Gebroken heup, keuze.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Manda

Gebroken heup, keuze.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 17:31

Nooit heeft ons paard ook maar een blessure gehad en nu dit.

De stallen grenzen aan de paddock. De fries stond buiten en trapte tegen de muur, zo hard dat aan de binnenkant een stukje beton naar binnen viel, hier schrok Ryan zo erg van dat hij heel hard is gevallen in zijn box. De veearts verwees door naar de kliniek en daar bleek uit rontgen en echo onderzoeken dat Ryan zijn heup gebroken heeft. De breuk zit in de kop van het heupgewricht. En ja iedere paardenkenner weet nu voor wat voor keuze wij staan.

Hij moet nu twee maanden strikte stalrust en dan weer op de foto om te kijken of het verbeterd is. Zo niet, dan zou hij bijna een jaar stalrust moeten hebben, en dan zouden ze gaan kijken of het iets verbeterd is. Dan vraag je je af of je als mens zo egoistisch mag zijn om een paard 24 uur per dag, maanden lang, in een hokje van 3 bij 3 te planten of dat een andere keuze beter is.....

Wat moet je hier nou mee...... Verdrietig

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 17:34

hoe oud is dit paard ?

als het nog een jong dier is zou ik het zeker proberen , hoe groot is de kans dat het goed komt?

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 17:42

Het paard is 6..... dit jaar 7.

Botten genezen zelden bij paarden.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 17:43

Ik denk dat het voor het paard het eerlijkst is als je hem laat inslapen.
Zo lang op stal is voor geen enkel paard leuk.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 17:46

Manda schreef:

Botten genezen zelden bij paarden.

pfff... heel moeilijk! Ik zou mijn god niet weten wat ik zou doen... Ik denk, dat ik eerst die 2 maanden zou proberen, als dat niet aanslaat, zou ik hem eerlijk gezegd vredig in laten slapen... 2 maanden gaat nog wel, maar een jaar....

heel, heel heel veel sterkte Ach gut

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 17:49

Heeeel moeilijk, ik denk dat je allerlei zaken moet afwegen. Is het een rustig paard wat goed op stal kan blijven of niet, wat voor plannen had je met hem, wil je hem voor geen goud missen etcetcetc.

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 17:52

je bent gewoon heel veel gld nu kwijt aan de kliniek en stalling en je paard stata de hele dag in zijn box ik zou gek worden als ik een jaar lang in een hokkie van 3 x3 sta.
wij kunnen jou keuze niet beslissen.
de kans is groot dat je je paard niet meer "normaal" kan rijden na zijn herstel of je moet hem de rest van zijn leven op de wei zetten als het bot goed geneest.
ik raad je aan om een gesprek aan tegaan met je veearts en heel goed denken wat je verder wilt doen
want als je gaat uitrekenen wat alles bij elkaar kost kan je denk ik al een nieuw paardje kopen.
dus ga goed denken wat je wilt met je paardje.
wens je strekte ben ook een paard kwijt geraakt door een doome fout door de manege.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 17:59

De 2 maanden blijft hij zowiezo, maar we gaan niet verder als blijkt dat hij daarna nog maanden stil moet staan.

Ik ben heel rieeel, ik heb een paard omdat ik het leuk vind om hem te verzorgen en te berijden. Als ik niet kan rijden maakt me dat totaal niets uit. Maar ik ga mijn paard niet verwaarlozen door hem maanden lang op te sluiten met een bijna zekere uitzichtloze toekomst in het verschiet.

Natuurlijk heb ik veel verdriet, verdriet omdat mijn paard pijn heeft en verdriet omdat ik ergens weet dat dit het afscheid wordt. Ik heb wel hoop, want wat zou je zonder hoop moeten?

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 18:02

Geld speelt totaal geen rol, hebben we zat van en het paard is volledig verzekerd. Bovendien zijn het onze stallen bij ons thuis. Een plekje in de wei of op stal zal er altijd zijn voor een paard dat hard voor ons gewerkt heeft, het gaat mij om de kwaliteit van het leven van het paard. Geen pijn en los kunnen lopen, dat zijn de voorwaarden.
We hebben meerdere paarden.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 18:50

hoi,

onze fries thialf is precies het zelfde overkomen, hij is in de opfok aangereden door de tractor met uitmesten. ze dachten dat alle paarden buiten waren en een zwarte zie je dan schijnbaar over het hoofd.
thialf is naar utrecht gebracht en daar kwam dezelfde diagnose als bij jou paard. we hebben hem daar gelaten en hij is daar behandeld. ik vond het vreselijk voor het paard, maar mijn paps wou hem zo graag voor de hengstenkeuring

hij bestaat nog, loopt geweldig in het tweespan, maar erop rijden hebben we nooit gedaan, hij was twee toen het gebeurde, nu twaalf inmiddels.

ik denk niet dat ik het een paard aan zal doen persoonlijk, maar je ziet ze krabbelen ook weer overeind

sterkte moeilijke beslissing hoor

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 19:49

Ik denk eerlijk gezegt dat de keuze bij mij vrij snel gemaakt was, ongeacht of het nu een makkelijke of moeilijke keuze is.. want dat laatste is het natuurlijk zeker.
Ik had een einde gemaakt aan het lijden van het dier.. de kans dat zoiets goedkomt is echt zeer zeer klein..

