Subli granenmix; graag voedingsadvies

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rienke

Subli granenmix; graag voedingsadvies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 14:49

Sinds september geef ik mijn paardje Subli granenmix i.v.m. haar zomerexceem. Ze komt elke dag wel een paar uurtjes in de buitenbak. Er wordt verder nog niets mee gedaan. Begin januari wordt er langzaam gestart met inrijden. De laatste tijd is ze nogal fel als ze uit de stal komt.
Kan het zijn dat ze door dit voer veel feller wordt. Moet ik het dan combineren met de basisbrok? Ik moet er straks tenslotte op gaan rijden.

Groet Rienke

sharonlisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:14

Als je niet veel met het paard doet moet je in ieder geval geen basisbrok erbij geven, dit moet je alleen erbij geven als het paard aan het werk wordt gezet i.v.m spierbevangenheid.
De energie kan goed komen door de granenmix en staad als het goed is ook op de zak. Maar het is dus nog een jong paard en die moet gewoon wel wat meer doen.

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:18

Kan ook aan het lekker opgewekt frisse weer liggen hoor.
Of misschien is een granenmix of muesli zonder haver een betere keuze. En niet zoveel als op de zak staat - dat is meestal veel te veel. Havens heeft een fijne muesli zonder haver en EquiSanum ook, onder de naam EquiArabian (niet te verwarren met EquiArab, waar wel haver in zit).

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 15:25

het komt door de haver die in die granemix zit, ik heb het zelf ook gevoerd maar ben over gestapt naar marstall E- zonder haver ook ik had last van zomer exceem en dit voer bevalt uitstekkend ik voer het nu 2 jaar en zonder problemen als je voor de wedstrijd ander voer nodig hebt voor b.v. conditie geven ze je altijd advies en raad kijk op de website van www.pardoes-aurora.nl

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:33

muesli zonder havens voeren is geen oplossing, dat kreeg de mijne ook en werd daar behoorlijk fris van, ik voer nu de structuurmuesli van subli, en dat geeft bij mij wel een goed resultaat

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:37

Mij is juist afgeraden om granenmix te voeren met zomereczeem, i.v.m. het hoge aantal eiwitten. Heb het gevraagd bij de leverancier, en ik voer nu hetzelfde als ellepel.

Niffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 16:41

Ik voer sinds kort muesli zonder haver van Havens bij, en ik moet zeggen hij wordt er niet frisser van of zo.

Rienke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-04 17:06

En als ik nu een gedeelte van de granenmix vervang door de basisbrok van Subli?
Ze krijgt nu anderhalve kilo granenmix en 4 plakken hooi per dag.

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 17:12

Ik zou de granenmix vervangen door muesli van Havens.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 17:25

Kaya schreef:
Ik zou de granenmix vervangen door muesli van Havens.

No offence, de eerste zomer dat ik mijn (zomereczeem) paardje had, voerde ik Subli ponybrok. Omdat ze een erge achterstand had, ben ik overgegaan op musli van Havens en de zomer erna heeft ze heel erg eczeem gehad. Ben nu weer over op Subli, kijken hoe dat aankomende zomer gaat.

Zeg niet dat er een verband is, maar meedere bokkers in 1 topic gaven aan Havens te voeren en (erger) zomereczeem te hebben. Je weet maar nooit toch?

Als ik jou was, zou ik afstappen van de granenmix en eens goed advies vragen bij de leverancier, die mensen weten het precies allemaal.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 17:49

Ik voerde eiwitarme muesli, maar nadat ik toch een behoorlijk aantal dingen had gelezen over wat er toegevoegd wordt aan biks en muesli (melasse) ben ik juist overgestapt naar granenmix.
Ik heb niet gemerkt dat ze feller wordt, ik voer haar weinig, 2x per dag 250 gram.

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 18:32

Ok, van zomereczeem heb ik - gelukkig - geen verstand, dan hou ik me er beter buiten geloof ik. Ben wel nieuwsgierig: wat voor stof zou daar dan aan debet kunnen zijn?

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 18:43

Zomereczeem heeft niets te maken met eiwitten of meusli's of granen ed. Dat is nog nergens bewezen/ Bij deze wil ik dat even naar het land der fabelen toe verwijzen.

Dat je paard frisser is, kan zeer zeker het gevolg zijn van de granenmix. Paarden worden niet alleen van haver, maar ook van granen frisser. Aangezien granen en veel hogere VEP waarde hebben dan brok of lievergezegd basisbrok, hoef je hiervan dus ook veel minder van te voeren. Als je niet veel doet met je paard, vraag ik mij af waarom je granenmix voert. Ik zou dan gewoon basisbrok geven of een meusli. Basisbrok is niet specifiek voor paarden die sporten, daar is sportbrok voor. Basis brok is zoals het woord als zegt, de basis aan hoeveelheid mineralen vitaminen e.a. voedingswaarden. Dit heeft het paard, als bij geen lichte en matige arbeid als basis nodig. Hoe meer arbeid, hoe meer je ervan voeren moet. Aangezien een fries een koudbloed is, zou ik deze wat soberder voeren.

