Wond die NOOIT meer zal genezen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pintolover

Wond die NOOIT meer zal genezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 11:25

Hey, mijn paard heeft afgelopen winter 2004 een vrij ernstige wond gekregen op zijn rug. Er was onderhuids weefsel kapot gegaan en dat is naar buiten gekomen Huilen Daardoor heeft hij nu een hele lelijke kale schoft.... Ach gut Hij was super aan het genezen enzo, goed de medicijnen gebruikt en mijn pony heeft er geen last meer van OK dan! Maar nu wil de wond niet dicht groeien Ik ben nu levertraanzalf aan het smeren enzo om de haargroei te bevorderen, maar het helpt niet...
Kan het zijn dat de plek zo beschadigt is dat er nooit meer goed haar op zal kunnen komen? Verward Of moet ik een ander zalfje gaan proberen misschien??? Verward
ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 11:30

Dit lijkt me iets voor een dierenarts.
Ik zou niet zomaar vanalles op een wond gaan smeren, daar doe je vaak geen goed aan.

De kleur van je tekst maakt het lastig leesbaar.

Henriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 11:43

Ik ben ook geen voorstander van zalfjes

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 11:45

Als ik het goed begrijp is de wond wel genezen, maar heeft je paard nu een kale plek op die plaats. Het kan gebeuren dat er geen haar meer terug komt op die plek, dat is op zich geen ramp. Wel in de gaten blijven houden of je het niet open rijdt.
Heb ik het verkeerd begrepen en is de wond nog niet genezen en dus open, zou ik nog een keer je da laten kijken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 11:47

Alles wat je op wonden smeert kan het genezingsproces vertragen of zelfs onmogelijk maken.

Ik heb even ge TEM-ed voor de kleur van je bericht, het is echt geen lezen zo...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 11:50

Ik heb even de kleur van de tekst aangepast.

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 12:03

Wat ik zelf altijd voor wondjes gebruik is groene leem. Naar mijn mening werkt dit erg goed.

Mijn vorig paard had haar spronggewricht helemaal open liggen. Ik heb toen ruim 3 maanden groene leem gebruikt (op advies van de DA). Het is helemaal dicht gegroeid, met haar eigen haarkleur terug, zonder wildvlees groei.

Ik zou wel even voor de zekerheid met de DA contact opnemen.

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 17:36

mijn paard heeft dus een grote wond op zijn been Verdrietig zie mijn topic van hoe voorkom je wildvlees en gebruik nu vulcaten van de da gehad en zet een paar keer per dag de gezichtsbruiner Lachen op de wond het gaat echt de goede OK dan! kant op...

mooneyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 17:57

wat ik weleens maar maakte, is een paard had in de manenkam , dus een wond, elke keer bijna dicht en dan allemaal etter erui, dik hoofd, het wou maar niet helen terwijl het dus wel, maar een klein sneetje was.

de DA zei dus die erbij kwam na de zoveelste bezoek, weer open snijden en drainage erin, zodat het eruit uitloopt. vanbinnen iets ontstoken ofzo.

het is wel weer goed gekomen na een tijd.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 19:52

Ga ermee naar de dierenarts of een dierenkliniek. Doe het nu, wie weet kunnen ze er wat aan doen. Als je te lang wacht kan er mss niks meer aan gedaan worden!!!

Pintolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 20:05

De wond is helemaal genezen maar het haar wil niet terug groeien... De DA is er al meerdere malen bij geweest, maar ik denk dat ik eens even ga vragen of groene Leem werkt.
Bednakt voor jullie tips

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 23:03

Ik neem aan dat de huid en haar van het paard ongeveer gelijk staat als die van de mens. Als jij een litteken hebt, dan groeit daar ook geen haar meer.
Ik denk dat het er een beetje aan ligt hoe diep de wond was. Als het diep was, dan denk ik dat het lichaam alleen maar littekenweefsel aanmaakt, zonder de haarzakjes. Is het een oppervlakkige wond, dan zouden de haarzakjes er nog moeten zijn, waardoor de haren weer kunnen gaan groeien.

Ik zou iig even de DA raadplegen hoe en wat met rijden, omdat de wond bij de schoft zit (ivm zadel)

wizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:31

boi huidolie van volgens mij loevet voor het terug komen van de haren meerdere keren p.d insmeren en je zal snel resultaat krijgen sucses
ohja is bij divoza te krijgen 8,40

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 20:59

heb je een foto??! snap je probleem niet zo goed.. gaat het alleen om het haar? of zit er nog echt een wond?

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 08:55

doe eens een druppeltje geraniumolie in de groene leem, dat helpt goed bij wondherstel. ik gebruik het altijd tegen littekenvorming, wondgenezing, witte haren en kale plekken. Symphosan van dokter Vogel bevordert ook de genezing. Heb door mijn lompe paard alles al zelf uit mogen proberen en heb met veel olien goed ervaringen. Gebruik wel Silverlinde of Chi olie want dat is goed spul. Kun je bij de paardendrogist en natuurwinkels kopen.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:19

zoals ik je berichtje kan lezen is de wond dicht of niet?

