soort kleine bultjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

soort kleine bultjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 00:07

Ik ben tot de ontdekking gekomen dat X her en der een soort kleine bultjes heeft op zijn huid.
Vooral op zijn rug.

Ik dacht eerst dat het drukplekjes oid waren,maar er zitten hele kleine korstjes,die je er zo af kan halen(soort klitje in de haren zeg maar,geen echte korst op de huid)

Hij lijkt er verder geen last van te hebben,iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn??
Laatst bijgewerkt door petraaken op 06-02-19 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: naam paard vervangen

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 09:56

Mijbn pony heeft ook zoiets gehad, en dat was een soort schimmel. Was hem over het hele lijf met imaverol en even je borstel,dekje en hoofdstel schoonmaken.
Je kan het beste een beetje imaverol in een emmer doen, water erbij (check gebruiksaanwijzing) en dan met een spons je paard afdeppen, goed nat, en niet afspuiten of uitspoelen daarna.
Bij mij was het toen over. Gaat het niet weg als je volgens de gebruiksaanwijzing de behandeling herhaalt hebt, kun een een beetje van die stukjes afnemen en in een potje ofzo doen, en dit op een kweekje laten zetten bij de dierenarts, en dan kijken wat het is en wat er een gedaan kan worden, evt. door de dierenarts.

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 10:10

Die van mij heeft het ook.. Ik weet niet waar het vandaan komt en wat er aan te doen is... East heeft het nu bijna een jaar en ze hebben in Utrecht onderzoek erna gedaan en er is helemaal niets afwijkends uitgekomen.. Het zit bij die van mij maar aan 1 kant van dr lijf zeg maar waar je sjabrak zit.. Het gaat ook niet verder. Ik heb alles al doorgenomen wat het maar zou kunnen zijn.. Het is mij een raadsel... schimmel is het sowieso niet..

jordy2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 10:38

als het ronde plekjes zijn is het meestal ringworm en dat is een besmettelijke schimmel die je met imaverol behandelen.[color=#][/color]

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 10:47

Nee dat zijn het echt niet.. Zoals je misschien in mijn stukje leest is het al op kweek gezet in Utrecht bij mijn pony.. NIETS AFWIJKENDS TE VINDEN

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 12:17

Als je paardje nog jong is, kan het ook gewoon komen door hormonen. Die vorige van mij en deze hebben het allebei gehad, we maakten dan altijd grapjes met DA dat het jeugdpuistje waren.
Maarja ik kan het niet zien en niet voelen, dus kan het niet met zekerheid zeggen.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 12:36

Het klinkt mij als eiwitbultjes. Als je paard gevoelig is hiervoor dan uit zich dat in bultjes. Het kan ook zijn dat je paard in verhouding teveel eiwitten binnenkrijgt. Voer je je paard misschien erg goede kuil? Of misschien voer je sportbrok, daar zitten ook veel eiwitten in.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 21:43

Kunnen ook bindweefselbultjes zijn, komt ook door teveel aan eiwitten

Geriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 23:01

Ontstoken haarzakjes misschien? Als je shabrakken vaak nat zijn van het zweet wat vaker wassen. Je zou ze natuurlijk ook kunnen wassen met Imaverol, kwaad kan dat nooit. Gebruik de zoekfunctie maar eens, is al vaak genoeg een topic met bruikbare reacties over geweest.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 23:07

Mijn paard heeft dat ook, aan beide kanten van haar rugwervels, een klein stukje.
Ze heeft absoluut geen last van.
Haar moeder heb ik eerst ook gereden, deze had dit ook. Heeft ze jaren gehad en heeft er ook nooit last van gehad. Nu dit paard niet meer gereden wordt zijn ze ook weer verdwenen. Ik heb toen alles geprobeerd maar niets hielp. DA wist het ook niet.
Uiteindelijk ben ik maar gestopt met alles proberen want ze had er toch geen last van.

jordy2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 00:04

inderdaad eiwitbulten of bindwefselbulten zou heel goed kunnen

surferken42

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 11:50

MOGELIJKE OPLOSSING !
------------------------------------
Mijn veerarts dacht ook dat het schimmel was, o.a. door ook "korstjes","klitjes" die je er af kon halen na tijdje MAAR na behandeling bleekt dit het niet te zijn.
Ze stond dan met blessure en haar een maand op rust gezet
en sinds dien zijn bultjes weg.. dus veronderstel ik dat mijn
zadel toch ergens moet gedrukt hebben, had hem thans
opnieuw op maat laten bijvullen maar geneesde maar pas
toen zadel er een eindje niet meer op lag.

