Castratie; in de kliniek of op het land???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vikki

Castratie; in de kliniek of op het land???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 10:41

Pffft... ondanks mijn lijstje voors en tegens ben ik er nog steeds niet uit... Ik weet dat ik Clippie dit voorjaar wil laten castreren, maar waar...??? Wat zijn jullie ervaringen en waar zouden jullie voor kiezen? De kliniek (in mijn geval zou dat Utrecht worden) of thuis op het land door je eigen DA? Ik vind voor beiden wel wat positiefs (en negatiefs Haha! ) te zeggen en ben dus erg benieuwd naar jullie visie... Als je je keuze goed kan motiveren dan graag...

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 11:45

Ik zou zeggen, bel Utrecht eens op en overleg eens met hun wat de complicaties zouden kunnen zijn en waarom hun sneller in zouden kunnen grijpen e.d... Mijn paard is pas geleden opgenomen geweest in Utrecht en voor de prijs hoef je het niet te laten.. Hun hebben daar toch 24 x7 inzicht op de wond.. Ik geloof dat het 10 euries per dag is.. Succes!!

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 12:16

tegenwoordig maakt het niet meer uit, net wat jij wil, aan huis word het paard ook plat gelegd, voordeel is dat je niet met het paard hoeft te reizen en dat ie niet op de kliniek hoeft te staan, zou het alleen wel in het voorjaar doen, dan kan ie naar buiten, dan heelt het het beste, beter op het land dan is stal, veel minder kans op een infectie, succes met je keuze!!1

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 12:34

ik wilde mijn hengst in het land laten castreren....
zo gezegd zo gedaan, hengst verdoofd, plat gelegd en beginnen maar..

not!
hij trok steeds 1 bal zover omhoog dat de veearts er niet bij kon.
de hele castratie ging dus niet door en hij is alsnog in de kliniek gecastreerd.

voordeel op de kliniek is dus dat mocht dit je gebeuren dat het paard gewoon gecastreerd kan worden en je niet dubbel hoeft te rekenen.

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 12:51

dan was de hengst dus niet voldoende verdoofd, dan doen ze dat, soms lijken ze goed weg, maar dit bewijst het tegen deel, een beetje plaatselijke verdoving was waarschijnlijk de oplossing geweest...

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 15:13

Bij ons altijd (ca.12 jaar) lekker thuis, op de (schone) wasplaats, met een staande narcose en bvk in oktober.
Nooit problemen mee gehad.
Lopen zelf van en naar de box, staan een kwartier na terugkomst, al weer hooi te eten en gaan s'avonds na de controle op eventuele nabloeding lekker een paar uurtjes naar buiten en de andere ochtend gewoon weer het weiland in.

Voordeel: Geen risico van een volledige narcose, het neerwerpen en het weer wakker worden uit de narcose.

Staande castratie, vraagt in totaal zo'n 20 minuten, uit en thuis.

Weinig of geen stress, veel minder kans op infectie, dan op een kliniek eea ivm bestaande afweer op stal-eigen bacterie klimaat.

Mind, abnormale gevallen als klophengsten, alergie klanten etc. gaan bij ons ook naar de kliniek.

Oktober heeft al koeler weer, vrijwel geen vliegende/steekbeesten, terwijl in het voorjaar de kans op onverwacht warme dagen steeds groter wordt en daardoor de kans op vliegen en dus infectie ook.

Zal ongetwijfeld nog wel wat vergeten zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 15:45

de hengst was toen gewoon verdoofd met domosedan. de veearts zei al dat het wel vaker gebeurde, ik had gewoon pech dat de mijne het deed.
toen hij later weer opstond waren er wel netjes 2 ballen te voelen....
we hebben omdat hij nog wat suf was, t nog een keertje geprobeerd, maar weer 1 bal vertrokken...

in de kliniek hetzelfde toen, 1 bal heel hoog in t lieskanaal, maar daar konden ze toen wel die bal verwijderen.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 15:51

Ik zou hem in de kliniek laten castreren. Het is toch veiliger en als er complicaties optreden, zijn ze er zo bij.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 15:56

Ik heb mijne in Utrecht laten castreren.

