KissingSpine

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boog

KissingSpine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 16:53

Ieman ervaring hiermee

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 20:11

Ja ik,heb afscheid van mijn paard moeten nemen vanwege een kissingspine.Ik kon er niet meer op rijden.

probeer de zoekfunctie eens,er zijn al verschillende topics over geweest.

Target

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 00:01

Antoine de Bodt heeft een paar paarden goedgekregen met kissingspine.
www.hoefkatrol.com

succes!

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 20:45

Ja, en helaas mochten verschillende behandelingen geen baat meer hebben. We hebben ook afscheid moeten nemen Huilen

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 10:11

Target schreef:
Antoine de Bodt heeft een paar paarden goedgekregen met kissingspine.
www.hoefkatrol.com

succes!

Ja ik heb gehoord dat Antoine de Bodt diverse paarden goed gekregen heeft. OK dan! Zelf heb ik geen ervaring mee.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 23:41

Nou ja... goed krijg je het nooit meer maar als de wervels niet té dicht op elkaar zitten kan je door 'ontspannen' te rijden (lees bol maken van rug) de symptomen verminderen maar weg gaat het nooit want het is een werkelijke vergroeiing van het bot...
Soms groeien de wervels op den duur ook aan elkaar en dan kunnen de klachten ook minder worden maar dit is geloof ik best zeldzaam.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 09:18

heb zelf ook een paard gehad met deze afwijking ,en die loopt alleen nog maar recreatief .
Hebben wel geprobeerd door therapie en idd met veel ontspanning te rijden het te verbeteren maar dat heeft niet voldoende geholpen moet wel zeggen dat het paard buiten dit ook op zijn benen niet helemaal goed was.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 10:56

ik heb een paard met kissing spines en dat gaat nu al een paar jaar redelijk goed, zolang ik hem in beweging houd.
wat wil je erover weten?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 12:06

Ik heb ook een paard met Kissing Spines en die heeft op de Hippiade meegedaan in het Z2.
Volgens mijn DA zijn er zelfs paarden op het hoogste niveau met Kissing Spines dus het hoeft absoluut niet te betekenen dat het over is voor je paard.
Veel rond en laag galopperen is goed voor paarden met Kissing Spines omdat je dan de ruimte van de wervels zo groot mogelijk maakt.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 18:52

Kissing Spines kan ook veroorzaakt worden door een te hoge spierspanning in de rug (dit kan weer verschillende oorzaken hebben) Hierdoor trekken de spieren de wervelbogen naar elkaar toe. Het komt regelmatig voor dat er bij paarden eerst op de rontgenfoto duidelijk kissing spine te zien was en een half jaar later niet meer. Ik vind ook dat het de laatste tijd een modeverschijnsel lijkt te zijn. Zoals 10 jaar geleden alle paarden met vage kreupelheidsklachten het etiket ' ataxie' opgeplakt kregen, heb ik het idee dat er nu ook weleens paarden met vage rugklachten onterecht het etiket ' kissing spine' krijgen...

(als er op de foto duidelijk vergroeiingen te zien zijn is het natuurlijk een ander verhaal)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 21:18

Patoucha"]
Kissing Spines kan ook veroorzaakt worden door een te hoge spierspanning in de rug (dit kan weer verschillende oorzaken hebben) Hierdoor trekken de spieren de wervelbogen naar elkaar toe.
[/quote]
hierdoor raken de doornuitsteeksels van de wervels elkaar wat irritatie van het botvlies veroorzaakt en vervolgens botwoekering/vergroeiingen.
voorzover ik weet is dit zelfs de grootste oorzaak: de combinatie van dunne tussenwervelschijven en een holle rug (evt. veroorzaakt door verkeerde training).
[quote="Patoucha schreef:
Het komt regelmatig voor dat er bij paarden eerst op de rontgenfoto duidelijk kissing spine te zien was en een half jaar later niet meer.

dat kan dus alleen als de wervels die elkaar raken dat pas korte tijd doen; wanneer het botvlies zodanig geirriteerd raakt dat er botwoekering ontstaat, blijft deze botwoekering bestaan.
door de spierspanning in de rug te verminderen met behulp van spierontspanners en de irritatie van het botvlies tegen te gaan mbv ontstekingsremmers wordt het proces stopgezet en kan in sommige gevallen met training verdere botwoekering worden voorkomen.

shockwave therapie wordt ook toegepast om de botwoekering te verwijderen. ik weet niet hoever men daar ondertussen mee is, een paar jaar terug was van schie voorzover ik weet de eerste VA in nederland (in amerika is men verder) die dit geprobeerd heeft.

pascalli1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 13:10

had een jonge fries met kissing spine veel free style mee gedaan hij loopt nu recreatief en licht dressuur je moet de spieren goed sterk proberen te maken bij de rug scheelt veel

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 13:34

Meldt zich: mijn 9-jarige kwpn-ruin heeft ook kissing-spines. Rijden doe ik niet meer, hij loopt alleen nog maar in de wei.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 13:44

Het paard van mijn vriendin heeft het ook, maar loopt ook Z1..