Surferken Lachen

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 12:01

surferken42 schreef:
MOGELIJKE OPLOSSING !
------------------------------------
dus veronderstel ik dat mijn
zadel toch ergens moet gedrukt hebben, had hem thans
opnieuw op maat laten bijvullen maar geneesde maar pas
toen zadel er een eindje niet meer op lag.

Surferken Lachen

Mijn merrie heeft in die jaren 3 zadels gehad. De bultjes zijn altijd gebleven. Nu zie niet meer gereden wordt zijn ze idd weg. Ik leg wel altijd een gelpad tussen haar rug en het zadel.

surferken42

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 12:20

Ja dat doe ik nu ook sinds bultjes weg zijn Lachen
Of je kan zadeldoek nemen met gel in, dit bestaat ook
maar is moeilijk te vinden.

Twinklestar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 13:22

Heb je misschien je zadeldekjes uitgewassen en wasverzachter gebruikt?

Sommige paarden kunnen daar misschien ook allergisch op reageren?
Als je gaat rijden en je paard gaat zweten word je zadeldekje ook wat nat, en dan kan het misschien zijn dat er wasverzachter vrijkomt.

Ik dacht hieraan omdat ik vroeger( 15 jaar geleden.....pfff das lang zeg Hyper! ) de handdoeken van mijn hondentrimsalon ook met wasverzachter wastte.
Er waren honden die na het wassen last kregen van uitslag.
Sindsdien was ik de handdoeken zonder wasverzachter en heb er tot nu toe geen last meer mee gehad.

In ieder geval sterkte ermee! Lachen

groetjes, Kitty.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 13:31

Ik gebruik nooit wasverzachter. Heb alles ook een tijdje met groene zeep gewassen, maar de bultjes bleven.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 16:33

Mijn paard heeft dat ook. Volgens de DA waren het verstopte porien. Mijn paard krijgt het als ik de dekens weer op doe in het najaar, als de dekens in het voorjaar weer afgaan gaan de bultjes ook weer weg. Hij heeft de meeste ook op z'n rug, maar ook op z'n achterhand en zelfs een op z'n oor.

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 17:13

00w die van mijn heeft het ook!! wat raar he? wat zou dat zijn Verward
mieschien soort paarden puisjes Tong uitsteken

Niessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 17:49

Mijn paard heeft t ook.. Hij staat onder dek, dus kan daardoor komen, maar kan ook te maken hebben met eiwit- teveel..... Dus ik ga nu anders voeren en eens kijken of dit helpt?

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 09:16

Die van mij heeft het aan 1 kant van dr lijf.. Als het van wasmiddel oid geweest moet zijn dan zou ze het aan de andere kant ook moeten hebben.. Het enige wat mij wel wat zegt is het verhaal van QuijoSavan.. hormoonprobleem!!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 09:57

Niessie schreef:
Mijn paard heeft t ook.. Hij staat onder dek, dus kan daardoor komen, maar kan ook te maken hebben met eiwit- teveel..... Dus ik ga nu anders voeren en eens kijken of dit helpt?

Als het eiwitbultjes zijn zijn het grotere bulten die meestal onder de buikzitten is mij verteld.

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 10:48

die van mij had ook zo bultjes!
maar pas op...
niet altij schimmel!!
heb ik gevraagt aan de DA
ik moest ze er allemaal af pellen en dan kijken of het genas..
µen ja hoor! ze heeft er geen last meer van

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 11:05

james100 schreef:
Die van mij heeft het aan 1 kant van dr lijf.. Als het van wasmiddel oid geweest moet zijn dan zou ze het aan de andere kant ook moeten hebben.. Het enige wat mij wel wat zegt is het verhaal van QuijoSavan.. hormoonprobleem!!

Ja maar, ik doe maar gokje want ik kan de bultjes niet zien!
Maar je moet gewoon opletten of het erg steeds meer worden of de bultjes groter worden ect.

bol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 11:15

Hoi ik heb pas een weefsel onderzoek laten doen de uitslag bindweefselbultjes van de huid oorzaak???????Milou heeft het op de borst en aan 2 zijde van de hals wat het in de toekomst gaat doen???????? maar ik blijf een oorzaak zoeken want het hoort gewoon niet.

bol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 11:16

Hoi ik heb pas een weefsel onderzoek laten doen de uitslag bindweefselbultjes van de huid oorzaak???????Milou heeft het op de borst en aan 2 zijde van de hals wat het in de toekomst gaat doen???????? maar ik blijf een oorzaak zoeken want het hoort gewoon niet.