ventipulmin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

ventipulmin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 01:17

ik had een vraag ik wou mijn paard toch een kuur ventipulmin Scheve mond geven voor haar toestand Huilen nu want ze heeft erg last van vastzittend slijm, en benauwdheid,in verband met haar chronische bronchites!!!zou het nog uit maken welke soort ventipulmin ik het beste kan gebruiken in poedervorm of vloeibaar de vloeibare zit minder in en kost ook iets meer en zit antibiotica bij in in de poedervorm niet....wie heeft het ook alleens gebruikt??of gegeven of zou het zo doen

paardfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 01:25

Je kan het beste de vloeibare gebruiken omdat bij benauwdheid zoals deze ook vaak een chronische ontsteking zit (bronchites in jou geval). De toegevoegde antibiotica helpt daar ook tegen en daardoor werkt het beter, maar sommige paarden vinden het niet prettig en dan kan je altijd overstappen op de poeder en die door het eten mixen.
Venti is de afkorting van ventolin en wordt ook bij mensen gebruikt als middel bij cara en astma, pumi staat voor pulmicort en is ook een ontstekingsremmer. Beiden zijn dus goed, maar zeker in het begin slaat het vaak beter aan wanneer je de vloeibare neemt.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 01:52

oke alvast bedankt voor de reactie

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 09:11

Ga het niet op eigen houtje voeren, maar vraag het aan je DA. Mijn DA heeft me toen poedervorm voorgeschreven. Mijn paard heeft toen een hele zware ontsteking gehad.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 09:17

Ik zou voor de vloeibare gaan, ik weet niet hoe jouw pony de poeders door zijn eten accepteerd, mijn paard laat dan gerust een week of langer zijn hooi en biks staan en voordat ik hem dan weer aan het eten heb zijn we bijna 3 wkn verder, maar als ik de vloeibare geef, is er niets aan de hand. In het begin heb ik ook wel eens de poedervorm moeten oplossen in wat water en dan in een spuit direct in zijn mond moeten spuiten, dat ging ook goed , op deze manier krijgt je pony ook de juiste hoeveelheid binnen, ik vindt altijd wanneer je de poedervorm gebruikt, er te veel "verloren"gaat, en de kuren zijn toch al niet zo goedkoop.
Succes in ieder geval, hopelijk knapt je pony weer op.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 09:33

ik zou ook de vloeibare nemen, maar bij mijn pony helpt stomen heel goed zegmaar. eucalytus en den, dan komt alles goed los, maar dat is niet echt je vraag.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 09:34

Ik zou even een belletje naar de veearts plegen en daar vragen wat het beste is voor jouw paard. Het is tenslotte een paard met chronisch probleem en zij weten precies hoe jouw paard reageert op bepaalde medicijnen. Ik denk dat zij het beste kunnen vertellen bij welk medicijn je de beste kans van slagen hebt!

Sterkte ermee!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 10:24

Ik zou dit via de DA doen. Als het paard er heel veel last van heeft (vaak bij overgang van droog naar vochtig weer en omgekeerd) kan de DA ook een injectie daarvan toedienen, dit werkt nog sterker dan poeder en de vloeibare vorm. Onze DA diende soms een dubbele injectie toe, zodat er geen poeder en gel meer gevoerd hoefde te worden. Het hielp direct.
Ook zijn er sprays te koop die het inhaleren op stal verlichten (sterke mint geur die zich door de box verspreid).

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 11:33

Ik zal het even verplaatsen naar MD

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 11:45

nog meer reacties welkom!!!!!!!!!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 12:04

volgens mij zit er geen antibiotica meer in ventipulmin hoor, dat heb ik tenminste ooit eens begrepen. Vroeger zat er Trimethosulfmix (TMPS) in, maar nu niet meer geloof ik (sla me niet dood als het er wel inzit).
Maar ik zou even overleggen met de DA.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 12:55

Dat spul is ZUIVER en PUUR VERGIF !

Indien je niets anders kan vinden, altijd onder DA toezicht geven! Hou rekening ermee dat dit puur een symptomen behandeling is en niet een kuur, wat wil zeggen dat de klachten naar verloop van tijd altijd terug komen!

Nooit een paard zomaar ervan afnemen ... ze moeten ervan 'afkicken' dus doe het geleidelijk over een week tot twee weken periode !

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 12:58

Ik zou het eerst maar eens goed met m'n dierenarts overleggen...