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 15:51

Paard van mijn pensionhoudster gaat van de week naar de eeuwige velden door deze aandoening..
Heeft ook nog spuiten in zijn rug gehad etc.. maar dat mocht niet baten..
Hij heeft ontzettend veel pijn en wil niet meer lopen..Denk dat het dus ook ontzettend ligt aan het feit WAAR de werfels op elkaar zitten..
Er was haar nog wat licht recreatief werk voor de wagen toegezegt maar dit is gister verder ook uitgesloten.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 16:48

MirandaB schreef:
Denk dat het dus ook ontzettend ligt aan het feit WAAR de werfels op elkaar zitten..

vooral ook hoe lang het paard er al mee rondloopt

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 16:16

kissingpines is een aangeboren afwijking, het is niet goed te krijgen. Mijn pony heeft er oom last van, die is pas 4 maar die staat lekker in de wei. Een paard met kissing pines kan je soms wel soms niet rijden, hangt er van af hoe erg het is. Elke maand naar een kraker is echt lekker voor je pony! maar, als je pony er altijd last van heeft is het beter om hem in te laten slapen.

Meestal is kissing pines niet erfelijk, als je een merrie hebt is het goed er een veulentje bij te fokken!

heel veel sucses ermee, als je nog meer wilt weten, mail dan naar i_love_siena_@hotmail.com

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 16:18

labe schreef:
Meldt zich: mijn 9-jarige kwpn-ruin heeft ook kissing-spines. Rijden doe ik niet meer, hij loopt alleen nog maar in de wei.

ik heb een 4 jarige kwpn merrie, afstammeling van mondriaan. Zij heeft dus ook kissing pines, maar tess mag nog wel rustig rijden.

Waar is jouw paard een afstameling van? en de stokmaat van jou paard?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 16:20

mijn nieuwe paard Nobi (zie profiel) heeft ook kissingspines. Voor het hele hoge dressuurwerk is hij (voorlopig) niet geschikt, maar als we hem zo goed houden als we nu doen door vooral laag-diep-rond te rijden, moet hij probleemloos weer alle klasses kunnen doorlopen.
Wat betreft Antoinne de Both; ook hier zijn al heel wat topics geweest. De een loopt met hem weg, de ander walgt van hem. Ik behoor tot de laatste groep.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 16:25

Erik Laarakker heeft er een behandeling voor d.m.v. het plaatsen van goud korrels in de energiebanen. Het heft de kiss.sp. niet op maar een paard heeft hierdoor veel minder pijn.
Sterkte ermee!

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 17:45

juultjuh schreef:
kissingpines is een aangeboren afwijking, het is niet goed te krijgen.

Bij sommige paarden is het ongetwijfeld aangeboren, maar dat hoeft dus niet. Over het algemeen is het wel zo dat de tussenwervelschijven van paarden die kissing spines hebben relatief dun zijn; de kans is hierdoor groter dat bij verkeerd gebruik van de rug de doornuitsteeksels elkaar raken, maar dit hoeft niet te gebeuren. bij deze paarden is er dus best wel wat aan te doen.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 20:40

Zoek eens contact met Erik Laarakker, die heeft het paard van mijn stalhoudster geweldig geholpen. Dit paard woont nu lekker ergens in het bos, kan niet meer de sport in, maar heeft veel plezier in het recreatieve werk, terwijl ze daarvoor flink kon bokken.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 21:11

Vriendin van me heeft er één die nu 13 is en ws al heel erg lang last heeft van KS.

Maar hij gaat steeds beter lopen en wordt thuis gewoon op M-niveau getraind. Ook maakt hij af en toe een sprongetje en gaat-ie mee naar buiten, lekker crossen. Gaat allemaal prima! Haha! Haha!

jongleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 22:25

het is zeker niet altijd aangeboren, die van ons had dan wel zijn hele leven een karper rug maar heeft op zijn 11 of 12e kissingspine gekregen en er een jaar zo ie zo mee door gelopen. heel zielig... hij kon nie tmeer en had zelfs als die op het land zou staan nog pijn..... dus hebben wij hem laten afmaken helaas. was wel super bok echt waar...

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 23:39

met ernstige vorm [dus heel dicht op elkaar of helemaal vergroeid / aan elkaar gegroeid] is er niks meer aan te doen, maar als het op een deel zit waar het zadel niet op ligt en waar weinig beweging is, [net achter de schoft] of de wervels zijn nog ver genoeg uit elkaar dan kun je zeker nog wel wat met je paard!