Ontwormen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mellylover

Ontwormen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 18:19

Ontwormen

mijn vriendin verzocht een shetlander, maar die word nooit ontwormt!
nouw vroegen wij ons af wat de gevolgen kunnen zijn als je een pony niet ontwormt.

alvast bedankt Tong uitsteken

waarschijnlijk gaat ze hem zelf ontwormen want ze bazen van die shetlander willen het niet zelf doen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 18:24

Heel verstandig dat ze ontwormd. Een paard kan er dood aan gaan, doordat de wormen zich door de darmwand heen boren en in de bloedbaan terecht komen en vandaaruit in de lever kunnen komen. Doordat er veel wormen door de wanden van de aderen komen worden de wanden van de aders heel dun en kunnen knappen. Het paard overlijdt aan interne bloedingen.

Andere gevolgen kunnen zijn dat het paard erg koliekgevoelig is en blijft doordat al die wormen de binnenkant van de darmen stukvreten. Grote kluwen aan wormen kunnen ook voor verstoppingen zorgen.

Iemand die niet ontwormd is NIET goed bezig. Maar als je ontwormd en het paard staat in een kudde, moeten alle pony's ontwormd worden. En als het weiland is besmet en je ontwormd de pony, dan raakt hij binnen de kortste keren weer besmet door het weiland. Een eenmaal besmet weiland moet rust hebben, en er kunnen dan zeker een jaar geen paarden meer op staan...

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 18:58

VMR -> MD Lachen

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 22:52

Als ik je vrindin was, zou ik de ontwormpasta wel in rekening brengen van de eigenaren. Het is hun paard en horen er voor te zorgen. Dit valt al onder verwaarlozing en voor een diernbescherming genoeg om een gesprek aan te gaan met de eigenaren. Wil niet zeggen dat ze het dier gelijk meenemen, want het kan ook zijn dat de eigenaren er niet van op de hoogte zijn.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 23:18

Hoho!

Er zijn ook mensen die principieel niet ontwormen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 23:29

En daarmee zijn ze dus echt dom bezig. Op het moment dat jij niet ontwormd en daarmee het leven van een ander paard in gevaar brengt heb je toch echt een probleem als ik je stalgenootje ben...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 23:37

Cassidy schreef:
En daarmee zijn ze dus echt dom bezig. Op het moment dat jij niet ontwormd en daarmee het leven van een ander paard in gevaar brengt heb je toch echt een probleem als ik je stalgenootje ben...

Er staat nergens dat ik niet ontworm.

Als ik mijn paarden thuis had, deed ik het niet!!! Ik ken mensen die paarden aan huis hebben en niet ontwormen en dat gaat heel goed.
Weet je wel hoeveel troep er in die spuiten zitten?
Van hoeveel merken zijn paarden al niet resistent geworden??

En shetjes worden vaak aan huis, of in hun eigen kudde gehouden.
Ik snap dat je niet NIET kunt ontwormen op een pensionstal hoor.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 18:12

@ Antheman: Weet je waar de wormen (dus niet de paarden Knipoog) resistent van worden?
Van mensen die bezuinigen op de gezondheidszorg van hun paard. Die kopen een goedkope wormspuit van een eurootje of 6 omdat die andere hun te duur zijn. Of ze kopen wél zo'n dure en geven die in twee keer.

Ik heb mijn paard thuis lopen maar ik ontworm haar wel. Sowieso omdat ik haar gezond wil houden maar ook omdat het van mij wordt verwacht omdat ik regelmatig met mijn paard op de manege kom (elke week les) en omdat ik wedstrijden rijd. Als m'n paard onder de wormen zou zitten zou ze voor heel veel paarden een bron van besmetting zijn. Nou, dat wil ík niet op m'n geweten hebben.
Ik ontworm, ent en bekap omdat ik vindt dat het een goede investering is in de gezondheid van mijn paard. Ik heb het al in ander topics gezegd: ik investeer liever preventief in de gezondheid van mijn paard dan dat ik curatief moet doen...

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 18:21

Antheman: Ik weet dat jij een voorstander bent van het zo natuurlijk mogelijk paardenhouden, maar in het wild is de kans op een wormbesmetting vele malen kleiner omdat paarden met de hele kudde trekken en niet maanden op en paar hectare bivakeren. Hierdoor kunnen ze bijna geen wormbesmetting oplopen aangezien de besmettingen meestal via de mest gaan. Tegen de tijd dat wilde paarden weer terug komen op een stuk land waar ze eerder zijn geweest, zijn larven en wormen al dood. Het is namelijk onderzocht hoever paarden trekken, en dat is een heel eind.

Dat wormspuiten agressief zijn, weet ik, maar als je bedenkt hoeveel schade een wormbesmetting kan veroorzaken.......die schade is dus veel groter.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:31

Arnoud schreef:
Antheman: Ik weet dat jij een voorstander bent van het zo natuurlijk mogelijk paardenhouden,

Ohja??? Kennen wij elkaar dan?

Als ik mijn paarden aan huis had, dan zou ik ze regelmatig testen of ze wormen hebben, dmv mestonderzoek.
Daarnaast kun je heel veel problemen voor zijn door je wei schoon te houden en regelmatig om te weiden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 23:47

Allemaal goed en aardig als je zelf land hebt, minder haalbaar als je je paard ergens moet stallen. En laten we eerlijk wezen, hoeveel paardenbezitters zijn in het bezit van voldoende land?