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 20:48

2 maanden boxrust zou ik nog wel doen, maar een jaar.....
Heel veel sterkte met het nemen van deze moeilijke beslissing!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 20:52

Hey, ja een moeilijke beslissing.. En met een gebroken heup wordt fokken ook moeilijk ( als het al een merrie is).. Ik zou waarschijnlijk hetzelfde doen als jij doet, 2 maanden afwachten, en dan beslissen.. Kies wel wat het eerlijkste is voor je paard! Sterkte en succes!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 20:55

Ja die kans is zeer klein, daarom hebben wij uitvoerig met de arts gepraat voordat Ryan weer mee naar huis kwam van de kliniek. Wij willen geen tijd rekken, wij willen een eerlijk rieeel antwoord op de vraag of het zin heeft en die hebben we gekregen. De arts in Emmeloord zei dat inslapen nu niet ter sprake was. Afwachten is het of het kraakbeen zich hersteld, al trek ik dit zeer enstig in twijfel, als een arts tegen je zegt dat het nog niet ter sprake is dan blijft er toch wel een beetje hoop..... (al zie ik het somber in)

Er zit een klein vissebekscheurtje in de kop van het gewricht. Klein, maar toch een scheur (dus breuk).

Ryan kan gewoon nog lopen en staan op zijn benen, als dit niet het geval was was hij ter plekke al afgespoten. (bot gezegd).

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 20:57

Hoi Manda,

Ik denk dat je heel rieel bent. Je hebt thuis zo te horen de ideale omstandigheid. Ik denk dat je hem een kans wil geven....en daar kan ik volledig achter staan. Rijden is niet van belang...dus waarom niet proberen. Er zijn genoeg mensen ook die een maandenlang en pijnlijk ziekbed hebben gehad en dit zo zouden overdoen indien ze moeten kiezen tussen leven en dood.

Wel moet het leven van je paard daarna acceptabel zijn, vrij van pijn en lekkere weidegang. Ik ken een merrie die een zeer zware heupblessure had en die huppelt weer lekker rond in de wei, vrij van pijn én met veulen aan de voet.

Misschien kan je je paard tijdens zijn ziekbed een lekker buitenluik geven....staat toch nog met zn neus in de frisse lucht!!

Sterkte met je keuze OK dan!

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 21:14

Als de arts zo duidelijk stelt dat inslapen nu niet ter sprake is, zou ik in ieder geval die 2 maanden nog wel proberen. Mits je paard die boxrust aankan, maar dat merk je snel genoeg. Heel veel sterkte de komende tijd.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 21:40

pegassa schreef:
Hoi Manda,

Ik denk dat je heel rieel bent. Je hebt thuis zo te horen de ideale omstandigheid. Ik denk dat je hem een kans wil geven....en daar kan ik volledig achter staan. Rijden is niet van belang...dus waarom niet proberen. Er zijn genoeg mensen ook die een maandenlang en pijnlijk ziekbed hebben gehad en dit zo zouden overdoen indien ze moeten kiezen tussen leven en dood.

Wel moet het leven van je paard daarna acceptabel zijn, vrij van pijn en lekkere weidegang. Ik ken een merrie die een zeer zware heupblessure had en die huppelt weer lekker rond in de wei, vrij van pijn én met veulen aan de voet.

Misschien kan je je paard tijdens zijn ziekbed een lekker buitenluik geven....staat toch nog met zn neus in de frisse lucht!!

Sterkte met je keuze OK dan!

hier ben ik het dus helemaal mee eens, je gaat ook iemand die een gebroken heup niet in laten slapen omdat de reveledatie miss een jaar duurt als hij nog een kans heeft moet je die hem gunnen en zoals ik in je reacties hebt kunnen lezen doe je dat ook zeker!!

ik weet dat je de juiste keuze maakt ik wens je er heel veel succes en sterkte mee en ik wil Ryan een dikke knuff geven en veel beterschap nu moet hij het doen en als hij wil en sterk is komt het helemaal goed met hem!!!

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 22:06

mijn paard heeft als veulen ook zijn heup gebroken is geopereerd en het litteken heb je altijd blijven zien maar hij is er 16 mee geworden en heeft zelfs prix st georges gelopen dus ik zou de moed niet zo gauw opgeven maar ik zou hem niet binnen houden gewoon het land in doen de natuur kan heel veel hoor Bloos! dat zelfde paard is een keer in een koeiengroep gekomen met zijn achterbeen en heeft toen een spier gescheurd en liep met zijn achterbeen tegen zijn buik aan en toen zijn we naar Bosch en Duin geweest en die konden er niets aan doen en die zeiden gooi maar in het land en kijk maar dat hebben we gedaan en na een zomerseizoen buiten zijn we hem weer licht gaan trainen en hij is weer goed gekomen helaas is hij morgen 2 jaar geleden verongelukt met longeren hij sprong met zijn achterbeen in zijn voorbeen en brak zijn kootbeen en was er niets meer aan te doen en ja dat verdriet dat blijft ,zeker na alles wat we met hem hebben meegemaakt...

ik wens je heel veel succes en ik zou hem glucosamine bij gaan geven voor zijn botten....

