Weven >>> Nooit gedaan en nu ineens..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Djesseka

Weven >>> Nooit gedaan en nu ineens..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 17:06

Vanmorgen werd ik aangesproken door iemand die met zijn paard tegenover het paardje staat waar dit topic over gaat (ik heb nogal veel met het beestje te maken en ben inmiddels een beetje aanspreekpunt). Diegene wist me te vertellen dat de pony de hele avond als een gek heeft staan weven. Van de week dacht ik het ook al een paar keer te zien toen ik langsliep, maar omdat hij het nooit eerder had gedaan, maakte ik me niet meteen druk. Totdat ik net inderdaad zag dat hij echt als een idioot staat te weven.. Hoe kan dit zo ineens?

Het beestje is 21 (wordt in maart 22), staat in een buitenstal, wordt 2 à 3 keer in de week gereden en de andere dagen gestapt of losgegooid (dit i.v.m. dat 'ie niet zo jong meer is en ook vanwege de tijd van de eigenaar). Hij krijgt 3 keer op een dag 3/4 kg biks en ochtend en avond een plak nat hooi. Verder 1 keer op een dag een schepje muesli/energieboost. Ik zou zeggen; niks bijzonders dus.

Iemand enig idee hoe dit komt en wat we eraan kunnen doen?

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 17:35

heel veel hooi voeren en afleiding in zijn stal geven zoals een speelbal ! beter nog is om hem zoveel mogenlijk buiten zetten !

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 18:54

Wilgentakken geven....da's ook een hoop afleiding

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 19:25

Bedankt!
We zullen het zeker in ons achterhoofd houden!

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 21:49

ja toch een beetje zn patroon doorbreken dus niet op dezelfde dagen los gooien of rijden maar draai het eens om, ga naar buiten met hem!!
hij verveelt zich op de een of andere manier toch dus een speelbal of wilgentakken(nu geen zin zitten geen blaadjes aan dus..) is zeker een goede optie!!
succes ermee

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 22:53

volgens mij kun je de brok wel vervangen door hem gewoon onbeperkt hooi te geven zodat hij lekker de hele dag wat te doen heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 23:04

Weven doen ze niet altijd uit verveling hoor ,die van mij doet het uit stress.
Dus kijk eens of er iets verandert is in haar omgeving.
Toen er bij ons in 1x veel nieuwe paarden kwamen te staan dus het veel drukker werd op stal deed ze het ook.Maar ik heb er toen een tijdje Nervelet gegeven en dat hielp.
Nu doet ze het terug van de stress, maar dat is niet alleen op stal.Ze weeft ook als ze op de wei staat , als ik er aan kom en haar niet gelijk van de wei haal.Of als ik laatst ben met opzadellen ,en de rest van de groep al klaar is dan staat ze te weven als ik aan het zadellen ben.Terwijl ze uren braaf op stal kan staan als het maar in haar routine valt.Zodra er iets uit haar dag indeling valt en anders gaat ,schiet ze weer in de stress.een soort autishje dus Tong uitsteken

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 23:06

ja die van mij doet t ook uit stress..
en rond voertijd...

ik zou wel afleiding voor m zoeken,, moe rijden, veel hooi zodat ie wat te knabbelen heeft, veel buiten voor beweging...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 23:08

ooh sorry ik had t verhaal niet gelezen,, hij/zij is te oud voor veel berijden,, ga dan met m wandelen of idd speelbal, geit in zn stal wil ok weleens helpen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 08:31

waarom zou dit dier niet vaker kunnen worden bereden?
als hij met zijn 21 nog redelijk fit is zou ik dat toch wel gaan doen, elke dag een half uurtje moet kunnen.
de oude dame bij mij op stal is net 28 geworden en wordt gewoon zo'n vier keer per week bereden, buitenritjes, soms in de bak en zelfs af en toe een klein sprongetje.

als het dier nog fit is, toch meer beweging geven, waarschijnlijk kan hij zijn energie toch niet goed kwijt en gaat hij daardoor weven.
verder ga ik mee in het verhaal van silvana

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 08:52

Ben het met ellepel eens. Waarom niet vaker rijden?? Het paard staat dan de hele dag op stal. Lijkt mij als paard heel saai. Dan zoek je iets om te doen en in dit geval is het dus weven.
Kan het paard niet gewoon op het land?? Juist een wat ouder paard moet lekker uit stal komen. Lekker bewegen anders word het allemaal erg stijf. Leeftijd wil trouwens niks zeggen met wat het paard wel en niet meer kan Verward Er zijn een heleboel manegepaarden die dezelfde leeftijd hebben en nog wel gereden worden een paar keer op een dag.
Ik zou het paard dus gewoon vaker rijden. Er zijn zoveel paarden van die leeftijd die iedere dag goed gereden worden. Kan het echt niet dan gewoon een stuk land zoeken voor heet beestje.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 08:53

Ben het met ellepel eens. Waarom niet vaker rijden?? Het paard staat dan de hele dag op stal. Lijkt mij als paard heel saai. Dan zoek je iets om te doen en in dit geval is het dus weven.
Kan het paard niet gewoon op het land?? Juist een wat ouder paard moet lekker uit stal komen. Lekker bewegen anders word het allemaal erg stijf. Leeftijd wil trouwens niks zeggen met wat het paard wel en niet meer kan Verward Er zijn een heleboel manegepaarden die dezelfde leeftijd hebben en nog wel gereden worden een paar keer op een dag.
Ik zou het paard dus gewoon vaker rijden. Er zijn zoveel paarden van die leeftijd die iedere dag goed gereden worden. Kan het echt niet dan gewoon een stuk land zoeken voor heet beestje.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 08:53

sorry twee keer!!!