Bovendien, mocht je paard wel een wormenbesmetting hebben, moet je alsnog aan de wormenkuur. En aan een dubbele dosering van wat ze normaal moeten hebben.

Wormen kunnen je paard van binnen opvreten. En dat is een risico dat ik toch echt niet ga lopen...

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 09:09

Ik heb eens een aan een wormbesmetting gestorven, opengesneden, shet gezien. Hij was van binnen helemaal geperforeerd: helemaal opgegeten door de wormen....

jordy2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 10:49

ik denk ook dat als mijn paard thuis stond ik hem niet zou ontwormen want iets geven terwijl ze het niet hebben is niet goed en als je land groot genoeg is en je iedere dag de drollen eruit haalt is er niks aan de hand je moet natuurlijk wel geregeld het mest laten onderzoeken of een keertje bloed laten trekken daar kun je het ook aan zien ik heb ook een kennis die het al 3 jaar niet ontwormd heeft en het paard kun je door een ringetje halen en mestonderzoek gedaan maar niks hoor

mellylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 16:12

het gaat dus om een shetlander die aleen in een weiland staat waar ook soms koeien in staan!

mellylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 16:16

Bloos NOG EEN VRAAG :

wat kan je zien aan het mest van de pony als ze wormen heeft !?!?!?
en, kan je z'n mest onderzoek zelf gaan doen?
of moet je dat door iemand leten doen .. ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 16:20

Dat kan alleen de DA doen. Klein potje vragen aan de DA en daar met een lepeltje wat mest indoen. Paarden zullen altijd wormen hebben, het gaat erom om de aantallen beperkt te houden. In hele ernstige gevallen kun je zien dat ze erg mager worden. Maar eigenlijk kun je een wormbesmetting aan de buitenkant niet zien.

mellylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 16:30

ok bedankt!!
ps. ik ontworm mijn pony wel alteid

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 16:59

Arnoud schreef:
Antheman: Ik weet dat jij een voorstander bent van het zo natuurlijk mogelijk paardenhouden, maar in het wild is de kans op een wormbesmetting vele malen kleiner omdat paarden met de hele kudde trekken en niet maanden op en paar hectare bivakeren. Hierdoor kunnen ze bijna geen wormbesmetting oplopen aangezien de besmettingen meestal via de mest gaan. Tegen de tijd dat wilde paarden weer terug komen op een stuk land waar ze eerder zijn geweest, zijn larven en wormen al dood. Het is namelijk onderzocht hoever paarden trekken, en dat is een heel eind.

Dat wormspuiten agressief zijn, weet ik, maar als je bedenkt hoeveel schade een wormbesmetting kan veroorzaken.......die schade is dus veel groter.

Ik ben het hier dus ook mee eens.
Kijk wat iedereen doet moet men zelf weten, als mijn paard er maar niet de dupe van wordt, omdat iemand niet wil ontwormen om welke reden dan ook.
Ik weet ook mensen die ontwormen met knoflook, nou je kan mij een hoop wijs maken, maar ontwormen met knoflook????? Verward
En trouwens waarom zou je je paard iets aandoen als er middelen zijn om het te voorkomen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 17:06

Off topic opmerking, n.a.v. jou laatste opmerking: Soms zijn de middelen erger dan de kwaal....zoals het ruimen in het geval van MKZ als er simpele inentingen te krijgen zijn...maar dat is weer een heel ander verhaal. Lips are sealed

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 17:29

Ja ok ik snap wat je bedoelt en daar heb je ook zeker gelijk in.
Kijk je gaat je paardjes niet onnodige rotzooi geven, maar ik geloof zeker dat sommige middelen noodzakelijk zijn om te geven.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 21:18

Voorkomen is beter dan genezen. Dat geld ook in dit geval. Als je regelmatig mestonderzoek doet, ontworm je dus pas wanneer er een wormbesmetting is. Als ze er met de mest al uitkomen hebben ze vanbinnen ook al de nodige schade aangericht.

Preventief ontwormen geeft nog niet de garantie dat paarden vrij zijn van wormen, maar doden de wormen wel voordat ze echt schade maken.

Antheman: Ik verwarde je met Arabest, sorry, veel namen kom je regematig tegen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 12:38

Arnoud schreef:

Wahaha, nou valt ook wel mee hoor. Ik ontworm mijn paardje gewoon, geen gezeur met knoflook enzo. Kom zeg ik ben geen kruidenheksje hoor. Studeer gewoon chemie, dus doe ook niet aan homeopathie dat vind ik onzin. Verdunningen van 100000 Verward , nou ja goed dat is een ander onderwerp Clown

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 14:08

Nou, dan weet ik het ook niet meer wie dat dan wel was. Dacht iemand met een A (behalve ikzelf dan, he)

Chemicus is toch een modern kruidenheksje Knipoog

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 16:16

Ik ken iemand die geld bespaarde op de wormenkuren. Resultaat: paard dood.

Dus altijd doen, wat kunnen die paar rot centen nou schelen!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 18:37

Arnoud schreef:
Nou, dan weet ik het ook niet meer wie dat dan wel was. Dacht iemand met een A (behalve ikzelf dan, he)

Chemicus is toch een modern kruidenheksje Knipoog

Tong uitsteken Tong uitsteken Tong uitsteken
Ja zo kan je het wel bekijken Haha! . Mengen en roeren en zo af en toe een plofje en wat rook Cool

Afbeelding