bronchoscopie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

bronchoscopie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 21:27

wie heeft er al eens een bronchoscopie gemaakt van de luchtwegen ende bronchien???kun je ook de longfunctie opmeten??want ik ga dat morgen doen namelijk...gr emaartje

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 21:34

een klasgenootje heeft er afgelopen donderdag 1 gehad (was haar 2e)
of ze de longfunctie opmeten weet ik niet.... dat doen ze toch met een andere test!
maar heel veel sterkte

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 22:25

de longfunctie ik zal eens vragen of ze dat er bij kunne doen morgen..

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 22:34

hoe kunne zien of er ook slijm in de longen zit??ook doormiddel van de bronchoscopie of wat anders

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 23:28

Ik neem aan dat je zelf een bronchoscopie moet ondergaan? Verward
Het slijmgehalte komen ze dan zeker te weten; je moet nl "gorgelen" dat houdt in dat er behoorlijk wat slijm ook naar buiten gaat komen. Doctoren zien dan snel genoeg of dat veel/weinig is.
Longgehalte/inhoud wordt met een andere test gemeten! Bronchoscopie is echt om de binnenkant van de luchtwegen en longen te bekijken, ev om er een stukje weefsel af te nemen voor verder onderzoek (maar dan moeten ze wel echt iets aparts vinden).

Veel succes en sterkte!

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 23:31

Zit in je profiel te kijken, tis voor je paard denk ik dan toch? (deze procedure wordt ook bij mensen uitgevoerd.. brr...). Slijm en beschadigingen kun je zien, een brochoscopie is in feite een filmpje maken van de luchtwegen en longen!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 23:40

Haha! ja naomi21 hetis inderdaad voor mijn paard bedoeld Lachen

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 23:41

Emaartje schreef:
wie heeft er al eens een bronchoscopie gemaakt van de luchtwegen ende bronchien???kun je ook de longfunctie opmeten??want ik ga dat morgen doen namelijk...gr emaartje

de bronchscopie gaat om mijn paard!!! Haha!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 07:24

Een hackney van ons heeft er een aantal gehad. Ze gaan dan met een slangetje door de neus naar binnen. Longfunctie is daar niet gemeten, weet ook niet of dat kan. Onze pony heeft een bronchoscopie gehad, de eerste keer een jaar of 6 geleden, omdat ie ineens knorde als een varken, maar toen hebben ze niks kunnen vinden. De 2de keer is 1,5 jaar geleden, toen heeft ie er meerdere gehad na een longbloeding. Er bleek toen een infectie te zitten die een verlamming van de stembanden veroorzaakte. Vond het reuze-interessant om te zien in ieder geval.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 08:50

Ik heb je topic verplaatst van VMR naar MD.

SuzanneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 16:25

Ik heb het ook laten doen, en het is toch wel fijn om te weten wat de oorzaak van alle ellende is... Suc6

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 20:17

Fie is een paar weken terug gedaan.

Ik kon mee kijken op de monitor en je kunt heel goed zien waar slijm zit en wat geirriteerd is (anders kunnen ze het voor je aanwijzen).

Bij Fie hebben ze er een monster uitgenomen en op kweek gezet om de juiste medicijnen te kunnen geven.

Mocht je nog meer willen weten hoor ik het wel! Knipoog

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 23:15

nou ik heb dus vandaag een bronchoscopie laten maken Scheve mond ,,maar het is maar goed dat ik het gedaan heb,want het was echt nodig, Huilen je kon alles zien op de monitor en meekijken.ik was er net op tijd bij zei de dierenarts want ze zat tegen dampigheid aan Verdrietig ,maar dit was nog wel te verhelpen want omdat het een bronchites was,de luchtwegen waren erg ontstoken en geiriteerd samen met de bronchien, ook veel rood en iiritatie,en veel slijm en pus dit moest er allemaal uit totdat het weer schoon is,over 6 weken maken ze weer een bronchoscopie dan moet het weg zijn Scheve mond ,ze heeft nou medicijnen mee gekregen ervoor, en heb prednison meegkregen voor 10dagen,en dat moet je 1x per dag 3 capsules geven,en daarnaast heeft ze er ventipulmin bij wat ze 2x per dag 3 pompslagen moet geven,maar dit moet ze wel zekers 6 weken gebruiken..ik ben er niet weg van omdat je het normaal maar 10 dagen mag gebruiken .maar ja alles gaat voor de gezondheid van mijn paard dat ik er nog lang plezier van mag houden...zijn de luchtwegen weer genezen en schoon dan hoef ik niks meer te gebruiken...sorry voor het lange verhaal maar moest ik even kwijt.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 23:37

kunne ze met een bronchoscopie ook de longen zien??want ze zeiden er niks over dat ze bij de longen zaten en zitten ze dan bij de vertakkingen van de bronchien??graag reactie

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 13:58

Dacht dat het een larnoscopie is, mijn paard heeft ook slijm gehad. Hij heeft 3 maal een larnoscopie gehad, echt niet prettig, de derde keer was hij zo druk dat hij er spontaan een bloedneus door kreeg. Het is niet prettig, bedank maar een als het bij jouw moet gebeuren. Maar sommige dingen moeten nou eenmaal, dus als je het graag wilt weten, zou ik het wel doen, ben je tenminste uit de onzekerheid.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 14:47

nou gelukkig bleef mijn paard en rustig onder hadden ze ook een lichte verdoving gegeven..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 16:02

Nou, in ieder geval fijn dat je nu precies weet wat er aan de hand is en wat je er aan kunt doen!

