals ik die beschrijf, maar door schade en schande wijs geworden kies ik nooit meer voor een ijzer ... en al helemaal niet voor zooltjes!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 23:20

Mijn vorig jaar overleden pony is ook hoefbevangen geweest, niet door teveel gras maar door de ziekte van Cushing een totaal andere oorzaak dus, helaas maakt de oorzaak soms weing uit wbt het advies vd da, of hoefsmid, de mijn stelde ook de zooltjes voor en dat heb ik 1,5 jaar gedaan in het begin leek het te helpen, maar het helpt er uiteindelijk niks aan mee, niet aan het verbeteringsproces en niet aan het voorkomen, alleen kun je bij sommige ponys het lopen dragelijker maken.
Toen ik een nieuwe smid kreeg, vroeg hij gelijk waarom die dingen eronder zaten, ik hele verhaal uitgelegd.
Hij vroeg (in overleg met mij natuurlijk) of hij ze eronderuit mocht halen, hij beloofde mij dat hij binnen een half jaar tot een jaar de pony een goede hoef kon bezorgen zonder zooltjes, door simpelweg op een andere wijze te bekappen. (niet natuurlijk bekappen, gewoon een hele goede smid)
Na 7 maanden liep de pony nog beter als met ijzers, voor haar was het dus geen oplossing maar een omweg die naar niks leiden!

Misschien dat het voor jouw pony wel tijdelijke verlichting geeft, want meer is het niet, dat weet ik natuurlijk niet, maar zodra het enigzins kan gelijk weer op normale ijzers of zonder beslag laten lopen, dat is niet alleen voor de hoef maar voor het hele been beter.

Als je door teveel/eiwitrijk gras komt, moet je haar niet op de wei zetten, maar in de bak of paddock, ook de brok kun je aanpassen door eiwitarme brok te geven, des noods tijdelijk.
Als het even kan wel licht in beweging houden, dat kun je het best met je DA overleggen.

Medicijnen zijn niet goed voor een paardenlijf, maar soms kun je niet anders, mijn pony heeft ook spuiten gehad, gaf ik die niet dan haalde ze de komende dagen niet meer.
Maar ook daar geld voor, niet telang mee doorgaan en als het kan overstappen op homeopatische medicijnen,.die heb je wel voor hoefbevangenheid, als je geintresseerd bent kan ik ze opzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 23:54

@ margreet: als je leest wat er rechtsnaast staat, kun je ook zien waardoor dat nou komt, dat die hoef op de foto zo gegroeid is. niet op tijd bijgewerkt, onkundig gedaan!

@ jolynn: Ja, maar de oorzaak is het hoefbeentje wat tegen de zool drukt, wat zorgt dat de hoefwand zich gaat scheiden..
Door dat ijzer, krijgt dat hoefbeentje rust en word er niet telkens tegenaan gedrukt, EN mijn paardje heeft geen pijn. en dát is voor mij ZO belangerijk...

@ Cinnepin:
Ze staat niet in de wei!!
ze staat op een zandstukje, met speciaal gestort zand erop, ze krijgt alleen oud hooi en verder niets Knipoog

cissie schreef:

Als je door teveel/eiwitrijk gras komt, moet je haar niet op de wei zetten, maar in de bak of paddock, ook de brok kun je aanpassen door eiwitarme brok te geven, des noods tijdelijk.
Als het even kan wel licht in beweging houden, dat kun je het best met je DA overleggen.

Ik wandel elke dag een 15-20 minuten met haar Knipoog
Ze staat natuurlijk allang niet meer op de wei, en krijgt ook geen brok.. dat is natuurlijk het eerste wat je doet, van de wei en brok afhalen Knipoog

Het gaat nu hartstikke goed met haar, ze krijgt al haar levenslust weer terug en loopt alweer blij rond te huppelen Lachen
daarnaast is ze net peetmoeder geworden van een klein geitje, en loopt daar heel de dag achteraan om de rest v/d geiten erbij weg te jagen Rolleyes

Iedereen heel erg bedankt voor de adviezen, ik hou jullie op de hoogte Lachen
ook de bokkers die gepbt hebben, bedankt voor jullie steun/ervaringen/adviezen Lovers

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 15:10

Wat goed om te horen dat je paardje nu minder pijn heeft en dat het beter gaat. Je hebt ondertussen idd zoveel geprobeert!
Iedereen heeft een andere mening over hoe om te gaan met en paard die hoefbevangen is. Ik lees hier ook pas dat je een paard geen medicatie moet geven, maar mijn DA schreef mijn pony dat voor en ik mag toch aannemen dat die er ook wel wat verstand van heeft??? (gelukkig is mijn pony er helemaal vanaf nu)

Heel veel sterkte verder...

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 07:25

Alacairion schreef:
vandaag gekregen.

Ze is 2 maanden bevangen, het gaat wel al stukken beter gelukkig, maar het ging echt up&down.. (de meesten van jullie zullen het verhaal wel kennen, bokt leefde met mij en Lisa mee Lovers )

Nu heeft ze dus dit...
Het is een omgedraaid ijzer met een leren zooltje eronder.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Hoe (snel) het werkt, óf het werkte?

Veel paarden worden wegens hoefbevangenheid afgeschreven omdat men te horen krijgt dat het haast niet te genezen is, veel paarden ook krijgen dit soort zaken ondergeslagen waarmee men een hoop geld kwijt is, (tijdelijk) de pijn bestrijd maar de oorzaak niet weg neemt.
In eerste instantie lijkt zoiets dus te helpen maar het probleem blijft en de narigheid komt vanzelf weer terug.
Toch is er al geruime tijd een goede oplossing voor...
Hoefbevangenheid is wel degelijk te genezen als er aan een paar, vrij eenvoudige zelfs, voorwaarden wordt voldaan.
En het kost ook nog bijna niks...

