Hanentred

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Babeth

Hanentred

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 17:50

Hallo!
Wat is hanentred nou precies?
Milka trekt namelijk haar achterbenen ook vrij hoog op, maar het is niet zo dat ze er een rare beweging van krijgt.
Is dit nou hanentred of niet?

Groetjes!

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:03

hoi, ik wee tniet of ik je echt kan helpen, maar mij mijn pony op stal, stond een keer een paard die ook hanentred had, als hij liep, trok hij zijn been hoog op en deed hem ook iets opzij, ik weet niet of ik je kan helpen, maar hopelijk heb je er wta aan.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:21

waarschijnlijk heeft jou paard een krampbeentje net als de mijne ik zal je even een site geven waar het duidelijk word uitgelegt, en dan met een foto van mijn paard op het moment dat hij een krampje heeft

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:22

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 14:24

Ow, nee zo heeft Milka het niet.
Zal even een foto zoeken.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:25

Ik heb deze foto gemaakt toen ik hem voor het eerst ging longeren met hoofdstel en zadel en heel toevallig had hij net een kramptrekje toen ik de foto maakte Lachen

Afbeelding

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 14:25

Afbeelding
Let maar eens op haar achterbeen. Is dit ook hanentred?
Laatst bijgewerkt door Babeth op 28-12-04 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:26

Kijk ook even op www.dapbodegraven.nl dan naar paarden en daarna naar artikelen daar staat ook een hele goede uitleg.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 14:26

Stilstaand heeft Milka het niet en in stapook niet. Aleen in draf tilt ze de achterbenen zo hoog op.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:28

ze gebruikt gewoon goed haar achterhand volgens mij

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 14:28

Ja? Dus is het geen hanentred? Stilstaand heeft ze het namelijk niet.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:30

kramp en hanetred komen voor in stap en stilstaand bijna niet in draf, dus denk niet dat ze het heeft en zo ziet het er ook niet uit

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 14:31

Ow oke gelukkig Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:31

In draf komt het wel degelijk voor

Maar het is raar dat ze het dan in stap niet doet.
Want deze foto ziet er wel wat kramperig uit, maar het kan natuurlijk ook een moment opname zijn.

Wat zeggen de mensen in je omgeving ervan, die hem irl zien lopen?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:33

runningkawa schreef:

Want deze foto ziet er wel wat kramperig uit, maar het kan natuurlijk ook een moment opname zijn.

Ik zeg ook niet dat het in draf niet voorkomt, maar het is voornamelijk stilstaand en in stap, zelden in draf. En vind het vreemd dat ze het dan wel in draf doet maar niet in stap en met halthouden

HocusTivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:37

Breitling schreef:
Ik heb deze foto gemaakt toen ik hem voor het eerst ging longeren met hoofdstel en zadel en heel toevallig had hij net een kramptrekje toen ik de foto maakte Lachen

[image]

Heeft hij niet dat z'n knie op slot gaat en dat hij daar weer losschiet? Dat heeft mijn Olivi namelijk ook en als hij dan losschiet lijkt het ook soms een soort krampbeen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:50

nee want hij heeft het altijd in stap en als hij stil staat. Als hij los loopt (en ontspannen loopt) is het erger als dat ik met hem aan het werk ben, met de keuring is ook bevestigd dat hij een lichte vorm van een kramp beentje heeft

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 14:57

kramperigheid is goed te onderscheiden van hanetred, bij kramperigheid word het been hoger opgetild,en naar opzij, waarbij het been vaak langer in de lucht blijft hangen, wat trilt, en dan weer neer word gezet
hanetred is een meer spastische beweging, dwz, tijdens de stap, draf of galop word het been zeer veel hoger opgetild, en met n stamp weer neergezet .voornamelijk dus in de lucht, en niet zoals met kramperig, opzij
kramperigheid is erger als ze net uit stal komen, en word beter als ze warm zijn
hanetred blijft even erg tijdens het rijden en kan door stress worden beinvloed
hanetred is dus een grotere fout dan kramperigheid, omdat door kramperigheid heen gereden kan worden
naarmate ze hoger in de training komen te staan, en dan moet je dus aan schouderbinnenwaarts etc denken, waardoor het gewicht meer op de achterhand komt, kan hanetred wat minder worden
maar het is wel een koopvernietigend gebrek, dus als je daar aanspraak op wil maken is dat mogelijk

ze hebben het hun leven lang. en voor de dressuur zijn hanetredters vrijwel ongeschikt, omdat 90 % van de jury's je erop afrekent, terwijl ze eigenlijk alleen maar mogen korten op een punt, en dat is de zuiverheid van de gangen...
ik weet er helaas alles van, 9 van de 10 keer stond er 20 x vermeld.. trekt links achter, trekt lingsachter
rechts deed ie het ook, maar wel minder..

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:03

er zijn verschillende vormen van kramperig heid, niet alleen die jij vermeld. Mijn paard trekt namelijk niet erger als hij net van stal komt, en hij zet hem ook niet naar opzij hij tilt hem alleen af en toe iets hoger op. Een kramp been kan wel verholpen worden (hoe dat met hanetred zit weet ik niet ) een kramp been word veroorzaakt door een beknelde zenuw die van tussen zn oren tot zijn staart wortel kan zitten, als ze de juiste zenuw vinden kan het verholpen worden maar naar die zenuw zoeken is zoiets als naar een spelt in een hooiberg en moet je dus maar net geluk hebben

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:10

dan is dat wat die van jou heeft toch hanetred, hanetred is een foutje in de zenuw, en kan maar in enkele gevallen verholpen worden ..

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:18

nope hij heeft toch echt een vorm van kramperig heid staat ook op zn keurings rapport, hele lichte vorm van kramperigheid

zoals je op de foto ziet tilt hij hem ook niet zo hoog op, er zijn niet veel mensen die het zien als ze het niet weten

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 15:40

runningkawa schreef:

Ik wil je wel even een filmpje sturen. Dan kun je het beter zien. Dan kun je het ook beter beoordelen. Haha!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 15:45

Breitling, jou wil ik anders ook wel even een filmpje sturen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:18

ook bij dierenartsen is het nog een discutabel onderwerp, maar kramperigheid voldoet niet aan jouw beschrijving...

en ik zal je zeggen, een van mijn vorige paarden had het ook
en bij de keuring voor en na de cross stonden ze altijd met zijn allen te kijken, van wat doet dat paard nu weer??
en elke keer moest ik uitleggen dat het een hanetred was.
en de dierenartsen die daar keuren zijn allemaal gewone dierenartsen, dus dat zegt wel genoeg over de bekendheid over deze kwaal ...
dus ga er niet van uit dat die van jou kramperig is, want hij heeft meer de symptomen van een hanetred, alleen is die dus wat minder bekend bij de meeste artsen

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 16:43

crossmonster, harstikkebedankt voor je tips! Ik voel me nu echt opgelucht! Haha!