mijn paard zijn staart valt helemaal uit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

natje19

mijn paard zijn staart valt helemaal uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-04 23:34

sinds een maand hangt er elke dag een pluk haar uit zijn staart.. dus hij heeft nu helemaal niks meer 3 sprieten , er is niks scherps in zijn stal het blijft nergens axhter hangen en hij schuurt niet... heb al iemand gebeld die een soort hair extensions aanbrengt bij je paard want het ziet er ook niet uit..

weten jullie misschien wat er kan zijn

hij wordt ook elke drie maanden ontwormd..

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 01:49

het zou kunnen dat ze dit doet wanneer ze gelegen heeft en terug rechtstaat ! als haar staart te lang is en dus bijna op de grond komt trapt ze er waarschijnlijk stukken uit met het rechtkomen ! ik knip de staarten altijd ongeveer een 20 cm van de grond !

natje19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-04 02:51

hij is al heel kort hij hangt boven sprong gewricht , dat dacht ik eerst ook!

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 07:50

Het gebruik van antiklit- of glansspray kan af en toe een zeer averechtse werking hebben, sommige paarden blijken na verloop van tijd hyper allergisch op dit spul.
Resultaat: Kale staart en manen en als het echt tegen zit, ook nog dikke huidproblemen.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-04 21:33

Weet je zeker dat er niks is waar aan ze kan schuren???
Gebruik je sinds een maand een speciale spray oid waardoor het kan komen?
Is de staart niet te lang?
Als ze gewoon goed optijd ontwormd wordt lijkt het mij niet dat het daar aanligt. Het is niet echt normaal zoiets, ga eens goed na bij jezelf of het kan komen door bovenstaande punten.
Haarextensions zijn trouwens wel heel duur, maar zo blijkt in elk geval dat je het beste over hebt voor je paard. Knipoog
Misschien moet je even de dierenarts bellen... vragen of hij weet waardoor manen en staart kan uitvallen.
Succes Knipoog

natje19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 21:28

ja zijn staart (haren) worden al onderzocht , en er komt nog iemand bij kijken van de week... en als ze het niet kunnen vinden gaan we naar utrecht.ja die extensions zijn duur maar ik ga ook niet voor banketstaaf rijden .. ziet er een beetje raar uit paard zonder staart... maar er wordt al bijna twee maanden niks aan die staart gedaan 2 a 3 keer paer week equistar hij word niet gekamd en hij word ook optijd ontwormd om de drie maanden en ze staart wortel ziet er ook normaal uit niet geschuurd.. paard ziet er super uit hij glanst mooi hij is mooi vol en voelt zich heel goed..ik wacht dus even op uitslag die komt donderdag..

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-04 21:54

natje19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 23:49

ja heb er al twee van gebeld ... dus dat is iedergeval geregeld... maar vind het gewoon zielig voor hem..

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 07:40

natje19 schreef:
2 a 3 keer paer week equistar hij word niet gekamd en hij word ook optijd ontwormd om de drie maanden en ze staart wortel ziet er ook normaal uit niet geschuurd..

En juist die Equistar, kan zeer wel de oorzaak zijn.
Mijn eigen pard reageerde er ook zo op en ik heb diverse andere gezien die ook geen haar meer over hielden.

Snel wassen die staart met babyshampoo oid en er verder afblijven.

En vergeet aub al die rotzooi aan antiklit en glansspray, het doet meer kwaad dan goed.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 07:53

het legt toch een laagje om de haar heen?
dan krijgt die dacht ik geen zuurstof meer, en misschien daardoor?
maar dan knappen ze af denk ik, en het gedeelte waar geen spray op zit blijft dan gewoon normaal zitten lijkt me..

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 20:43

ik heb geen problemen met equistar

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 09:18

Kitten schreef:
En juist die Equistar, kan zeer wel de oorzaak zijn.
Mijn eigen pard reageerde er ook zo op en ik heb diverse andere gezien die ook geen haar meer over hielden.

Snel wassen die staart met babyshampoo oid en er verder afblijven.

En vergeet aub al die rotzooi aan antiklit en glansspray, het doet meer kwaad dan goed.

ook ik heb zeer slechte ervaringen met die equi star. Mijn arab zijn manen hingen tot op zijn schouder, totdat ik dat bucht (sorrie zo noem ik het) ging gebruiken. Pluk na pluk viel uit en er was deze zomer niks meer van over. Ben er meteen mee gestopt en nu zijn zn manen weer aan het groeien.
Je hebt voor mensen ook van dat ontklit spul, dat gebruik ik nu. Gaat veel beter! (ben naam van het merk kwijt)

Uitvallen van maan en staartharen kan ook liggen aan een tekort aan vitamine d (toch? ben even aan het twijfelen).