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 13:55

er zit geen antibioticum in. Mijn paard is ook al verschillende keren zeer verkouden geweest de afgelopen jaren en dan had ik ventipulmin(spelling?) met een pot antibiotica erbij. Moest dus 2 dingen over haar eten doen. Bij mijn paard hielp het goed.

Zou het wel in overleg met je dierenarts doen...

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 13:58

inderdaad ik heb de dierenartsd gebeld en moest de vloeibare ventipulmin geven zo'n 14 dagen en dan weer stoppen hopelijk knapt zwe gauw weer op!!!

manke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 14:25

Ventipulmin helpt heel goed maar niet te lang geven en zeker het advies van de DA volgen! Te lang doorgaan met ventipulmin is helemaal niet goed. Ach gut

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 18:45

ik heb contact met de dierenarts gehad en moet de vloeibare ventipulmin 10 dagen gebruiken en dan weer stoppen ermee dan moet het over zijn ik ben benieuwd!!en wanneer begint of merk je dan wanneer de ventipulmin gaat werken??

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 18:47

Peterina schreef:
Hou rekening ermee dat dit puur een symptomen behandeling is en niet een kuur, wat wil zeggen dat de klachten naar verloop van tijd altijd terug komen!

Chronische bronchitis komt altijd terug, het is nu eenmaal chronisch.... Lachen

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 18:49

ja ik weet dat het erug komt maar de ene keer heeft ze meer last dan de andere keer de ventipulmin zorgt er toch voor dat het slijm eruit komt...zodat ze er weer tegen kan

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 19:15

ventipulmin is een soort dope, werkt wel ontstekingsremmend. De longen kunnen meer lucht bevatten. Het paard krijgt meer energie. Het verlicht, maar bestrijdt de oorzaak niet.

als het vastzittend slijm is, zou beter sputolisyn kunnen worden gegeven.

[/url]http://www.paardendierenarts.nl/db/upload/documents/Jan%202004%20paard.pdf[url][/url]
Laatst bijgewerkt door Suzan1 op 27-12-04 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 19:17

het is ook een soort ontsteking remmer... ik heb t ook gehad voor mn draver... hij heeft slokdarmverstopping gehad en de DA die spoeddienst deed was allergisch voor paardenmaaginhoud(breek me de bek niet los, das echt niet tof) maar iig heeft hij zn luchtpijp toen beschadigt
ik heb de vloeibare vorm mee gekregen vanuit de paardenkliniek (daar zijn we uiteindelijk toch beland) en die beviel me prima... poeder had ie waarschijnlijk last van gehad vanwege de kleine deeltjes he....

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 19:43

dus met ventipulmin komt er geen slijm los!!!ik dacht da thet een slijmoplosser was...kun je sputylosin en ventipulin tegelijkertijd gebruiken??

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:46

Ik ben toevallig net klaar met mijn flesje Ventipulmin!
Mijn Haflingermerrie heeft stofalergie dus die heeft ook Ventipulmin gehad van de Vee-arts.. ik moest wel het hele flesje opmaken hoor!

Emaartje schreef:
dus met ventipulmin komt er geen slijm los!!!ik dacht da thet een slijmoplosser was...kun je sputylosin en ventipulin tegelijkertijd gebruiken??

Bij mijn haflingermerrie kwam wel degelijk slijm los! maar dat was dan ook wel het enige! Scheve mond

ynskje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:55

Citaat:
Chronische bronchitis komt altijd terug, het is nu eenmaal chronisch....

Zelfs chronische bronchitis kan over gaan...hoewel natuurlijk beschadiging op de longblaasjes onomkeerbaar is. Mijn paard heeft ook jaren lang longproblemen gehad,en nee ook ventipulmin hielp niet.. Dat is inderdaad symptoombestrijding en niet het aanpakken van de oorzaak.
Mijn merrie is er nu zo goed als vanaf, door de begeleiding van een holistisch dierenarts. OK dan!

LindaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:22

lailapri schreef:
ik zou ook de vloeibare nemen, maar bij mijn pony helpt stomen heel goed zegmaar. eucalytus en den, dan komt alles goed los, maar dat is niet echt je vraag.

Ben het hiermee eens, stomen is heel goed bij vastzittend slijm. Mijn paard heeft er ook heel erg last van gehad. 3 kuurtjes ventipulmin en 1 of 2 sputolysin kregen het slijm niet los, maar simpelweg stomen met dampo wel!