De ene dag gebracht volgende dag geopereerd.

Hij heeft er een weekje gestaan en vond het gewoon een veilig gevoel voor het geval en compicaties ontstonden.

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 17:04

Ik heb mijn hengst een 3 maanden terug laten castreren en dit gewoon op stal gedaan op een gedeinfecteerde spuitplaats staand.
We hebben totaal geen problemen gehad en hij heeft een hele lichte zwelling gehad maar niet noemens waardig.
Omdat ik op een opfokstal sta worden hengsten aan de lopende band gecastreerd, en heel raar maar waar diegene die naar de kliniek gaan en terug komen hebben de meeste problemen.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 17:38

ik heb vorig jaar 5 hengstjes laten castreren op het land en dat is goed gegaan.
maar.... ik heb wel gezien dat de leeftijd van de hengstjes wel wat uit maakt. bij 2 hengstjes die 1 jaar oud waren was er niets aan de hand ze werden plat gespoten de operatie werd verricht en klaar was kees geen last of niets later. 3 hengstjes die 2 jaar waren daar ging het bij 1 niet zo goed achteraf, een bloedader wilden niet goed dicht en bleef bloeden na een halve dag, daar moesten we toch nog even mee naar een kliniek waar ze hem dicht hebben gemaakt en aarna heeft ook dit paardje er geen nadelige gevolgen meer van gehad.
bij navraag bij de dierenarts kreeg ik wel te horen dat als een paard ouder is dan 3 jaar is het beter om het in een kliniek te doen

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 18:47

Ik ben het eens met Kitten en Nadezda. Bij castraties die staand worden uitgevoerd lijken de paarden de minste complicaties te hebben.

Cirano

Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 21:16

De mijne is eind November rechtstaands gecastreed, gewoon in zijn stal. Liggend was bij hem uitgesloten omdat hij een subluxatie heeft tussen zijn 2de en 3de nekwervel. Dus het ontwaken uit narcose was te gevaarlijk voor hem.

Hij was trouwens 2 jaar en half. Alles is goed verlopen. Zijn piemel was wel 2 weken goed gezwollen. Kon ook enkel maar stappen. Draven en galopperen ging hem niet af. Maar echt last heeft hij er eigenlijk niet van gehad. Nu zijn we een dikke maand verder en alles is al vergeten.

paardenmaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 21:23

Igor is 10 jaar gelden zo op de wei platgelegd...... iemand op zijn hoffd gezet en touwtje erom....... tsja toen deden ze dat nog zo........ Scheve mond

Zelf zou ik hem hetliefste thuis laten behandelen denk ik lekker in zijn eigen omgeving!! kan ie ook in zijn eigen stalletje weer bijkomen

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 21:54

ik heb 2 hengsten laten kastereren en gewoon thuis allebei op 2 jarige leeftijd de een was een haflinger deze is gewoon staand gecastereerd en de andere was shetje en die hadden ze neergelegd .
beide zijn netjes en goed gecastereerd zonder complicaties.
vond het voor de ponys fijner in dr eigen omgeving voor zover je zon operatie fijn kunt vinden dan .

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 05:52

piggeljay schreef:
.
bij navraag bij de dierenarts kreeg ik wel te horen dat als een paard ouder is dan 3 jaar is het beter om het in een kliniek te doen

Onzin, het maakt geen bal Haha! uit, of ze nu 1 of 4jaar zijn.
Bij ons zijn regelmatig oudere hengsten gecastreerd en dan niet alleen van 3, maar vaak ook fors ouder.

