prikkeldraad wonden!! *recent*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ilsejee

prikkeldraad wonden!! *recent*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 16:08

ja, ik weet het, heel stom om het weiland niet eerst te controleren, ik baal verschrikkelijk, maar het is gebeurt..

Amando, pensionpaard, 25 jaar oud, heeft aan 3 benen wonden zitten, allemaal aan het onderbeen, bloedde behoorlijk..

Tjitske, eigen paard, 6 jaar oud, zat verstrikt in het draad maar bleef gelukkig rustig. rondom haar rechterachterbeen zat het draad heel strak vast. We hebben haar helemaal los moeten knippen. Gelukkig alleen een klein wondje aan de binnenkant van haar linkerachterbeen. Maak ik me weinig zorgen over.

Ik heb bij beide paarden de wonden schoongemaakt met lauw water, afgedroogd met droge,schone handdoek en doordrenkt met jodiumtinctuur.
Het is nu ong. een uur geleden gebeurt, ik heb ze met z'n allen (5) op stal gezet, maar het lijkt me voor die oude niet goed om hem stil te laten staan. Kan ik hem in de bak zetten bijv? dat hij wat beweging krijgt.. Het zijn vrij grote wonden op 3 benen. Moet ik het verbinden? Hij is goed ingeënt, dus bang voor tetanus ben ik niet? Zand kan toch weinig kwaad?

Groetjes Ilse

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:10

Wonden onderaan het been die bloeden voor zo min mogelijk last altijd laten hechten heb ik geleerd.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:11

Oke, als je het niet vertrouwt bel dan de DA je moet onstekingen en weet ik veel voor komen!!! Ik zou wel op passen met dat zand. Dat kan viezigheid in de wond veroorzaken....

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:11

Fellor schreef:
Wonden onderaan het been die bloeden voor zo min mogelijk last altijd laten hechten heb ik geleerd.

Idd, dat kan ook. Mijn pony had een winkelhaak aan zijn achterbeen en dat is ook gehecht....

ilsejee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 16:13

er hangt geen vel los ofzo.. Als je het schoonmaakt zie je alleen en streep (snee)
Ik zal er nog eens goed naar kijken..

Ik weet ook niet of het nog steeds bloed, kun je niet zien door de tinctuur (die is namelijk zwart)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:15

Die uitspraak van Fellor kan best kloppen, mijn pony heeft ook eens een wond(je) aan zijn been gehad. Hij stapte in paniek naast de trailer klep, een wond van 5 cm, maar niet erg diep. Toch werden er een hoop hechtingen ingezet.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:15

Ik heb je topic verplaatst van VMR naar Medisch.

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:35

Ik zou er groene leem op smeren.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:47

Misschien was het handiger om een DA te laten komen voordat je er vanalles op ging smeren. Meestal kan er niet meer gehecht worden als er wat op een wond is gesmeerd.

ilsejee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 17:36

de wonden bloedden behoorlijk, maar na een 2e keer schoonmaken met warm water is het bloeden gestopt en zie je weinig van de wonden..

Amando heeft in z'n voorbeen allemaal kleine gaatjes (enkel geprikt dus denk ik) en tjitske heeft op de plek van de knelling van het draad een klein bultje, dat houd ik goed in de gaten.
Voorlopig laat ik geen dierenarts komen, voor zover ik kan zien zijn de wonden niet door de huid heengegaan en dus ook niet te hechten.

Door de dikke wintervacht van beide paarden is het trouwens wel moeilijk te zien allemaal.. maargoed, we houden het schoon en goed in de gaten..

Volgens het boek van Evert offereins zouden de wonden in ong. 10 dagen moeten genezen..

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 18:00

Ik zou sowieso de dieranrts bellen voor een tetanus prik, die wondjes klinken niet al te ernstig, maar de risico van tetanus is denk ik veel groter.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 19:23

Het gatver!!
Volgens mij heb je het wel goed aangepakt, je ziet zelf ook wel of het echt serieus is of niet.
Tetanus prik is idd geen slecht idee, maar je kan zo even de veearts bellen om dat te vragen.

Sharlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 19:27

Ik snap niet waarom je de eigenaar niet belt, vraagt of die kan komen en anders met hem/haar overlegt of de dierenarts langs moet komen. Die had ik zowiezo langs laten komen, lieveroverbodig dan dat je later denkt van s.hit had ik nou maar wel de dierenarts gebeld.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 21:40

Het ligt nogal moeilijk om de eigenaar te bellen, ik weet er het fijne niet van, alleen dat ze haast nooit komt omdat ze behoorlijk ernstig ziek is en niet meer in de buurt woont. Amando staat al jaren op deze stal en is gebleven toen Ilse er kwam wonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 21:56

Als de wond flink gebloed heeft, is hij waarschijnlijk ook schoongebloed. Mijn paard heeft 5 jaar terug ook in de draad gezeten, drie grote krassen en twee kleintjes. DA heeft extra tegen tetanus geënt, schoongemaakt en ontsmet. Verder daarna niks meer aan gedaan, je ziet er nu helemaal niks meer van. Gewoon afblijven.

