begin van het einde?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

begin van het einde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 21:56

t gaat volgens mij niet goed met felicia.. Scheve mond
ik ging vandaag naar haar toe, en ze liep kreupel! ze is net bekapt zag ik, en ze liep echt niet goed!

eerst uit stal gehaald, en ik d8 nou gaat over straks. Maar mooi niet, ik had dr eerst even aan het halster touw achter me aan lopen, maar ze liep niet goed. heel stijf enzo..
later opgezadeld, kijken hoe het voelde... het voelde niet goed! heel erg naar.... ik heb er geen woorden voor.

en met dr hoeven uitkrabben, ze ging heel makkelijk alleen met links achter wou ze trappen....

daarna in stal gezet, en ze ging echt zo staan, dat de rechts-voor been geen last had....

morgen ga ik weer heen... maar ik vind het zo vreselijk!!
3 weken geleden, dacht ik nog dat ze de ziekte van crushing ofzo had... en nu dit weer.. Verdrietig k moest het even kwijt...

morgen ga ik naar de eigenaars, en vragen of zij felicia lekker vinden lopen!
Laatst bijgewerkt door EngeltjeS op 26-12-04 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 21:58

Eey meis.. je vertelde t me...
zo rot dat de eigenaren zo moeilijk zijn... veel sterkte en hopen dat t mee valt...

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 21:59

k wil haar gewoon niet kwijt... ze is ong. 20 jaar (kan tussen de 19 en 23 zijn!) en k ken dr al 2 jaar... .1e jaar al hoefbevangen mee gemaakt....

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 22:29

misschien door het bekappen. je kunt afspuiten en stappen.... me leraar zegt altijd buigproefje, maar of dat helpt weet ik niet. bel anders eens een dierenarts voor informatie (kost meestal niets)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 22:30

owja en laila was vorig jaar ook zo kreupel als weet ik het (kon niet meer lopen) werd volgenm dierenarts ook niet meer beter, nu ook weer de oude....

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 22:32

k weet niet welke da ze hebben....
k ga morgen zeker stappen met haar.... ze is zo ineens oud... ze is niet meer levendig... en 2 weke geleden gedroeg ze zich al een jong veulen!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 23:07

ja echt balen, maar houdt haar wel vrolijk als zij de moed laat vallen is het waarschijnlijk wel snel gebeurt. Dierenarts staat telkens weer versteld van mijn oudje, maar komt doordat ze echt niet snel opgeeft hoor!

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 23:17

als ze net bekapt is kan het zijn dat de hoefsmid gewoon wat uitgeschoten is. Bij ons is dat ook een keer gebeurt, pony liep een week echt niet lekker. die was ook al oud maar levendig.. heeft ook een tijdje (Dag of 2) nergens meer zin in gehad..
zoals je het omschrijft is het hevige kreupelheid, afspuiten het been en wat stappen. gaat het niet over, toch proberen de VA te laten komen..

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 09:32

k ga er dus vandaag weer heen, en even met haar stappen, en lekker poetsen.
hoe lang mag ik met haar stappen?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 09:39

het is best koud, maar afspuiten (afkoelen zou wel goed zijn) en ongeveer 10 min stappen. ik deed het altijd op harde bodem, maar weet niet of dat goed is of niet

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 10:43

harde bodem is ok, maar als de hoesmids te diep gesneden heeft (en er dus een soort van wond in de hoef zit) moet je wel zorgen dat ze nergens op kan gaan staat (lees: grind, steentjes etc) dus een vlakke bodem. als het echt niets met de hoef te maken heeft en dr been is dik en warm ook op een harde bodem stappen. 15 min afspuiten en 10 min stappen. (het liefst iets van 3x op een dag)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 11:37

afspuiten met dit koude weer? Verward

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 13:23

ja mijn paardje is ook wel eens te kort bekapt lijkt wel of ze op eieren lopen dan heel sneu zoveel mogelijk op zachte ondergrond lopen en opletten dat de hoeven niet warm worden en als het goed is het met een paar daagjes weer goed hoor!!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 17:51

ze is waarschijnlijk weer bevangen....
de eigenaar was er vandaag, en ik zei: Meneer, Felicia loopt niet meer zuiver.
die man zei dat ie het ook al had gezien, en zou nog een keer kijken. eerst dr hoeven uitgekrabt (was algedaan door daisy en mij maar hij d8 dat het daar aan lag Verward )
en daar lag het niet aan.
even laten lopen, ze liep heel sneu... daarna wou hij haar laten draven.
nou in 1 woord: vreselijk! ze deed het niet meer, als of ze maar 3 benen had om op te lopen... (r-v zette ze zo neer dat ie weinig last had)

nou morgen komt waarschijnlijk de vee arts, en Meneer zij ook nog, dat ze met een spuit beter kon worden Verward

ooo vreselijk!

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 18:04

hmm, ik denk dat hij spierbevangen bedoeld? dan help een spuit met spierverslappers indd.
als ze hoefbevangen was geweest had de smid dat wel gemerkt en er wat van gezegd of wat aan gedaan denk ik..

spierbevangen kan lang duren, maar de meeste paardjes komen er weer helemaal boven op.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 18:13

nee echt hoefbevangen maar de smit had niks gezegt. Verward
morgen komt echt (hopelijk!) de DA om even te kijken...
maar sommige boeren Verward:? zijn erg vaag, helemaal deze! hij kijkt het liever nog even aan, dan dat ie meteen weet wat ze heeft.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 19:12

gossie meis.. horro wat je door je hoofd gaat nu he... tis dat je zo eind weg woont anders was ik langs gekomen...
Dit is echt een geval mensen met paarden... en laten wij nou paardenmensen zijn

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 19:14

ik vind het echt vreselijk....
misschien moet ik maar beginnen met afscheid nemen.... ;'(

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:59

nouja er is nog hoop, laila heeft dat ook 2 keer heel erg gehad, zo erg dat ze dachten dat ze niet meer beter werd. (jaja wat heeft die nu niet gehad, en toch evengoed 29). Maarje ik wens je sterkte en zal vor je duimen

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:43

ik ken die boeren maar al te goed.. echt lomp en daarna ook niet beseffen dat als ze eerder gereageerd hadden het waarschijnlijk beter had uitgepakt..
sterke!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 10:19

k voel me vreselijk machteloos...
ik kan vandaag niet heen!
omdat de wegen te slecht zijn voor mn moeders auto... mn fietsband is leeg...
k kan helemaal niks doen voor haar!
en het lijkt wel alsof niemand in de gaten heeft, hoe zij zich voelt, alleen ik begrijp het.

xxxx devica

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 10:25

ik zal even kijken wat ik kan doen oke? verder via msn?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 10:31

thxxx mandy Lachen

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 18:36

eey heb je de eigenaren nog wel gebeld of niet... zou ik toch maar is doen als ik jou was.... toon je iig intresse

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 18:56

Klinkt toch alsof ze te kort bekapt is Scheve mond
In dat geval is de hoef super gevoelig, en moet je harde ondergrond en grint enzo zeker vermijden.
Als het goed is wordt het dan vanzelf weer beter.
Als ze hoefbevangen is had de smid het moeten zien lijkt mij Verward
Denk je toch dat dat het is, zet haar dan zoveel mogelijk in nat zand (zorg wel dat ze ook droog kan staan als ze dat wil, als ze echt hoefbevangen is gaat ze uit haar eigen wel op het natte staan), dat verlicht alvast de pijn.
Ik zou er iig een dierenarts naar laten kijken.