etter/snot uit 1 neusgat! iemand tips??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tola

etter/snot uit 1 neusgat! iemand tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 13:02

mijn 4 jarige merrie heeft sinds 4 dagen groene snot of etter uit uit haar rechter- neusgat lopen.
ze heeft geen koorts,38,3 gr,is wel duf,en hoest niet,bij beweging valt de snot of etter uit het neusgat.
weet iemand wat dit kan zijn?
ik heb wel de va gebelt,en heb medicijnen gekregen.

stekelroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 13:38

Klinkt als een flinke vekoudheid/ontsteking. 38,3 is geen koorts maar wel verhoging. Als de DA is geweest waarom vraag je het dan niet aan hem/haar?

tola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 13:47

nou de va is niet geweest,heb telefonisch-contact met hem gehad,en hem precies uitgelegd wat eraan de hand is.
ik dacht in de eerste instantie dat het een verkoudheid was,maar ze hoest niet,bij het opwekken van een hoestprikkel op het strottehoofd krijg ik geen reaktie,verder ettert ze maar uit 1 neusgat,en ze schud vaak met het hoofd,met deze uitleg aan de va dacht hij zelf aan een voorhoofdsholte-ontsteking of kaak/kies-ontsteking,heb nu een antibiotica en quadrisol.

stekelroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 14:00

Oke..... Als de DA denkt dat het een voorhoofdsholte-onsteking of kaak/kies ontsteking is ....... dan heb je toch antwoord op je vraag???????
Wel een beetje vreemd dat de DA niet ff langskomt .

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 15:01

toch de DA bellen en hem langs laten komen. wat je paard heeft is niet goed, groene snot is duidelijk een ontstekking en daar moet !! naar gekeken worden, zo maar antibiotica geven kan gewoon niet je Da mag dat niet geven zonder onderzoek vooraf of deze man of vrouw is helderziende

tola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 18:07

hallo,ik vond het zelf ook niet prettig dat de va zelf niet langs kwam,hij had het druk met koliek patienten,maar hij durfde het niet aan om mn paard met deze snot-etter verschijnselen zonder medicijnen het kerstweekend in te sturen,hij vond dat 4 dagen met deze verschijnselen al wat lang was.
verder is mijn vraag of er iemand deze verschijnselen herkent wat betreft een kaak of voorhoofdsholte-ontsteking??
alvast bedankt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 18:39

ik herken t wel, maar dan als een behoorlijke verkoudheid. mijn vorige paard heeft het gehad, snot, verhoging etc...
na anderhalve week trok het bij hem weg, na stoppen met medicijnen heb ik een flesje echinaforce voor hem gehaald ter ondersteuning en dat heeft denk ik ook geholpen. daarna niet meer verkouden geweest.

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 19:09

Droes?? Pony bij mij op stal had dit ook en dit was droes, kwam er alleen niet aan de buitenkant uit maar ook door de neus!! Met droes kun je beter geen Antib geven!!! Ik zou de Da gewoon laten komen voordat je er spul in gaat pompen wat later niet goed blijkt te zijn!!! Hij kan het heus niet zien en beoordelen over de tfoon!!

Lindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 19:44

idd echt DA laten komen, bij ons had een pony droes op stal en snel overleden, hoeft niet kan wel, echt laat hem komen hij kan altijd komen als je hem nodig hebt en je hebt vast ook nog wel een adnere DA in de buurt echt niet zomaar medicvatie gaan gebruiken zonder dat hij het heeft gezien dat is echt niet goed, dan ga je someteen het verkeerde gebruiken en maak je het erger, bel hem gewoon vanavond nog dat is echt nier erg zeg gewoon dat je het niet vertrouwd want dan moet hij komen en het klinkt echt niet gezond,

je wilt tog het beste voor je pony?????????????????????

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 20:00

Hmm, zou kunnen hoor, ik heb het nog nooit meegemaakt...

Mijn paard had het uit beide neusgaten, dikke klodders geel snot, en die was er ook erg benauwd bij en hoestte ook...

Ik ben er mee naar de veearts geweest en daar hebben ze gekeken in haar luchtwegen en longen (bronchoscopie heet dat geloof ik... Verward ).
Zij had een virusinfectie waar een bacterie bijgekomen was.
Ze moest blijven en het werd op kweek gezet voor een passende antibioticia.
Ze hebben haar eerst gestoomd en nu ben ik bezig met een kuur van antibiotica injecties 2x per dag...

