Een Waarschuwing voor iedereen: staartbandages

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

melanie_h

Een Waarschuwing voor iedereen: staartbandages

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 19:56

Gebruik a.u.b. nooit bandages om de staart van je paard/pony dit heeft mijn tinker bijna z'n staart gekost.
Ik gebruikte altijd met goede bedoelingen een staartbandage als we een show hadden zodat hij z'n staart niet bevuilde. De laatste keer is het wat gaan broeien onder de bandage(kan al binnen een uurtje gebeurd zijn) en is er een bacterie in gaan nestelen met als gevolg allerlei korsten aan de huid en dit liet los inclusief z'n haren met als gevolg een vrij kale staart
Ik ben er opertijd bij en moet hem wassen met betadiene shampoo twee dagen dan drie dagen wachten nog eens twee dagen wassen dan weer drie dagen wachten is het dan nog niet over dan moet ie een paar dagen gespoten worden.
De dierenarts zei dat ik er oppetijd bij was, want hij had namelijk 1 haflinger met hetzelfde verhaal allen deze was al in een verdergevorderd stadium en zijn staart is afgestorven door deze bacterie en heeft nog maar een klein stukje.eerst dacht hij dat de haflinger het niet zou overleven omdat z'n verlengde van de ruggewervel bloot lag maar met goede verzorging is dit weer goedgekomen.

Dus bij deze even een waarschuwing voor iedereen we bedoelen het allemaal goed met onze goede verzorging maar soms te goed.
Ik ben er hoop ik nog vroeg bij.

[Edit Karin] titel iets duidelijker gemaakt

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:07

dat heb ik in het verleden bij een arabiertje gezien. De staartbandage hadden ze 2 dagen om laten zitten. Hele staartwortel kaal, dus ook geen staart meer. Is wel weer goed gekomen, maar voordat zo'n staart er weer aan zit, duurt jaaaaaren.

is een goede tip van jou, tinkchester!

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 21:14

dank je ik wil gewoon iedereen waarschuwen dit gun ik niemand

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:20

kan ik me voorstellen. Gelukkig zijn er tegenwoordig nepstaarten Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:24

ik gebruik die krengen nooit!!!

ik heb jaren geleden een verhaal gehoord van een dressuuramazone die zo van al haar paarden de staarten heeft moeten laten amputeren
door vertraging bij de grens konden ze niet eerder de wagen af.. toen ze er eindelijk af konden was het kwaad al geschied Scheve mond

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 22:02

Ken ook iemand die daardoor de staart van haar fries heeft moeten laten amputeren. Niet doen dus!!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 22:28

ik deed het wel eens als ik er een vlecht in had, tegenwoordig niet meer had me staartbeschermer opgegraafd.
Nu dus helemaal niet meer...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 22:39

heeft hier op bokt al eerder gestaan, met de meest vreselijke foto's Scheve mond
ben eigenlijk wel benieuwd hoe het met dat paard af is gelopen?

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 11:04

Volgens mij was dat mijn paardje....
Het was:
Afbeelding
Afbeelding
Het is nu:
Afbeelding
Afbeelding

Ze heeft er gelukkig geen last van gehad.
De DA's vermoeden toch meer een allergische reactie waardoor staart dikker wilde worden maar niet kon.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 12:45

Jakkes wat een foto's zeg! En wat een geluk dat het toch weer zo mooi geworden is!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 13:17

crossmonster schreef:
ik gebruik die krengen nooit!!!

ik heb jaren geleden een verhaal gehoord van een dressuuramazone die zo van al haar paarden de staarten heeft moeten laten amputeren
door vertraging bij de grens konden ze niet eerder de wagen af.. toen ze er eindelijk af konden was het kwaad al geschied Scheve mond

Dat verhaal ken ik ook ja...
ik heb ook liever een vies staartje dan helemaal geen staartje, ik zal er ook nooit een kopen.

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 13:24

jeetje nooit gehoord dat zoiets kon gebeuren, ik gebruikte die dingen toch al nooit, vond het nutteloos (ach ja ik vind zoveel dingen nutteloos haha) maar dat het zo erg kan worden gadver.