Een enkele keer zijn ze dermate fors geschapen, dat er 1 of 2 hechtingen bij geplaatst worden, omdat anders de wonden wel heel erg groot zijn.
Maar daar hoeven ze echt geen 3 jaar of ouder voor te zijn, met name arabieren, zijn vaak al heel jong, behoorlijk zwaar geschapen. Bloos

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 08:48

6 weken geleden heb ik mijn hengst (5 jaar oud) laten casteren.
Gewoon thuis in zijn stal ik heb wel een castratieverzekering afgesloten.
Achteraf bleek dat niet nodig te zijn. De castratie verliep vlekkeloos. Dagelijks kwam hij een 2 x een uur in de stapmolen. De boel moet ik beweging blijven. Na een week reed ik alweer na 4 weken is de wond helemaal dicht gegaan. Ik mocht absoluut niet afspuiten, maar gewoon de natuur zijn gang laten gaan.

Maar je moet het zelf weten wat je doet. Ik vind het wat overdreven om het bij een kliniek te laten doen. Kost heel veel geld en ook daar heb je risico's.

Mijn advies, gewoon thuis doen liefst in een vliegvrij periode en veel weidegang.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 10:52

Mijn paard is op 4 jarige leeftijd in de wei gecastreerd. Hij heeft wel een kleine ontsteking gehad naderhand maar niets aan ver gehouden. Ze hebben hem platgelegd en binnen een uur was het klaar. Voordeel vind ik dat je niet met je paard hoeft te gaan slepen en dat hij geen extra stress krijgt van ontwaken in een vreemde omgeving. Daarnaast heb ik vaak gehoord dat de wei de schoonste omgeving is.
Heb overigend ook meerder paarden 'op tafel' gecastreers zien worden en dat gebeurde ook keurig (In Heesch)

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:56

tegenwoordig mag een paard niet meer staand gecastreerd worden(tenminste bij een gecertificeerde da), dat paard is alleen met domosedan gedaan? zielig, en daarmee hebben ze hem ook liggend gekregen??? ja dam snap ik wel dat ie zijn bal in zijn lieskanaal trekt!

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:57

o enne kitten, er word wel geadviseerd omoudere hengsten in klinieken te castreren, maar dit gaat voornamelijk om hengsten van ruim 6 en ouder...

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:27

shaneen schreef:
tegenwoordig mag een paard niet meer staand gecastreerd worden(tenminste bij een gecertificeerde da), dat paard is alleen met domosedan gedaan? zielig, en daarmee hebben ze hem ook liggend gekregen??? ja dam snap ik wel dat ie zijn bal in zijn lieskanaal trekt!

Waarom zou er niet meer staand gecastreerd mogen worden worden en sinds wanneer zou dat dan zijn?

Ik denk dat het naar een kliniek sturen van een 4 jaar of oudere hengst, door de regel geldt voor de veiligheid van de VA en niet zozeer van de hengst, althans ik heb het verschil nooit gezien.

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 13:35

bij een gecertificeerde dierenarts mag het al (±)2 jaar niet meer staand

steffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 13:36

Bij ons was het de bedoeling dta het op et land zou gebeuren maar het was zulk rot weer toen is het op stal gebeurd. Van te voren wel goed uitgemest enzo. Maar ik vind het minder als ze bijkomen na het castreren want dan zijn ze nog zo waggel en vallen snel om en ja dat in zo een kleine ruimte:S

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 13:36

Ik zou op een kliniek laten castreren, omdat er dan in geval van complicaties of problemen met de narcose alle apparatuur bij de hand is en ze eventuele problemen direct kunnen oplossen.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 15:38

Het klusje dient hier binnen enkele maanden ook te gebeuren,en ik ga het toch ook thuis laten doen,staand zegt me ook het meest,ik ga es informeren bij de DA.
Ik denk dat ik hem hiervoor alleen naar de schone zomerwei ga brengen,deze wei zal volledig proper zijn,en daar kan hij dan bekomen,tot ik zijn mama ook overhevel naar de zomerwei