Mango heeft ook een wond gehad bij zijn schoft, ik heb toen die dicht
was vaseline erop gesmeert een groot deel van zn haar was weer terug gegroeid maar een gedeelte is kaal gebleven, ik had nog langer zonder zadel moeten rijden om dit weer goed te krijgen maar daar had ik het geduld niet meer voor.
ik had hem net gekocht toen die operatie plaats vond en heb 3 maanden niets kunnen doen dus na die 3 maanden vond ik het wel welletjes!!
maar vaseline helpt wel heel goed!!

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 11:23

Amen Natascha!_/-\o_ Ik zweer bij groene leem en de DA heeft het ook al een aantal keer aangeraden. En idd geranium olie. Mijn Julia is in maart geopereerd en de DA zei dat het wel een litteken zou blijven, nu zie je er relatief weinig meer van. Ik heb trouwens toen geranium olie in jojoba olie gebruikt, de jojobaolie helpt dat ook nog om het soepel te houden. Maar dan moet het wel dicht zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:14

Dames, bij zo'n wond is groene leem allang geen wondermiddel meer. Ik moet eerlijk toegeven, ik zweer ook bij Groene Leem, fanatastisch spul, maar zoals de topic starter aangeeft, betreft het geen open wond, maar een litteken. Een litteken kun je niet veranderen die zal altijd blijven.

Mijn paard heeft ook een heel groot litteken op zijn hoofd (zie foto's), die heeft hij al 5 jaar, in het begin heb ik er ook van alles op gesmeerd, dierenarts en al maar een litteken is een litteken. Nu heb jij nog geluk dat het op zijn schoft zit, dit valt niet zo op, bij mijn paard zit het midden op zijn hoofd...

Afbeelding
Rechts ter hoogte van zijn kaak. (En groene leem boven zijn oog)

Het enigste wat je het beste kunt doen is het vettig houden zodat het niet scheurd. Bij mij zit hij precies onder mijn neusriem, maar hij heeft er geen last van. Dus het enigste wat je kunt doen is vaseline smeren, haar zal er toch niet meer op komen. Ik heb alles van 0 tot 100 euro geprobeerd, zowel homeopatish als normaal.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 15:49

zie je vaseline zei het toch Knipoog

pipeloi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:15

mijn paardje heeft afgelopen zomer ook een behoorlijke wond opgelopen en na hechting van de dierenarts moest het helaas weer opgesneden worden omdat de vleesranden aan het afsterven was , de wond werdt toen zo als op de foto en een dag erna had ze haar hoofd verwond , in ieder geval ik heb er niks op of aan gesmeerd omdat ik van mening ben dat je de huid alleen maar dicht smeert en het van uit binnen niet kan genezen .
De wonden zijn beiden geheel genezen alleen de buikwond zit een kleine verdikking op van het lidtekenweefsel

groetjes pipeloi

Afbeelding
Afbeelding

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:17

wow dat ziet er rot uit die laatste
idd zo min mogelijk op smeren maar dit ging om het haargroei
hoe je dat kan stimuleren

pipeloi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:20

bij mijn paard is op beiden plekken de haargroei volledig herstelt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:59

pipeloi schreef:
bij mijn paard is op beiden plekken de haargroei volledig herstelt

Dat ligt er toch helemaal aan wat voor wond het is ?
Zoals de foto's die ik hier zie, kan ik zien dat het mooie wonden zijn, en dus ook mooi helen. Mijn paard heeft nog ergere wonden zoals die van jou gehad, daar zie je ook niks meer van. Maar we praten nu al over een litteken, niet over wonden zoals jij hier foto's plaatst.

pipeloi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 17:08

ShannaY
zoals de topic starter aangeeft, betreft het geen open wond, maar een litteken. Een litteken kun je niet veranderen die zal altijd blijven.

Mijn paard heeft ook een heel groot litteken op zijn hoofd (zie foto's), die heeft hij al 5 jaar

ik was van shannY haar verhaal uit gegaan , en betreft mijn foto's is de laatste een litteken gebleven

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 13:07

hmm, hoe is hij aan die verwonding van onderhuids weefsel gekomen?

sommige mensen veklaren me mssichien gek, maar toch zet ik het even..

ik ken een merrie en die had ook een open schoft (geen haren meer) alles wat we erop smeerden maakte het alleen maar erger...er viel zelfs meer haar uit... uiteindelijk osteopaat erbij geroepen, en die constateerde een probleem in de schoft.. na enkele behandeling kwam het haar netjes terug.

nu rijd ik soms een volbloedruin, die in koers loopt. zijn trainerjockey rijdt op een typische manier, en de meeste paarden waarmee hij reed kregen witte haren op hun schoft.. niemand wist wat het was... tot de ostheopaat erbij kwam. conlcusie: al deze paarden met haarverlies of witte haren op de schoft hadden problemen met de schoft of zaten er vast...

wie weet kan je dit ook eens proberen...