Voor vragen en info kan je terecht op de site www.hoefnatuurlijk.nl
Dit is een nieuwe site, afgeleid van de site www.paardnatuurlijk.nl
De hoefsite is bewust alleen voor hoefproblemen opgezet zodat je niet van allerlei soorten vragen en antwoorden door elkaar heen krijgt.
De paardnatuurlijk site is een algemene site waar je veel andere info kan vinden.
Lezen kan op beide site´s altijd, om vragen te stellen op het forum moet je je wel even aanmelden (kostenloos)
Gr. Nick Altena

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 07:35

cissie schreef:
Misschien dat het voor jouw pony wel tijdelijke verlichting geeft, want meer is het niet, dat weet ik natuurlijk niet, maar zodra het enigzins kan gelijk weer op normale ijzers of zonder beslag laten lopen, dat is niet alleen voor de hoef maar voor het hele been beter.

Medicijnen zijn niet goed voor een paardenlijf, maar soms kun je niet anders, mijn pony heeft ook spuiten gehad, gaf ik die niet dan haalde ze de komende dagen niet meer.
Maar ook daar geld voor, niet telang mee doorgaan en als het kan overstappen op homeopatische medicijnen,.die heb je wel voor hoefbevangenheid, als je geintresseerd bent kan ik ze opzoeken.

Mmm..goed bedoelde adviezen waarschijnlijk maar ik wil dit toch even aanhalen.
Zoals je zelf al onderaan de quote schrijft...als je geintresserd bent...
Zie mijn bovenstaand stukje voor de site ! lees en verbaas je !
Ook normale ijzers zijn slecht voor de hoef en het been van het paard.
Kijk eens op beide site´s , kijk vooral eens op de warmte foto die daar op staat! en zie en lees wat een ijzer veroorzaakt !
Voor als je geintreseerd bent...
Gr. Nick Altena

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 13:24

op deze manier wordt de teen van je pony's hoef(waar dus de verkanteling van hoefbeentje naar zool is zakt) ontlast,het zooltje is een extra vering(soort nike-air).

het kan zeker helpen maar ik hoop dat het niet voor eeuwig is.het ligt aan de ernst van de hoefbevangenheid,hoelang is je pony hoefbevangen,was het een acuut stadium of is ze al chronisch?
je pony zal er anders door gaan lopen waar ook pezen en andere spieren weer aan moeten wennen.ze zal waarschijnlijk in een licht verende bodem beter durven lopen dan op harde ondergrond.

zijn deze ijzers voor altijd/tijdelijk?
moet je ook voorzichtiger of minder gaan rijden?
mag je nog springen?
heb je nog andere medicijnen erbij?
mag ze nog in het weiland?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 19:50

NickAltena schreef:
Mmm..goed bedoelde adviezen waarschijnlijk maar ik wil dit toch even aanhalen.
Zoals je zelf al onderaan de quote schrijft...als je geintresserd bent...
Zie mijn bovenstaand stukje voor de site ! lees en verbaas je !
Ook normale ijzers zijn slecht voor de hoef en het been van het paard.
Kijk eens op beide site´s , kijk vooral eens op de warmte foto die daar op staat! en zie en lees wat een ijzer veroorzaakt !
Voor als je geintreseerd bent...
Gr. Nick Altena

Ik ben geintresseerd Haha! maar snap je reactie niet helemaal Verward

Beide Sites ken ik, vooral de site van natuurlijk bekappen, wat wil je me duidelijk maken dan?

Dat paarden het beste af zijn zonder ijzers of dat paarden met bevangenheid beter af zijn zonder ijzers of wellicht beide?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 14:51

Nogmaals, ik ken paardnatuurlijk.
Ik ben er ook lid van...
ik heb daar , toen lisa voor de 1e keer hoefbevangen was een vraag gesteld wat ik kon doen maar er werd gewoon overheen gepraat, en niet beantwoord. Ik heb echt niet zomaar ijzers eronder gegooid, we hebben enorm veel uitgeprobeerd, maar op een dag moet je toch iets doen wat haar van de pijn af helpt.

Het gaat nu dus echt super goed met haar, ze loopt helemaal normaal en is veel blijer. ze heeft haar eigen karakter weer terug gekregen en ligt niet meer.... het gaat ZO goed!!!
ik ben echt blij Haha! ode aan de hoefsmid die me dit heeft geadviseerd Lovers

haha Haha!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 15:15

ik heb lisa zien lopen(voor zover dat toen kon) toen ze dus echt heel ziek was!!! En het is ongelofelijk hoe zij is opgeknapt door die ijzers! Zoals Alacairion al zei: ze loopt helemaal normaal en is veel blijer. ze heeft haar eigen karakter weer terug gekregen....................

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 19:20

tsja, penny meisjes gaan ook een half jaar lang 3 keer per dag naar haar paard kijken en er mee wandelen voor zover het gaat en gewoon een beetje poetsen en TLC geven (tender, loving, care).
Dan denk je idd alleen maar aan rijden en ben je super egoïstisch!

Ik zie het verband niet, maar ja.

Beetje makkelijk ook meteen conclusies trekken. Soort zoekt soort laten we maar zeggen (en dan doel ik op je vriendin, bonito).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 20:21

Bedankt allegra Lachen

Ik ben van mening dat ik goed voor Lisa heb gezorgd en gedaan heb wat ik kon. En nu is ze beter, ze heeft geen pijn meer en daar ben ik heel blij mee Lachen

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 21:24

Go jij! Go jij! Nagelbijten / Gniffelen

Rinthoron

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 11:55

OK dan!