Even wat verdere gegevens die misschien handig zijn:

Subli granenmix: VEP waarde 870, Vitamninen 17000, Mineralen 3300
Subli basisbrok: VEP 750, Vit 11250, Min 2250
Horsefood basisbrok: VEP 845, Vit 10000 Min 2000
Havens Compactbrok: VEP 925, Vit 15000, Min 2200

Er zit een diervoederspeciaalzaak in de buurt, in Graauw. De Baar heet hij.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 18:50

okeeeeee...
ik kan geen brok voeren omdat er in brok een bestanddeel zit wat niet in muesli voorkomt, maar waar mijn pony op reageerd met huiduitslag----allergisch dus...

maar toch ff dit:

misschien dat het toeval is, maar mijn pony kreeg al zo'n anderhalf jaar de muesli zonder haver van havens.
begint deze winter waren de eczeem klachten weg, maar kreeg hij juist ontzettend veel schilfers in staart en manen.( had hij vroeger nooit)
sinds drie maanden voer ik nu de structuurmuesli van subli en je raad t al..
weg schilfers!
wel voer ik ook al enige tijd zonnebloem olie bij( dikke etlepel vol om de dag) dus of t daar nou van komt kan natuurlijk ook.
maar vind t toch wel erg toevallig allemaal.....

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:19

Arnoud,
ik zeg niet dat biks of muesli o.i.d. de veroorzaker is van eczeem. Wat wel zeker is is dat in het meeste krachtvoer allerlei rotzooi zit. In muesli zit bv melasse (suiker) is slecht voor paarden en zeker slecht voor eczeempaarden. Als je er dan toch voor kiest om je paard krachtvoer te geven, geef dan een zo zuiver mogelijk voer, dus zonder toevoegingen.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 11:13

Arnoud schreef:
. Aangezien een fries een koudbloed is, zou ik deze wat soberder voeren.

.

Arnoud, Arnoud, je mag niet vloeken in de kerk Haha!

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 15:05

Vroeger zat er veel rotzooi in krachtvoer, maar n.a.v. verscheindene schandalen, is er toch veel veranderd. Vroeger werd er veel dierlijk meel doorheen gemengd, maar dat was lang bij alle merken niet zo. Brokken van Horsefood of Hartog zijn 100% zuiver, puur natuur. Verder bevatten niet alle meusli's melasse. Wel is zo, hoe meer melasse hoe meer verzadigde eiwitten. Te veel melasse is idd niet goed. Nog is het onderwerp ook veranderd naar eczeem, terwijl er eerder gesproken werd over zomereczeem. Hoewel het beide een huidaandoening is, zit er toch verschil in. Zomereczeem wordt veroorzaakt door een mugje (meerdere dan, maar 1 soort) Ander eczeem kan een allergiesche reaktie zijn op idd eiwitten bijvoorbeeld. Schilfers kan en is meestan een overmatige talgproductie. Dus Ellepel, wat gebeurt er als je geen zonnebloem olie toevoegd. Overigens ben ik niet weg van Subli, als je het heb over rotzooi door krachtvoer, dan heb ik er bij Subli geen vertrouwen in. Bovendien heeft Subli krachtvoer met relatie lage VEP-waarden, dus je voer meer.

Ik vloeken in de kerk, sorry, ik zal het woord Fries niet meer noemen Knipoog Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 15:45

Ik denk dat je goed voert. Jonge paarden mogen toch wel lekker vrolijk zijn? Ik kan mij voorstellen dat de paddock vaak nat is en dat ze niet veel daar in kan doen. Wellicht dat ze zich wel een beetje verveelt zo op stal en dan vind ze het fijn om naar buiten te mogen.

Subli is heel goed spul, als ze goed op gewicht is, kun je misschien een beetje minder gaan geven.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 16:19

Hoi Rienke,
Ik zelf voer deels Subli granenmix en deels basisbrok van Cavalor (Equinomic).
Ik voerde nl ook eerst alleen granenmix, maar ik kreeg er ook een verschrikkelijke stuiterbal erdoor. Nu is de helft van de granenmix vervangen door basisbrok en het gaat een stuk beter, misschien optie om toch te proberen?
Groetjes

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 16:34

Arnoud schreef:
Vroeger zat er veel rotzooi in krachtvoer, maar n.a.v. verscheindene schandalen, is er toch veel veranderd. Vroeger werd er veel dierlijk meel doorheen gemengd, maar dat was lang bij alle merken niet zo. Brokken van Horsefood of Hartog zijn 100% zuiver, puur natuur. Verder bevatten niet alle meusli's melasse.

Arnoud, volgens mij praten wel langs mekaar heen Knipoog Haha!
Ik bedoel toevoegingen als melasse, conserveringsmiddelen e.d.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 21:23

Oke, dan hebben we over hetzelfde. Lezen is ook zo moeilijk, valt me soms niet mee Knipoog

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 01:37

Citaat:
Havens Compactbrok: VEP 925, Vit 15000, Min 2200

ben een kniesoor, weet ik, maar Derby compact heeft een hogerder vitamine/min gehalte als jij vermeld Knipoog

door meer zetmeel en suikers dan de gewone brok hogere energie, en lager in het eiwit gehouden.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 09:54

Arnoud schreef:
Brokken van Horsefood of Hartog zijn 100% zuiver, puur natuur.

Dat zou je van Hartog wel verwachten, maar dus niet
De grondstoffen wel, maar de conserveringsmiddelen die ze gebruiken niet. Dus bij mij geen Hartog.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 10:00

En van horsefood helemaal niet. Hele goedkope brok en als je paard het daar goed op doet, prima, de mijne dus helemaal niet,allesbehalve Verward

Er zijn maar heel weinig muesli's die geen melasse bevatten. Pavo heeft een speciale muesli zonder melasse, maar dat wordt bijna nergens verkocht.

Dodson en Horrel is heel puur, maar wel knetter duur.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 10:13

Een een beetje melasse is niet zo erg, maar te veel is inderdaad niet goed. Dus je kunt ook muesli's kiezen met een laag melasse gehalte. Of inderdaad puur granen voeren, maar vergeet dan niet een vit+mineralen mengsel!