Ik zou als ik jou was je paard even heel goed in de gaten houden en als het na het kerstweekend niet verbeterd is gelijk weer even de veearts bellen en vragen of hij toch langs wil komen.

Mocht het eerder verergeren zou ik toch gewoon in het weekend al bellen...

Verder even rustig aan doen, wel beweging geven maar niet aan het werk zetten.

Ik vind 38.3 wel aan de hoge kant.
Wat heeft je paard normaal voor temp?
Die van mij zit normaal op 37.5

Sterkte ermee!!

tola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 11:25

lieve bokkers,jullie konden wel eens gelijk hebben,wat de droes betreft.....
stom dat ik daar zelf niet aan gedacht heb...
ik ga nu meteen naar stal......en bel dan toch maar de va (onder de kerstboom vandaan..)
er staan sinds 3 weken 2 nieuwe paarden op stal(overbrengers misschien)
bedankt dat jullie me ff wakker hebben gemaakt...
tot hoors...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 13:43

Een van mijn paarden heeft het een keer gehad nav een ontsteking van een holte in zijn kaak. Daar was een kies weg, maar die plek was niet goed opgevuld. Hij stond wel ineens met heel hoge koorts.

Het kan van alles zijn dus, ook iets heel onschuldigs. Laat je niet gek maken.

tola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 13:54

heb inderdaad weer contact gehad met de va,hij zei dat de symptomen inderdaad duidelijk een kaakontsteking waren,maar hij belt me vandaag nog terug om tijdstip af te spreken om langs te komen.
alle paarden op stal zijn oke,temp,gedrag,eetlust,geen snot,geen hoesters.
mijn paard was vanmorgen weer normaal,qua gedrag,temp was 38gr,maar wat wel heel duidelijk is dat ze gigantisch uit haar neus en mond stinkt,echt heel vies.
ze eet wel goed,ze maken het eten wel heel "lekker",omdat er ab en quadrisol door zit,en anders eet ze het niet.
maar moet er wel bij zeggen dat ik nog steeds niet gerust om ben....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 14:31

Als er een ontsteking zit moet die natuurlijk wel weg. Maar als je paard zich nu iig al wat beter voelt is dat een begin.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 14:38

Als ze echt zo uit haar neus/mond stinkt zou je inderdaad aan een ontsteking denken...

Sterkte ermee!

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 11:08

Mijn paard heeft hetzelfde gehad.Ze had een afgebroken kies die was gaan ontsteken en dat was doorgebroken naar de kaakholte.
Andere mensen dachten ook steeds dat ze droes had,maar aangezien er geen dikke kaakklieren waren....hebben we foto's laten maken want de prut bleef maar lopen
Ze heeft verschillende antibioticakuren gehad,en toen het nog steeds niet over was wilde de kliniek een gat gaan maken op haar neus om de holte te gaan spoelen(van buiten af dus anders kwamen ze er niet bij).
Gelukkig sloeg de laatste (heel dure kuur)wel aan en was het over.
Het geheel heeft wel 4 maanden geduurd.
Ze heeft hierbij trouwens nooit koorts gehad!
En stonk ook gigantisch uit neus en mond!

tola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 13:36

update:ze hebben een kweekje afgenomen om uit te sluiten dat het droes is,uitslag maandag
morgen komt mijn eigen va kijken.
vandaag was mijn paard opgewekt,temp was 37,9gr,weer iets gezakt,maar de etter komt nog steeds uit haar neusgat,en het stinkt nog steeds...
proudmama:weet je nog toevallig hoe die dure ab heette? ik had n.l van mijn va ook een hele dure ab gekregen....
verder hoop ik dat het geen droes is voor de andere paarden,maar ja een kaakontsteking is voor mijn paard ook zeer zeker geen pretje.
bedankt voor jullie reakties

wodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 18:48

Ik heb op dit moment een soort gelijk iets met mijn paard.
Hij is 3 jaar dus ook aan het wisselen en hierdoor sneller vatbaar voor ziektes.
4 weken geleden begon hij te hoesten. Ik had nog ventipulmin staan en dit was nog goed dus gegeven. 10 dagen lang 2 keer daags. Hierna was de hoest over. Heb toen nog een poeder v/d paardendrogist gegeven(respiraze) en er was niks meer te merken aan hem zo fit als het maar kan.
Helaas staat hij nu weer met een snotneus(groen) aan 1 kant net als bij die van jouw en die van mij hoest nu ook niet.
Zal morgen wel even de DA bellen en horen of het bij die van mij nu ook geen kaakontsteking kan zijn.