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 13:37

Als je de staart toch wil beschermen (tijdens transport ofzo), dan zijn er wel andere dingen dan bandages te krijgen. Wij gebruikten altijd een soort koker/hoes. Die zit niet strak (kan nog wel een vuist bij in). Je maakt het vast met een singel (als een staartriem). Dat werkt perfect, geen spanning, warmte en beknelling van de bloedsomloop.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 15:45

Ow my god zeg! Wist niet dat staartbandages zulke vreselijke gevolgen kunnen hebben! Gelukkig heb ik het nog nooit gebruikt!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 17:04

Bij ons op stal staan dus ook mensen die hebben 24 uur per dag een staartbandage om, omdat hij anders een vieze staart krijgt (mm waarvan, besie mag namelijk nooit los staan, gek doen enz..)
Maar zijn staart wordt alleen maar dunner, echt nog een paar sprietjes, maar zou dat dan evengoed nog kunnen komen bij dat besie, of is ie ondertussen zo resistent voor die "staartzakbacterie"? Verward
Maarre als ik zo die foto's zie dan zou ik zeggen: In de vuilnisbak met die rotdingen!!

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 18:12

ik ken het gevaar, maar wij gebruiken ze niet als 1e instantie om de staart schoon te houden maar tegen het schuren, in vrachtwagens gaan paarden vaak schuren en als je dan geen staartbandage om heb dan krijg je hetzelfde....je houd geen staart meer over.

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 18:50

Princess schreef:
ik ken het gevaar, maar wij gebruiken ze niet als 1e instantie om de staart schoon te houden maar tegen het schuren, in vrachtwagens gaan paarden vaak schuren en als je dan geen staartbandage om heb dan krijg je hetzelfde....je houd geen staart meer over.

Daarvoor gebruiken wij ze ook. De paarden zetten tijdens transport hun kont tegen de wand omdat ze dan steviger staan, maar zo gaat wel de hele staart er aan. Daarvoor zou je dus zo'n staart koker/lap (weet niet hoe het officieel heet) kunnen gebruiken, dat is zeker veilig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 18:58

Princess schreef:

Daarvoor gebruiken wij dikke leren kokers die gevoerd zijn met vilt.
Albert heeft ze zelf gemaakt en ze werken perfect.
Ze zitten net als een staartriem en ik maak ze vast door een elastische singel om de hals te doen (dan kunnen ze niet naar achteren zakken wat wel kan gebeuren als je een elastische singel om de buik doet) en ze daar aan vast te maken.

mellylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 19:14

ahh wat sneu !!
Goed dat je dit hier neer hebt gezet als waarschuwing!!

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 19:47

Als je een SCHONE bandage om een zo schoon mogelijke staart op een correcte manier omdoet en niet langer dan een of twee uur omlaat, voorkom je al heel wat ellende Lachen

Maar die staartkokers zijn inderdaad nog beter

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 19:53

je kunt ook gewoon de staart wassen (evt vlechten) en dan in een panty of staartzak hangen... veelt te veel ruimte voor bacterien en toch blijft hij mooi schoon Lachen

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 20:06

rommie schreef:
je kunt ook gewoon de staart wassen (evt vlechten) en dan in een panty of staartzak hangen... veelt te veel ruimte voor bacterien en toch blijft hij mooi schoon Lachen

idd ik ben dus mooi panty's aan het sparen Tong uitsteken alle stukke panty'S dan he

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 20:39

leentje schreef:
Als je een SCHONE bandage om een zo schoon mogelijke staart op een correcte manier omdoet en niet langer dan een of twee uur omlaat, voorkom je al heel wat ellende Lachen

Maar die staartkokers zijn inderdaad nog beter

Nou die van mij kwam uit de was, heeft er 45 min omgezeten.... En ik dee dit al vaker (bij vorige paarden en op het werk) en toch heb ik de foto's van boven kunnen nemen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 21:33

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat witte stuk staart geweldig gaaf vind Haha!
Niet dat ik er op zo'n manier aan zou willen komen, maar toch gaaf

falabellatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 22:49

Kan mijn het schele dat ie een vieze staart krijgt!! (het is een paard geen barbiepop) jammer dan! liever een vieze staart dan helemaal GEEN staart! Alles beter dan zo een gevaarlijk onding!.... Sorry liet me ff gaan Nagelbijten / Gniffelen

Ps: ben wel blij voor je dat het nu zo goed gaat met je paardje QuijoSavan Toppie OK dan!