Fie is ook verdoofd, ze hebben het eerst zonder gedaan (deden ze de keren ervoor ook), maar ze gaf toch iets teveel spanning waardoor ze bang waren dat ze iets zouden beschadigen...

Mocht je ook meekijken op de monitor!
Vreemd gezicht he?!

Fie staat trouwens ook al langer dan 10 dagen op hoestpoeders met prednisolon, het is eenmaal zo, als het nodig is moet het maar...

Sterkte!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 16:32

wat voor hoestpoeders heb je dan??als ik vragen mag..tot hoelang moet jij doorgaan?rij je er ook mee nog dan

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 22:33

Ik heb het ook jaren geleden laten doen.
Eerst was er een bronchitus geconstateerd dus kreeg ik ventipulmin (slijmoplosser) waardoor het goed los kwam.
Maar na een week was er nog steeds veel slijm en bleef hij hoesten.
We besloten een bronchoscopie te laten maken bij van Schie in Wassenaar.
Dat bleek wel goed geweest want de bronchieen zaten helemaal vol en inderdaad ook etter en kwatten slijm overal.
Op dit punt werd er chronische bronchitus geconstateerd (dit gaat niet meer over zo werd mij verteld).
Zo hebben we zeker 6 maanden gedokterd met ventipulmin en sputylasin (of hoe het ook heette).
Het slijm en de ontstekingen waren weg maar de longblaasjes hadden zo'n opdonder gehad dat hij toch kortademig bleef en dus op dat moment niet meer te rijden.
We hebben toe besloten hem een jaar op het land te zetten en niet meer te gebruiken.
Dit had hem zeker goed gedaan en we zijn heel langzaam en voorzichtig toch weer wat gaan rijden.
Hij bleef altijd wel wat sneller moe en stond ook na inspanning wat te pompen.
Veel stapwerk gedaan en heel langzaam wat conditie opgebouwd.
Hij heeft nog wat kleine wedstrijdjes gelopen en toen hij L starte met 4 winstpunten werd hij ineens weer ziek.
Weer kreeg hij een bronchitus aanval en weer ventipulmin en antibiotica.
Toen hebben we besloten hem niet meer te rijden en hem dus op jonge leeftijd een oude dag te geven (10 jaar).

Wat erg belangrijk is voor een paard met bronchitus is rust dus absoluut niet in het werk zetten.
Dit werd mij met klem aangeraden dus kan ik je alleen maar als advies meegeven.

Heel veel sterkte.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 23:01

bedankt nadezda!!!!!!!!!emara was vanavond best goed te pas de medicijen slaan denk ik welaan want ze heeft prednison en ventipulmin

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 23:02

Emaartje schreef:
wat voor hoestpoeders heb je dan??als ik vragen mag..tot hoelang moet jij doorgaan?rij je er ook mee nog dan

Ik weet niet wat er allemaal precies inzit, zou ik eens goed op het etiket moeten kijken...

Ik moet haar in beweging houden ( 1/3 van het werk wat ze normaal doet werd mij geadviseerd) om de luchtwegen en longen actief te houden, maar niet te belasten.

Ik moet nu elke week bellen hoe het gaat, en als er verbetering optreedt mag ik de poeders gaan afbouwen en het werk gaan opbouwen...

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 23:08

oke dan wat gebruik je allemaal nog meer aan medicijnen dan?en hoeveel maar wat bedoel je met 1/3 werk wel stap en draf enzo,hoelang is dat ongeveer??

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 12:38

Emaartje schreef:
oke dan wat gebruik je allemaal nog meer aan medicijnen dan?en hoeveel maar wat bedoel je met 1/3 werk wel stap en draf enzo,hoelang is dat ongeveer??

Dat zal je voor jezelf moeten bepalen, ik moest me houden aan ongeveer 1/3 van het werk dat ik normaal van haar vraag...

dat is dus voor iedereen anders...

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 19:56

Overleg goed met je dierenarts of bewegen echt kan en goed is, op het advies van hem of haar zou ik dat alleen doen.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 22:12

ik heb ze vanvond aan de longe laten stappen,en tukje draf heeft haar echt goed gedaan ze brieste het los...dat ging super een half uurtje laten stappen,morgen ga ik stukje het bos in stappen...