Vora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 22:35

Als je onder het kopje zoeken Riezelma typt, kom je het verhaal van 1 van mijn paarden tegen. Zij had dezelfde verschijnselen en bij haar was het kieswortelontsteking wat later is overgegaan in een kaakboezemontsteking. Het is zaak er op tijd bij te zijn als het dat is, dat kan je een hoop ellende besparen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 10:40

Onze minihengst heeft het momenteel ook, ademt heel erg diep omdat hij benauwd is van de slijm. Ik spuit 1 cc bisolvon in de mond, krijg nog medicijnen van Marijke Boinck www.cherokeepaarden.nl voor de hengst en dat krijgt hij ook 1cc van en ik maak een mengsel van water en zout (1 mok met koud/lauw water met 1 theelepeltje zout erin) dat doe ik in flesje met pipet erin en druppel dagelijks 2 ot 3 x 1 pipet per neusgat, slijm komt goed uit de neus eruit en gaat zeker de goeie kant op. Succes ermee.

tola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 12:50

update:ik moet met mijn paard naar de kliniek om foto,s te maken van haar hoofd,kaken,voorhoofdsholtes.
het is een ontzettende stress-muts wat vee-artsen betreft,als hij haar al aankijkt gaat ze door het lint,het heeft geen zin om op stal iets te doen,moet dus naar de kliniek,wordt daar gesedeerd(verdoofd),om foto,s te maken.
wat de droes betreft;volgens de fokker heeft ze dit al gehad,de kans is klein dat ze dit nogmaals krijgt..
moet nu wachten wanneer ik terecht kan deze week...

wat betreft het inspuiten met zoutwater-oplossing,zou goed kunnen zijn,maar mijn paard laat dit absoluut niet toe.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 18:44

Ik verwacht ook niet dat het droes is. Zo'n kaakfoto is niet zo heel heftig hoor, allen ze moeten het hoofd echt heeel stil houden. Ook superbrave paarden worden daarvoor flink gesedeerd, dat is niets om je druk over te maken.

Misschien kun je iemand vragen om met je mee te gaan. Maar voor veel mensen werkt het het beste als je maar wat kunt doen, want dan heb je minder tijd om je zenuwachtig te maken.

(dat is net als bij een operatie kijken, als je maar wat vasthoudt oid is het vaak al goed, maar alleen erbij staan en je gaat knock out)

Voor dat spoelen met zout -water moet je gewoon even doorzetten en zelf ook even flink zijn. Niet er bij voorbaat al een drama van maken maar gewoon je paard een beetje "overvallen" zodat het er al inzit voor ie kan protesteren.

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:11

Tjee Tola, wat lees ik dan nu weer??? Alweer naar de kliniek en dan nu met Tolalinde . Ben benieuwd wat het dan nu is, laat je wat weten?

tola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 12:18

Zep schreef:
Voor dat spoelen met zout -water moet je gewoon even doorzetten en zelf ook even flink zijn. Niet er bij voorbaat al een drama van maken maar gewoon je paard een beetje "overvallen" zodat het er al inzit voor ie kan protesteren.

ik ben het helemaal met je eens.....maar mijn paard trapt daar echt maar 1 keer in,en daarna wordt het echt gevaarlijk,ze gaat gewoon op de achterbenen zolang ik ik probeer er iets in te stoppen....helaas
het geven van injecties,wormenkuur,allemaal drama.... Huilen

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 13:45

Het spijt me ik weet de naam niet meer ,ik weet alleen nog dat het dikke witte vloeistof was en dat de gewone dierenarts het niet mocht geven omdat het op de lijst van verboden middelen staat.Gelukkig gebruiken de klinieken het wel gewoon.
Bij ons hebben ze eerst een scopie gemaakt om te kijken waar al die prut vandaan kwam en toen een foto,waar ze op ontdekten dat een kies de boosdoener was.
Heel veel succes,en ik zou zelf niet gaan spoelen als je niet precies weet waar het doorgebroken is tussen kaak-en neusholte,zometeen veroorzaak je nog meer ellende.