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 17:03

vitamine B...

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 17:07

ik zou het ook wel willen weten hoe het weer snel aan groeid. mijn verzorgpaard zijn staart is ook uit gevallen. maar het komt zo langzaam terug.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 17:25

ik geloof niet dat er een middeltje bestaat om manen/staart sneller te laten groeien. zoiets bestaat ook niet bij mensen.
Wat ik je kan aanraden is gewoon geduld te hebben en de manen/staart goed te verzorgen en ervoor zorgen dat het paard voldoende vitaminen krijgt. Je kan wel haarextensions bij paarden in laten zetten, maar dit is verschrikkelijk duur!

natje19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 20:42

het is wel heel raar als je altijd al equistar gebruikt en dat het opeens niet goed is... dan zouden ze het toch niet mogen verkopen.. heb er nog nooit last mee gehad... hij heeft harstikke dikke manen en een hele dikke hals en dan zou je zonder staart gaan rondrijden ... ziet er niet uit , en op wedsrtijd versdchijn je toch liever niet zonder staart, in maastricht reden er in de GP ook 3 paarden met nep staart..ik zit nog steeds te wachten op uitslag van z'n staart onderzoek..

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 09:14

De achtergrond weet ik ook niet, maar het schijnt toch te maken te hebben, met een acute allergische reactie, die pas na verloop van tijd optreedt.

Ik weet niet meer welk component het betrof, maar mijn Va zei toen, dat het na verloop van tijd zowel huid als haar verstikte, waarna het haar met bossen tegelijk uitviel.

Nou dat klopte ook wel, want na 3 dagen had hij niet meer over dan een schoenveter en ik heb hem ruim 1.5 jaar met een vqlse staart uitgebracht op wedstrijden.

Waarom het bij het ene paard wel gebeurt en bij het andere niet, is mij ook niet bekend.

De antiklit en conditioner die voor mensen wordt gebruikt, schijnt nooit problemen te geven, maar ik neem geen enkel risico meer, dan maar iets meer werk.

natje19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 17:12

de staart is nu ongeveer iets meer dan een maand bezig met uitvallen er hangt nu nog een sprietje of 5 trok er weer een paar uit vannochtend... ben nopg steeds aant wachten op telefoontje van dierenarts..

Roderijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 19:08

Mijn pony haar staart ging begin dit jaar ook opeens uitvallen. Na 3 maanden had ze ook haaruitval op haar lichaam. We zijn toen naar Utrecht geweest. Daar hebben ze er een mooi latijns woord voor, dat vertaald is naar "onverklaarbare kaalheden". Verward
Niets aan te doen. Vooral niet gaan smeren was het advies. Ze kan kaler worden (tot volledig kaal) Verdrietig , maar het kan ook weer aangroeien en op elk willekeurig moment weer kaal worden.
Nou, daar wordt je dan ook niet vrolijk van!

Sterkte met jouw staartuitval!

natje19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 18:24

dankje... had ook al zoiets gehoord dat er geen verklaring voor is waarom het uitvalt....ging het bij jou ook geleidelijk uitvallen , het is nu al bijna twee maanden bezig...

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 21:48

...hopen dat de dierenarts misschien iets kan vinden waar het aan ligt! dan kan er wat aan gedaan worden Ach gut

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 21:55

sommige paarden kunnen er in de loop der tijd last van krijgen
net als mensen die lang een merk shampoo gebruiken, vaak merk je het pas te laat

stress is ook een belangrijke factor voor haaruitval, maar dan is het meestal niet alleen de staart...

equistar 2 a 3 x per week vind ik toch eigenlijk wel achterlijk veel eerlijk gezegt...

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 22:02

probeer anders een tijdje geen equistar meer... wie weet werkt het (een tijdje zonder Equistar kan nooit kwaad)

natje19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 23:40

bij ons op dressuurstal gebruiken we het elke dag voor de paarden...ik gebruikte het minder voor hem omdat zijn staart vrij makkelijk te kammen is...

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 00:09

tsja maar je kan het een tijdje niet gebruiken (wie weet is haaruitval een allergische reactie)
dat iedereen het gebruikt hoeft geen reden te zijn dat jij het ook moet gebruiken...