Toch zou ik de eigenaar bellen, gewoon even melden. Ook al komt ie nooit, het blijft zijn paard Lachen

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 10:38

De dierenarts kan er nu toch niets weinig meer aan doen als je hem nou zou bellen. Er zit al jodium op dus hechten kan toch niet meer. Ik zou het nu gewoon goed schoon houden.

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 11:12

dierenarts kan nog wel een injectie geven tegen tetanus, is altijd verstandig1

en hierboven werdt al een keer iets gezegd over groene leem, dit is perfect!
het zorgt dat er geen vuil de wond in kan, en trekt het vuil wat er eventueel nog in zit er uit!
perfect!

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 11:22

Goed wassen met betadine shampoo.Liefst 2 keer per dag.
Succes.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 17:31

Maya schreef:
Als de wond flink gebloed heeft, is hij waarschijnlijk ook schoongebloed. Mijn paard heeft 5 jaar terug ook in de draad gezeten, drie grote krassen en twee kleintjes. DA heeft extra tegen tetanus geënt, schoongemaakt en ontsmet. Verder daarna niks meer aan gedaan, je ziet er nu helemaal niks meer van. Gewoon afblijven.

Toch zou ik de eigenaar bellen, gewoon even melden. Ook al komt ie nooit, het blijft zijn paard Lachen

OK dan!

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 19:01

Kimmes schreef:
Goed wassen met betadine shampoo.Liefst 2 keer per dag.
Succes.

Tegenwoordig wordt het afgeraden veel met betadine te wassen, dit remt de genezing, ja kan dan beter 1 maal wassen met betadine en daarna goed schoonhouden door het eventueel uit te spoelen met schoon leiding water. En wonden van meer dan 3 uur oud kunnen niet meer gehecht worden, maar stel dat de wonden gehecht hadden moeten worden dan mag je het ook niet schoonmaken met betadine of iets.
Dit vertelt onze dierenarts, dus dit verzin ik niet ofzo.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 19:37

Nee,als het gehecht moet worden niet,maar dat gebeurd nu toch ook niet meer.Als iets gehecht moet worden,mag er helemaal niets op,behalve water (en pure spiritus heb ik me wel eens laten vertellen,dat ontsmet heel goed).
Ik heb ook eens meegemaakt dat een paard behoorlijke prikkeldraadwonden had en toen zei de DA:2 maal daags wassen met betadineshampoo.
Het is idd wel wat jaartjes geleden,dus het kan best veranderd zijn.Ligt er denk ik ook aan hoe (schoon) de wond eruit ziet.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 19:46

als pensionhouder zou ik als het mijn schuld was dat een paard in het prikkeldraad loopt, ten alle tijden uit eigen beweging de dierenarts laten komen al is het maar uit fatsoen naar de eigenaar van het paard

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 20:04

Geloof mij! Pas op met dat zand! Chip heeft bij der vorige eigenaar ook wondes aan de benen opgelopen en die zijn nooit goed verzorgd geweest. Met als gevolg, op de wei en buitepiste allemaal zand in de wonde en na meer dan twee jaar treed er een zware ontsteking op die zachtjes heeft zitten "broeien". Raar maar kom...

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:38

Ik zou er idd nog groene klei op hebben gedaan, maar verder heb je denk ik wel ok gehandeld. Wel mazzel overigens dat er geen pezen doorgesneden zijn als het zo strak om t been zat!
Zie trouwens net dat dit al een aantal dagen geleden gebeurt is, dus hoe is t er nu mee? Zijn de benen erg dik geworden en hoe zien de wonden eruit?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 22:32

zou er geen jodiumtinctuur op smeren hoor, dat is erg scherp! Schoonmaken met betadinescrub en lauwwarm water. Zolang de bruine kleur er op zit zit de werkzame stof er nog in. Bij een verse wond zou ik dat één keer per dag doen tot het dicht begint te gaan. Dan verder met calendula. Je kan ook betadine zalf op de snee smeren, als ze dan naar buiten gaan (beweging is goed!) dan komt er mionder snel vuil in de wond. Na het naar binnenhalen alles lekker schoonmaken met de betadinescrub en dan "droog" wegzetten (geen betadinezalf meer). Volgende ochtent weer zalf erop en dan naar buiten. Succes hoor!