's nachts binnen en overdag buiten = risicovol?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilandje

's nachts binnen en overdag buiten = risicovol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 07:51

Mijn paard staat op een pensionstal en wordt in de winter niet buiten gezet door de stalhouder omdat hij ervan overtuigd is dat het gezonder is voor paarden om in de winter op stal te staan; zijn eigen paarden en een aantal pensionpaarden staan dan ook heel de tijd binnen. We hebben wel een weide ter beschikking gekregen waar degenen die dit willen zelf hun paard kunnen op buitenzetten. Mijn paard gaat dan ook zoveel mogelijk overdag naar buiten samen met enkele andere paarden, voor zover dit mogelijk is qua binnen- en buitenzetten.

Gisteren ben ik echter door de stalhouder nog eens goed attent gemaakt op de gezondheidsrisico’s die er volgens hem zijn.

Nu is mijn vraag, wat is hier van waar?

Mijn pony staat bij mijn ouders al jaren dag en nacht winter en zomer buiten en die is nog nooit ziek geweest, vandaar ook mijn overtuiging dat mijn paard ook best zoveel mogelijk naar buiten gaat. Mijn paard staat echter ’s nachts en een gedeelte van de dag binnen waar het wat warmer is dan buiten. Ze is ongeschoren en dekenloos dus heeft een flinke wintervacht, maar die is nu wel minder dik dan op de foto’s van bij de fokker waar ze haar eerste drie jaar dag en nacht buitengestaan heeft, ook in de winter (ze is nu bijna 4).

En hoe groot is de kans op koliek als ze bevroren gras eten?

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 08:02

Het is voor een paard beter zoveel mogelijk buiten te staan. Hoe meer frisse lucht, hoe beter. Denk er maar aan hoe ze in de natuur staan.
En bevroren gras weet ik niet zeker. Mijn merrie eet het uit zich zelf niet. Misschien dat sommige paarden er gevoelig voor zijn en kunnen andere er wel tegen.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 08:22

Wat een onzin zeg. Klinkt mij meer als een pensionhouder die fabels vertelt zodat zijn wij niet verknald wordt.

Hoe meer buiten hoe gezonder. Onze paarden kunnen 24 uur per dag kiezen of ze buiten willen of op stal d.m.v. een paddock aan hun stal. Deuren staan 24 uur open. En waar staan ze sindsdien?? Juist, buiten. Willen ze beschutting dan kunnen ze die krijgen. Maar ze zijn er stukken van opgeknapt nu ze alle dagen buiten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 08:28

Die van mij lopen jaar in, jaar uit overdag buiten en staan s'nachts op stal.
Nog nooit problemen me gehad.
Vind het ook klinklare nonsens Haha!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 09:27

Wat voor argumenten geeft je stalhouder dan? Alleen koliek? Dan heeft hij het echt bij het verkeerde eind. Van koud gras krijgt een paard echt geen koliek. Water dat het paard drinkt is ook koud en zolang het in beperkte mate is dat ze het eten, valt het reuze mee.

Mijn paarden staan met vrieskou ook gewoon buiten overdag en 's nachts binnen. Dat doe ik al 4 jaar zo en ze leven nog steeds.... Knipoog

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 09:51

Nou nu we het daar over hebben Imker. Ik heb de paarden vorige week met al dat rijp op het gras ook buiten gehad. KAn dat inderdaad geen kwaad? Ik heb ze graag de dag op de wei. Ik bedoel die beesten hebben er plezier dus waarom niet. Ik vroeg me inderdaad alleen af hoe dat nou zat.

Grappig is wel dat ik ging observeren hoe ze dan eten. En dan zie je dat ze heel slim met hun lip een paar keer draaien zodat het rijp er af is en het dan eraf trekken. Volgens mij passen die paarden meer op zichzelf dan wij door hebben Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 09:55

op de plaaten waar ik eerst stond kwamen ze overdag gewoon buiten, ook in de winter
En nu ze aan huis staan nog steeds.