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 06:45

Er is een wezelijk verschil, tussen een bot breuk en een scheur in het bot.
Als het bij jouw paard "enkel" een scheur in de gewrichtskop betreft, dan zou ik die 2 maanden zeker voor lief nemen, temeer daar het paard nog relatief jong is.

Een bot scheur wil vaak nog zeer goed genezen, al moet je er wel rekening mee houden, dat, omdat het kraakbeen kennelijk ook is beschadigt, er een vervroegde kans op artrose bestaat.

Het advies hierboven, om hem Glucosamine bij te voeren, vind ik zo gek nog niet. Zelf heb ik op dit gebied ook heel goede ervaringen met Equi-pecutrin.

Svdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 10:52

MIjn paard heeft een aantal jaren geleden ook zijn heup gebroken. Was erbij toen het gebeurde en als ik er aan denk krijg ik weer rillingen. Was toen zo bang om hem kwijt te raken. Ik stond toen ook voor keuze maar heb hem toen 2 maanden stalrust gegeven. Dat viel niet mee zeker wanneer hij alleen binnen stond. Maar dat heb ik zoveel mogelijk proberen te vermijden. Na 2 maanden zijn er weer foto's gemaakt en het zag er allemaal goed uit. Hij mocht toen zijn stal weer uit en langzaam weer beginnen. Dus heel lang gestapt aan de hand, daarna draven en uiteindelijk mocht ik er weer opstoppen. Was echt blij dat ik er weer op mocht ook al was het alleen maar stappen. Zo mochten we steeds verder en uiteindelijk was het weer helemaal goed. Aan zijn loop blijf jehet wel heel iets zien maar hij heeft er geen pijn aan. Het was een lange weg en het heeft ruim een jaar geduurd allemaal. Maar als ik weer moest kiezen deed ik het zeker weer. Het idee om mijn paard te verliezen. Dus ik zal zeker eerst 2 maanden stalrust geven en daarna verder kijken. Hoop dat het allemaal goed gaat.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:44

Een scheur is geen breuk dat heet een fissuur en is beter te behandelen dan een breuk.
Probeer het. als het niet gaat dan merk je dat bijtijds genoeg.
Succes

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:09

Manda schreef:
Een plekje in de wei of op stal zal er altijd zijn voor een paard dat hard voor ons gewerkt heeft, het gaat mij om de kwaliteit van het leven van het paard. Geen pijn en los kunnen lopen, dat zijn de voorwaarden.

Goed dat je zo denkt! Ik vind het een goede beslissing, die 2 maanden afwachten, dan heb je toch het idee dat je iets geprobeerd hebt! Ik hoop echt voor je dat het daarna beter gaat! Sterkte ermee..

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:33

Mag er echt niks beweging gemaakt worden? Anders zou je toch kunnen gaan wandelen ofzo Verward Of een stukje weide afzetten waar je paard zou kunnen grazen ofzo? Er zijn zoveel dingen die je kunt doen met een paard dat stilstaat.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 17:12

Wat een vreselijke pech zeg. Ik weet nog goed dat je zo'n ellende hebt gehad met Origine. Naar dat je nu weer zo'n pech hebt met een paard. Je kijkt er inderdaad wel heel reëel naar. Ik hoop dat de 2 maanden rust aanslaan en wens je veel sterkte.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 20:02

We hebben Ryan nu op een hele dikke laag zaagsel gezet en de hoefsmid komt volgende week of die week daarop om zijn ijzers eraf te halen. Die 2 maanden krijgt hij zowiezo. Hij heeft wel pijn, dat is duidelijk, maar hij staat wel op beide benen. Vanmorgen is hij gaan liggen, maar dat was niet zo'n goed idee want opstaan is zeer pijnlijk, maar hij ligt elke ochtend en was denk ik te voorbarig bij zijn keuze om te gaan liggen. Hopenlijk heeft dit niet nog meer schade aangericht. Plassen is voor hem pijnlijk, hij staat dan met zijn been omhoog net als een hond.

De breuk zit op een hele moeilijke plek om te zien met de rontgen en echo. Om een duidelijk beeld te krijgen zouden ze hem op de kop met zijn benen in de lucht op de foto moeten zetten, dit hebben ze maar niet gedaan. Op de foto was heel onduidelijk een vissebekscheurtje te zien, ze konden niet zien tot hoever dit doorloopt. Ik was niet mee naar de kliniek dus hoor dit ook maar via mijn vriend.
De arts noemde het een breukje, dus geen fissuur of scheur, maar ik weet niet of hij dit zei omdat het zo duidelijker was voor mijn vriend.