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 09:03

Is stress niet een oorzaak van verveling?

Als je je doodverveelt kan dat knap frustrerend zijn. Juist voor een gewoontedier als een paard.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 09:19

21 jaar hoeft niet oud te zijn hoor, toen mijn pony 21 was reed ik hem nog elke dag.
Veel afwisseling geven!!
En stapritje buiten moet toch altijd wel kunnen?
Als de eigenaar niet genoeg tijd heeft kan er vast wel iemand gevonden worden die wat meer met de pony kan doen.
Succes verder!! OK dan!

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 09:22

ja gewoon lekker stappen of wandelen buiten is ook leuk
kan hij niet een tijdje buiten staan met een vrieendje in een paddock of landje ofzo?

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 13:17

Leeftijd heeft niet zozeer te maken met minder werken. Het is meer dat de eigenaar (12-jarige) geen tijd heeft om de pony dagelijks aan het werk te zetten.

Daarbij is het vanwege familie-ruzie (wat wil je met 13 kids) niet mogelijk een ander de pony te laten doen..

Bedankt voor de reacties!

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 15:07

Kan je geen weef rek plaatsen?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 17:07

Een weefrek? Da's symptoombestrijding, het paard gaat zich echt niet happier voelen hoor.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 19:46

Ben het met de anderen eens: meer ruwvoer geven en meer beweging/afleiding. Misschien is er anders iemand anders die bij wil springen als de eigenaar het te druk heeft? Rondje buitenom in stap kunnen ze al gauw hoor. En iedere dag beweging is altijd beter (ook voor oudere paarden juist). Kan hij anders niet als oppaspaard dienst doen? Bijv. tegelijktijdig met een ander paard losgooien.
Zou ook even nagaan of er wat veranderd is: bijv. andere buurpaarden enz.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 21:20

esther82 schreef:
Is stress niet een oorzaak van verveling?

Als je je doodverveelt kan dat knap frustrerend zijn. Juist voor een gewoontedier als een paard.

Dat kan, maar hoeft niet..
Mensen zeggen vaak dat weven altijd een gevolg is van verveling, maar ik denk dat er ook andere oorzaken kunnen zijn. Mijn pony weeft door "stress", ze kan er bijvoorbeeld niet goed tegen als ze naast een paard op stal moet staan waar ze niet mee overweg kan.. Ook weeft ze meer als er de hele dag mensen langs haar box voorbij lopen. Als ik Evita achterin zet bij paarden waar ze goed mee overweg kan, weeft ze bijna niet meer.. heel soms even rond voertijd.

Djesseka, ken je de pony al erg lang? Mijn pony heeft eigenlijk al zo lang ik haar ken (6 jaar) periodes dat ze weeft. Maar bijvoorbeeld na het weideseizoen, wanneer ze 4 maanden dag en nacht op het land heeft gestaan en ze gaat 's nachts weer op stal, dan weeft ze niet. Ze is het dan "vergeten", het is dan geen gewoontegedrag meer.. Totdat er op stal iets gebeurt (een ander paard naast haar of wanneer ze alleen op stal staat om maar iets te noemen) waardoor ze gaat stressen, dan gaat de knop om en begint ze weer te weven.

Ik zou proberen te ontdekken waarom de pony weeft, is er vanaf het moment dat hij begon te weven iets veranderd aan de stalomgeving bijvoorbeeld? in het geval van verveling kun je veel doen om hem bezig te houden (mijn pony heeft onder andere een lik-it, hooinet, zoutblok, speeltje waar brokjes uitkomen, soms wilgentakken en een dikke laag stro, soms strooi ik peentjes door het stro heen zodat ze daar even mee bezig is. weidegang is natuurlijk ook erg belangrijk!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 22:19

zoals ik ook al had gezegd mijn NRPSer weeft ook uit stress..
toen ik m net had deed hij t heel extreem...
toen hij wat meer gewend was werd t veel minder alleen rond etenstijd.. want ja dan komt de hele stal in stress.... (mij eerst, nee mij,, vergeet je mij niet?)

en als ik m mee neem naar iemand anders, dus op een vreemde plek, ward ie ook helemaal zwaar in de stress...

maar nu thuis doet ie t nog maar heeeeeel weinig

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 01:38

schaf een goede waterdichte deken voor die pony aan en alle dagen naar buiten met dat dier samen met andere paarden..en dan niet een halfuurtje
zorg verder voor afwisseling en meer ruwvoer..zet de pony op stro heeft ie ook altijd wat te doen...mits de stal goed schoongehouden wordt natuurlijk

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 01:58

Ik sluit me aan bij Supersambo.. ik weet dat een hoop paarden zo gehouden worden en veel het daar prima op doen maar als ik dit schema hoor van dit paard is het echt verveling. 4 dagen in de week alleen maar even losgooien of stappen en de andere dagen rijden is gewoon te lang in stal. Het komt er volgens mij op neer dat dit paard gemiddeld 23 uur p.d op stal staat. Ik hoef dat met mijn paard echt niet te proberen. Ik zou zoeken naar een oplossing waarbij hij zoveel mogelijk buiten staat met anderen

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 18:04

Het is gewoon heel moeilijk omdat er geen andere mensen dan de eigenaren aan dit paard mogen komen.. Daarom kan het beestje dus ook niet lekker de hele dag naar buiten.

Op stro is ook geen optie, hij heeft bronchitis.

Meer hooi en minder krachtvoer valt te proberen, als 'ie daar niet te dun van wordt..

Bedankt voor de reacties weer!