Als het gevroeren heeft gooi ik er een plak hooi neer, als ze zouden willen, maar die kan elke avond weer terug naar binnen Lachen

En het kan risico geven met harde grond of sneeuw
Maar rijden geeft ook risico, aan alles zit risico

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 09:58

ik ben het helemaal met kawa eens !

wel wil ik eraan toevoegen dat het wel verstandig is om buiten een extra waterdichte deken er bij op te gooien Knipoog

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 10:04

De weide die we mogen gebruiken deze winter wordt in de lente opnieuw gezaaid, dat stond blijkbaar al op de planning, dus het niet zo'n probleem als ze die kapot lopen.

Het gaat hem meer om: ze gaan verkouden worden (nochtans adviseerde de DA net om mijn paard zoveel mogelijk buiten te zetten toen ze een tijdje terug wat hoestte, hoe meer frisse lucht hoe beter), of ze lopen het risico op koliek door het koude gras of ze breken een been ofzo omdat het voorste stuk zo modderig is.

Ik ben zeker niet van plan om haar binnen te houden, was gewoon een beetje geschrokken door dat verhaal over koliek door bevroren gras, maar blijkbaar valt dat risico wel mee? Lachen

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 10:05

crossmonster schreef:
wel wil ik eraan toevoegen dat het wel verstandig is om buiten een extra waterdichte deken er bij op te gooien Knipoog

Ook als het paard een dikke wintervacht heeft? Verward

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 10:07

Da's dus ook onzin, jouw paard heeft de beste natuurlijke deken die er is...z'n wintervacht dus Lachen

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 10:09

Kinke schreef:
Da's dus ook onzin, jouw paard heeft de beste natuurlijke deken die er is...z'n wintervacht dus Lachen

Dat dacht ik dus ook.

Pfff, zo ga ik nog twijfelen aan mezelf en mijn ideeën over hoe ik mijn paard wil houden Scheve mond

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 10:18

oh ik nam aan dat ie gewoon voorzien was van een deken Knipoog

als ie geen deken heeft dan is idd beter gewoon zonder dek buiten te zetten
tenminste als je hem niet te vaak wast ed

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 10:29

mijn paard is "gewoon" voorzien van een wintervacht en staat nu ind e winter overdag bloot buiten en 's nachts noodgedwongen op stal, omdat het niet anders kan bij de boer waar ik nu sta.
Als ik keus zou hebben, zou ie 's nachts ook "gewoon" buitenstaan.

Gewoon tussen aanhalingstekens, want het is maar net wat je belevingswereld is, de één vindt het gewoon als een paard binnen staat met dekens en de ander vindt het gewoon als een paard buiten staat zonder dekens Lachen

Bij ons blijven de paarden bij 1 graadje vorst al "gewoon" binnen omdat de boer(in) panisch is voor uitglijden en gebroken benen, ik zet de mijne dan echter "gewoon" opeigen risico buiten, vindt ie geen bal aan in z'n eentje, maar ik vind het toch gezonder dan in een hok.....

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 10:29

ik als pensionhouder adviseer mijn klanten juist om de paarden wel buiten te zetten.
1 moeten paarden hun benen kunnen strekken ( als wij een kantoor baan hebben gaan we in de weekenden toch ook joggen in het bos?)
2. hebben paarden fisse lucht nodig voor hun longen en spijsvertering
3. wie houd zijn kinderen de hele winter binnen
daar komt nog bij dat ik mijn eigen paarden ook 's winters zonder deken naar buiten stuur dan kunnen ze lekker rollen in de wei, en geloof het of niet maar mijn paarden komen nooit met een verkoudheid naar binnen, ze lopen zich wel warm, zodra ze weer op stal staan krijgen ze de deken weer op want dan worden ze wel koud want daar staan ze de hele dag stil
dus mijn advies is zet je paard buiten als het kan

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 10:36

Eilandje schreef:
Ook als het paard een dikke wintervacht heeft? Verward

Onze welsh staat zonder deken buiten. Ook als het vriest. Die heeft het absoluut niet koud want hij staat nooit binnen Lachen

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 10:38

Mijn paard sataat ook het hele jaar door overdag buiten!!
Is alleen maar goed!!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 10:41

Wat Kawa al zegt: risico's heb je altijd. Ook als je rijdt. Je kunt moeilijk je beest in een glazen kooitje met overal watten opsluiten.

Ik kan gewoon echt merken dat mijn beesten er van opgeknapt zijn sinds we hier wonen. Ze kunnen gaan en staan waar ze willen en genieten daarook zichtbaar van. Voorwaarde is dat ze op de paddock onbeperkt hooi hebben en als ze op de wei staan, nou ja , dan hebben ze grasjes.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 11:00

Inderdaad, de kachel moet wel branden, hooi of gras moet dus wel beschikbaar zijn. Zo blijven ze prima op temperatuur.
Eilandje, je bent dus gewoon goed bezig Lachen

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 11:09

Wat een onzin! Ik wou dat mijn paard de hele dag buiten kon staan!

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 11:55

Je kent mijn mening Knipoog

Jessie staat al bijna 10 jaar overdag buiten en 's nachts binnen, winter en zomer. Nog nooit ziek geweest (hout vasthouden Knipoog )

Wat betreft dat bevroren gras, zolang je je paard niet met een lege maag op een bevroren wei zet, is er geen probleem. Ze eten dan namelijk niet meteen hun buik vol aan dat bevroren gras en het risico is dan heel erg laag dat ze er last van gaan hebben. Nog eens hooi bijgeven op de wei is natuurlijk nog interessanter (ook voor het interne kacheltje), maar ik weet niet of je daar de mogelijkheid voor hebt?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 12:04

Fasel, rijp kan ook geen kwaad, mijns inziens. Ik heb gewoon een pak hooi op de grond neergelegd wat ze konden eten, maar ze verkozen toch echt het bevroren gras (inclusief happen sneeuw).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 13:39

rust roest...

dus lekker naar buiten met het spul!

je verkleint de kans op koliek, immers als ze stilstaan op stal, bewegen de darmen ook minder.
het is veel beter voor de doorbloeding van huid en spieren.
afvalstoffen worden beter afgevoerd juist omdat ze bewegen.
zonlicht is goed voor het paardehuidje in de winter..
van een regenbui worden ze heerlijk zacht en schoon...(geen stoffig paard )

lees dit maar aan hem voor en vraag dan wat ie voor tegenwerpingen hij heeft....

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 13:42

Ben eerlijk gezegd ook benieuwd naar de argumenten van jouw stalhouder. Is het alleen het risico van verkouden worden? Dan zou je dus ook niet meer buiten kunnen rijden. Daarnaast kan hij zich beter afvragen of de temperatuur in de stal niet te hoog is.

En voor wat betreft het bevroren gras...... een grasspriet is zo dun dat op het moment dat het in hun mond komt en ze het kauwen het al lang en breed ontdooid is tegen de tijd dat het de maag bereikt.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 13:42

Gewoon zoveel mogelijk buiten zetten. Met verkoudheid is het alleen risicovol als je je paard na het werk als hij nog wat warm/nat is buitengooit, maar neem aan dat jullie dat niet doen!
Als ze veel buiten lopen hebben ze wel extra ruwvoer nodig; er zit niets in het gras en ze hebben meer nodig om warm te blijven. Als het gras bevroren is kan je hooi/kuil neerleggen, zodat ze dat eten en niet het bevroren gras. En tja, een been breken kan ook in de stal hoor bijv. met vastliggen. In de modder heb je dat niet zo gauw, zeker niet als ze dagelijks buiten lopen. Zou wel oppassen met sneeuw en gladheid/bevroren grond. Als je paard ijzers heeft, plakt de sneeuw daaraan en gaan ze op eieren lopen; dan kunnen ze dus wel heel gemakkelijk een been breken.